Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Bara prototyper, trots allt?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 11:27

Nattlorden skrev:Bild

Hifi Shock http://www.hifishock.org/ var ju en kul sajt som jag inte upptäckt innan. Nu addad till min länklista.
Jag tänkte först säga att bilden du länkade till ovan bevisar ingenting, den kan vara från broschyren, men det finns 16 bilder varav några uppenbarligen kommer från någon slags demo- eller testmiljö.
Någon upplysande text hittar jag inte alls, ingenting om varifrån bilderna kommer etc.
Andra bilder visar detaljer på slutsteget som ser extremt moderna ut för att vara från 1996, t.ex. RJ45 STP-kontakter för trigger-signal eller diagnos.

Min undran om det bara byggts ett par prototyper eller om några verkligen marknadsförts och verkligen köpts av konsumenter kvarstår.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bara prototyper, trots allt?

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 11:57

lennartj skrev:den kan vara från broschyren

Vilken tillverkare med aktning släpper en bild av ett tungt slutsteg stående på en handduk? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-21 12:51

Nattlorden skrev:

Vilken tillverkare med aktning släpper en bild av ett tungt slutsteg stående på en handduk? :lol:

+100

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2013-11-21 12:59

Nattlorden skrev:

Vilken tillverkare?

Samsung. Svårt att läsa?

Användarvisningsbild
lennartj

Morello > Samsung på High End?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 13:04

Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 14:11

Skulle nog tro att det sålts fler RS2000 i Sverige och fler Samsung i Sydkorea.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-21 21:57

Om high-end är kopplat till ljudkvalitet behöver det inte alls kosta särskilt mycket att uppnå, men jag misstänker att det ska till en dimension till för att kvala in. För mig räcker ljudet. Lyssningsrummet är ändå mörkt och ytterst få personer har tillträde till det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Morello > Samsung på High End?

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-22 00:42

lennartj skrev:Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.

Hur och varför ska "vi" bevisa det?
Jag känner till två personer uttalats sig om att äga dom.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-22 01:27

Samsung High-End De hade försteg och högtalare också :)

Samsung med en massa WBT-kontakter :lol: :)

Snacka om kult.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Morello > Samsung på High End?

Inläggav lennartj » 2013-11-22 02:30

Vinylcalle skrev:
lennartj skrev:Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.

Hur och varför ska "vi" bevisa det?
Jag känner till två personer uttalats sig om att äga dom.

MvH Carl

Mycket intressant!
Jag är bara nyfiken på om koreanerna ägnat sig åt något som gränsar till historieförfalskning eller ej.
Det är glädjande att få feedback att så inte är fallet, utan det verkar som åtminstone en liten serie har tillverkats och kommit ut på marknaden.

Slutsteg har jag inte bevakat så noga, men innan jag för ungefär 5 år sedan slog till och slantade ca 60' för mitt Mac-försteg hade jag under 5 år dessförinnan haft järnkoll på alla high-end försteg på världsmarknaden som kunde tänkas uppfylla eller överträffa min digra kravlista på alla punkter till lägsta möjliga pris, och det var länge för högt för alla, tills jag själv accepterat att höja mitt pristak och McIntosh hade lanserat C2300 som var "billigast" med alla rätt.

Under den resans gång träffade jag på en del pappersprodukter som aldrig kom att tillverkas.

På tal om historieförfalskning hoppas jag att de som byggt kloner av Carlssonhögtalare och hade planar på att även göra perfekta kopior av originalmärkplåtarna kommit på bättre tankar.
Jag tror inte de hade något ont uppsåt utan bara var obetänksamma och inte tänkte på den förvirring som skulle uppstått om några decennier då de bytt ägare några gånger och ingen vet vem som byggt dem och de ställs mot originalen.

Ryssarna gör helt rätt med det nytillverkade röret till höger, tycker jag
Bild
Den märkningen kan ingen ta miste på.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi