Deka: jag läste på det där väldigt speciella elementet nu, men ett sånt vägar jag nog inte satsa på av två anledningar. Ett, det kostar extremt mycket, och även om jag har det som jag söker efter i det elementet så kostar det ändå uppemot 15 papp för två element. Känns som ett stort chanstagande.
Två, jag ska leta efter diy'are som gjort saker med detta element, men det hade varit bra att finna några projekt för att se hur det fungerat före man funderar på det. Jag tror ju faktiskt att ett element som ska driva en hel front kommer ha det svårt, men jag är ju inte insatt i tekniken eller hur det fungerar så det kan ju vara fel. Men det ska banne mig vara ett sjukt bra element för att vara värt dom pengarna
Det du skriver om utsläckning har jag noll koll på. Du får gärna berätta om hur man vet om man kommer få det, om det finns parametrar att räkna ut det på eller liknande. Det är inget jag känt till alls. Jag har bara hört ett fåtal linjekällor och dom har fungerat som jag tänkt att mina högtalare skulle fungera
Jag ska kolla lite närmare på coax-element. Det känns instinktivt som att såna element bör vara bra anpassade till varandra att man vågar köra dom på passiva delningsfilter. Det är ju ett coaxelement (kef blades, och även billiga r100) som är det bästa "normala" elementet jag hört. Räknar inte med magnepans 3.6 då det är magnestater.
Om det finns konventionella element som kan låta som magnestater är jag hemskt idel öra för det för övrigt ska jag tillägga
Och tack för att du tar dig tid att läsa och tips mig, som ni alla märker så har jag jättemånga ideer som kansle inte fungerar i verkligheten
Bjorn: jag ska sno med mig dina tips om spridning och matcha spridningen när jag kollar element. Att jag inte vill börja billigt beror på att det känns mer som feelgood att köra lite dyrare från början. Mina basar var ex inte jättebilliga, detta eftersom jag känner mig själv så pass väl att jag kommer att tänka på varför jag inte satsade mer pengar på bygget om jag började billigt. En halvdan billig högtalare skulle nog inte bli kvar så länge här hemma. Men samtidigt så är ju även den kostnaden en del av det jag kollar på.
Dom där platta skumma mangerelementen ligger i kant med vad jag vill spendera ungefär. Iaf för ett element. Men det jag tror om mig själv är att om jag köpte ett par diskanter för 2000 spänn så skulle jag nog tänka vad jag fått om jag dubblade priset istället för tänka vad jag fått för 2000. Så det är lite balanseringar här och var.
Tack för att du tar dig tid här i alla fall

jag har kollat på pi-speakers, men dom har jag läst kan vara lite in your face, så jag tänkte att det kanske inte är någpt för mig.