Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering toppar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-21 16:06

Vad du än bygger så se till att du har rejält med membranyta i midbasen., som kan matcha din basrigg, samt att du får en effekttålig diskant så att du inte begränsas av den.

Diskanthorn + 12" eller 15" låter utmärkt. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 16:15

Absolut bo, och tack för att du kikar in. Supernöjd med minidspn dessutom :D ska iväg på 10 minuter och hämta min t-amp som har en superhög känslighet på 775, då drivs basarna fullt ut :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 20:47

Har du kopplat in en mätmick och analyserat var i frekvensområdet som du tycker är kritiskt? Eller bara lyssnat lite på en tongenerator?
4k är rätt högt upp i frekvens för röster (beroende på vad man lyssnar på)

Du kanske har stenkoll på vad du är ute efter, men det är rätt kul att jämföra med eget material och se vart det ligger i frekvens.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 21:35

nej, jag har faktiskt bara läst på. jag vet från studierna jag håller på med att örat är känsligare i röstspektrat och runt 4000 är väl maxet som en kvinnlig sångerska kan nå upp till, det var därför jag från början ville ha delningen där uppe :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 23:51

Lyssnar du bara på maxade kvinnoröster då? ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 23:56

Jag älskar musikaler! Fantomen på operan och ett högt c slår aldrig fel :D
Sen ska jag ju säga att jag inte känner till hz'en, men ex mariah carrey (namn och stavning?) Sätter ju ex c7, vilket låter något extremt högt. Men det kanske inte ligger på högre än 3khz?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 11:51

Såja.
Jag har funnit det jag tror ska bli den perfekta drivern! Bohlender Graebener RD75 Planar Transducer. Den kan delas från 150hz och uppåt. Tyvärr har jag för litet rum, så det kommer kanske bli den mindre varianten, rd48/50.

Jag fick frågan om vad som gör dom till den kanske perfekta kandidaten förutom att dom kan delas över hela röstspektrat.
Det enkla svaret är att det är linjehögtalare och får mig att tro att dom kanske kanske låter som magnepan 3.6, min absoluta referens. Jag ska leta vidare på dessa och se vad jag finner. Tyvärr så tål dom inte att spela högt alls, 70-100w rms, vilket oroar mig lite, även om det står peak på 270/400w, vilket är betydligt mer än vad jag kommer driva dom med.

Nåvöl, det här kan vara it. Tur att man är en låglyssnare.
Kanske man skulle.. nej, det blir lite völ att ta i. Funderade på två av den mindre varianten per högtalare för att få upp känsligheten. Bygga långhorn till dommär iaf uteslutet, jag skulle fetfaila :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 12:15

Ju mer jag funderar desto oroligare blir jag. Det känns inte som att bandet kan spela nog högt, skulle hellre ha en högre känslighet eller mer tålighet, minst 200w så att man inte råkar ha sönder det om man spelar för högt någon gång.
Ojoj, det här med att planera högtalare är verkligen en svår sak. Inte kan man testa egenskaperna hos elementen innan heller. Eller, tpl 150 kan jag testa, när jonas väl är klar. Nåväl, jag har väl ändå för lite tid för att börja bygga i år iaf för jag tänka.

Nästa vecka hoppas jag att jag kan gå till snickeriet med mina subbar. Då kommer det gå undan vill jag lova!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 12:19

Dyra som as är dom i alla fall!

Ett alternativ kan kanske vara dessa som också är dyra som as, om du nu ser på produkter i den prisklassen.

Hade jag varit dig hade jag nog valt någon färdig diy-lösning dock, från t.ex GedLee, DIYsoundgroup eller pispeakers.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 13:17

Raal har jag spanat på igår, men får bilden att beyma är bättre.
Börjar bubbla på att göra två ensamma beyma tweeters i optimala lådor och dela dom på mina volenter tills jag byggt en andra låda med basar. Det skulle innebära att jag hade kunnat testa olika delningar på beyman innan jag skulle bygga basarna och anpassa basarna därefter. hur låter det tro?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 13:49

Bättre kan nog diskuteras, men annorlunda är dom ju i alla fall om man tittar på mätningar från dom båda.

Sedan finns ju även Fountek, t.ex deras Neo X 3.0

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 14:27

raal 140-15D tweeter verkar vara ett bra alternativ. 6moons verkar gilla den väldigt mycket, samtidigt så har den en ok känslighet på 95db samt en hög effekttålighet på 200w, dvs det jag önskade. Tyvärr så hamnar cutoffen precis i spannet där jag inte vill klippa.
Senast redigerad av zartok 2013-11-22 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 14:53

6moons.com/industryfeatures/roadtourserbia/raal_4.html
Någon verkar ha kommit före mig i min tanke att göra separata kammare för diskanterna. Nåväl, så kan det gå.
Jag funderar på baselementet, och kommer fram till att volentarnas basar nog kan passa bra, dom är faskorrekta och snabba som skogen. Dock så kostar dom en 750usd. Styck :/

Å andra sidan, då kan jag ju köra volentarna i en egen delning. Då behöver jag bara bygga en tweeterlåda. Aha!

Dock så ska jag invänta jonas ws diskanter. När han är klar kan jag ju jämföra med mina på ett ungefär :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 17:19

Som sagt angående midbasar så titta på Acoustic Elegance utbud. Td-serien finns i 6", 10", 12" och 15". För dig skulle nog TDxM vara intressant, finns även med en uppgraderad motor, kallad Apollo.

http://www.aespeakers.com

Summer Passing

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-22 17:41

http://www.manger-audio.co.uk/manger-speakers-tech.htm

Manger kanske skulle vara ett alternativ för dig då är du rätt fri att dela där du behagar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 17:41

Dom är lite väl dyra upplever jag. jag vill hellre satsa pengar på diskabten. dom där diy-hornen såg dock rätt intressanta ut. plus att dom var riktigt billiga.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 01:24

RD-75 är ett intressant element, särskilt om man kör det som dipol. Det finns en hel del matnyttigt om det på diyAudio.

Eftersom du gillar banddiskanter kan ju annars Dayton Audios nya AMT-diskanter vara ett alternativ. Dom är dock bara användbara ner tiil runt 800 Hz.

Annars har du ju ER Audio's Mini Panels om du inte är allergisk mot elektrostater. Dom ska släppa en ny, förbättrad version snart.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 08:11

Bohlender Graebener neo 8 och neo 10 såg jag just. Åttan kan man använda från typ 500 medans tian kan användas mellan kanske 300-4000, dvs hela röstspannet. Problemet är ju att det blir en trevägare då. Men det känns som att jag bejöver bygga en trevägshögtalare med tanke på mina kanske lite speciella krav.

En dyr lösning är ju då 2 st neo 10 (25cm styck) på en rad, följt av två andra tweeters som tar allt över det. Man får sammankoppla med ett delningsfilter i så fall.

En lättare lösning som kandke är mer intressant är neo 8, som spelar från 500 upp till 20k. Fördelen är att jag kan köra fyra st såna per högtalare och få en väldigt bra effekttålighet samtidigt som känsligheten närmar sig 100.

Någon som hört en Bohlender Graebener? Jag vart ju intresserad av deras större band, men i europa tar dom massa och effekttåligheten är för låg. Med neo 8 så kan jag få 200rms och 400 peaktålighet på ett element som har en bit över 90db känslighet (om det var 92). Åtta st skulle kosta knappt 800usd plus frakt, moms ect.

En annna fördel med fyra st är ju även att jag får något som påminner om en linjekälla, vilket skulle vara väldigt trevligt.

Elektrostater, ska lyssna på ml på måndag, blir spännande :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 08:15

Gällande delningsfrekvens så vet jag inte hur mycket du ska hänga upp dig på det. Känns som att det viktigaste när du ska ha en tvåvägare är att du hittar två stycken element som spelar bra inom sina områden & går att integrera med varann.

T.ex. Kef Blade som är bland det bästa du lyssnat på. Den har en vanlig domediskant samt delning vid 3Khz mot midbasen. Borde vara som uppbyggt för katastrof för dina öron ;)

Du ser vad jag pekar på. Det är nog viktigare med bra komponenter och mycket jobb efter bygget med delningsfrekvenser och nivår, än att delningsfrekvensen i sig ska ligga på ett specifikt ställe.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 09:08

Mjo, fast kef blade använder ju en slags fullrange över mellanregister och diskant då det är ett och samma element, därav min tidigare fråga om fullrange-element som jag (tror) att jag nämt tidigare.

Skulle man använda neo åttan så skulle man annars få ett element som arbetar över hela det kritiska registret samt sammankopplade även blir rätt effekttåliga och känsliga. Att hitta en bas som spelar 100 till 6-700 lär då bli ganska enkelt tror jag.

Kortfattat så är det här med delningsfrekvensen ett orosmoln eftersom man, såvitt jag förstått, få till både en bra delning och en jämn nivå på elementen. Det talades om spridning tidigare, och jag vill tro att det är ganska enkelt att finns en högbas/lägre mellanregister som matchar spridningsfallet hos diskanten då den inte föll så allvarligt off axis längre ner i registret.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 09:23

Nja, det är väl knappast ett bredbandselement i den bemärkelse jag tänker på. Kef Blade använder sig väl av ett koaxialelement där domediskanten är monterad mitt i midbasen?

Som jag förstått det så delas dessa sedan precis som vanligt. Men Blade är ju en trevägare sen med sina fyra (minns jag rätt?) basar.

Detta är ett exempel på koaxialelement:
http://www.supersonic.se/product.html/b ... gory_id=27

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 09:36

JonasW skrev:Nja, det är väl knappast ett bredbandselement i den bemärkelse jag tänker på. Kef Blade använder sig väl av ett koaxialelement där domediskanten är monterad mitt i midbasen?

Som jag förstått det så delas dessa sedan precis som vanligt. Men Blade är ju en trevägare sen med sina fyra (minns jag rätt?) basar.

Detta är ett exempel på koaxialelement:
http://www.supersonic.se/product.html/b ... gory_id=27

Precis. Det är en slags dubbelelement som jag kallar för bredband. Det finns ett liknande i r100, ett uppdelat element. Svarar mer sen, jag är på jobbet :) tack iaf för att du kollar upp var jag trollar om, jag behlver all kunskap och hjälp jag kan få i mina teorier :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 10:27

Ja, nu så. ett koaxialelement och ett bredbandselement är mao två olika saker även fast som gör lite samma sak? Jag trodde att man kollade på frekvensen och därefter bestämde sig för vad man kallade elementet :) som sagt, har noll koll.

Iaf, blade har ju haft en massa folk som kunnat testa deras koaxelement, vilket gör att dom har kunnat tweaka elementen att samspela mycket bra över delningen. jag har inte den möjligheten och absolut inte den kunskapen, därav att jag hellre hade velat se en delning där vi inte är så känsliga. jag har ex hissad bashemma och en kille som varit här har sagt att integreringen led av det. absolut, men det är inget som jag lider av beträffande mina preferenser.

att dela innan vi hör ordentlig ljudkaraktär tror jag är en bra ide när man besitter en.så begränsad kunskap som jag gör. vienna acoustics mahler är uppbyggt på det sättet, delning på 80 och 4000. gör man en sån delning så blir projektet mer idiotsäkert. idiotsäkra saker är bra saker. iaf för någon som absolut inte har koll på delningsfilter eller liknande. du förstår säkert min oro att misslyckas, samtidigt som jag verkligen vill göra något eget, som med mina basar.

ja, eget, minus alla tips och rekommendationer jag får härifrån.
Om någon har en parameter för att kunna se om element kan matcha varandra så skulle det dock bli mycket lättare :D

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-23 10:30

Ang. Manger visst är dom dyra men du vill ju satsa på diskanten skriver du. Manger är ju en diskant och mellanregister i ett. Läste du inte specen?

Att lasta på fler diskanter för att vinna spridning respektive effekttålighet som skriver i tidigare inlägg är inte helt enkelt visst vinner du de eftesträvade egenskaperna men du kan även få problem med utsläckningar sk. Kamfilter.

Som jonasw skrev måste du skilja på koaxelement och bredband.

Koax = separat diskant monterad i mitten av konen med egen talspole vilket innebär delningsfilter

Bredand= ett element som spelar hela registret = inget delningsfilter möjligen korrektions krets

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-23 10:46

Personligen hade jag valt dyrare element om jag hade en färdig konstruktion att gå efter. Färdiga konstruktioner finns ju även för dyrare element. Jag hade tittat mer på de där aespeakers som det redan tipsats om, kanske en tia. Jag gillar att ha ett stort membran till mellanregister/bas. Att de dessutom går ganska högt upp är ju bara bra.

Om man skall hitta på något eget så är det nog inte så dumt att börja billigt, även om man blir nöjd med första konstruktionen så finns det ju överhängande risk att du vill bygga mer i framtiden, eller något med annan karaktär. Elementkostnaderna är väl egentligen det som påverkar minst i en konstruktion, så varför lägga mest krut där på en första konstruktion?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 12:45

Deka: jag läste på det där väldigt speciella elementet nu, men ett sånt vägar jag nog inte satsa på av två anledningar. Ett, det kostar extremt mycket, och även om jag har det som jag söker efter i det elementet så kostar det ändå uppemot 15 papp för två element. Känns som ett stort chanstagande.

Två, jag ska leta efter diy'are som gjort saker med detta element, men det hade varit bra att finna några projekt för att se hur det fungerat före man funderar på det. Jag tror ju faktiskt att ett element som ska driva en hel front kommer ha det svårt, men jag är ju inte insatt i tekniken eller hur det fungerar så det kan ju vara fel. Men det ska banne mig vara ett sjukt bra element för att vara värt dom pengarna :)

Det du skriver om utsläckning har jag noll koll på. Du får gärna berätta om hur man vet om man kommer få det, om det finns parametrar att räkna ut det på eller liknande. Det är inget jag känt till alls. Jag har bara hört ett fåtal linjekällor och dom har fungerat som jag tänkt att mina högtalare skulle fungera :)

Jag ska kolla lite närmare på coax-element. Det känns instinktivt som att såna element bör vara bra anpassade till varandra att man vågar köra dom på passiva delningsfilter. Det är ju ett coaxelement (kef blades, och även billiga r100) som är det bästa "normala" elementet jag hört. Räknar inte med magnepans 3.6 då det är magnestater.

Om det finns konventionella element som kan låta som magnestater är jag hemskt idel öra för det för övrigt ska jag tillägga :)
Och tack för att du tar dig tid att läsa och tips mig, som ni alla märker så har jag jättemånga ideer som kansle inte fungerar i verkligheten :)

Bjorn: jag ska sno med mig dina tips om spridning och matcha spridningen när jag kollar element. Att jag inte vill börja billigt beror på att det känns mer som feelgood att köra lite dyrare från början. Mina basar var ex inte jättebilliga, detta eftersom jag känner mig själv så pass väl att jag kommer att tänka på varför jag inte satsade mer pengar på bygget om jag började billigt. En halvdan billig högtalare skulle nog inte bli kvar så länge här hemma. Men samtidigt så är ju även den kostnaden en del av det jag kollar på.

Dom där platta skumma mangerelementen ligger i kant med vad jag vill spendera ungefär. Iaf för ett element. Men det jag tror om mig själv är att om jag köpte ett par diskanter för 2000 spänn så skulle jag nog tänka vad jag fått om jag dubblade priset istället för tänka vad jag fått för 2000. Så det är lite balanseringar här och var.
Tack för att du tar dig tid här i alla fall :) jag har kollat på pi-speakers, men dom har jag läst kan vara lite in your face, så jag tänkte att det kanske inte är någpt för mig.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 12:53

zartok skrev:Någon som hört en Bohlender Graebener?

Japp, jag har ett BG Neo8S hemma som jag har experimenterat lite med. Jag skulle säga att elementet är användbart från runt 500 Hz beroende på vilken baffel man använder. Subjektivt tycker jag inte Neo8S kommer upp i samma ljudkvalitet som mina Acoustat-elektrostater dock (jo, jag är megagurka på minhembio :) ). Har även hört Forsman D2 som har BG-element på en mässa och fick ungefär samma intryck. Dock blev jag impad av öppnabaffelbasen i D2'orna.
zartok skrev:Elektrostater, ska lyssna på ml på måndag, blir spännande :)

Varning: har man väl gått den vägen är det svårt att välja nåt annat :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 13:00

Tjena megagurka! :D
Jag ägde ju acoustaterna ett tag. Upplevde ljudet lite tunt och smågrötigt, men det ksnske var pga delningsfiltret också? Hur låter neo 8, mer massa eller? Skriv gärna lite mer subjektiva intryck. Har du hört några av mina referenshögtalare annars?

Det fanns ju några fristående elektrostater man kunde köpa för typ 2500 paret som någon rekommenderade högre upp :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 13:27

Enda nackdelen jag ser med elektrostater är väl att livslängden på panelen kan vara rätt begränsad?

Sett många trådar om ML-ägare som fått byta sina paneler. Nu är det iof billigare (för det mesta) att byta en panel på ett DIY-bygge dock än en köpeshögtalare. Men fortfarande något man bör ha i åtanke tycker jag.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-23 14:17

Min spontana tanke om allt detta är att du inte alls vet vad du vill ha men gärna hugger in på alla upptänkliga vägar att gå. För att kunna komma någon vart skulle det vara bra om du kom fram till sorts begränsande faktorer.

Kanske skulle du börja med att sätta upp lite kriterier

Exempel

* Fysisk storlek på lådan hur stor låda rymms hos dig?
* Total budget för bygget
* Vad klar du av att bygga utifrån förmåga och tillgång på maskiner etc.
* Hur högt ska lådan kunna spela
* Finns det möjlighet att provlyssna liknande konstruktioner innan?
* passiv eller aktiv delning
* finns säkert fler att fylla på med...

låsningen vid delningsfrekvens samt 2-vägs målar ju in dig i ett hörn med valet av element.

Ang. att du skulle känna att en billigare diskant blev ett sämre val i efterhand varför resonerar du så? Som jag skrev tidigare ang. drivers du betalar mer för att få den lätt i fysisk vikt. Alltså inte för att den nödvändigtvis låter bättre. Det finns säkert fler exempel på det, titta inte enbart på prislappen det är mitt råd.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum