Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?
Mvh/Harryup
Högtalarna?
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?
Mvh/Harryup
grafpro skrev:Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?
Mvh/Harryup
Högtalarna?
Johan_Lindroos skrev:Jag förstår inte din fråga. Förklara gärna lite mer runtomkring hur du resonerar.
Om vi återgår till att du vill mena/anser/tror att det är viktigt att direktljudskurva och energikurva är snarlika, så gäller det i princip för det stora flertalet högtalare att dessa kurvor INTE är lika, eftersom högtalare i allmänhet har olika direktivitet för olika frekvenser.
Nattlorden skrev:grafpro skrev:Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?
Mvh/Harryup
Högtalarna?
Om du inte vill ha trams i tråden så kanske det är läge att undvika det själv?
Om där är något problem med din mätmetod vill du väl få reda på det, eller?
Nattlorden skrev:grafpro skrev:Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?
Mvh/Harryup
Högtalarna?
Om du inte vill ha trams i tråden så kanske det är läge att undvika det själv?
Om där är något problem med din mätmetod vill du väl få reda på det, eller?
JonasW skrev:Gällande mängden dist. Oavsett om det är högre dist pga mätmetoden eller ej så mättes väl alla högtalarna på samma nivå samt förutsättningar?
Det borde i min värld betyda att Pips har högst distortion av de tre oavsett?
Lazyworm skrev:Jag förstår inte alls avrullningen av PiPs frekvenskurva vid 10kHz-20kHz.
Jag har gjort mätningar på ett par olika och skulle gissa att mikrofonen placerats minst 15grader off-axis från diskanten för att få den kurvan?
Med microfonen precis on-axis så har mina mätningar gett en väldigt rak kurva till 20kHz.
Mina mätmikrofoner är Earthworks M50:
http://www.earthworksaudio.com/?page_id=1468
Trenden med nedåtgående kurva över 10kHz på samtliga högtalare skvallrar om ett samband mellan mätning off-axis på diskanten tillsammans med en Microfon som inte mäter flackt till 20kHz. eller ett av de två fallen.
Edit: Läste nu om den svepande mikrofonförflyttningen och förstår mer den fallande kurvan.
Naqref skrev:JonasW skrev:Gällande mängden dist. Oavsett om det är högre dist pga mätmetoden eller ej så mättes väl alla högtalarna på samma nivå samt förutsättningar?
Det borde i min värld betyda att Pips har högst distortion av de tre oavsett?
Jopps.
Johan_Lindroos skrev:sebatlh skrev:Angående närfält, rumsradie med mera.
Jag tycker det belyser en intressant parameter. Det måste vara otroligt viktigt att energikurvan och direktljudet är snarlika om man bygger en monitor.
Annars borde karaktären hos ljudet förändras betydligt bara man lutar sig lite tillbaka i stolen. Det vore en katastrof...
Ok att man måste sitta i mitten, men det är lite enklare att hålla koll på själv.
Det funkar inte riktigt som du möjligtvis(?) tror. Den mänskliga hörseln hör inte frekvenskurvor på samma sätt som en mätmik gör som sedan ritar en enda kurva på ett papper.
Objektivisten skrev:Lite lustigt att dessa mätningar exakt stämmer överens med mina egna subjektiva avlyssningar av dessa högtalare. Kan det vara så att jag hör precis som en mätmikrofon?
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Lite lustigt att dessa mätningar exakt stämmer överens med mina egna subjektiva avlyssningar av dessa högtalare. Kan det vara så att jag hör precis som en mätmikrofon?
Som en som snurrar menar du?
Och på ställen där man inte är och lyssnar - och med högtalaren helt
vanvettigt illa uppställd! Klart skumt i så fall.
Vh, iö
IngOehman skrev:Och på ställen där man inte är och lyssnar - och med högtalaren helt
Vh, iö
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Lite lustigt att dessa mätningar exakt stämmer överens med mina egna subjektiva avlyssningar av dessa högtalare. Kan det vara så att jag hör precis som en mätmikrofon?
Vh, iö
Ja, men man dansar ju framför högtalarna, Ingvar.
grafpro skrev:IngOehman skrev:Och på ställen där man inte är och lyssnar - och med högtalaren helt
Vh, iö
Snacka klartext! Vad är problemet?
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Lite lustigt att dessa mätningar exakt stämmer överens med mina egna subjektiva avlyssningar av dessa högtalare. Kan det vara så att jag hör precis som en mätmikrofon?
Vh, iö
Ja, men man dansar ju framför högtalarna, Ingvar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster