Moderator: Redaktörer
PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.
Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.
celef skrev:PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.
Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.
Men nu får du vill ge dig, och varför ska du förolämpa grafpro? Har han sårat dig på något vis att du bara måste ge igen? Bråkar du på stan oxå?
celef skrev:PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.
Men nu får du vill ge dig, och varför ska du förolämpa grafpro? Har han sårat dig på något vis att du bara måste ge igen? Bråkar du på stan oxå?
rikkitikkitavi skrev:celef skrev:PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.
jag tyckte det var en bra liknelse.
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det är faktiskt fullt möjligt att uttrycka sin åsikt på ett vuxet sätt.
+1 - och jag jobbar hårt på det
/ B
Martin skrev:Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det är faktiskt fullt möjligt att uttrycka sin åsikt på ett vuxet sätt.
+1 - och jag jobbar hårt på det
/ B
+1
Och vet man att man inte alltid beter sig exemplariskt så kan man ju lära sig av sina misstag ibland också. Det blir svårt om man bestämt från början att man alltid beter sig perfekt och det är omgivningen det är fel på jämt.
shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.
Martin skrev:Egentligen för forumet ganska normalhård kritik mot en högtalare/högtalartillverkare. Jag tycker det ska gå att framföra kritik, befogad eller ej utan att behöva utstå barnsliga påhopp från konstruktören för att han inte är nöjd med kritiken själv. Men visst kunde valet av högtalarfabrikat att kritisera valts lite med omsorg med tanke på hur det har urartat historiskt.
shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.
Det sätt Grafpro uttryckte sig på var störtlöjligt. Har aldrig sett någon uttrycka sig så förklenande om någon av de andras konstruktioner. Det var ingen normal granskning i Faktiskts anda på så vis.
Harryup skrev:Vad jag inte riktigt förstår är att tillverkaren är upprörd över att mätningen görs på ett sätt som får högtalaren att mäta så, när det konstateras att så borde den mäta vid en sådan uppställning.
Fjonkalicious skrev:shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.
Viktigast av allt är att man måste alltid slå tillbaka med samma mynt eller sämre. För vem vill höja nivån på diskussionen?
shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.
Det sätt Grafpro uttryckte sig på var störtlöjligt. Har aldrig sett någon uttrycka sig så förklenande om någon av de andras konstruktioner. Det var ingen normal granskning i Faktiskts anda på så vis.
sprudel skrev:shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.
En fundering bara, läser du alla inlägg helt opartiskt tror du?
Man har ju alltid en för-föreställning och du uttrycker ju dig i värderingstermer som störtlöjligt, förklenande, ingen normal granskning.
En helt annan fråga till dig som haft piP. Kan du relatera dina lyssningsupplevelser till mätningarna map disten. Alltså störs du av disten?
celef skrev:shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.
att detta ens kommer på tal!!!?
jag tror ingen högtalare är så vanlig bland faktisktfolket som ino och just pip. de flesta är, helt rättvist tycker jag, grymt imponerade av pip och dess prestanda. men när någon ens yppar nån kritik så går mobben igång direkt och det ska spottas och sparkas och denne ska minnsan få veta att den är liten och ynklig och inget kan!
jag blir fan galen på detta beteende!
jag skulle nu gärna höra dina åsikter om grafpros mätresultat, talar dom emot eller för den kritik grafpro framför?
PappaBas skrev:celef skrev:PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.
Inte alls. Jag förklarar liknelsen så du hänger med också.
Grafpros LTAS-mätning här bakar ihop högtalarens beteende i rummet till en parameter. Han mäter dessutom förmodligen på fel ställe i rummet.
Den ihopbakade parametern råder det ingen klar konsensus om hur den faktiskt skall se ut eller hur den i sig relaterar till upplevt ljud.
Dessutom relateras mätningen inte till aktuella lyssningsintryck eller till andra typer av mätningar i samma situation.
Att då kalla "kocken" inkompetent och pompös och likna högtalaren vid stormaknadsskräp och andra saker grundat på denna mätning blir lite märkligt.
Hur dessa tre högtalare förhåller sig inbördes har jag ingen aning om.
-----
LTAS är dock en mätning jag gillar. Men anser att den är ett komplement till on/off-axis mätningar och olika gateningar av reflexer.
Toole har en approximationsformel där han summerar och viktar ljudet i en massa olika riktningar för att få fram energikurvan. LTAS fixar skivan direkt i en mätning.
Toole använder utstrålningen i olika off-axis riktningar för att approximera det reflekterade ljudet. Det kan man säker göra men då tycker jag att man borde lägga på en standardiserad absorbtionskurva på den.
Har man en riktad mikrofon borde man kunna göra spännade saker med LTAS?
shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.
tänker lite hårdare
Kan vi begrava den här typen av argumentation jag sätt från vissa medlemmar och andra varianter på samma tema. Vad jag sätt har det aldrig lätt till något positivt eller fått den man debatterar med att förstå ens text bättre. Formulera om din egen text om du tycker att den blivit missförstådd eller strunta i att svara om du inte bryr dig om att öka förståelsen för vad du försöker säga.tänk om tänk rätt
Naqref skrev:shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.
Då har du missat mina omdömen om OA-5mmx.
Användare som besöker denna kategori: nasse och 14 gäster