Trekamp Genelec-KEF-Ino

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-23 02:54

Vad jag inte riktigt förstår är att tillverkaren är upprörd över att mätningen görs på ett sätt som får högtalaren att mäta så, när det konstateras att så borde den mäta vid en sådan uppställning.
Då kan jag tycka att det är snyggare att förklara helt objektivt vad det beror på och sedan är det ju utklarat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-23 02:55

Skulle ju kunna vara lite kul att få en kommentar ifrån Genelec i tråden också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-23 10:26

PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.

Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.

Men nu får du vill ge dig, och varför ska du förolämpa grafpro? Har han sårat dig på något vis att du bara måste ge igen? Bråkar du på stan oxå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-23 10:56

celef skrev:
PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.

Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.

Men nu får du vill ge dig, och varför ska du förolämpa grafpro? Har han sårat dig på något vis att du bara måste ge igen? Bråkar du på stan oxå?

En del människor har ett speciellt förhållande till sina högtalare, de blir personligt kränkta om någon knystar att de kanske inte skulle vara så fantastiska som de själva tycker. Snacka om att gifta sig med prylar! :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-11-23 11:42

celef skrev:

jag tyckte det var en bra liknelse.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-23 12:22

Faktiskt blir lite extra popcorn på fredag och lördagkvällar. Just då är det så mycket fel på internet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-23 13:20

rikkitikkitavi skrev:
celef skrev:

jag tyckte det var en bra liknelse.

Det stora problemet på faktiskt är att flera tycker det är ok att utrycka sig plumt och sårande.
Det är faktiskt fullt möjligt att uttrycka sin åsikt på ett vuxet sätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-23 13:24

sportbilsentusiasten skrev:Det är faktiskt fullt möjligt att uttrycka sin åsikt på ett vuxet sätt.

+1 - och jag jobbar hårt på det ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-23 13:58

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är faktiskt fullt möjligt att uttrycka sin åsikt på ett vuxet sätt.

/ B

+1

Och vet man att man inte alltid beter sig exemplariskt så kan man ju lära sig av sina misstag ibland också. Det blir svårt om man bestämt från början att man alltid beter sig perfekt och det är omgivningen det är fel på jämt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-23 14:05

Martin skrev:
Bill50x skrev:

/ B

+1

Och vet man att man inte alltid beter sig exemplariskt så kan man ju lära sig av sina misstag ibland också. Det blir svårt om man bestämt från början att man alltid beter sig perfekt och det är omgivningen det är fel på jämt.

Å den passningen har naturligtvis ingen bestämd adress . . . typ. :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 14:08

...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-23 14:19

Egentligen för forumet ganska normalhård kritik mot en högtalare/högtalartillverkare. Jag tycker det ska gå att framföra kritik, befogad eller ej utan att behöva utstå barnsliga påhopp från konstruktören för att han inte är nöjd med kritiken själv. Men visst kunde valet av högtalarfabrikat att kritisera valts lite med omsorg med tanke på hur det har urartat historiskt.

Man känner ju på sig om det är dags att börja poppa popcorn som sagt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-23 14:28

shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.

Viktigast av allt är att man måste alltid slå tillbaka med samma mynt eller sämre. För vem vill höja nivån på diskussionen?

:wink:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 14:33

Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.

Det sätt Grafpro uttryckte sig på var störtlöjligt. Har aldrig sett någon uttrycka sig så förklenande om någon av de andras konstruktioner. Det var ingen normal granskning i Faktiskts anda på så vis.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-23 14:36

Fast de flesta har väl ändå gissat att det hela bottnar i Carlsson.... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-23 14:47

Fjonkalicious skrev:För vem vill höja nivån på diskussionen?

Jag tycker flera i denna tråd försöker höja nivån på diskussionen. All heder till er!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 14:47

Det finns en del mätningar som Naq utfört på tidiga exemplar av piP i pK-tråden.

Jag har gått igenom tråden och vaskat fram inläggen med mätningar och bilder som en slags sammanfattning av den tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1594929#1594929

Där kan man klicka på de sidor för att se mätningar om man tycker det är skoj.

Skulle tro att högtalarelementen är andra i nya piP och piPs.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-23 14:48

Martin skrev:Egentligen för forumet ganska normalhård kritik mot en högtalare/högtalartillverkare. Jag tycker det ska gå att framföra kritik, befogad eller ej utan att behöva utstå barnsliga påhopp från konstruktören för att han inte är nöjd med kritiken själv. Men visst kunde valet av högtalarfabrikat att kritisera valts lite med omsorg med tanke på hur det har urartat historiskt.

Vad du säger är att man ska välja sina ord beroende på vilken konstruktör man kritiserar, och hur denne tidigare reagerat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-23 14:54

shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.

Det sätt Grafpro uttryckte sig på var störtlöjligt. Har aldrig sett någon uttrycka sig så förklenande om någon av de andras konstruktioner. Det var ingen normal granskning i Faktiskts anda på så vis.

En fundering bara, läser du alla inlägg helt opartiskt tror du?
Man har ju alltid en för-föreställning och du uttrycker ju dig i värderingstermer som störtlöjligt, förklenande, ingen normal granskning.

En helt annan fråga till dig som haft piP. Kan du relatera dina lyssningsupplevelser till mätningarna map disten. Alltså störs du av disten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-23 15:13

Harryup skrev:Vad jag inte riktigt förstår är att tillverkaren är upprörd över att mätningen görs på ett sätt som får högtalaren att mäta så, när det konstateras att så borde den mäta vid en sådan uppställning.

Jag tror du kan förstå det om du tänker lite hårdare och även läser
formuleringarna i förstainlägget, inte bara tittar på kurvorna. Hjälper
inte det så läs liknelserna jag skrev, och fråga dig varför någon blev
upprörd över dem. Samma skäl.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 15:15

Fjonkalicious skrev:
shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.

Viktigast av allt är att man måste alltid slå tillbaka med samma mynt eller sämre. För vem vill höja nivån på diskussionen?

Absolut inte.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-23 15:17

shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.

att detta ens kommer på tal!!!?

jag tror ingen högtalare är så vanlig bland faktisktfolket som ino och just pip. de flesta är, helt rättvist tycker jag, grymt imponerade av pip och dess prestanda. men när någon ens yppar nån kritik så går mobben igång direkt och det ska spottas och sparkas och denne ska minnsan få veta att den är liten och ynklig och inget kan!

jag blir fan galen på detta beteende!

jag skulle nu gärna höra dina åsikter om grafpros mätresultat, talar dom emot eller för den kritik grafpro framför?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-23 15:18

celef skrev:

Inte alls. Jag förklarar liknelsen så du hänger med också.
Grafpros LTAS-mätning här bakar ihop högtalarens beteende i rummet till en parameter. Han mäter dessutom förmodligen på fel ställe i rummet.
Den ihopbakade parametern råder det ingen klar konsensus om hur den faktiskt skall se ut eller hur den i sig relaterar till upplevt ljud.
Dessutom relateras mätningen inte till aktuella lyssningsintryck eller till andra typer av mätningar i samma situation.
Att då kalla "kocken" inkompetent och pompös och likna högtalaren vid stormaknadsskräp och andra saker grundat på denna mätning blir lite märkligt.
Hur dessa tre högtalare förhåller sig inbördes har jag ingen aning om.
-----
LTAS är dock en mätning jag gillar. Men anser att den är ett komplement till on/off-axis mätningar och olika gateningar av reflexer.

Toole har en approximationsformel där han summerar och viktar ljudet i en massa olika riktningar för att få fram energikurvan. LTAS fixar skivan direkt i en mätning.

Toole använder utstrålningen i olika off-axis riktningar för att approximera det reflekterade ljudet. Det kan man säker göra men då tycker jag att man borde lägga på en standardiserad absorbtionskurva på den.

Har man en riktad mikrofon borde man kunna göra spännade saker med LTAS?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 15:22

sprudel skrev:

En fundering bara, läser du alla inlägg helt opartiskt tror du?
Man har ju alltid en för-föreställning och du uttrycker ju dig i värderingstermer som störtlöjligt, förklenande, ingen normal granskning.

En helt annan fråga till dig som haft piP. Kan du relatera dina lyssningsupplevelser till mätningarna map disten. Alltså störs du av disten?

Nej, det gör jag verkligen inte. Tycker bara de sista sidornas kommentarer är skeva satt i relation till hur förstainlägget såg ut.

Din fråga tror jag att jag skrev svar på i mitt första eller andra inlägg i tråden. Kommer direkt efter Grafpros första inlägg. Har inte fått några kommentarer på det från Grafpro.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-11-23 15:39

Då har du missat mina omdömen om OA-5mmx. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 16:13

celef skrev:

att detta ens kommer på tal!!!?

jag tror ingen högtalare är så vanlig bland faktisktfolket som ino och just pip. de flesta är, helt rättvist tycker jag, grymt imponerade av pip och dess prestanda. men när någon ens yppar nån kritik så går mobben igång direkt och det ska spottas och sparkas och denne ska minnsan få veta att den är liten och ynklig och inget kan!

jag blir fan galen på detta beteende!

jag skulle nu gärna höra dina åsikter om grafpros mätresultat, talar dom emot eller för den kritik grafpro framför?

Har du ens läst mina första två tre inlägg i tråden? Gör det och lugna ner dig. Du har så jävla tokfel om vad du tror jag tycker att det är riktigt roande att se dig veva igång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 16:22

PappaBas skrev:
celef skrev:

Inte alls. Jag förklarar liknelsen så du hänger med också.
Grafpros LTAS-mätning här bakar ihop högtalarens beteende i rummet till en parameter. Han mäter dessutom förmodligen på fel ställe i rummet.

Den ihopbakade parametern råder det ingen klar konsensus om hur den faktiskt skall se ut eller hur den i sig relaterar till upplevt ljud.
Dessutom relateras mätningen inte till aktuella lyssningsintryck eller till andra typer av mätningar i samma situation.
Att då kalla "kocken" inkompetent och pompös och likna högtalaren vid stormaknadsskräp och andra saker grundat på denna mätning blir lite märkligt.
Hur dessa tre högtalare förhåller sig inbördes har jag ingen aning om.
-----
LTAS är dock en mätning jag gillar. Men anser att den är ett komplement till on/off-axis mätningar och olika gateningar av reflexer.

Toole har en approximationsformel där han summerar och viktar ljudet i en massa olika riktningar för att få fram energikurvan. LTAS fixar skivan direkt i en mätning.

Toole använder utstrålningen i olika off-axis riktningar för att approximera det reflekterade ljudet. Det kan man säker göra men då tycker jag att man borde lägga på en standardiserad absorbtionskurva på den.

Har man en riktad mikrofon borde man kunna göra spännade saker med LTAS?

Vad menar du att det skulle vara för skillnad på LTAS och Grafpro:s LTAS? Du ogillar grafpros LTAS men gillar LTAS. Då måste du veta skillnaden och ha fakta vari skillnaden består. På vilka grunder skriver du förmodligen? Du vet alltså inte. Du förmodar. Varför förmodar du?

Mätningarna är vad dom är och resultaten är vad dom är. Det är kalla fakta som jag ser det. Grafpro mäter på 1-2 meters avstånd om jag förstått det rätt. På 1 meter fås mindre reflexer men med stärre spann av mätvinkel. På 2 meter fås mer reflexer men med snävare spann av mätvinkel i förhållande till on-axis. Hur påverkar det resultatet? Vet inte, vet du?

Om du inte gillar mikrofonavståndet så berätta vilket mikrofonavstånd du skulle gilla och vad du tror skillnaderna skulle bli.

Ingen av dessa tre högtalare är rundstrålande. Hur dominant direktljudet är i grafpros LTAS mätning är vet jag inte och därför vill jag inte uttala mig om det.

Sitter man på 1,5 meter från högtalarna, varför skulle 1-2 meter vara helt fel?

Själv tycker jag att grafpros beskrivning av sitt mätförfarande är bristfällig. Beviset för detta är alla frågor angående mätförfarandet. Allt borde klart framgå om mätningarna skall kunna relateras till något som kan vidimeras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-23 16:23

Jag är förvånad över denna uppfattningen.
Hur ofta har vi inte sett det på forumet "jag KÄNNER mig påhoppat så har har jag RÄTT att ge igen".
Och vi vet alla hur det går sen...

Det hade varit bättre om de som tyckte TS gick över gränsen påtalade det på ett vuxet sätt och att TS sedan ändrade sitt inlägg.
Oavsett om syftet var gott eller inte, bör man lyssna på andras uppfattning.
ST borde även vetat att kritik alltid riskerar att landa fel hos läsaren och sålunda skulle valt att uttrycka sig lite försiktigare. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-23 17:11

tänker lite hårdare
tänk om tänk rätt
Kan vi begrava den här typen av argumentation jag sätt från vissa medlemmar och andra varianter på samma tema. Vad jag sätt har det aldrig lätt till något positivt eller fått den man debatterar med att förstå ens text bättre. Formulera om din egen text om du tycker att den blivit missförstådd eller strunta i att svara om du inte bryr dig om att öka förståelsen för vad du försöker säga.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-23 17:12

Naqref skrev:

Då har du missat mina omdömen om OA-5mmx. 8)

.. och även du har fått "gris" kastat efter dig, vill jag minnas.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum