Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Hej,
Inom en snar framtid står ett par pi60s och spelar i mitt ljudrum i källaren. Rummet är avlångt och i runda slängar strax över 3 m på bredden och runt 5,70 långt (om jag minns rätt). Jag kommer behöva ställa pi60s nära bakvägg och hörn för att få maximal bredd. Hur bör jag sätta absorbenter i hörnen. Idag har jag hörnabsorbenter som ser ut som ett kluvet rätblock ståendes i hörnen.
Ni som har pi60, vad har ni för erfarenheter av hörnplacering?
Callisto skrev:Går inte, vill inte sitta med dem i knät
bassman skrev:Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?
Jag skall tillägga att i mitt rum spelades det på tvären/långsidan med piP och det var inte problemfritt. Efter övervägande om att hela familjen skulle få ha roligt när nere beslutades att bygga musik/bio rum. Så jag möblerade på längden och det gick fan inte lyssna på musik i den ledden, dom resonanser jag hade i tvärlyssning 50hz byggdes på med med noder i längsledd 35Hz, det var faktiskt hemskt tråkigt att behöva välja musik som inte gjorde att bara brölade i vissa registerAlla låtar som gick i tonart G gick bort, tonarten C var inte heller att leka med..
Men allt sådant går att bygga bort därav frågorna ovan
Callisto skrev:bassman skrev:Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?
Jag skall tillägga att i mitt rum spelades det på tvären/långsidan med piP och det var inte problemfritt. Efter övervägande om att hela familjen skulle få ha roligt när nere beslutades att bygga musik/bio rum. Så jag möblerade på längden och det gick fan inte lyssna på musik i den ledden, dom resonanser jag hade i tvärlyssning 50hz byggdes på med med noder i längsledd 35Hz, det var faktiskt hemskt tråkigt att behöva välja musik som inte gjorde att bara brölade i vissa registerAlla låtar som gick i tonart G gick bort, tonarten C var inte heller att leka med..
Hej där,
Jag har tidigare byggt ett bio/ljudrum i källaren (se min presentation) men det är som sagt anpassat för mina före detta Martin logan. Pi60s sprider helt annorlunda och nu lär jag få anpassa sidväggen. På ena långsidan har jag glas så där blir det värre. Jag hoppas att gälabsorbenter tar bort det värsta av 1:a reflektionen. Tar ju faktiskt upp energi från bägge högtalarna så vi får väl se hur det blir. Rummet är annars "lagom" dämpat och inga klappljud.
bassman skrev:Callisto skrev:bassman skrev:Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?
Hej där,
Jag har tidigare byggt ett bio/ljudrum i källaren (se min presentation) men det är som sagt anpassat för mina före detta Martin logan. Pi60s sprider helt annorlunda och nu lär jag få anpassa sidväggen. På ena långsidan har jag glas så där blir det värre. Jag hoppas att gälabsorbenter tar bort det värsta av 1:a reflektionen. Tar ju faktiskt upp energi från bägge högtalarna så vi får väl se hur det blir. Rummet är annars "lagom" dämpat och inga klappljud.
Jamen då så. Lycka till
Callisto skrev:DVD-ai skrev:Grattis till ett par riktigt fina högtalare, hoppas di blir nöjd med dom![]()
Och kul med ett dedikerat rum som ska få sig en omgång !![]()
Kommer å bli bra detta du !
Tackar! Hoppas att det ska bli bra
DVD-ai skrev:Callisto skrev:DVD-ai skrev:Grattis till ett par riktigt fina högtalare, hoppas di blir nöjd med dom![]()
Och kul med ett dedikerat rum som ska få sig en omgång !![]()
Kommer å bli bra detta du !
Tackar! Hoppas att det ska bli bra
Det tror jag att det kommer att bli![]()
Vad blir det för finich på dina pi60s ?
Du har ju bra drivning till dom i vilket fall så där klarar du dig ju
Johan_Lindroos skrev:Callisto, synd att ditt rum är så smalt. Det brukar vara svårt att få till ljudet på grund av illaljudande lågfrekventa rumsrsonanser och hög andel tidiga reflexer (också störande). Jag skulle tyvärr inte bli förvånad om du kommer att uppla totalljudet i ditt andra lyssningsrum som bättre. Då är det alltså de olika rummens storlek som jag bedömer, inte högtalarna. Kanske t.o.m. dipolstrålande linjekällor kan fungera bättre än traditionella högtalare i detta smala rum, om du vinklar in dem mycket således att ljudutstrålningen som går mot sidovägg och sedan mot lyssningsplats kan elimineras nästan helt. Kan du vara en fördel om väggen bakom högtalarna är långt bort eller helst absorberas kraftigt. Jag tänker då att du lyssnar "på längden av rummet" oavsett högtalartyp.
DVD-ai skrev:En NAD218 fungerar bra, ska man jaga merginaleer så ett bryston, NAD208, Rotel 1090 eller RS2000 kanske...![]()
Men 218 tycker ja har fungerat bra dom gånger jag varit i kontakt med dom och 300w/ kanal känns till fullt rtlltäckligt till pi60s
DorreN skrev:DVD-ai skrev:En NAD218 fungerar bra, ska man jaga merginaleer så ett bryston, NAD208, Rotel 1090 eller RS2000 kanske...![]()
Men 218 tycker ja har fungerat bra dom gånger jag varit i kontakt med dom och 300w/ kanal känns till fullt rtlltäckligt till pi60s
Räknas inte AMP27?
Callisto skrev:Morello skrev:Då behöver bara Callisto ett RS2000 att driva härligheten med.
Ja det skulle sitta fint.
Med rätt pris så vet man aldrig
Morello skrev:Callisto skrev:Morello skrev:Då behöver bara Callisto ett RS2000 att driva härligheten med.
Ja det skulle sitta fint.
Med rätt pris så vet man aldrig
Inte så förtäckt annons borttagen.
Vee-Eight skrev:Välkommen till faktiskt!
Vv läs igenom vår policy. Där står också att annonsering inte är tillåten om det inte är en inbjudan till evenemang. [...]
Tack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster