Placering pi60s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Placering pi60s

Inläggav Callisto » 2013-11-24 20:35

Hej,
Inom en snar framtid står ett par pi60s och spelar i mitt ljudrum i källaren. Rummet är avlångt och i runda slängar strax över 3 m på bredden och runt 5,70 långt (om jag minns rätt). Jag kommer behöva ställa pi60s nära bakvägg och hörn för att få maximal bredd. Hur bör jag sätta absorbenter i hörnen. Idag har jag hörnabsorbenter som ser ut som ett kluvet rätblock ståendes i hörnen.
Ni som har pi60, vad har ni för erfarenheter av hörnplacering?

Användarvisningsbild
bassman

Re: Placering pi60s

Inläggav bassman » 2013-11-24 21:09

Callisto skrev:Hej,
Inom en snar framtid står ett par pi60s och spelar i mitt ljudrum i källaren. Rummet är avlångt och i runda slängar strax över 3 m på bredden och runt 5,70 långt (om jag minns rätt). Jag kommer behöva ställa pi60s nära bakvägg och hörn för att få maximal bredd. Hur bör jag sätta absorbenter i hörnen. Idag har jag hörnabsorbenter som ser ut som ett kluvet rätblock ståendes i hörnen.
Ni som har pi60, vad har ni för erfarenheter av hörnplacering?

Vad Skoj! Måtten och materialen låter nästan på pricken som mitt rum 5,85*3,30 :-)

Så här gjorde jag.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-24 23:00

Tack! :)

Trevligt bygge!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-24 23:21

Det där är gränsfall på att fundera på att spela på den andra ledden...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-24 23:26

Går inte, vill inte sitta med dem i knät :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-24 23:36

Callisto skrev:Går inte, vill inte sitta med dem i knät :D

Ja, då är det gälabsorbenter som gäller i så fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 00:11

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:Går inte, vill inte sitta med dem i knät :D

Ja, då är det gälabsorbenter som gäller i så fall.

Ritning?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-25 09:18

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-25 12:15

Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?

Jag skall tillägga att i mitt rum spelades det på tvären/långsidan med piP och det var inte problemfritt. Efter övervägande om att hela familjen skulle få ha roligt när nere beslutades att bygga musik/bio rum. Så jag möblerade på längden och det gick fan inte lyssna på musik i den ledden, dom resonanser jag hade i tvärlyssning 50hz byggdes på med med noder i längsledd 35Hz, det var faktiskt hemskt tråkigt att behöva välja musik som inte gjorde att bara brölade i vissa register :o Alla låtar som gick i tonart G gick bort, tonarten C var inte heller att leka med..

Men allt sådant går att bygga bort därav frågorna ovan :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 13:37

bassman skrev:Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?

Jag skall tillägga att i mitt rum spelades det på tvären/långsidan med piP och det var inte problemfritt. Efter övervägande om att hela familjen skulle få ha roligt när nere beslutades att bygga musik/bio rum. Så jag möblerade på längden och det gick fan inte lyssna på musik i den ledden, dom resonanser jag hade i tvärlyssning 50hz byggdes på med med noder i längsledd 35Hz, det var faktiskt hemskt tråkigt att behöva välja musik som inte gjorde att bara brölade i vissa register :o Alla låtar som gick i tonart G gick bort, tonarten C var inte heller att leka med..

Hej där,
Jag har tidigare byggt ett bio/ljudrum i källaren (se min presentation) men det är som sagt anpassat för mina före detta Martin logan. Pi60s sprider helt annorlunda och nu lär jag få anpassa sidväggen. På ena långsidan har jag glas så där blir det värre. Jag hoppas att gälabsorbenter tar bort det värsta av 1:a reflektionen. Tar ju faktiskt upp energi från bägge högtalarna så vi får väl se hur det blir. Rummet är annars "lagom" dämpat och inga klappljud.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-25 14:13

Grattis till ett par riktigt fina högtalare, hoppas di blir nöjd med dom :)

Och kul med ett dedikerat rum som ska få sig en omgång ! :D

Kommer å bli bra detta du ! :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-25 14:27

Callisto skrev:
bassman skrev:Callistro, har du någon plan på hur rummet skall se ut? Möblering lyssningsavstånd osv? Vart i rummet är ingången? Har du ambitioner på att bygga bio eller skall det vara ett dedikerat musikrum? Vilken takhöjd har du där nere?

Hej där,
Jag har tidigare byggt ett bio/ljudrum i källaren (se min presentation) men det är som sagt anpassat för mina före detta Martin logan. Pi60s sprider helt annorlunda och nu lär jag få anpassa sidväggen. På ena långsidan har jag glas så där blir det värre. Jag hoppas att gälabsorbenter tar bort det värsta av 1:a reflektionen. Tar ju faktiskt upp energi från bägge högtalarna så vi får väl se hur det blir. Rummet är annars "lagom" dämpat och inga klappljud.

Jamen då så. Lycka till :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 14:43

DVD-ai skrev:Grattis till ett par riktigt fina högtalare, hoppas di blir nöjd med dom :)

Tackar! Hoppas att det ska bli bra :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 14:44

bassman skrev:
Callisto skrev:

Hej där,

Jamen då så. Lycka till :)

:) tacke tack!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-25 15:22

Callisto skrev:
DVD-ai skrev:Grattis till ett par riktigt fina högtalare, hoppas di blir nöjd med dom :)

Det tror jag att det kommer att bli ;)

Vad blir det för finich på dina pi60s ?

Du har ju bra drivning till dom i vilket fall så där klarar du dig ju :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-25 17:07

Callisto, synd att ditt rum är så smalt. Det brukar vara svårt att få till ljudet på grund av illaljudande lågfrekventa rumsrsonanser och hög andel tidiga reflexer (också störande). Jag skulle tyvärr inte bli förvånad om du kommer att uppla totalljudet i ditt andra lyssningsrum som bättre. Då är det alltså de olika rummens storlek som jag bedömer, inte högtalarna. Kanske t.o.m. dipolstrålande linjekällor kan fungera bättre än traditionella högtalare i detta smala rum, om du vinklar in dem mycket således att ljudutstrålningen som går mot sidovägg och sedan mot lyssningsplats kan elimineras nästan helt. Kan du vara en fördel om väggen bakom högtalarna är långt bort eller helst absorberas kraftigt. Jag tänker då att du lyssnar "på längden av rummet" oavsett högtalartyp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-25 17:16

Oj, jag tror jag missuppfattat lite. Jag fick för mig att du har två lyssningsrum; ett större med Martin Logan, och ett mindre rum ämnade för pi60s.

Häpp.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 19:23

DVD-ai skrev:
Callisto skrev:

Det tror jag att det kommer att bli ;)

Vad blir det för finich på dina pi60s ?

Du har ju bra drivning till dom i vilket fall så där klarar du dig ju :D

Det blir svarta sidor och vitt i mitten. Såg ett par här på forumet som var så och det passar mig utmärkt. Får bli pianolack också som grädde på moset :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-25 19:28

Johan_Lindroos skrev:Callisto, synd att ditt rum är så smalt. Det brukar vara svårt att få till ljudet på grund av illaljudande lågfrekventa rumsrsonanser och hög andel tidiga reflexer (också störande). Jag skulle tyvärr inte bli förvånad om du kommer att uppla totalljudet i ditt andra lyssningsrum som bättre. Då är det alltså de olika rummens storlek som jag bedömer, inte högtalarna. Kanske t.o.m. dipolstrålande linjekällor kan fungera bättre än traditionella högtalare i detta smala rum, om du vinklar in dem mycket således att ljudutstrålningen som går mot sidovägg och sedan mot lyssningsplats kan elimineras nästan helt. Kan du vara en fördel om väggen bakom högtalarna är långt bort eller helst absorberas kraftigt. Jag tänker då att du lyssnar "på längden av rummet" oavsett högtalartyp.

ML har funkat väldigt bra i rummet men de sprider inte mycket åt sidan heller. Hoppas att det går att få till med lite trixande (akustik fix) även med pi60s, tror det ska gå att lösa. När det gäller basen har jag fått till det bra i rummet och nu är det inga stora resonanser som märks av, mycket nöjd där.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-26 12:27

Självklart hoppas jag att du kommer att få till det bra! Det blir nog som du föreslår; med lite akustikfix kan du tämja det värsta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-26 13:44

Vill bara lite försiktigt varna för att döma rum baserat på ritningar eller
andra sorters beskrivningar. Framförallt i basområdet så kan rum med
exakt samma mått skilja sig åt dramatiskt, så man kan bli förvånad, åt
båda hållen. :)

Men vill man veta så behöver man ha tillgång till rummet på riktigt, inte
bara fjärrtänka på det. Det är lite som med bilar brukar jag säga, om en
bil skall repareras så gör man bäst felsökningen på själva bilen, inte per
telefon. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-26 15:27

Ja men med en stor portion optimism, rätt prylar och vilja att göra något åt problemen så kan NÄSTAN vilket rum som helst låta ganska bra tillslut :)

Är min erfarenhet i alla fall :)

Mutt rum låter lite "hej kom och hjälp mig" i området 30-45Hz ^^
Det tänker jag åtgärda genom att muta gud till att skriva om vissa saker i fysikens lagar så att problemet upphör att existera!

Det är den smidigaste lösningen :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-12-05 12:58

Då behöver bara Callisto ett RS2000 att driva härligheten med. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-05 13:55

En NAD218 fungerar bra, ska man jaga merginaleer så ett bryston, NAD208, Rotel 1090 eller RS2000 kanske... :)

Men 218 tycker ja har fungerat bra dom gånger jag varit i kontakt med dom och 300w/ kanal känns till fullt rtlltäckligt till pi60s :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-12-05 14:07

Håller med Ingvar...

Men i det här fallet ville nog RogerGustavsson bara visa vad ett par gälabsorbenter är för något :)

Mitt gamla rum var dock bredare än Callistos...
Minns jag rätt ca 3,6 meter.

Sen håller jag med Johan, inte enkelt att få till det i långsmala rum...
Satan i gatan vad det gick åt absorbenter för att få ordning på basområdet...
Men det där löste Ingvar smutt så det blev riktigt jävla bra.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-12-05 14:15

DVD-ai skrev:En NAD218 fungerar bra, ska man jaga merginaleer så ett bryston, NAD208, Rotel 1090 eller RS2000 kanske... :)

Men 218 tycker ja har fungerat bra dom gånger jag varit i kontakt med dom och 300w/ kanal känns till fullt rtlltäckligt till pi60s :)

Räknas inte AMP27? :-(

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-05 14:50

DorreN skrev:
DVD-ai skrev:En NAD218 fungerar bra, ska man jaga merginaleer så ett bryston, NAD208, Rotel 1090 eller RS2000 kanske... :)

Räknas inte AMP27? :-(

Glömde bort den ^^

Precis som Meridian 557 som också är bra :)
Mvh//David

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-05 14:52

Morello skrev:Då behöver bara Callisto ett RS2000 att driva härligheten med. :)

Ja det skulle sitta fint :) .
Med rätt pris så vet man aldrig :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-12-06 12:16

Callisto skrev:

Inte så förtäckt annons borttagen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-12-06 13:20

Morello skrev:
Callisto skrev:

Inte så förtäckt annons borttagen.

Citat ur annan tråd.

Vee-Eight skrev:Välkommen till faktiskt!

Vv läs igenom vår policy. Där står också att annonsering inte är tillåten om det inte är en inbjudan till evenemang. [...]

Tack!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino