JockScott skrev:Jag skulle inte ha något emot om ex. I Öhman eller någon annan förklarar varför superspikes som ex. är mkt. sämre än kuddar.
Jag ber att få hänvisa till artikeln i MoLt. Och till Max_Headrooms förklaring ovan, som är bra ehuru inte fullständig.
Jag har inte tillgång till molt så en förklaring är önskvärd. Och jag vill gärna vet om det enbart är rent tekniskt och ev. mätbara grunder eller om det är rena lyssningsintryck som stöder denna slutsats.
Självklart handlar den ENBART om hörbara orsaker. Om de inte vore hörbara spelar det ju ingen roll.
Sedan är spikes snyggare, så kuddar kommer att ha svårt att ta över hur bra de än är.
Ja, för den som prioriterar utseende framför ljudet kanske den här frågan inte är så viktig. Kanske inte så intressant att analysera heller?
Själv kommer jag att använda kudde mellan högtalare/stativ och spike mellan stativ och golv på mina kommande stativare. Och för att anknyta lite till tråden kommer de INTE att tillhöra de fulaste högtalaren...

Vad du menar när du skriver "kudde" är jag inte säker på (är det ett fodral med något mjukt i?).
Men om du menar mjukfötter så är det helt korrekt att göra just som du föreslår! Du
skall använda mjukfötterna mellan högtalaren och stativet, och inte under stativet. om sedan stativet står på spikar eller något annat spelar inte så stor roll, men spikar skadar inte längre, eftersom vibrationerna inte når dit med någon större kraft längre.
Sen skrev kraniet några saker också:
Kraniet skrev:min största fundering angående spikes kontra mjuka kuddar är inte isoleringsfaktorn. Jag har aldrig i mina vildaste idéer fått för mig att spikes skulle isolera eller leda bort vibrationer, även om detta nu är den vanliga idén om hur en spike fungerar.
Bra! Det är det många som inte inser.
Föredelarna med spikes som jag ser det är
1 Högtalaren står stilla. Alltså den står inte och gungar pga av golvets ojämnheter.
Det kan man diskutera. Om man har fyra spikar är det risk för att högtalaren står och vippar när man kommer åt den. Bättre med tre sprikar isåfall.
2 Spikes gör att högtalaren står still. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt. Detta går iofs att åstadkomma med en tung låda. Men en stativhögtalare kommer förmodligen inte att vara så speciellt tung i jämförelse med hela huset.
Det stämmer inte alls. Tvärtom står högtalaren och vibrerar massor när den står på spikar. De fungerar som stämgafflar och är lätta att sätta i svängning. "Stadigheten" av spikar är en illusion. De ger stadighet bara vid frekvenser långt under 20 Hz, men inte alls i det frekvensområdet där musiken vill skaka högtalaren. Att lägga handen på högtalaren för att känna efter om den står stadigt genom att försöka rucka på den är alltså helt irrelevant.
Mjuka fötter däremot ger möjlighet för högtalarens massa att hålla emot rörelserna. Om högtalren väger 20 kg och membranet väger 20 gram kommer lådan att röra sig 1/1000 av membranet (= -60 dB). Ställer man samma högtalare på spikar rör den sig mycket mera, inte sällan mer än 20 dB mer!
Jag har dragit jämförelsen med höjdhopp. En höjdhoppare skulle aldrig i sina vildaste drömmar placera en mjuk matta framför hindret. Varför? Jo när höjdhopparen gör sitt avstamp så kommer mestadelen av kraften att gå ner i mattan och höjdhopparen kommer således inte långt från marken.
Exakt! Det är just därför man inte skall ha spikar, för då kommer högtalaren att kunna "stampa av och hoppa". Står den på mjuka fötter däremot så går det inte att göra något avstamp och ingen stämgaffelresonans går att starta. Därför blir rörelserna inte större än 1/1000 av membranets i exemplet ovan. Då kan membranet spela musik ostört.
Med en mjuk fot under högtalaren så tycker jag rimligen att lådan inte står still.
Nej, helt still står den inte, men rörelsen är liten, linjär och oresonant. På spikar blir rörelsen mycket större, dessutom resonant och eventuellt även olinjär! Det är det man i regel hör så tydligt.
Den som inte hör det (eller har svårt att sätta fingret på vad för skillnader man hör, de flesta hör lätt att det låter "annorunda") kan försiktigt lägga fingrarna på högtalaren och känna efter hur mycket den vibrerar. Det är lätt att känna skillnaden.
På spikfötter vibrerar högtalaren mycket värre. Man kan också prova att ställa ett glas vatten på högtalaren, men det är ibland svårare att bedöma skillnaderna då, eftersom det förekommer spektrala skillnader på rörelsen beroende på fötter.
I och med detta så "äter" foten upp rörelserna i högtalarmembranet. Resultatet borde bli mindre väldefinierat ljud.
Absolut inte. Det är precis tvärtom. När högtalaren står på spikar står den och vibrerar hela tiden. Det kan i vissa fall vara mycket destruktivt för upplösningen och transientåtergivningen.
Nu har jag inte gjort en jämförelse så jag vet inte hur sd-foten (som är den vi pratar om) låter.
Den är tyst (det kommer försumbart med ljud från fötterna). Resonemanget gäller för övrigt för alla mjuka fötter. SD-foten är förvisso den mest kända, men det finns alternativ.
Jag har dessutom inte sett foten och vet således inte hur hård den är. För som min far sa så spelar det nog ingen roll om man hoppar höjdhopp från en vanlig matta än från ett betonggolv.
Som jag antytt så är det ju
inte hoppa man vill att högtalaren skall göra. Tvärtom!
Även om jag tror att det är en liten, om än försvinnande liten, skillnad. Försvinnande liten skillnad spelar ingen roll när man hoppar höjdhopp men jag tror nog det kan(möjligtvis) ha en betydelse inom hifi.
Skillnaden mellan spikfötter och t ex SD-fötter är förvånansvärt stor ibland. Inte lika stor som skillnaden mellan olika högtalare, eller effekterna av vettiga rumsakustiska åtgärder, men ändå större än de flesta tror.
När jag får råd har jag dock planerat att införskaffa mig en uppsättning sd-fötter och höra mig för hur det ligger till
Det borde alla göra. Prova alltså. Det är alltid klokt att prova saker. Det är ju en förbättring potentiellt mångfaldigt större är kabeldifferanser det handlar om, och för en förhållandevis rimlig penning.
Även om man inte skaffar mjuka fötter så gör man under alla omständigheter klokt i att slänga spikfötterna och ställa högtalaren på en matta.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).