Världens fulaste högtalare utsedd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 15:03

JockScott skrev:Tomas A. Kan du förklara varför alla(av större kända exponerade) högtalare idag står på spikes av olika slag. Inte kan det väl vara värdelöst? Inte kan väl alla högtalarkonstruktörer ha totalt fel uppfattning?

Jo, visst kan dom det! Kanske inte alla, men många.

Men i praktiken vet skapligt många av dem bättre än så. Jag kan gå i god för att åtminstone ett tiotal av de större tillverkarnas utvecklare vet att spikfötter är inte bara kasst, utan till och med nästan så dåligt det går att åstadkomma, men att de ändå av marknadsskäl känner sig tvingade att använda det som är mest "kommersiellt gångbart", det vill säga spikar.

Spikar är i princip det sämsta man kan ställa högtalare på. Att "alla" (fast nuförtiden finns det som sagt undantag) ändå gör det beror historiskt på att hifi-journalister under många år (det har vänt nu dock) garanterat kritiserade det som inte stod på spikar.

Det hela började med att Ivor Tiefenbrun (Linn) deklarerade att högtalare skall stå på spikar.

Förklaringen var helt uppåt väggarna, men köptes med hull och hår av de fysikaliskt okunniga engelska hifi-journalisterna. Förklaringen var anpassaad så att den skulle verka vettig just för dom inte inte var fysikaliskt bevandrade. Man skall heller inte glömma att Linn var en enormt stor annonsör, och det var viktigt att hålla sig väl med dem.

Vh, Ing. Öhman

PS. Den som vill veta mer kan läsa artikeln om spikfötter i MoLt hösten 1989.
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-04 16:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19287
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-04 15:17

"Det hela började med att Ivor Tiefenbrun (Linn) deklarerade att högtalare skall stå på spikar. Förklaringen var helt uppåt väggarna, men köptes med hull och hår av de fysikaliskt okunniga engelska hifi-journalisterna. "

Jag tänkte just göra ett inlägg och fråga om varifårn den bizarra idén med spikfötter kommit ifrån, nu slipper jag det :-) Att den inte kom från mekaniken, det viste jag.

Användarvisningsbild
Ondjultomte
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2003-10-17

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-04 15:35

Går det att beställa den MoLten tro?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9946
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-04 16:30

Ja det går att beställa!

På LTS hemsida, www.lts.a.se, står det hur man gör. (ledtråd: inbetalningskort till postgirot och sedan ska man ha gott om tålamod, men den kommer att komma till slut :wink: .

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 17:38

Man bör kanske tillägga att bara LTS-medlemmar kan beställa gamla MoLtar från LTS.

Samt även att det nämnda numret är ett ganska gammalt sådant, och att det därför inte är säkert att det går att finna. Man kan kolla med registratorn innan man beställer.

Annars brukar det gå att hitta de flesta gamla nummer på bibliotek.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ondjultomte
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2003-10-17

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-04 18:22

Jag känner till lts sida och vad som finns att läsa där. Jag undrade mest om den var förgammal och inte gick att beställa längre :)

Användarvisningsbild
JockScott
 
Inlägg: 698
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav JockScott » 2003-12-04 22:19

Jag skulle inte ha något emot om ex. I Öhman eller någon annan förklarar varför superspikes som ex. är mkt. sämre än kuddar.

Jag har inte tillgång till molt så en förklaring är önskvärd. Och jag vill gärna vet om det enbart är rent tekniskt och ev. mätbara grunder eller om det är rena lyssningsintryck som stöder denna slutsats.

Sedan är spikes snyggare, så kuddar kommer att ha svårt att ta över hur bra de än är. Själv kommer jag att använda kudde mellan högtalare/stativ och spike mellan stativ och golv på mina kommande stativare. Och för att anknyta lite till tråden kommer de INTE att tillhöra de fulaste högtalaren... :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19287
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-04 23:37

JockScott: Jag kan försöka mig på en enkel förklaring:

Varje högtalre uppställd på något kan beskrivas som en massa upphängd i en fjäder och en dämpare. Egenfrekvensen på detta bestäms av massan och fjäderkonstanten. Hård fjäder = hög frekvens. Låg massa = hög frekvens. Alltså, vill man ha en låg egenfrekvens (och det vill man om man vill att högtalarlådan ska vibrera så lite som möjligt i det hörbara området) så ska man ha mjuk fjäder och stor massa, tung högtalare alltså.
Egenfrekvensen heter egentligen egenvinkelfrekvens och skrivs ω=(k/m)^0.5
Så där har du det.

Dämpning: I spikes (eller andra hårda grejor) så är i regel dämpningen försumbar. Alltså, har det väl börja svänga tar det lång tid innan det klingar av. Mjuka saker har ofta hög inre dämpning, och polymerer kan ges mycket hög inre dämpning.

Är det hörbart då? Ja, synnerligen. Givetvis också mätbart för dom som vill hålla på med det.

Många lågbudgetvarianter finns, bl.a. vanliga sudd har använts och folk har blivit nöjda med det efter att tidigare haft spikes.

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-04 23:53

min största fundering angående spikes kontra mjuka kuddar är inte isoleringsfaktorn. Jag har aldrig i mina vildaste idéer fått för mig att spikes skulle isolera eller leda bort vibrationer, även om detta nu är den vanliga idén om hur en spike fungerar.

Föredelarna med spikes som jag ser det är
1 Högtalaren står stilla. Alltså den står inte och gungar pga av golvets ojämnheter.
2 Spikes gör att högtalaren står still. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt. Detta går iofs att åstadkomma med en tung låda. Men en stativhögtalare kommer förmodligen inte att vara så speciellt tung i jämförelse med hela huset.

Jag har dragit jämförelsen med höjdhopp. En höjdhoppare skulle aldrig i sina vildaste drömmar placera en mjuk matta framför hindret. Varför? Jo när höjdhopparen gör sitt avstamp så kommer mestadelen av kraften att gå ner i mattan och höjdhopparen kommer således inte långt från marken.
Med en mjuk fot under högtalaren så tycker jag rimligen att lådan inte står still. I och med detta så "äter" foten upp rörelserna i högtalarmembranet. Resultatet borde bli mindre väldefinierat ljud.
Nu har jag inte gjort en jämförelse så jag vet inte hur sd-foten(som är den vi pratar om) låter. Jag har dessutom inte sett foten och vet således inte hur hård den är. För som min far sa så spelar det nog ingen roll om man hoppar höjdhopp från en vanlig matta än från ett betonggolv. Även om jag tror att det är en liten, om än försvinnande liten, skillnad. Försvinnande liten skillnad spelar ingen roll när man hoppar höjdhopp men jag tror nog det kan(möjligtvis) ha en betydelse inom hifi.
När jag får råd har jag dock planerat att införskaffa mig en uppsättning sd-fötter och höra mig för hur det ligger till :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7601
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 00:25

pi60 är ju kanske inte direkt vacker, men det var väl knappast meningen heller. Känner man till historien bakom så blir den väldigt snygg (tycker jag).
Vad har historien bakom med utseendet att göra? Det fattar jag absolut inte. Skulle var tenisk skönhet i så fall ocg det diskuterar vi väl inte? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19287
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-05 00:28

"2 Spikes gör att högtalaren står still. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt."

En högtalare på spikes rör sig mer än en som är mujktuppställd. Kan enkelt mätas med en accelrometer elller till och med med en vanlig pick-up, om du har någon liggande som det inte är så noga med.
Hur det är med kopplingen till golvet vet jag inte exakt, men den är i vart fall inte önskvärd. Den skulle i så fall leda till att golvet (som vibrerar en del p.g.a. ljudet (energin som golvet mottar via luftens vibrationer är mycket större än den som du kan få dit via lådan)) påverkar högtalaren med sina vibrationer. Alltså, separera så gott det går.

Höjjhoppare använder mjuk stav. Det är lagring av energi i staven som gör att dom kommer upp så högt. Om dom lägger en mata i lådan spelar knappast någon roll i det avseendet.

"Med en mjuk fot under högtalaren så tycker jag rimligen att lådan inte står still. I och med detta så "äter" foten upp rörelserna i högtalarmembranet. Resultatet borde bli mindre väldefinierat ljud. "

Den mjuka upphängningen gör att högtalarlådan vibrerar mindre. Det ger ett mer väldefinierat ljud.

För dom som vill fördjupa sig i ämnet kan jag rekomendera boken maskindynamik som KTH ger ut. Där står det mesta du någonsin kommer att behöva veta om sånt här. Det finns mer djuplodande böcker också, men jag har inte läst några sådana.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7601
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 00:31

Jag har testat både spikes och sdfötter, i mitt system funakde SD fötter bäst men jag har också träffat på motsattsen så det så 8O :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 01:03

JockScott skrev:Jag skulle inte ha något emot om ex. I Öhman eller någon annan förklarar varför superspikes som ex. är mkt. sämre än kuddar.

Jag ber att få hänvisa till artikeln i MoLt. Och till Max_Headrooms förklaring ovan, som är bra ehuru inte fullständig.

Jag har inte tillgång till molt så en förklaring är önskvärd. Och jag vill gärna vet om det enbart är rent tekniskt och ev. mätbara grunder eller om det är rena lyssningsintryck som stöder denna slutsats.

Självklart handlar den ENBART om hörbara orsaker. Om de inte vore hörbara spelar det ju ingen roll.

Sedan är spikes snyggare, så kuddar kommer att ha svårt att ta över hur bra de än är.

Ja, för den som prioriterar utseende framför ljudet kanske den här frågan inte är så viktig. Kanske inte så intressant att analysera heller?

Själv kommer jag att använda kudde mellan högtalare/stativ och spike mellan stativ och golv på mina kommande stativare. Och för att anknyta lite till tråden kommer de INTE att tillhöra de fulaste högtalaren... :wink:

Vad du menar när du skriver "kudde" är jag inte säker på (är det ett fodral med något mjukt i?).

Men om du menar mjukfötter så är det helt korrekt att göra just som du föreslår! Du skall använda mjukfötterna mellan högtalaren och stativet, och inte under stativet. om sedan stativet står på spikar eller något annat spelar inte så stor roll, men spikar skadar inte längre, eftersom vibrationerna inte når dit med någon större kraft längre.


Sen skrev kraniet några saker också:

Kraniet skrev:min största fundering angående spikes kontra mjuka kuddar är inte isoleringsfaktorn. Jag har aldrig i mina vildaste idéer fått för mig att spikes skulle isolera eller leda bort vibrationer, även om detta nu är den vanliga idén om hur en spike fungerar.

Bra! Det är det många som inte inser.

Föredelarna med spikes som jag ser det är
1 Högtalaren står stilla. Alltså den står inte och gungar pga av golvets ojämnheter.

Det kan man diskutera. Om man har fyra spikar är det risk för att högtalaren står och vippar när man kommer åt den. Bättre med tre sprikar isåfall.

2 Spikes gör att högtalaren står still. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt. Detta går iofs att åstadkomma med en tung låda. Men en stativhögtalare kommer förmodligen inte att vara så speciellt tung i jämförelse med hela huset.

Det stämmer inte alls. Tvärtom står högtalaren och vibrerar massor när den står på spikar. De fungerar som stämgafflar och är lätta att sätta i svängning. "Stadigheten" av spikar är en illusion. De ger stadighet bara vid frekvenser långt under 20 Hz, men inte alls i det frekvensområdet där musiken vill skaka högtalaren. Att lägga handen på högtalaren för att känna efter om den står stadigt genom att försöka rucka på den är alltså helt irrelevant.

Mjuka fötter däremot ger möjlighet för högtalarens massa att hålla emot rörelserna. Om högtalren väger 20 kg och membranet väger 20 gram kommer lådan att röra sig 1/1000 av membranet (= -60 dB). Ställer man samma högtalare på spikar rör den sig mycket mera, inte sällan mer än 20 dB mer!

Jag har dragit jämförelsen med höjdhopp. En höjdhoppare skulle aldrig i sina vildaste drömmar placera en mjuk matta framför hindret. Varför? Jo när höjdhopparen gör sitt avstamp så kommer mestadelen av kraften att gå ner i mattan och höjdhopparen kommer således inte långt från marken.

Exakt! Det är just därför man inte skall ha spikar, för då kommer högtalaren att kunna "stampa av och hoppa". Står den på mjuka fötter däremot så går det inte att göra något avstamp och ingen stämgaffelresonans går att starta. Därför blir rörelserna inte större än 1/1000 av membranets i exemplet ovan. Då kan membranet spela musik ostört.

Med en mjuk fot under högtalaren så tycker jag rimligen att lådan inte står still.

Nej, helt still står den inte, men rörelsen är liten, linjär och oresonant. På spikar blir rörelsen mycket större, dessutom resonant och eventuellt även olinjär! Det är det man i regel hör så tydligt.

Den som inte hör det (eller har svårt att sätta fingret på vad för skillnader man hör, de flesta hör lätt att det låter "annorunda") kan försiktigt lägga fingrarna på högtalaren och känna efter hur mycket den vibrerar. Det är lätt att känna skillnaden.

På spikfötter vibrerar högtalaren mycket värre. Man kan också prova att ställa ett glas vatten på högtalaren, men det är ibland svårare att bedöma skillnaderna då, eftersom det förekommer spektrala skillnader på rörelsen beroende på fötter.

I och med detta så "äter" foten upp rörelserna i högtalarmembranet. Resultatet borde bli mindre väldefinierat ljud.

Absolut inte. Det är precis tvärtom. När högtalaren står på spikar står den och vibrerar hela tiden. Det kan i vissa fall vara mycket destruktivt för upplösningen och transientåtergivningen.

Nu har jag inte gjort en jämförelse så jag vet inte hur sd-foten (som är den vi pratar om) låter.

Den är tyst (det kommer försumbart med ljud från fötterna). Resonemanget gäller för övrigt för alla mjuka fötter. SD-foten är förvisso den mest kända, men det finns alternativ.

Jag har dessutom inte sett foten och vet således inte hur hård den är. För som min far sa så spelar det nog ingen roll om man hoppar höjdhopp från en vanlig matta än från ett betonggolv.

Som jag antytt så är det ju inte hoppa man vill att högtalaren skall göra. Tvärtom!

Även om jag tror att det är en liten, om än försvinnande liten, skillnad. Försvinnande liten skillnad spelar ingen roll när man hoppar höjdhopp men jag tror nog det kan(möjligtvis) ha en betydelse inom hifi.

Skillnaden mellan spikfötter och t ex SD-fötter är förvånansvärt stor ibland. Inte lika stor som skillnaden mellan olika högtalare, eller effekterna av vettiga rumsakustiska åtgärder, men ändå större än de flesta tror.

När jag får råd har jag dock planerat att införskaffa mig en uppsättning sd-fötter och höra mig för hur det ligger till

Det borde alla göra. Prova alltså. Det är alltid klokt att prova saker. Det är ju en förbättring potentiellt mångfaldigt större är kabeldifferanser det handlar om, och för en förhållandevis rimlig penning.

Även om man inte skaffar mjuka fötter så gör man under alla omständigheter klokt i att slänga spikfötterna och ställa högtalaren på en matta.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-05 02:26

Som jag antytt så är det ju inte hoppa man vill att högtalaren skall göra. Tvärtom!



jo det håller jag med om men det var inte det jag åsyftade. Själva membranet vill man ju att det ska "hoppa" alltså röra sig. Det är ju en grundförsutsättning för att det ska låta.

Övrigt så tycker jag nog att resonemanget verkar vettigt.

Tycker dock att maxs prallel till maskinvibrationer är lite orelevant. När det gäller maskiner så ställer man dom på mjuka kuddar för att de inte ska fortplanta vibrationer till omgivningen. Detta är visserligen sant för högtalare också.
Men för maskinen kan man inte alltid ställa den på vilket underlag som helst eftersom den ibland är kopplad till något annat.
Ta tex en mopedmotor (kunde sagt motorcykel men fler kanske är bekanta med mopeder..). Motorn är ihopkopplad med det bakre hjulet med en kedja. Är motståndet i motorns upphängning för dåligt så kommer motor att dras mot hjulet så fort en rörelseförändring inträffar. Detta sker visserligen hela tiden (kraft-motkraft) men är upphängninen av motorn för dålig så kan det få katastrofala följder såsom att kedjan hoppar av eller att motorn lossnar.
Ser man då drevet som elementet och motorn som lådan så får man att varje gång drevet gör en röresleförändring så rör sig motorn betydligt mycket mer med en mjuk upphängning än med en hård dito.
På samma sätt ser jag det med en högtalare. Ett högtalarelement(dess kon) är ständigt i röresleförändring och påverkar således lådan med en kraft hela tiden. En kraft måste ha en motkraft, således är motkraften avgörande för hur stor kraften kan vara (större motkraft möjliggjör större kraft). På en mjuk fot så står högtalaren inte still på samma sätt som om den står på ett hårt underlag.

Fast samtidgt så kan jag köpa att en högtalare på mjuka fötter rör sig mindre rent generellt men vi kraftiga rörelser (mycket kraft) så rör sig lådan mer för att den inte har kraft att sätta emot.
Ser jag sedan detta i förhållande till att de flesta "Linnmänniskor" jag pratat med upplever spikes som sämre än mjuka fötter så drar jag slutsatsen att mjuka fötter måste påverka impulsåtergivningen från högtalaren. Varför? Därför "vi Linnmänniskor" är väldigt intresserade av takten i musiken och denna verkar kräva en bra impulsåtergivning.
Att mjuka fötter förbättrar ljudåtergivningen kan jag nog tänka mig men jag är inte lika säker på att det förbättrar "timing", "takt", "musiken" - "musjäl" (som jag myntade i en annan tråd i brist på andra ord. en kombination av ordet musik och själ. Alltså idén om att det finns nåt i musik som gör det till musik. En kvalité som måste förmedlas i anläggningen för att man ska uppleva det som korrekt musikåtergivning)

Men som sagt jag har inte gjort en personlig jämförelse så det är spekulationer från min sida. Ett för mig synes logiskt resonemang men jag är inte säker.. Disskussioner har ingen vinnare och förlorare så länge man är av den inställningen att man bara kan bli visare av att ändra(förbättra) sina idéer. Således är det min önskan att ni får mig att inse bristerna i mitt resonemang. Sen om det går är en annan sak..

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-05 04:03

Ser jag sedan detta i förhållande till att de flesta "Linnmänniskor" jag pratat med upplever spikes som sämre än mjuka fötter så drar jag slutsatsen att mjuka fötter måste påverka impulsåtergivningen från högtalaren. Varför? Därför "vi Linnmänniskor" är väldigt intresserade av takten i musiken och denna verkar kräva en bra impulsåtergivning.
Att mjuka fötter förbättrar ljudåtergivningen kan jag nog tänka mig men jag är inte lika säker på att det förbättrar "timing", "takt", "musiken" - "musjäl" (som jag myntade i en annan tråd i brist på andra ord.


?
Du säger emot dig själv på bara ett par meningar ju ?

I all välmening.
:wink:
vh mp

Användarvisningsbild
dole
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2003-10-22
Ort: Eskilstuna

Inläggav dole » 2003-12-05 09:44

Öhman

Den som vill veta mer kan läsa artikeln om spikfötter i MoLt hösten 1989.


Finns det en lite mer ovinklad källa att läsa om spik fötter en MoLt?

Jag kan inte påstå att jag har läst någonstans en vetenskaplig artikel om spikes positiva eller negativa egenskaper.

Själv använder jag spikes på mina högtalare med ett mycket gått resultat.

Om det nu är så att det försämrar, så gjorde det det till det bättre.
Det låter helt enkelt bättre.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 10:58

Dole skrev:Finns det en lite mer ovinklad källa att läsa om spik fötter en MoLt?

Mer ovinklad än MoLt? Dole behagar skoja? MoLt är ju helt ovinklad - 100%. Och dessutom den enda hifi-publikation som är det. Hur skulle något kunna vara mer ovinklat än helt ovinklat?

På vad sätt skulle MoLt vara vinklad?

Jag kan inte påstå att jag har läst någonstans en vetenskaplig artikel om spikes positiva eller negativa egenskaper.

Jag misstänkte att det fanns många som inte hade det, och det var därför jag hänvisade till artikeln i MoLt. Det är så vitt jag vet den enda vetenskapligt inriktade artikeln i ämnet som skrivits någonsin.

Själv använder jag spikes på mina högtalare med ett mycket gått resultat.

Jämfört med vaddå? Det är ju ingen som förnekat att man kan spela musik även när högtalarna står på spikfötter. Bara att det är något av det sämsta man kan ställa dem på (om man vill att högtalaren skall stå stilla och att golvet skall spela med så lite som möjligt).

Ingen har sagt, i varje fall inte jag, att spikar inte går att använda.

Om det nu är så att det försämrar, så gjorde det det till det bättre. Det låter helt enkelt bättre.

mvh dole

Än vaddå?

Vh, Ing. Öhman

PS. Gillar formuleringen "försämra till det bättre". :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19287
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-05 11:30

"Tycker dock att maxs prallel till maskinvibrationer är lite orelevant. "

Det tycker inte jag. Vibrationer är vibrationer och maskindynamik handlar inte bara om uppställning av maskiner, utan om mekaniska vibrationer och svängningar rent allmänt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2003-12-05 12:12

Jag skrev för länge sedan en lång redogörelse på hififorum.nu. Den innehåller en hyfsat komplett härledning av uttryck för Q-värde, resonansfrekvens mm. Slutsatsen är densamma som IÖ presenterade i Molt. Den som vill läsa den kan söka på "spikes" samt "Kapten A von Gyllenkrok" 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dole
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2003-10-22
Ort: Eskilstuna

Inläggav dole » 2003-12-05 12:27

MoLt

Är en LTS publikation och eftersom att det är generellt en uppfattning i LTS att spikes är av ondo. Så framstår publikationerna inte som speciellt trovärdiga.

mvh dole

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58383
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-05 12:30

Dole - bara en liten logiksnurra... var det en generell uppfattning i LTS att spikes vara av ondo även före artikeln i fråga - eller har det varit den generella uppfattningen efter att ha läst artikeln?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dole
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2003-10-22
Ort: Eskilstuna

Inläggav dole » 2003-12-05 12:35

Ok av de LTS som figurerar ofta i form av text på forumet är inte spikes anhängare. Där av den generella bedömningen.


mvh dole

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-12-05 12:41

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2003-12-05 13:00

8) Tack Nagref.

Jag klipper och klistrar in den här:

Kapten bjuder på lite enkel fysik:
Detta inlägg har redigerats en gång eftersom Kapten missat ett minustecken samt mekanisk dämpning (D).

Här följer en härledning av resonansfrekvens för förlustfria fötter. Med förlustfri menas att den mekaniska dämpningen D[Ns/m] har antagits vara noll, dvs: D=0.

Sir Isaac Newtons andra lag:

F=m*a (där F och a är vektorvärda storheter)

C=fötternas totala komplians [m/N]

D=fötternas totala mekaniska dämpning [Ns/m]

x=förflyttning vertikalt [m]

m=högtalarens massa [kg]

a=accelerationen [m/s/s]

a=x'', dvs andraderivatan av x med avseende på tiden t.

vi får:

F=-x/C

Insatt i Newtons andra lag:

x/C=m*x''

x''/x=-1/c*m)


Nu har vi en andra ordningens differentialekvation som vi löser med avseende på x. Vi ser med blotta ögat att denna ekvation "svänger"

När vi löst denna ser vi att vi får en resonans vid

f= 1/(2*pi*sqrt(c*m))

Massan kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan tillse att kompliansen C är stor genom att välja mjuka fötter(dvs högkomplianta fötter).

Varför vill vi ha C stor och därmed f liten?
Därför att vi vill ha en resonansfrekvens som ligger utanför det område där musiken har energi. Om resonansen ligger i musikspektrat kommer resonansen att exciteras och högtalaren röra sig kraftigt, vilket inte bidrar till högre återgivningskvalitet. Högtalaren skall stå still. Kompliansen för spikfötter är avsevärt mindre än kompliansen för mjuka fötter, varför resonansfrekvensen vid nyttjandet av spikfötter kommer att hamna en bra bit in i musikspektrat och således eciteras. Vid excitation av resonansen kommer högtalaren att röra sig kraftigt.

Alla fysikaliskt realiserbara fötter har en mekanisk dämpning som inte är noll, dvs D är skild från noll.

Om vi inkluderar D[Ns/m] och tillämpar Sir Isaac Newtons andra lag får vi:

x''*m + x'*D + x/C =0 där x'=v=hastigheten hos högtalaren.

Vi ser att även högtalarens hastighet kommer in i ekvationen.

Om vi löser denna andra ordningens differentialekvation finner vi att resonansfrekvensen blir:

fd= sqrt(f^2-b^2)

f=1/(2*pi*sqrt(c*m))

b=D/(2*m)

Vi ser att resonansfrekvensen faktiskt blir en aning lägre om vi tillför en mekanisk dämpning!
Om vi tillser att dämpningen är så stor att fd blir imaginär har vi en kritisk dämpning av systemet, vilket innebär att det inte svänger alls.

Q-värde (kvalitetsfaktor)
Alla har säkert hört att det titt som tätt talas om kvalitetsfaktor.
Q-värdet är ett mått på hur mycket energi som finns lagrat i systemet(vid resonans) i förhållande till hur mycket energi som förbrukas (persvängning).

Q=2*pi*f1/(2b)

som förut är b=D/(2*m)

Vi ser att en förlustbehäftad fot ger ett lägre Q-värde och därmed blir resonanstoppen "snällare". Har vi ingen dämping i systemet blir Q-värdet oändligt, vilket man brukar kalla för en oscillator i elektronikens värld. Q-värdet för med spikfötter kommer att bli mycket större än Q-värdet med mjuka fötter.

Slutsats:
Spikfötter ger inte bara upphov till en resonans som ligger i audioområdet, utan öven ett Q-värde som är stort. Denna kombination av hög resonansfrekvens och högt Q-värde är maximalt dåligt om god återgivningskvalitet är föresatsen



Dessa samband kan även tillämpas på högtalarelement för den som vill räkna själv, snarare än att förlita sig på förefintlig simuleringsmjukvara. Mekanik är kul har Kapten under natten upptäckt!!



Observera att denna lösning endast behandlar rörelser vertikalt. Rörelser i horisontalplanet ger en krångligare lösning, men kontentan är densamma. Högtalaren har tre frihetsgrader med avseende på rörelse i de tre rumsliga dimensionerna, varför vi får tre fundamentalresonanser. En analytisk lösning till det flerdimensionella fallet är avsevärt svårare att genomföra.


Är Ekman nöjd med denna redogörelse av den "enkla" fysik som ligger bakom utsagan om att spikfötter är dåliga? Eller vill du ha den mer komplexa lösning presenterad också?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-05 13:14

mattepatte skrev:
Ser jag sedan detta i förhållande till att de flesta "Linnmänniskor" jag pratat med upplever spikes som sämre än mjuka fötter så drar jag slutsatsen att mjuka fötter måste påverka impulsåtergivningen från högtalaren. Varför? Därför "vi Linnmänniskor" är väldigt intresserade av takten i musiken och denna verkar kräva en bra impulsåtergivning.
Att mjuka fötter förbättrar ljudåtergivningen kan jag nog tänka mig men jag är inte lika säker på att det förbättrar "timing", "takt", "musiken" - "musjäl" (som jag myntade i en annan tråd i brist på andra ord.


?
Du säger emot dig själv på bara ett par meningar ju ?

I all välmening.
:wink:
vh mp


Ja det kanske inte framgår.. Det jag menade var att sd-foten verkar påverka impulsåtergivningen negativt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58383
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-05 13:15

Morello - utan att över huvud taget ge mig in i formlerna... det skulle vara mer intressant om du kunde stoppa in några mätdata som visar magnituden i ett praktiskt fall.

Sen om vi övergår till mer enkel fysik... att en högtalare på kuddar kan svaja fram och tillbaka när konerna pressar luft - det kan jag se... men en tung högtalare på spikes - hur rör sig den - skall spetsarna glida fram och tillbaka över golvet eller lyfter högtalaren i framkant när den pressar luft? Eller är det vibrationer i kabinettets fortplantning vi pratar? Dvs... minskar problemet med ju mer dött kabinettet är?

(Beklagar att jag backar till sådan här grundskolefysik efter ett klassinlägg, men jag behöver i alla fall börja från den nivån... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-05 13:19

men när man pratar om resonans i högtalarlådan pratar man om hur de enskilda panelerna vibrerar eller hur högtalaren som helhet vibrerar?
Jag förstår mycket väl att vibrationer i själva konstruktionen minskas när du ställer den på en mjuk fot. Men om jag ska dra paralleler till mopedmotorn så rör(möjlighet att röra) sig hela konstruktionen mer när den sitter mjukt upphängd.

Användarvisningsbild
dole
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2003-10-22
Ort: Eskilstuna

Inläggav dole » 2003-12-05 14:23

Öhman


Just det här påståendet känns lite märkligt.

Jämfört med vaddå? Det är ju ingen som förnekat att man kan spela musik även när högtalarna står på spikfötter. Bara att det är något av det sämsta man kan ställa dem på (om man vill att högtalaren skall stå stilla och att golvet skall spela med så lite som möjligt).




Hur kan golvet spela med mer när högtalarna står på spikes än ,direkt på golvet?

Upplevelsen är den direkt motsatta.

Och skulle högtalaren stå mer still direkt på golvet?


Nu blandar jag säkert ihop ett eller ett par begrepp, men när högtalarna står på spikes hörs det klart mindre till grannarna som bor under mig när jag spelar. Det i sin tur borde innebära att det leds ner klart mindre vibrationer i golvet.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 17:30

I själva verket kan det vara svårt att se några tydliga skillnader mellan att ha högtalaren direkt på golvet eller på spikes. Men att det transmitteras väsentligt mindre ned i golvet med spikes är mycket ovanligt. Är du säker på att ni har provat ordentligt? :wink:

Den enda förklaring jag kan komma på som skulle kunna orsaka detta beteende är att högtalaren står och "skallrar" när den står utan spik (om det inte ligger en matta under, som det ju bör). Isåfall kan det förstås uppstå övertoner som hörs med hos grannen. :o

Normalt är det dock precis tvärtom. Jag har mätt och avlyssnat stomljud i säkert 100 olika fall mellan lägenheter, och i samtliga fall när spikfötter har använts, har stomljuden minskat dramatiskt när spikarna har tagits bort, och högtalarna bara ställts ned på mattan.

Den som vill göra ett litet experiment kan ta en akvariepump (som ju i regel har små gummifötter). Ställ den på akvariets ovanglas och lyssna. Limma sedan fast några häftstift under pumpen (som spikfötter). Ställ sedan ned pumpen på glaset igen och lyssna ånyo...

Man kan göra samma experiment genom att ställa den på en bordsskiva också. Det ger samma resultat.

I högtalarfallet är mjukfötter i själva verket ännu överlägsnare, eftersom de hanterat en dynamisk signal (till skillnad från akvariepunpens statiska brummande), och eftersom membranet i det fallet har en mycket gynnsammare vilktkvot mot resten av högtalaren.

Dole skrev:MoLt. Är en LTS publikation och eftersom att det är generellt en uppfattning i LTS att spikes är av ondo. Så framstår publikationerna inte som speciellt trovärdiga. mvh dole

Att MoLt är vinklad/inte är pålitlig på grund av att tekniksektionen testat olika fötter, och kommit fram till att en lösning är bättre än en annan, och därför inte kommer hävda att båda lösningarna är bra, är en lite ologiskt slutsats tycker jag.

Jag tror vi har olika idéer om vad vinklad betyder.

Din slutsats inbegriper ju att bara den som inte har undersökt en sak kan uttala sig ovinklat.

För mig betyder "vinklad" att man inte bedömer saker efter deras verkliga beteende, utan på grund av att man har andra orsaker att vilja ha det på det ena eller andra viset. Före studien som gjordes för MoLt fanns ingen uppfattning, därefter har dock alla nya erfarenheter bekräftat att mjuka fötter är den rätta lösningen, fast det finns faktiskt några sällsynta teoretiska (och praktiska) undantag, men det är en annan historia.

Vh, Ing. Öhman


PS. Subjektivt kan man givetvis "tycka om" många olika saker, alldeles oavsett om de får högtalaren att röra sig mer och resonantare, och det lägger jag mig förstås inte i. Den som tycker om en lösning skall förstås inte känna sig tvingad att välja en annan. 8)

Däremot vill jag kommentera de specifika tekniska spekulationerna om "försämrad dynamik" med mjuka fötter, och liknande. Det går troligen inte att finna stöd för dylika spekulationer. Tvärtom är resonansfrihet och linjäritet i regel gynnsamt när man vill bevara den inspelade dynamiken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-05 18:39

om jag nu skulle vilja göra mig en egen dämpande fot vad tillverkar jag den då av?
skulle denna fot vara tillräckligt mycket bättre än spikar att jag kan uppfatta skillnaderna?

Det jag vill veta är alltså:
kan jag göra en fot som är så pass bra att jag kunde göra några slutledningar om vad som är bättre?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], doppler, Google [Bot], JJR och 61 gäster