Det här är ett komplext ämne, och jag är långt ifrån expert på detta, men jag tar ett praktiskt exempel från helgens rockfestival (jag gjorde monitor):
Ett av banden hade väldigt mycket gitarr på scenen i sina egna förstärkare. Detta ledde (antar jag) till att vår foh-tekniker mixade övriga instrument och sång lite starkare än vad han antagligen gjort annars. Lägre volym i PA:t hade inneburit att man inte hört sången, bland annat.
Hade man inte kunnat sänka gitarristernas förstärkare då?

Jo, visst kan man det, men detta får följdeffekter! Allt man gör i en sån här situation påverkar andra saker, och som med hifi handlar det alltid om kompromisser. Kompromissar bäst vinner!
Lägre volym på stärkarna hade kanske resulterat i några av dessa saker:
- Gitarristerna blir osäkra eftersom de helt plötsligt inte alls har samma stöd från sin gitarrstärkare som de har i sin replokal. De kan inte spela lika fritt som de är vana vid och presterar sämre.
- Gitarristerna blir sura då man försöker påpeka att de spelar rätt starkt på scenen, och istället för att vara en person som hjälper dem att prestera bra så blir man helt plötsligt en ljudkille som är rädd för lite volym. Det här är ju dessutom en rockfest...
- Gitarristerna har rätt mycket gitarr i monitor, men när de rör sig i sidled på scenen (vilket detta band gjorde mycket!) så tappar de sitt eget instrument. Högre gitarr i alla monitorer i fram gör att sångarna inte hör sig själv och helt plötsligt är man i den onda cirkeln som gör att det blir skitstarkt på scenen för att allt ska ligga i monitor och dessutom vara starkt. Antingen rör sig gitarristerna mindre eller så presterar de sämre då de inte hör sig själva då de inte står vid sin monitor.
Det här är bara några exempel.
Under den här kvällen var det ingen som sa någonting till mig angående ljudtrycket i PA:t. Däremot fick jag från samtliga band bra respons på deras monitorer och vissa av banden (som lyssnade på de andra banden) tyckte även att det lät bra ut och att ljuset var snyggt. Rätt lyckat gig d.v.s., fast vi spelade strax över 95dB(A) skulle jag tippa. Den här kvällen hade vi dessutom otrolig tur med banden, alla var väldigt duktiga musiker!

Common sense is not that common.