Moderator: Redaktörer
paa skrev:Frankie boy körde med centerhögtalare till hembion, så det är säkert bra:
Rydberg skrev:Kör med projektor och har ingen center och saknar den inte heller. Har däremot 8 surroundhögtalare
bassman skrev:Jag saknade inte heller center tills jag skaffade en. Jäkligt schysst att få dialogen centrerad och att kunna justera upp nivån om det behövs.
celef skrev:
Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen
celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen
Skapligt tråkigt att sitta och lyssna på bara en subwoofer..
inte alls, det är kul
JonasW skrev:Sen är ju filmer mixade med just en centerkanal. Det finns ju inget som säger att ljudet skulle bli sämre med en center än utan. Om inte anläggningen i sig är dålig då.
Kvalitén på centern är otroligt viktig har jag upptäckt. Man ska inte underskatta bestyckning osv i den, då väldigt mycket i en film spelas upp i den.
Sen som sagt, när dialogen kommer ut ur bilden, oavsett var man sitter i soffan. Det ÄR ett lyft. De som testat har jag svårt att tänka mig kommer att säga annat. Detta förutsätter ju naturligtvis en bra duk också.
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:Sen är ju filmer mixade med just en centerkanal. Det finns ju inget som säger att ljudet skulle bli sämre med en center än utan. Om inte anläggningen i sig är dålig då.
Kvalitén på centern är otroligt viktig har jag upptäckt. Man ska inte underskatta bestyckning osv i den, då väldigt mycket i en film spelas upp i den.
Sen som sagt, när dialogen kommer ut ur bilden, oavsett var man sitter i soffan. Det ÄR ett lyft. De som testat har jag svårt att tänka mig kommer att säga annat. Detta förutsätter ju naturligtvis en bra duk också.
Det där är en intressant sak. Jag anser att centern är en av de mindre viktiga högtalarna att ha, men om man väl har den så blir den faktiskt den viktigaste högtalaren att hålla bra kvalité.
Så om du kan sätta dit en center av hög kvalité som matchar dina frontar(gärna tre identiska fronthögtalare) så gör det, men många tar något gammalt skräp som oftast är aldeles för liten som center och då föredrar jag utan.
Nu kanske jag inte har världens största duk eller soffa, men jag har inga problem med att rösterna kommer ur duken även när man sitter på sidan. Visst blir det viss kantring, men inte så att det stör iaf mig. Isf tycker jag snarare att nivåskillnaden på surrounderna när man sitter på ena kanten är ett större problem.
_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Annars håller jag med celef om att subwoofern är viktigast, men då ska det va EN sub, fler subwoofers gör att biovibben försvinner totalt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster