Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Har center och tycker absolut att den är en tillgång som jag inte vill vara utan. Tror att det är ganska vanligt bland folk som inte gillar eller tror sig inte gilla centrar att de aldrig har hört en center som matchar framhögtalarna. Sen finns det ju förstås en del som verkligen testat och försökt men mässor eller butiker känner inte jag är min absoluta referens hur bra det kan låta.
mvh/Harryup
NiklasF skrev:celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen
Skapligt tråkigt att sitta och lyssna på bara en subwoofer..
inte alls, det är kul
Nu kom jag på det, Celef är egentligen tjejen i Howard Sterns show
_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Annars håller jag med celef om att subwoofern är viktigast, men då ska det va EN sub, fler subwoofers gör att biovibben försvinner totalt.
JonasW skrev:dennis skrev:
Än en gång, speciellt i kombination med en ljudtransparent duk.
celef skrev:NiklasF skrev:celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen
Skapligt tråkigt att sitta och lyssna på bara en subwoofer..
inte alls, det är kul
Nu kom jag på det, Celef är egentligen tjejen i Howard Sterns show
moi!![]()
Morgan Freemans VO i Million Dollar Baby, tror jag den heter.KarlXII skrev:_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Annars håller jag med celef om att subwoofern är viktigast, men då ska det va EN sub, fler subwoofers gör att biovibben försvinner totalt.
Vilken film?
Stor element ska det vara, många små element i samma låda förstör. Man vill inte flera små swimmingpools i sitt vardagsrum, hellre en hyfsat stor som man kan sträcka ut i och kanske ha det skönt med tjej.Komorok skrev:@Fredrik: Finns vibben kvar om en sub har fler element eller måste det vara ett ensamt baselement?
MichaelG skrev:
Nu har jag centern och den gör ingen skada, men jag skulle aldrig lägga ner massa pengar på en center om jag inte hade någon.
IngOehman skrev:Ett vanligt missförstånd är att man skulle ha center för att ljudet ska bli
bättre, men det är ju precis tvärtom - man använder centerhögtalar för
att ljudet skall bli sämre, närmare bestämt plattare*.
Målet är ju att det skall bli lika platt som bilden, så de passar ihop.
Vh, iö
- - - - -
*Ett intrinsiskt djup kan dock ljudet fortfarande ha, men det holografiska
(om man har haft ett till att börja med) försvinner, vilket gör att ljudet då
passar ihop med bilden som ju också kommer från en platt yta (och så är
det vare sig man tittar på 2D eller 3D).
genstruktur skrev:Men du menar att djupet i center ljudet är fel? Eller är du bara lite ironisk?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Men du menar att djupet i center ljudet är fel? Eller är du bara lite ironisk?
Det tror jag inte han var. Hur får du ihop det mentalt om personen du ser prata har en röst som ligger 2 meter bakom honom?
Sen tycker jag resonemangen på flera håll är väldigt själviska, eller så är folk väldigt ensamma (och då är det synd om dem istället)...
genstruktur skrev:Själviska? Nu förstår jag inte alls faktiskt.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Själviska? Nu förstår jag inte alls faktiskt.
Nu har jag inte koll på vem som sagt vad, så du behöver inte ta det personligt om det inte träffade slumpmässigen.
Att man inte behöver center "för det låter bra där jag sitter". Om det inte är en dedikerad enpersonsbio, så är det ju ett själviskt resonemang.
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster