Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Inläggav Alexi » 2013-12-06 14:00

Jag har reflekterat lite över varför intresset för klassisk musik och då menar jag framförallt kammarmusik, symfoniorkestrar, Mozart, Beethoven och de andra grabbarna. :)

Musiken i sig utsätts vi ständigt för i filmer, tv-serier, varuhus osv. så det är inte okänt material för de flesta av oss. Men ändå inget vi aktivt själv väljer att lyssna på… Med ”vi” menar jag typ de flesta under 40?

Så kom jag på tanken att; kan det vara så enkelt att denna typ måste upplevas live några gånger för att man ska ”förstå” den. Eftersom den i stort sätt i de flesta anläggningar alltid låter väldigt ihopgrötat, om man inte tränat in att aktivt lyssna på denna typ av musik live och dedikerat i sweetspot hemma?

Så är problemet anläggningens fel, att man oftast lyssnat på klassiskt ur tv-högtalarna eller som annan form av bakgrundsmusik och därför fått en felaktig minnesbild av hur det egentligen låter?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-06 14:04

Nej, det är brist på hifi i hifianläggningar som är boven.

Om du med hifins fel menar hifiapparaternas fel så blir svaret ja.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-06 14:06

Nja, det beror väl även på utsättningsgraden. Fann den lille gnolande på Eine kleine nachtmusik härom dagen, så en bra låt överlever genom vad det nu var för media... Spel eller teckmad film, gissar jag. Den mesta klassiska musiken är väl (f'låt) helt enkelt inte tillräckligt bra (=catchy).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-06 14:07

Ja precis jag menar bristen i kvalité vid reproduceringen av musiken. Att klassisk musik är mycket mer krävande, för att kunna uppskattas initiellt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-06 14:09

jag tycker felet med klassisk musik är att den oftast är så seg och trött, det är ett jäkla nötande utan att så mycket händer, jag hinner liksom tröttna och börjar längta efter annat

och så är den så jäkla svår att dansa till
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-06 14:20

Alexi skrev:Ja precis jag menar bristen i kvalité vid reproduceringen av musiken. Att klassisk musik är mycket mer krävande, för att kunna uppskattas initiellt.

Tror inte det, tror snarare den är mycket mer krävande av lyssnaren och då måste det finnas en vilja hos lyssnare att lyssna mer noga. Vill man inte lyssna mer noga än vad man lyssnar på Britney för att man sysslar med annat också, så faller ju den klassiska musiken som är för intrikat.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-06 14:21

celef skrev:
Och så är den så jäkla svår att dansa till

Absolut medhåll. Antar att du provat.
:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-06 14:29

celef skrev:
Och så är den så jäkla svår att dansa till

Behöver den inte alls vara.... Men två minuters intro är lite mycket att vänta ut dock...
http://m.youtube.com/watch?v=LmsIGxYHelQ

Det där fixar du galant!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-06 14:31

Det finns hur mycket dansant klassisk musik som helst.

Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år) är ett av huvudskälen till att klassisk musik har ramlat ned i en
lågkonjunktur, men det finns ett skäl till, minst.

Nämligen att hela kulturvärlden har tappat bort den klassiska musiken, till
förmån för böcker framförallt. "Kultureliten" har därför gått samma väg.

Så det är inte bara snorungarna som tappat bort (eller inte ens hittat) den
klassiska musiken. Fenomenet sträcker sig hela vägen upp.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-06 14:35

jag kan bara tala för mig själv, men jag gillar helt enkelt inte långa utdragna klassiska verk.

däremot lyssnar jag mer än gärna på musikaler (speciellt chess och fantomen på operan) samt musik med lite medeltida influenser, såsom blackmores night.

jag tror att, förutom det många skriver beror på anläggningarna, så kan det även bero på att vi kanske vill åt lite snabbare njutning. ett klassiskt stycke varar i regel över fem minuter (rätta mig gärna om jag har fel) medans majoriteten av listettorna är 3.5 minuter eller under.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-06 14:47

celef skrev:jag tycker felet med klassisk musik är att den oftast är så seg och trött, det är ett jäkla nötande utan att så mycket händer, jag hinner liksom tröttna och börjar längta efter annat

och så är den så jäkla svår att dansa till

Var på en alldeles förträfflig konsert igår kväll, Mozart's C-moll mässa. Det var inget segt eller trött över framförandet alls. Första sopransolisten var bedövande vacker och inte blev det sämre när hon tog ton - det gick som stötvågor genom kroppen! Herregud var fick hon all kraft ifrån den rätt nätta damen, tillsynes helt utan ansträngning? Gjorde inget att varken kören, hornisterna, trombonerna eller alla sångsolisterna var 100%-iga.

Lokalblaskan skrev: "... den bara 20-åriga Richter glänser med sin täta 1:a sopran. Hon ter sig som en högre varelse nedstigen enkom för att få våra trumhinnor att vibrera i yttersta välbehag!" Signerat av en kvinnlig recensent. Inte bara en gubbe som jag som uppskattade den unga damen.

Ni vill säkert veta hur hon såg ut, http://www.annaluciarichter.com/press-f ... a4-no3.jpg

Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01

Riktigt långa klassiska verk kan vara svårare att ta till sig men det är inte alltid fallet. En fem och en halv timmes Wagner-opera är en upplevelse som man bör ha upplevt någon gång i livet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-06 15:15

Ett fel många gör är att sätta likhetstecken mellan ALL klassisk musik. Det är en oerhörd skillnad mellan en liten menuet eller ett 1600-tals kammar-stycke jämförd med något pompöst av Wagner. Det förra går absolut att ha som bakgrundsmusik att nynna till, det senare bör man ha säkerhetsbälte i favoritfotöljen till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-06 15:33

Jag personligen tror inte alls att fideliteten påverkar intresset för "klassisk musik", i brist på bättre term. Min uppfattning är att intresset var större för 50 år sedan, inte mindre, och hifi (taget i bred mening) var rätt ovanligt då.

Nu kan alla som vill skaffa ett par hörlurar för 500:- och logga in på Spottan och lyssna på hur mycket klassisk musik som helst med god fidelitet via sin telefon.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-06 15:38

RogerGustavsson skrev:Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
Är det inspelad med en mygga eller? Låter förfärligt essigt och allt för mycket efterklang/rumsljud.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-06 15:56

Jag kan inte tänka mig att fideliteten påverkar ett dugg eftersom folk inte går på konserter så de vet inte vad de saknar. Snarare tror jag att det är lite för pretto med konserter, krångliga abbonemang till platser osv osv som gör att folk inte sugna.
Sen kan man väl inte påstå att P2 är så jäkla pigga, det skall vara så lungt i tal ofta så man tror det är på långvården. Lite Proms fart och folk kommer tycka att det är kul.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-06 16:40

Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
Är det inspelad med en mygga eller? Låter förfärligt essigt och allt för mycket efterklang/rumsljud.

Ingen aning men visst låter det essigt. Efterklangen stör mig inte direkt, riklig är den men så är ofta fallet live också. Vid gårdagens Mozart-föreställning satt jag 5 m rakt framför henne. Det som slog både mig och min fru var det chosefria (hur det nu stavas?) sätt hon framförde sin sång på. Fullkomligt utan någon form av skrikighet eller överladdat vibrato och med precis lagom uttryck i kroppsrörelser, många divor överdriver sådant. Ingen tillstymmelse till essigthet heller.

Just Mozart's C-moll mässa kan nog rekommenderas för den som inte är inbiten lyssnare på klassisk musik. Inte för lång och med stor variation mellan orkester, sångsolister och kör. Orkestern har också en fin "biroll" i bakgrunden till sången, ett rätt pådrivande spel utan att ta överhanden. Första gången jag hört stycket live och jag blev lite tagen, så även min fru. Vi satt helt tysta under de drygt 50 min stycket pågick, sedan tittade vi på varandra och bara log!

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2013-12-06 16:43

Förmodligen är det så att Klassisk musik inte är "inne" just nu.
Dagens ungdomar bryr sig inte och lyssnar mest på "One Direction" etc dvs den musik som kompisarena lyssnar på och de utsätts för dagligdax. Vem har tid och ro att lyssna på klassiskt på mobillurar. One direction går ju bra, men klassiskt - nej det lirar ju inte alls!

Dessutom är det ju så att klassisk musik i min erfarenhet så måste man lyssna på riktigt och gärna flera gånger för att "fatta det". Jag kommer själv ihåg hur det vra i min ungdom när jag lyssnade på t.ex. beethoven. Bara en massa toner i en oändlig radda - jag fick inte ihop ett symfoniskt verk som helhet.

Det tog ett tag att komma dit, men är man väl där så är klassiskt ju underbart att lyssna till ;-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-06 17:28

Jag har en son på sjutton år som lyssnar väldigt mycket på lite äldre musik. Musik som jag själv växte upp med lustigt nog. Det är mycket från sent 60-tal och tio år framåt. Han klagar sällan på att det spelas jazz eller klassiskt, han är uppvuxen med ett brett spektra av musik och är antagligen van att höra annat än listmusik, ingen här hemma lyssnar på den.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-06 17:32

celef skrev:och så är den så jäkla svår att dansa till

Kör lite Wienervals då.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-06 17:34

Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att fideliteten påverkar ett dugg eftersom folk inte går på konserter så de vet inte vad de saknar.

Förstår inte logiken i det påståendet.

Det är som att säga att folk skulle njuta av rutten mat om de inte fick veta
hur god mat smakade.

Men så är det ju inte. Man avstår ifrån sådant som är motbjudande för att
det inte är njutbart. Det kan man bedöma på ettabsolut sätt, man behöver
inte jämföra.

- - -

Fidelitetens poäng när det gäller klassiskt musik är ju att det skall låta så
bra så att man blir hänförd. Dålig fidelitet hindrar det. Om de som lyssnar sen
vet hur det låter live eller inte spelar inte så stor roll*.

Det är det absoluta perspektivet som bestämmer huruvuda man väljer något
eller inte gör det. Och klassisk musik ställer ofta mycket högre krav på fideli-
teten (igen, för att det skall vara njutbart, oavsett om lyssnarna vet hur det
låter live eller inte) än enklare populärmusik.

Skälet är egentligen inte att den klassiska musiken har större djup, för det
behöver den inte alls ha, utan att den har mycket större/mera yta! Aspekter
som klang, dynamik och rumslig storhet får en stor roll i mycken klassisk
musik.

Och trots namnet klassisk (som inte skall misstolkas för att betyda gammal)
musik så menar jag nog att den musik som ställer allra högst krav på hifi-
anläggningarna om man skall avnjuta den reproducerad, är de mest extrema
modernistika kompositörerna, som ofta arbetar mindre med rytm och harmonik
och mera med ljud, klang och rum.

Vh, iö

- - -

*Jo kanske på ett sätt - den som vet hur klassisk musik låter live KAN bli in-
spirerad att BåDE lyssna på sådan musik återgivning OCH att göra något åt
fideliteten. Jag känner faktiskt både en och annan som har blivit intresserad
av fidelitet just på grund av att de fått erfara klassiskt musik konsertant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-06 17:38

Om man ser saker som entertainment istället och maximerar entertainment så väljs detta. Om en sterio lyckas med konststycket att förmedla den entertainment på klassisk musik som klassisk musik kräver så kommer i alla fall det påverka.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-06 17:53

Håller med, att skylla på HiFi är nonsens. Bra musik överlever dåligt ljud.

För övrigt är det intressant när äldre herrar förklarar varför "ungdomar" gör som de gör. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-06 17:55

Max_Headroom skrev:

Kör lite Wienervals då.

om två hundra år kanske, nu är jag bara 45 och gillar rave!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-06 18:52

Jag tror att felet ligger hos de som marknadsför klassisk musik, både lyssnare och proffs.

Man gör den dels märkvärdigare än vad den är (kräver HIFI eller Live, så komplex och fin), dels är inte formen anpassad för modern musikkonsumtion (ont om tid, eller kortare lyssningssessioner).

Ta bara en sån sak som hur man identifierar musiken - Hur många vet vilken låt Piano Trio No 2 E Flat Major D 929 Opus 100 Andante Con Moto (jag skojar inte) är på rak arm, trots att nästan alla har hört den någon gång i media? F.ö. en perfekt poplåt - om den inte varit närmare 10 minuter lång.

Folk i gemen har säkert en massa klassisk musik i huvudet - som de hört i filmer och annat, som de gillar men knappt kan identifiera för skivköp. Sen är låtarna för ofta långa och det är svårt att hitta rätt.

Men musiken är inte så märkvärdig (många klassiska kompositörer var dåtidens megapopstjärnor precis som idag) och är inte svår att ta till sig - egentligen.

Jag tänker på filmen "En annorlunda vänskap" där det battlas det med musiksmak på ett kul sätt - bra musik är bra musik, oavsett form, man behöver bara vänja sig vid själva stilen (som med hårdrock och drone och elektro och allt annat) :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-12-06 19:01

Sanny_X skrev:För övrigt är det intressant när äldre herrar förklarar varför "ungdomar" gör som de gör. :wink:

Bah - ungdomar gör som de gör för att de inte förstår bättre. Det var annat när jag var ung. Då förstod vi minsann bättre. Och så visste vi dessutom hut!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-12-06 19:14

Själver, så hade jag inte en aning om vad "hut" var, däremot hutt . . . typer! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-06 19:16

Så för att sammanfatta det hela:

Om man köper en hifi-anläggning som låter riktigt bra så är risken stor att man börjar lyssna på klassisk musik?

Investerar nog ett Logitech 2.1 system för 250 kr isåfall för att vara på säkra sidan :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-06 19:16

IngOehman skrev:Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år)

Det du beskriver är mest den biten att man i hemmen inte längre har stora musikanläggningar med hifi-högtalare, men det är ju bara en särskild aspekt på det hela, i stort har det blivit bättre.

Vi har väl alla fått uppleva hur det blivit enklare och billigare och lättare att få väldigt bra och pålitlig musikåtergivning i digital hifi-kvalitet både hemma och överallt? Film- och TV-ljudet ha ju också blivit bättre iom hemmabions framväxt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-06 19:25

petersteindl skrev:Om man ser saker som entertainment istället och maximerar entertainment så väljs detta. Om en sterio lyckas med konststycket att förmedla den entertainment på klassisk musik som klassisk musik kräver så kommer i alla fall det påverka.

Mvh
Peter

Absolut. Och det är ofta lite svårare är att åstadkomma detsamma än med
populärmusik.

Men inte alltid.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-06 19:27

Sanny_X skrev:

Håller med, att skylla på HiFi är nonsens. Bra musik överlever dåligt ljud.

Bra melodi- och rytmbaserad musik, ja.

Musik som inte har sin tyngdpunkt där... njae, inte i samma grad.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi