Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att fideliteten påverkar ett dugg eftersom folk inte går på konserter så de vet inte vad de saknar.
Förstår inte logiken i det påståendet. 
Det är som att säga att folk skulle njuta av rutten mat om de inte fick veta 
hur god mat smakade. 
Men så är det ju inte. Man avstår ifrån sådant som är motbjudande för att
det inte är njutbart. Det kan man bedöma på ettabsolut sätt, man behöver
inte jämföra. 
- - - 
Fidelitetens poäng när det gäller klassiskt musik är ju att det skall låta så 
bra så att man blir hänförd. Dålig fidelitet hindrar det. Om de som lyssnar sen
vet hur det låter live eller inte spelar inte så stor roll*.
Det är det absoluta perspektivet som bestämmer huruvuda man väljer något 
eller inte gör det. Och klassisk musik ställer ofta mycket högre krav på fideli-
teten (igen, för att det skall vara njutbart, oavsett om lyssnarna vet hur det 
låter live eller inte) än enklare populärmusik. 
Skälet är egentligen inte att den klassiska musiken har större djup, för det 
behöver den inte alls ha, utan att den har mycket större/mera yta! Aspekter
som klang, dynamik och rumslig storhet får en stor roll i mycken klassisk 
musik. 
Och trots namnet klassisk (som inte skall misstolkas för att betyda gammal) 
musik så menar jag nog att den musik som ställer allra högst krav på hifi-
anläggningarna om man skall avnjuta den reproducerad, är de mest extrema 
modernistika kompositörerna, som ofta arbetar mindre med rytm och harmonik
och mera med ljud, klang och rum. 
Vh, iö
- - - 
*Jo kanske på ett sätt - den som vet hur klassisk musik låter live KAN bli in-
spirerad att BåDE lyssna på sådan musik återgivning OCH att göra något åt 
fideliteten. Jag känner faktiskt både en och annan som har blivit intresserad 
av fidelitet just på grund av att de fått erfara klassiskt musik konsertant.
 
			Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).