Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:phloam skrev:Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits?
Ja, "klassiska hits" överlever sämre återgivning. Det har du helt rätt i.
Lite nätknäppare och lite Mozart och sådant.
Men det är inte den musiken jag talade om. Den jag talade om är den som
kräver mycket mera av anläggningen för att komma till sin rätt ordentligt.
Strmbrg skrev:Det är skitirriterande att spisa "4:33" på vinyl.
Knäppar och annat oljud stör musikupplevelsen högst påtagligt.
Piotr skrev:Alexi skrev:Är det inspelad med en mygga eller? Låter förfärligt essigt och allt för mycket efterklang/rumsljud.RogerGustavsson skrev:Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
Alexi, en mygga ger inte per automatik något av det du nämner.
För mycket rumslighet och vass diskant kan du lätt få med en typisk njurmikrofon (med den vanliga höjningen i toppen nånstans) placerad suboptimalt (läs typiskt på för stort avstånd).
På videon i fråga ser jag inga kablar eller mikrofoner. Det kan tänkas att ett stativ används på stort avstånd framför scenen eller att teknikern har flugit mikrofonerna framför/ovanför scenen.
Chansen är dock stor att ljudet kommer från inbyggd mikrofon eller mikrofoner i videokameran och det låter sällan roligt.
/Peter
IngOehman skrev:Sen kan jag säga att hennes röst och röstbehandling inte är min tekopp.
För mig är det där musik av typen tonbajs och uttolkningen ger mig heller
inte just någonting alls.
Hon sjunger ju rent och så där, och har bra dynamikkontroll, men som sagt,
just det där ge mig typ ingenting. Och just när jag skriver det börjar vi
närma oss 11 minuter in, och musiken blir plötsligt lite bättre/mer intres-
sant...
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Sen kan jag säga att hennes röst och röstbehandling inte är min tekopp.
För mig är det där musik av typen tonbajs och uttolkningen ger mig heller
inte just någonting alls.
Hon sjunger ju rent och så där, och har bra dynamikkontroll, men som sagt,
just det där ge mig typ ingenting. Och just när jag skriver det börjar vi
närma oss 11 minuter in, och musiken blir plötsligt lite bättre/mer intres-
sant...
Vh, iö
Inte något av det som ligger på hennes hemsida liknar det hon gjorde i torsdags kväll i Jönköping.
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits?
Exempel på den musik du tänker på...? Genre?
MichaelG skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits?
Exempel på den musik du tänker på...? Genre?
Jag tänker direkt på större, dynamisk orkestermusik från en bit in på 1800-talet och framåt. Exempelvis Mahlersymfonier. För mig är det STOR skillnad på musikupplevelse av en Mahlersymfoni hemma i finanläggningen jämfört med bilstereon. Medan däremot en mer melodibaserad Haydn-, eller Mozartsymfoni går bra att nynna till även i bilen. Och då är inte Mahler vare sig konstig, atonal, eller modernism.
MichaelG skrev:[
Jag tänker direkt på större, dynamisk orkestermusik från en bit in på 1800-talet och framåt. Exempelvis Mahlersymfonier. För mig är det STOR skillnad på musikupplevelse av en Mahlersymfoni hemma i finanläggningen jämfört med bilstereon. Medan däremot en mer melodibaserad Haydn-, eller Mozartsymfoni går bra att nynna till även i bilen. Och då är inte Mahler vare sig konstig, atonal, eller modernism.
MichaelG skrev:Och då är inte Mahler vare sig konstig, atonal, eller modernism.
hcl skrev:Är det inte troligt att det som spelats in började ungefär så som du upplevde live-spelningen, men att det succesivt grumlats till via inspelning, mastring, lossy-kodning och uppspelning så det som blir kvar är, om inte olyssningsbart så i varje fall ointressant!?
celef skrev:http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
det där var helt olyssningsbart, att spela upp det där för en ungdom och jag skulle förstå dennes reaktion när långfingret höjs mot en
celef skrev:råder det inte en fanatisk övertro på att bättre ljud skulle lösa alla problem?
som att bättre stereos skulle få ungdomarna att helt börja lyssna på klassiskt, som att ungdomsinriktad media inte skulle betyda något, som att samhällsutveckligen i övrigt inte skulle betyda något, eller musikutvecklingen överhuvud taget inte skulle betyda något?
det är ju en så helknasig tro/idé att jag tror ni alla spexar och är ironiska
PerStromgren skrev:Men hur kan ni veta att det inte bara beror på att ni blivit äldre under tiden hifianläggningen blivit bättre? Jag säger inte att ni drar fel slutsats, men vill vara litet noggrann.
Bill50x skrev:celef skrev:råder det inte en fanatisk övertro på att bättre ljud skulle lösa alla problem?
som att bättre stereos skulle få ungdomarna att helt börja lyssna på klassiskt, som att ungdomsinriktad media inte skulle betyda något, som att samhällsutveckligen i övrigt inte skulle betyda något, eller musikutvecklingen överhuvud taget inte skulle betyda något?
Min svärfar var övertygad om att jag skulle börja gilla svensk folkmusik på dragspel bara jag blev lite äldre och förståndigare... (jag var 50x då)
Nä, bra (bättre) ljud får absolut inte yngre att börja lyssna på klassisk musik. Däremot skulle nog en anpassning till modernt sätt att lyssna (starka melodier, markerad rytm, inte för långa stycken) kunna bidra. Gärna då med lite häftigare framtoning än de som syns numera.

Bill50x skrev:Nä, bra (bättre) ljud får absolut inte yngre att börja lyssna på klassisk musik. Däremot skulle nog en anpassning till modernt sätt att lyssna (starka melodier, markerad rytm, inte för långa stycken) kunna bidra.
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Men hur kan ni veta att det inte bara beror på att ni blivit äldre under tiden hifianläggningen blivit bättre? Jag säger inte att ni drar fel slutsats, men vill vara litet noggrann.
Det kan absolut vara en faktor och något jag funderat över, men denna ändring i beteende har inte skett succesivt över dessa år utan i skarpa etapper var gång jag gjort en drastiskt förbättring av ljudet.
Jag skulle aldrig säga aldrig, men jag är ganska säker på att den största anledningen har med fidelitet att göra och inte mognad.
celef skrev:råder det inte en fanatisk övertro på att bättre ljud skulle lösa alla problem?
Sanny_X skrev:Gör en "förbättring av ljudet" att du lyssnar mer på ljudet och mindre på musiken?
Sanny_X skrev:AndreasArvidsson:
OK![]()
Frågan kommer sig av att jag för några år sen var "HiFi-fokuserad".
Jag köpte "demoskivor", lyssnade på Avaratz och diverse välinspelad akustisk musik.
Nu har jag släppt det och lyssnar på sånt jag tycker är roligt.![]()
Bygger ett party-PA och har slutat fundera på fe-test och mastering.
Vem vet vad som är roligt i framtiden?
phloam skrev:MichaelG skrev:[
Då kanske du och IÖ kan försöka definiera någon slags nedre gräns för vad som behövs systemmässigt, eller åtminstone vad som är direkt olämpligt när det gäller att lyssna på en Mahlersymfoni? Jag menar, så att man inte av misstag sitter och njuter av den typen av klassisk musik på den mer ordinära stereoanläggningen därhemma
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 26 gäster