phloam skrev:IngOehman skrev:Det gäller båda att dålig ljudkvalitet på fonogrammen drabbat intresset för 
högklassig ljudåtergivning, men också att ljudkvalitetsproblemen hos både 
fonogram och anläggningar drabbat den klassiska musiken, och denna mer 
än populärmusiken på grund av att den klassiska ofta är mera beroende av 
ljudkvalitet. 
Men det där stämmer inte, i så fall skulle det "ljudkvalitetsproblemen" drabba den moderna musiken i lika hög grad men vi märker inget minskat intresse för motsvarande seriösa och ljudmässigt krävande genrer.
 
Vem gör den bedömningen, alltså att de är lika krävande? 
Du?
Problemet med det sättet att invända mot argument är att man ju kan 
invända mot vad som helst sålunda, och därför fungerar sådana invänd-
ningar inte mot något. 
Frågan var vad som drabbat den klassiska musiken och jag framlägger 
en förklaringsmodell som går att applicera, nämligen att den musiken är 
känsligare då det är musik som i hög grad bygger på sådana ljusaspekter 
som är svårare att återge än tonhöjder och rytmer. En orkester är ett 
vansinnigt stort instrument som dessutom är välbekant och som många 
har hört live och därför vill nå liknande upplevelser ifrån hemma. När det 
inte går eller är svårt så faller intresset av att göra det. 
Min hypotes må vara fel, men det kan du inte visa genom att bara påstå 
att all annan musik i så fall skulle ha drabbats, "eftersom den är lika käns-
lig". Det är ju just att den inte är det som var grunden till tesen. 
Jag vidhåller mig tes eftersom jag vet hur jag upplever saken, och jag är 
mindre intresserad av att lyssna på klassiskt musik i min ifån, av just de 
skäl jag anförde. Det är fakta. DU kan tycka att all musik ställer samma 
krav, men min tes bygger på min upplevelse att så inte är fallet. 
Däremot kan du självklart vara av en annan uppfattning. 
phloam skrev:Det finns faktiskt mycket, mycket mer musik idag än "krävande klassisker" 

 och "resten" (populärmusik) 

 
Nej, det gör det inte. Per definition.  
Allt minus klassiskt musik = resten. 
phloam skrev:"Ungdomarna" sitter t.ex. och lyssnar sig igenom halvtimmeslånga ambient drone-låtar med stort intresse och fokus, och ställer stora krav på återgivningen av dessa. Som tur är så är det lätt att fixa bra ljud idag. Stravinsky är tyvärr inte lika spännande idag, den musiken är mest historiskt intressant. Precis som Beatles också är självklara att känna till men inte ligger de på hitlistorna längre.
Där har du helt fel. Beatles drar fortfarande in enorma pengar i STIM-avgifter 
och likande. Och Stravinsky har aldrig varit stor annat än inom en snäv krets. 
Hans musikhistoriska betydelse är dock erkänd. 
Han är stor inom den snäva kretsen även idag. Han drar en god publik.  
phloam skrev:Så nej - brist på hifi har inget med nutidens lyssnarvanor eller musikval att göra.
Jag ser vad du anför som argument, men jag kan inte se att du har argu-
menterat framgångsrikt. Du har inte invänt mot något av de argument som 
har framförts, med något annat än sådant som är olika sätt att säga att du 
inte tror likadant. 
Du talar om ljudkvalitet i bärbara apparater, trots att lyssning i sådana och av
barn - är helt irrelevant. Människor i de åldrarna har aldrig lyssnat i någon 
större utsträckning på klassisk musik. 
Problemet är att den skapliga hifi-anläggning som på 70-talet hittades i snart 
sagt varje hem, den finns inte längre. Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till 
barnen. 
Så glöm barnen, de har aldrig varit signifikanta konsumenter av den klassiska 
musiken. Problemet är att de som är och har varit det, idag ofta knappt ens 
en hifi-anläggning hemma. Men mastringen - sättet som musik förstörs, har 
minst lika stor betydelse, för det gör att behovet av en god anläggning för 
lyssning på annan musik nästan försvunnit. Det är helt enkelt meningslöst 
med god anläggning när det inte leder till god ljudkvalitet. 
Och så illa har det gått. 
Vh, iö
 
			Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).