Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Inläggav hifikg » 2013-12-11 23:31

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:Kanske är det avsaknaden av hifi som är problemet.

Huvudet på spiken. HiFi kan ju aldrig vara ett probelm..väl?

Nej. I varje fall inte i kombination med bra inspelningar. Jag nästan grät när jag hörde Natalie Dessay igår, fantastisk opera, fast jag inte förstod ett ord av vad hon sjöng *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-11 23:37

petersteindl skrev:Nej, det är brist på hifi i hifianläggningar som är boven.

Om du med hifins fel menar hifiapparaternas fel så blir svaret ja.

Mvh
Peter

Det här är andra inlägget i tråden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-11 23:49

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Fast hifiapparater kan väl inte vara fel? om det verkligen handlar om just hifi-apparater!? Sådana ökar bara förståelsen och intresset för musik. Inte sant?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-11 23:55

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Fast hifiapparater kan väl inte vara fel? om det verkligen handlar om just hifi-apparater!? Sådana ökar bara förståelsen och intresset för musik. Inte sant?

Det är ju just det jag skriver.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-12 00:37

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Det är ju just det jag skriver.

Då är vi överens :-)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-12 07:08

Så det är dålig HiFi som är förklaringen till att intresset för klassisk musik minskar?

Tidigare sades det att det var skivor med dålig ljudkvalitet som var förklaringen till minskat intresse för HiFi...

Jag tror snarast att det är en generation som inte förstår att en annan generation inte delar deras intresse. :wink:

Man lyssnar på annan musik, på andra apparater, på annat sätt än vad ens föräldrar gör. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-12 07:21

Sanny_X skrev:Så det är dålig HiFi som är förklaringen till att intresset för klassisk musik minskar?

Tidigare sades det att det var skivor med dålig ljudkvalitet som var förklaringen till minskat intresse för HiFi...

Jag tror snarast att det är en generation som inte förstår att en annan generation inte delar deras intresse. :wink:

Man lyssnar på annan musik, på andra apparater, på annat sätt än vad ens föräldrar gör. :)

Ja, och på radiogrammofonsskåpens tid, typ femti- sextitalet. Då spisades en hel del klassiska vax i stugorna. Kanske inte primärt Schönberg och Stockhausen, men dock.
Jag tror att det handlar om intresse och kanske främst livsstil.
Tålamodet och "tiden" finns nog inte hos så många idag att försjunka i en komplex musik som är omständlig och "aldrig blir klar".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-12 07:27

:)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-12 08:23

Strmbrg skrev:
Sanny_X skrev:Så det är dålig HiFi som är förklaringen till att intresset för klassisk musik minskar?

Ja, och på radiogrammofonsskåpens tid, typ femti- sextitalet. Då spisades en hel del klassiska vax i stugorna. Kanske inte primärt Schönberg och Stockhausen, men dock.
Tålamodet och "tiden" finns nog inte hos så många idag att försjunka i en komplex musik som är omständlig och "aldrig blir klar".

"Tidsfaktorn" är helt klart en del av dagens samhälle. Om något blir för tidskrävande tenderar folk att göra något annat. Det finns undantag men då ska det till någon form av status, t.ex. golfspelande, då har folk helt plötsligt tid, gott om tid. Lägger man mycket tid på en aktivitet blir det mindre över till annat och att stressa in en aktivitet som kräver lite mera ro känns fel. Sedan är vi olika lyssnartyper. En del omger sig ständigt med musik, andra väljer att lyssna mera intensivt under kortare perioder. Jag själv tillhör den senare kategorin. De som växer upp idag verkar överösa sig med musik nästan hela tiden. Tror inte det beror på ett stort musikintresse utan snarare att man hänger med tidens livsstil och den tycks innebära mobiltelefon+öronsnäckor=jag hänger med. Åker man kollektivt är det bara att se sig omkring.

En annan faktor är ju den sociala. Det är en annan "värld" man kommer till om man vill lyssna på klassisk musik, andra normer som gäller, välartat och konservativt och stelt. Omgänget är väsenskilt från mera utpräglade ungdomsaktiviteter där det ofta är stökigt och mera livat. Själv störs jag av att det ska vara så "fint" att gå och lyssna på klassisk musik. Själva intresset sitter inte i val av klädsel eller vilken samhällsklass man tillhör.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-12-12 08:51

Strmbrg skrev:Jag tror att det handlar om intresse och kanske främst livsstil.

RogerGustavsson skrev:"Tidsfaktorn" är helt klart en del av dagens samhälle. Om något blir för tidskrävande tenderar folk att göra något annat. Det finns undantag men då ska det till någon form av status, t.ex. golfspelande, då har folk helt plötsligt tid, gott om tid. Lägger man mycket tid på en aktivitet blir det mindre över till annat och att stressa in en aktivitet som kräver lite mera ro känns fel. Sedan är vi olika lyssnartyper. En del omger sig ständigt med musik, andra väljer att lyssna mera intensivt under kortare perioder. Jag själv tillhör den senare kategorin. De som växer upp idag verkar överösa sig med musik nästan hela tiden. Tror inte det beror på ett stort musikintresse utan snarare att man hänger med tidens livsstil och den tycks innebära mobiltelefon+öronsnäckor=jag hänger med. Åker man kollektivt är det bara att se sig omkring.

En annan faktor är ju den sociala. Det är en annan "värld" man kommer till om man vill lyssna på klassisk musik, andra normer som gäller, välartat och konservativt och stelt. Omgänget är väsenskilt från mera utpräglade ungdomsaktiviteter där det ofta är stökigt och mera livat. Själv störs jag av att det ska vara så "fint" att gå och lyssna på klassisk musik. Själva intresset sitter inte i val av klädsel eller vilken samhällsklass man tillhör.

Förbaskat bra skrivet.
Här tror jag herrarna Strmbrg och RogerGustavsson har kokat ned soppan till redig substans.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-12 09:04

Strmbrg skrev:

det var nog inte så många ungdomar som spisade klassisk musik på 50 o 60-talet, det var väl främst deras föräldrar som gjorde det

det var väl rocken som gällde för ungdomarna då

idag är det väl typ avichii och swedish house maffia

men varför ska vi gråta över denna utveckling, det mest intressanta är ju ändå det som komma skall, tänk på all ny kommande musik som ännu inte komponerats, det är kittlande tanke
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-12 13:53

petersteindl skrev:Hur vet du att det inte hade med den dåliga återgivingen att göra som du prioriterade annat? Så länge man inte vet vad en förbättrad d v s fulländad återgivning innebär d v s att höra orkestern och konserthuset i full skala så kan man inte göra den bedömningen. Det är min åsikt i frågan.

Jag vet ju att det var pga bristande information om själva stycket som gjorde att jag först långt senare lyckades identifiera det och spela det igen. Det hade ingenting alls med återgivningskvalitet att göra.

Jag ville inte höra det igen pga "dåligt ljud", jag ville höra det igen för att jag blev intresserad av själva musiken. Återgivningen måste alltså ha varit åtminstone adekvat för det stycket.

Hade jag bara kunna hitta låten så hade jag kunna få höra den igen under bättre förhållanden. Men nu blev det inte så.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-12 14:39

petersteindl skrev:Min erfarenhet är att en stor del av de som har en hifianläggning i förlängningen också adapterar sitt musikintresse till den musik som ger hög entertainment via anläggningen.

Men då borde ju all musik få högre entertainmentvärde - eftersom det är fråga om hifi, och inte nåt färgat PA avsett för hårdrock el.dyl? Tillbaks på ruta ett s.a.s.

Man kan ju inte avgöra vilken musik som premieras eller ej förrän man vet exakt hur ett system färgar.

Som PerStromgren var inne på så har vi alla idag tillgång till fullt tillräcklig "hifi" för att kunna upptäcka och njuta av klassisk musik.

Svaret på varför folk inte lyssnar så mycket på klassiskt är att musiken helt enkelt är otidsenlig - innehållsmässigt och formmässigt. Den kultur som den musiken skapades för, och var del av, finns inte idag.

Visst är det fortfarande bra musik, och som sådan alltid gångbar - men det är ofrånkomligen en relik från förr. Det går inte att begära att den ska vara lika framträdande som alla andra intressanta och populära musikstilar. Konkurrensen är väldigt svår idag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-12 17:09

phloam skrev:
petersteindl skrev:Min erfarenhet är att en stor del av de som har en hifianläggning i förlängningen också adapterar sitt musikintresse till den musik som ger hög entertainment via anläggningen.

Men då borde ju all musik få högre entertainmentvärde - eftersom det är fråga om hifi, och inte nåt färgat PA avsett för hårdrock el.dyl? Tillbaks på ruta ett s.a.s.

Man kan ju inte avgöra vilken musik som premieras eller ej förrän man vet exakt hur ett system färgar.

Som PerStromgren var inne på så har vi alla idag tillgång till fullt tillräcklig "hifi" för att kunna upptäcka och njuta av klassisk musik.

Svaret på varför folk inte lyssnar så mycket på klassiskt är att musiken helt enkelt är otidsenlig - innehållsmässigt och formmässigt. Den kultur som den musiken skapades för, och var del av, finns inte idag.

Visst är det fortfarande bra musik, och som sådan alltid gångbar - men det är ofrånkomligen en relik från förr. Det går inte att begära att den ska vara lika framträdande som alla andra intressanta och populära musikstilar. Konkurrensen är väldigt svår idag.

Nej inte alls. Att återge akustiken från en konsertlokal på ungefär 25 000 kubikmeter så att det lyssningsrum du sitter i upplevs såsom det vore ett rum med 25 000 kubikmeter är en sällsam upplevelse i sig och som upphöjer den symfoniska klassiska musiken från att enbart vara toner till att bli en akustisk autentisk totalupplevelse. Musiken är en upplevelse. Upplevelsen av att befinna sig i en konsertlokal är en annan upplevelse. Båda upplevelserna ger synergieffekt till varandra i den klassiska musiken och behövs. Inte nog med det. Akustisk miljö väljs ut för att passa musiken och dess instrument. Det är alltså reflexer och efterklang som påverkar upplevelsen av musiken. Vissa instrument i kombination med hur partituret är skrivet passar för viss efterklang och passar inte för annan efterklang. Att återge en volymsmässigt mycket stor lokal så att man upplever sig sitta i denna lokal och inte hemma är en mycket stor upplevelse i sig som det är få förunnat att uppleva. De som har upplevt det har en helt annan närvarosträvan i sitt musiklyssnande. Radiolyssning funkar bra på sitt sätt men upplevelsen är helt annorlunda trots att det rör sig om samma inspelning.

Jag pratar egentligen inte om musik. Jag pratar om upplevelser och upplevelser som är inom genren entertainment. En bra livekonsert med popband kan också ge helt annan upplevelse gentemot studioplattan hemma.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-12 18:37

petersteindl skrev:Jag pratar egentligen inte om musik. Jag pratar om upplevelser och upplevelser som är inom genren entertainment. En bra livekonsert med popband kan också ge helt annan upplevelse gentemot studioplattan hemma.

Den upplevelsen är det mycket få som får hemma, eller ens strävar efter, idag. Antingen lyssnar man på musik i sin mobil (eller motsvarande) eller så lyssnar man live, dvs springer på klubbar osv. Jag känner ingen idag som försöker skapa en livekänsla hemma. Gissar att det är nedladdning av musik som skapat ett behov att (för musiker) turnera och spela live eftersom skivförsäljningen inte längre är lönsam. Man behöver alltså inte längre hifi hemma utan kan lika gärna dra ett par pilsner på lokal och lyssna live. Och det är väl egentligen ganska bra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-12 18:47

phloam skrev:

Den klassiska musiken var nog hyfsat otidsenlig även "igår".
Men jag håller med om att den nog betraktas som otidsenlig och att det är EN av många orsaker till att den inte intresserar någon stor andel av befolkningen.

Men, precis som så ofta, så borrar vi ner i frågorna och argumenten utan att vi egentligen har säkerställt att vi diskuterar om samma sak.
Ofta missar man den viktiga "detaljen" eftersom var och en får en egen "bild" i skallen av begreppet 'klassiskt'.

Men, men, det är nog förvisso hugget som kvittat ifall en diskutör tänker på "klassiska pärlor", en annan diskutör på opera, en tredje på Stravinsky och en fjärde på Beethoven.
Inget av detta intresserar speciellt stor andel av befolkningen. Inte ens om man summerar alltsammans.

Nå, för egen del då?
Jo-tack, mitt intresse för både "klassiskt" och jazz har ökat med åren. Samtidigt har kvaliteten på hemmaljudet ökat med åren.

Min generella upptäckarlusta har ökat allteftersom den med.
Den svårtillgängliga musiken är ganska tilltalande i en välljudande anläggning. Dvs en neutral anläggning. Men att jocka Webern i bilstereon med buller och andra oljud, det fonkar inte speciellt bra.
Mer lättillgänglig konstmusik funkar dock hyfsat.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-12-12 18:48

Strmbrg skrev:Jag tror att det handlar om intresse och kanske främst livsstil.

Tre minuters klassiskt kanske vore något då?
När jag var liten gosse köpte jag singeln "Lonely Lovers Symphony", som någon kanske minns, en upp-poppad version av Beethovens gamla hitlåt.
Och såna klassiska i popform dyker ju upp lite då och då, men nu var det kanske länge sedan?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-12 19:09

petersteindl skrev:
Jag pratar egentligen inte om musik. Jag pratar om upplevelser och upplevelser som är inom genren entertainment.

Då är jag med lite bättre, tänkte lite i de banorna men hann inte ta upp det :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-12 19:16

Men vaddå?

Sådär ser ju inte problemet ut.

På konserthus har i alla tiden publiken varit lite äldre när klassiskt musik har
spelats, typ i din ålder minus tio år, och uppåt. Barn under 25 har alltid varit
i minoritet.

Det som vi ser idag är att det I ALLA ÅLDRAR lyssnas mindre på klassisk
musik och att det även inom kulturkretsar kan ses att den klassiska musiken,
ja rent av all musik, har tappat makt mycket.

Och allt hänger nog samman, tror jag.

Fonogramförsäljningsställen irl existerar knappt längre, sådana där man kan
bläddra och välja... och fonogrammen mastras sönder och på TV så lanseras
musik som varande "något att bli kändis på"...

Allt som sagts om bristanda kvalitet och hur det drabbat - är riktigt!

Det gäller båda att dålig ljudkvalitet på fonogrammen drabbat intresset för
högklassig ljudåtergivning, men också att ljudkvalitetsproblemen hos både
fonogram och anläggningar drabbat den klassiska musiken, och denna mer
än populärmusiken på grund av att den klassiska ofta är mera beroende av
ljudkvalitet.

Att populärmusiken klarat sig lite bättre kan ju även ha enklare kommersiella
skäl - att nämnda TV-program bombarderar verkligheten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-12 19:20

Strmbrg skrev:
Men, men, det är nog förvisso hugget som kvittat ifall en diskutör tänker på "klassiska pärlor", en annan diskutör på opera, en tredje på Stravinsky och en fjärde på Beethoven.
Inget av detta intresserar speciellt stor andel av befolkningen. Inte ens om man summerar alltsammans.

Man får komma ihåg att det finns så oerhört mycket mer musik nuförtiden - konkurrensen om lyssnarnas gunst är stenhård!

Det finns massor av nyare "krävande" genrer som ställer minst lika stora krav på återgivningen som vilken "svår" klassisk musik som helst, och som man inte gärna slösyssnar på i bilstereon - vare sig ljudmässigt eller innehållsmässigt. Och som dessutom fyller samma behov som kanske den svårare orkestermusiken var mer ensam om förr.

Var det inte så att man förr talade om "seriös" musik (i.e. klassisk/orkestermusik)...? Men det är idag helt otillämpbart, man kan vara seriös lyssnare på väldigt många sätt idag :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-12 19:21

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag pratar egentligen inte om musik. Jag pratar om upplevelser och upplevelser som är inom genren entertainment. En bra livekonsert med popband kan också ge helt annan upplevelse gentemot studioplattan hemma.

Den upplevelsen är det mycket få som får hemma, eller ens strävar efter, idag. Antingen lyssnar man på musik i sin mobil (eller motsvarande) eller så lyssnar man live, dvs springer på klubbar osv. Jag känner ingen idag som försöker skapa en livekänsla hemma. Gissar att det är nedladdning av musik som skapat ett behov att (för musiker) turnera och spela live eftersom skivförsäljningen inte längre är lönsam. Man behöver alltså inte längre hifi hemma utan kan lika gärna dra ett par pilsner på lokal och lyssna live. Och det är väl egentligen ganska bra?

/ B

Jo, det är positivt om det spelas mera live. Det är knappast fallet ute i landet. Var betydligt mera sådant för 25-35 år sedan. Det har också blivit bra mycket dyrare att bevista musiktillställningar. Tidigare var inträdet ofta på samma prisnivå som ett biobesök. Nu är det ofta 2-4 gånger mera för musik även med relativt okända artister (som kan vara väl så bra!).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-12 19:29

phloam skrev:Man får komma ihåg att det finns så oerhört mycket mer musik nuförtiden - konkurrensen om lyssnarnas gunst är stenhård!

Det finns massor av nyare "krävande" genrer som ställer minst lika stora krav på återgivningen som vilken "svår" klassisk musik som helst, och som man inte gärna slösyssnar på i bilstereon - vare sig ljudmässigt eller innehållsmässigt. Och som dessutom fyller samma behov som kanske den svårare orkestermusiken var mer ensam om förr.

Var det inte så att man förr talade om "seriös" musik (i.e. klassisk/orkestermusik)...? Men det är idag helt otillämpbart, man kan vara seriös lyssnare på väldigt många sätt idag :)

jajamän :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-12 19:30

IngOehman skrev:Det gäller båda att dålig ljudkvalitet på fonogrammen drabbat intresset för
ljudkvalitet.

Men det där stämmer inte, i så fall skulle det "ljudkvalitetsproblemen" drabba den moderna musiken i lika hög grad men vi märker inget minskat intresse för motsvarande seriösa och ljudmässigt krävande genrer.

Det finns faktiskt mycket, mycket mer musik idag än "krävande klassisker" :D och "resten" (populärmusik) :)

"Ungdomarna" sitter t.ex. och lyssnar sig igenom halvtimmeslånga ambient drone-låtar med stort intresse och fokus, och ställer stora krav på återgivningen av dessa. Som tur är så är det lätt att fixa bra ljud idag. Stravinsky är tyvärr inte lika spännande idag, den musiken är mest historiskt intressant. Precis som Beatles också är självklara att känna till men inte ligger de på hitlistorna längre.

Så nej - brist på hifi har inget med nutidens lyssnarvanor eller musikval att göra.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-12-12 19:48

Filmmusik är ju populärt att lyssna på bland många ungdomar.
Min dotter lyssnar mycket på det.
Och den är ju ofta i stil med vad vi kallar klassisk musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-12 21:22

phloam skrev:
IngOehman skrev:Det gäller båda att dålig ljudkvalitet på fonogrammen drabbat intresset för
ljudkvalitet.

Men det där stämmer inte, i så fall skulle det "ljudkvalitetsproblemen" drabba den moderna musiken i lika hög grad men vi märker inget minskat intresse för motsvarande seriösa och ljudmässigt krävande genrer.

Vem gör den bedömningen, alltså att de är lika krävande?

Du?

Problemet med det sättet att invända mot argument är att man ju kan
invända mot vad som helst sålunda, och därför fungerar sådana invänd-
ningar inte mot något.

Frågan var vad som drabbat den klassiska musiken och jag framlägger
en förklaringsmodell som går att applicera, nämligen att den musiken är
känsligare då det är musik som i hög grad bygger på sådana ljusaspekter
som är svårare att återge än tonhöjder och rytmer. En orkester är ett
vansinnigt stort instrument som dessutom är välbekant och som många
har hört live och därför vill nå liknande upplevelser ifrån hemma. När det
inte går eller är svårt så faller intresset av att göra det.

Min hypotes må vara fel, men det kan du inte visa genom att bara påstå
att all annan musik i så fall skulle ha drabbats, "eftersom den är lika käns-
lig". Det är ju just att den inte är det som var grunden till tesen.

Jag vidhåller mig tes eftersom jag vet hur jag upplever saken, och jag är
mindre intresserad av att lyssna på klassiskt musik i min ifån, av just de
skäl jag anförde. Det är fakta. DU kan tycka att all musik ställer samma
krav, men min tes bygger på min upplevelse att så inte är fallet.

Däremot kan du självklart vara av en annan uppfattning.

phloam skrev:Det finns faktiskt mycket, mycket mer musik idag än "krävande klassisker" :D och "resten" (populärmusik) :)

Nej, det gör det inte. Per definition.

Allt minus klassiskt musik = resten.

phloam skrev:"Ungdomarna" sitter t.ex. och lyssnar sig igenom halvtimmeslånga ambient drone-låtar med stort intresse och fokus, och ställer stora krav på återgivningen av dessa. Som tur är så är det lätt att fixa bra ljud idag. Stravinsky är tyvärr inte lika spännande idag, den musiken är mest historiskt intressant. Precis som Beatles också är självklara att känna till men inte ligger de på hitlistorna längre.

Där har du helt fel. Beatles drar fortfarande in enorma pengar i STIM-avgifter
och likande. Och Stravinsky har aldrig varit stor annat än inom en snäv krets.
Hans musikhistoriska betydelse är dock erkänd.

Han är stor inom den snäva kretsen även idag. Han drar en god publik.

phloam skrev:Så nej - brist på hifi har inget med nutidens lyssnarvanor eller musikval att göra.

Jag ser vad du anför som argument, men jag kan inte se att du har argu-
menterat framgångsrikt. Du har inte invänt mot något av de argument som
har framförts, med något annat än sådant som är olika sätt att säga att du
inte tror likadant.

Du talar om ljudkvalitet i bärbara apparater, trots att lyssning i sådana och av
barn - är helt irrelevant. Människor i de åldrarna har aldrig lyssnat i någon
större utsträckning på klassisk musik.

Problemet är att den skapliga hifi-anläggning som på 70-talet hittades i snart
sagt varje hem, den finns inte längre. Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till
barnen.

Så glöm barnen, de har aldrig varit signifikanta konsumenter av den klassiska
musiken. Problemet är att de som är och har varit det, idag ofta knappt ens
en hifi-anläggning hemma. Men mastringen - sättet som musik förstörs, har
minst lika stor betydelse, för det gör att behovet av en god anläggning för
lyssning på annan musik nästan försvunnit. Det är helt enkelt meningslöst
med god anläggning när det inte leder till god ljudkvalitet.

Och så illa har det gått.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-12 22:17

IngOehman skrev:...Det är helt enkelt meningslöst
med god anläggning när det inte leder till god ljudkvalitet.

Och så illa har det gått.

Det var en dyster syn på saken. Jag tycker att jag hittar pärlor ständigt och jämt som gör en god anläggning synnerligen meningsfull.

Att jag, som köpte Beethovens sjunde symfoni som ett av mina första fonogram (då på brusigt kassettband) i min grönaste ungdom, inte lyssnar så mycket på klassisk musik som jag gjorde en gång i tiden handlar nog mest om tidsfaktorn. Jag har svårt att sitta och ruva till samma symfoni i en timma. Konstigt nog, för jag tillbringar 2-6 timmar om dagen i lyssningsrummet, oftast aktivt lyssnande och jag hoppar sällan mellan låtarna, sätter jag på Miles Davis så lyssnar jag på hela plattan. Förklara det den som kan *s*

Å andra sidan vek jag en kväll helt åt Händel och opera nyssligen, så helt förtappad är jag inte.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-12-12 22:20

Kan ingen skriva till skivbolagen och klaga på att nu även klassisk musik är söndermastrad, så att ungdomar börjar lyssna på den och ha bra sterios igen.

Det är kanske där man ska börja? Då kommer de tillbaka? Ungdomarna.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-12 22:31

Hm, jag har inte reagerat på att den konstmusik jag spisar verkar söndermastrad.
Eller att den liksom blivit mycket sämre på senare tids vax.

Har den det?

Mitt "bekymmer" med musiktypen är snarare att den emellanåt känns onödigt grötig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-12 22:48

CODY skrev:Kan ingen skriva till skivbolagen och klaga på att nu även klassisk musik är söndermastrad, så att ungdomar börjar lyssna på den och ha bra sterios igen.

Det är kanske där man ska börja? Då kommer de tillbaka? Ungdomarna.

De svarar ändå inte.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-12 22:50

Inspelningarna kan man nog bara delvis beskylla eftersom det finns både gamla och nya sådana och de äldre har väl inte blivit så mycket sämre och knappast p.g.a. det nutida mastringstramset. Att inspelningarna inte lyckas fånga mer än en del av det man kan få live är en annan sak. Jag tycker dock att det finns mycket, mycket bra musik att tillgå på skiva (och numera faktiskt, många gånger, ännu bättre via direktnedladdning). Däremot håller jag inte med om att det är lätt att finna anläggningar som kan göra inspelningarna rättvisa. Nästan inga anläggningar enligt min mening (faktiskt). Det är ganska lätt att samla ihop en hyffsad ljudåtergivare (en anläggnng som låter som att det den återger låter ungefär som musik), men hart när omöjligt att finna apparater som förmår släppa igenom det som finns i inspelningen på ett sådant sätt så att man upplever något som ens påminner om den upplevelse man får - av musiken - live. Så tycker jag. En stor del av musikens - väsen - tycks gömma sig i små nyanser, som är mycket lätta att förlora. Sammanhanget i musiken tycks, för viss musik, hänga i en extremt skör tråd.

Samtidigt tror jag ni alla har mer eller mindre rätt i era analyser om orsakerna till svalnande intresse för musik, hifi och i synnerhet när det gällerlite svårare musik. Nästan all musik är svår att förmedla riktigt, riktigt bra, men viss musik kräver att den förmedlas riktigt, riktigt bra för att ö.h.t. bli meningsfull (begriplig). Det gäller givetvis inte all musik pch i synnerhet s.k. hit-musik är av karaktären lättbegriplig (lätt att meningsfullgöra - i meningen att det är lätt att återge så att musikens skeende går fram till lyssnaren). Att hit-musik inte alltid förefaller meningsfull för alla lyssnare är en annan sak.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi