Mottagningen är inte super, men det är inte heller total radioskugga...
Finns något vettigt - gärna inomhus så jag slipper klättra upp på taket eller borra genom väggar,
Tips mottages tacksamt

Moderator: Redaktörer
GrosvenorAudio skrev:det här borde man kanske veta men... blir det bättre, renare signal med en separat egen antenn? för annars är det ju bekvämt att bara koppla in sig på kabelnätets antenn, hålet i väggen för så brukar jag göra. Sist jag använde en separat antenn var nog på 80 talet
mrk skrev:GrosvenorAudio skrev:det här borde man kanske veta men... blir det bättre, renare signal med en separat egen antenn? för annars är det ju bekvämt att bara koppla in sig på kabelnätets antenn, hålet i väggen för så brukar jag göra. Sist jag använde en separat antenn var nog på 80 talet
Centralantennen i flerbostadshus brukar vara riktigt bra. Ligger uttaget dessutom nära din radiomottagare finns ingen anledning att börja med separat antenn. Clas Ohlson har billiga antennsladdar, bara hem och testa!
Bill50x skrev: Men jag har haft en tuner ansluten till en stor operatör, som jag inte minns vem, där ljudet var riktigt kass och det var bara SR's kanaler som fanns att tillgå.
Objektivisten skrev:Jag har en sån här inomhus.
Tror HiFi-Art har den.
RogerGustavsson skrev:Objektivisten skrev:Jag har en sån här inomhus.
Tror HiFi-Art har den.
2295 kr låter väldigt mycket för en antenn utan specifikationer! Jag hittar i varje fall inga som helst uppgifter på Magnum Dynalab's hemsida. Själv hade jag under några år Kathrein's störstavFM-antenn, 2.5 m lång var den.
RogerGustavsson skrev:Då är det ännu mera konstigt att de inte anger några data...
AlNiCo skrev:"High-end" prylar har sällan några specifikationer, så att de kan påstå att det är "världens bästa" pryl utan att kunna bli motbevisade från en snabb titt på specifikationerna.
leffe skrev:jag bor i fristående villa, så nån centralantenn finns inte - dipol funkar för dåligt och är för fult.
Men 2pappx3 för ormoljeprylar är lite för mastigt - 3-500 är acceptabelt.
leffe skrev:Alla recievrarna är Marantz - 2275, 4240 och 4270, så radiodelarna är ju ganska hyfsade.
Objektivisten skrev:
Det är världens bästa FM-antenn. http://www.magnumdynalab.com/fmantenna-st2.htm
PerStromgren skrev:Firmor som monterar antenner vet inte alltid så mycket om radio, tyvärr! TV är deras normala fokus. Kolla ordentligt om de vet var sändarna finns!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Firmor som monterar antenner vet inte alltid så mycket om radio, tyvärr! TV är deras normala fokus. Kolla ordentligt om de vet var sändarna finns!
Nu är väl ofta FM-sändarna på samma ställe som de större TV-sändarna så det är nog ett mindre problem. Kompetensen? Tja, kan du fixa en ren reflexfri tv-mottagning (om den kunskpen finns kvar numera?) så fixar man nog FM också. Välj ett gammalt litet företag där ägaren/kompetensen är ute och jobbar och inte häckar på kontoret...
Jag jobbade tidigare med en skitduktig och serviceminded installatör men han har tyvärr gått i pension.
/ B
RogerGustavsson skrev:Reflexfri (multipathfri) mottagning kräver en riktad antenn. Då väljer man kanske inte den rundtagande Magnum Dynalab ST-2? Hemma hos mig räcker det långt med en enkel dipol, fri sikt mot FM-masten 4 km bort. Bättre mottagare har också visning av eventuell störning från flervägsmottagning.
PerStromgren skrev:Bättre mottagare? Du menar Sequerra, Dynalab och Marantz som kostar som en mindre bil?
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Bättre mottagare? Du menar Sequerra, Dynalab och Marantz som kostar som en mindre bil?
Nja, det finns i några Yamaha också, i varje fall i CT-7000 som jag har. Tror också det fanns i min gamla receiver CR-2020. Flervägsmottagning indikeras genom att signalstyrkemätaren fluktuerar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster