radioantenn?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

radioantenn?

Inläggav leffe » 2013-12-10 20:40

Jag behöver en antenn av lite smidigare typ eftersom ingen av mina recievrar får in någon vettig signal utan antenn där jag bor.
Mottagningen är inte super, men det är inte heller total radioskugga...
Finns något vettigt - gärna inomhus så jag slipper klättra upp på taket eller borra genom väggar,
Tips mottages tacksamt :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-10 20:53

En vanlig dipolantenn av bandkabel brukar funka rätt bra. Kostar en hundralapp, eller så.

Det gäller FM, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-10 20:57

Jag har en sån här inomhus.

Bild

Tror HiFi-Art har den.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-11 05:42

det här borde man kanske veta men... blir det bättre, renare signal med en separat egen antenn? för annars är det ju bekvämt att bara koppla in sig på kabelnätets antenn, hålet i väggen för så brukar jag göra. Sist jag använde en separat antenn var nog på 80 talet :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2013-12-11 07:44

GrosvenorAudio skrev:det här borde man kanske veta men... blir det bättre, renare signal med en separat egen antenn? för annars är det ju bekvämt att bara koppla in sig på kabelnätets antenn, hålet i väggen för så brukar jag göra. Sist jag använde en separat antenn var nog på 80 talet :)

Centralantennen i flerbostadshus brukar vara riktigt bra. Ligger uttaget dessutom nära din radiomottagare finns ingen anledning att börja med separat antenn. Clas Ohlson har billiga antennsladdar, bara hem och testa!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-11 08:58

mrk skrev:
GrosvenorAudio skrev:det här borde man kanske veta men... blir det bättre, renare signal med en separat egen antenn? för annars är det ju bekvämt att bara koppla in sig på kabelnätets antenn, hålet i väggen för så brukar jag göra. Sist jag använde en separat antenn var nog på 80 talet :)

Centralantennen i flerbostadshus brukar vara riktigt bra. Ligger uttaget dessutom nära din radiomottagare finns ingen anledning att börja med separat antenn. Clas Ohlson har billiga antennsladdar, bara hem och testa!

Som sagt, en kabel är billig och det är bara att testa. Men jag har blandade erfarenheter över ljudkvaliteten. I mindre centralanläggningar (typ i ett enskilt flerfamiljshus) släpper man oftast ut hela FM-bandet orört, bara med nödvändig förstärkning. Där får man oftast bra ljudkvalitet och framför allt, bättre än med kabelstump hängande på väggen. Men jag har haft en tuner ansluten till en stor operatör, som jag inte minns vem, där ljudet var riktigt kass och det var bara SR's kanaler som fanns att tillgå. Jag hade turen att bo med fönster åt Nacka-masten och satte upp en utomhusantenn - fast inne under taket. Av någon anledning blev ljudet ännu bättre när jag satte en riktigt grov kabel avsedd för satellit-mottagning. Även om jag så här i efterhand misstänker att det var den utbytta kontakten (till F-kontakt) som snarare gjorde skillnad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-11 11:35

Rca till 3,5mm plugg, in i datorn eller mobilen.

www.sr.se www.soundcloud.com www.spotify.se

Klart!

:wink:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-11 16:13

Bill50x skrev: Men jag har haft en tuner ansluten till en stor operatör, som jag inte minns vem, där ljudet var riktigt kass och det var bara SR's kanaler som fanns att tillgå.

Kabelvision på 90-talet? Om jag inte minns fel så skar de allt över 100MHz, så man fick inte ens SR P4.

Jag håller för övrigt med tipset tidigare i tråden att skaffa en riktig bandkabeldipol, "T-antenn", kostar ett par tior. Se till att få rätt anslutning, vissa säljs med transformator (balun) för 75-ohm-anslutning, andra har 300ohm direkt. Om du har ingång för 300ohm så kan du i värsta fall klippa bort transformatorn (men spar några centimeter kabel på den ifall den behövs senare...). Om du har t.ex. skruv/klämlist-ingång och endast för 75ohm så MÅSTE du använda en kort kabelsnutt med 75-ohm-koaxkontakt till transformatorklumpen på bandkabelantennen.

Placeringen av antennen har helt klart betydelse. Om du har oturen att ha betongväggar så funkar det inget vidare att fästa antennen mot väggen, utan det är sånt som t.ex. under möbler eller annat opraktiskt som gäller (eller om design inte är prio ett så kan man sätta upp den i fönstret). Tänk också på att den är riktad i två riktningar, i 90 graders vinkel mot T'ets ändar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-11 18:28

Objektivisten skrev:Jag har en sån här inomhus.

Bild

Tror HiFi-Art har den.

2295 kr låter väldigt mycket för en antenn utan specifikationer! Jag hittar i varje fall inga som helst uppgifter på Magnum Dynalab's hemsida. Själv hade jag under några år Kathrein's störstavFM-antenn, 2.5 m lång var den.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-11 20:07

RogerGustavsson skrev:
Objektivisten skrev:Jag har en sån här inomhus.

Bild

Tror HiFi-Art har den.

2295 kr låter väldigt mycket för en antenn utan specifikationer! Jag hittar i varje fall inga som helst uppgifter på Magnum Dynalab's hemsida. Själv hade jag under några år Kathrein's störstavFM-antenn, 2.5 m lång var den.

Det är världens bästa FM-antenn. http://www.magnumdynalab.com/fmantenna-st2.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-11 20:50

Då är det ännu mera konstigt att de inte anger några data som visar detta.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-11 22:58

RogerGustavsson skrev:Då är det ännu mera konstigt att de inte anger några data...

"It is 54 inches in length".

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-12 10:41

"High-end" prylar har sällan några specifikationer, så att de kan påstå att det är "världens bästa" pryl utan att kunna bli motbevisade från en snabb titt på specifikationerna.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-12-12 17:57

jag bor i fristående villa, så nån centralantenn finns inte - dipol funkar för dåligt och är för fult.
Men 2pappx3 för ormoljeprylar är lite för mastigt - 3-500 är acceptabelt.

Alla recievrarna är Marantz - 2275, 4240 och 4270, så radiodelarna är ju ganska hyfsade.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2013-12-12 18:06

Samma problem här, Marantz 2275 har uppenbara problem om man vill ratta in något svagare än SR, och det vill man ju.

Klockradion klarar uppgiften bättre men lämnar en del övrigt att önska när det gäller ljudkvaliteten.

Bandantennen klarar SR, provade med en "aktiv" antenn från Kjell & Co, men det blev inte bättre, inte lätt det här om man vill ha litet gammaldax analogradio.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-12 19:32

Min första kontakt med stereoradio var via en Marantz 2245. Den var inte lika bra som Yamaha CR-2020 eller den Yamaha CT-7000 jag skaffade senare och har kvar än idag efter 31 år.

Skaffa en lite större riktantenn. Aktiva antenner är ofta mindre och har sämre råförstärkning.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-12 20:01

AlNiCo skrev:"High-end" prylar har sällan några specifikationer, så att de kan påstå att det är "världens bästa" pryl utan att kunna bli motbevisade från en snabb titt på specifikationerna.

:)

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-fortjanar-inte-gesaffelstein-annu-fetare-sladdar-med-guldplaterade-pluggar/

leffe skrev:jag bor i fristående villa, så nån centralantenn finns inte - dipol funkar för dåligt och är för fult.
Men 2pappx3 för ormoljeprylar är lite för mastigt - 3-500 är acceptabelt.

Sätt dipolen på något ställe där du får bättre mottagning? (Glöm dock inte bort att räkna på förlusten vid lång kabel). Man kan göra dipolen bättre genom att lägga till en reflektor och en eller flera direktorer, det är bara metalltrådar/metallstänger så vill man snickra själv så är det bara att klippa till lagom långa snuttar av valfri kabel/ståltråd/metallbit.

leffe skrev:Alla recievrarna är Marantz - 2275, 4240 och 4270, så radiodelarna är ju ganska hyfsade.

Nu minns jag inte exakt hur radiomottagningen var på den Marantz 2230 jag hade för många år sen, men generellt är min fördom att det ska vara en europeisk tillverkare för att mottagningen ska vara bra, åtminstone på vintageprylar. Nödlösningen för dig kan kanske vara att använda nån gammal Luxor, Philips eller liknande som separat tuner?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-12-12 23:32

Objektivisten skrev:
Det är världens bästa FM-antenn. http://www.magnumdynalab.com/fmantenna-st2.htm

Nej det är inte världens bästa antenn, utav 2 orsaker:

1. Det finns ingen världens bästa antenn, Vilken antenn som är bäst vid varje enskilld användning beror på ett antal faktorer: Avständ till sändare, terräng (mellan antenn och sändare och kring antennen) polariseringen hos sändaren, om man skall lyssna på en eller flera sändare, om man skall lyssna på flera sädare, finns det då möjlighet till mer än en antenn, hur kan antenne monteras etc.

2. Den antennen är i bästa fall medioker på ett antal viktiga punkter. Den enda gången en sådan antenn har någon slags användning är om man behöver en rundtagande antenn som man måste montera inomhus med väldigt trångt om plats eller utomhus dikt an mot en fasad.
I alla andra fall finns det betydligt bättre antenner.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-12 23:47

Jösses, är du sann? :D Till trådskaparen; så är det bara ge sig upp på taket med en yagi-antenn. Lider du av svindel får du väl skicka upp frugan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-13 08:31

Alla inomhusantenner är en kompromiss. De kan i turliga sammanhang fungera bra men en utomhusantenn är alltid det bästa. Anledningen är enkel nog, det finns en massa väggar och fönster i huset som dämpar signalen och ställer till med reflexer.

När det gäller utomhusantennen så finns sådana i lite olika utföranden beroende på mottagningsförhållandena. Även här gäller det att minimera reflexer, tex från omgivande hus, berg och liknande. Har man en yttre väggmonterad antenn så måste man ha hög dämpning bakifrån för att inte få reflexer från väggen. Analoga signaler/apparater är känsliga för reflexer, vem minns inte skuggbilder och liknande på ång-tv'n? Digitala signaler är mycket mindre känsliga, om jag har förstått det rätt så kan (tidiga?) reflexer till och med lyfta signalnivån.

Men visst är det bökigare att montera en antenn på taket men det finns ju faktiskt firmor som gör sådant och också har kunskapen att välja rätt typ av antenn och montera den rätt. Jämfört med vad de flesta av oss är villiga att betala för ljudåtergivning totalt sett är antennkostnaden inkl montage snudd på försumbar. Om det är värt det med tanke på att det analoga nätet släcks ner i framtiden (när?), det är en annan sak. Det hänger ju också på hur seriös man är med sitt FM-lyssnande, vill man bara ha en fungerande apparat i racken kanske det räcker med en T-antenn inomhus.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-13 08:48

Firmor som monterar antenner vet inte alltid så mycket om radio, tyvärr! TV är deras normala fokus. Kolla ordentligt om de vet var sändarna finns!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-12-13 10:53

Ok, tack för tipsen :)
Jag får troligen gå "wild n´crazy" och montera en takantenn - T-antenn räcker inte och är för fult - sedan kan jag säkert ställa ner FM-mute och släppa igenom svagare signaler.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-13 11:55

PerStromgren skrev:Firmor som monterar antenner vet inte alltid så mycket om radio, tyvärr! TV är deras normala fokus. Kolla ordentligt om de vet var sändarna finns!

Nu är väl ofta FM-sändarna på samma ställe som de större TV-sändarna så det är nog ett mindre problem. Kompetensen? Tja, kan du fixa en ren reflexfri tv-mottagning (om den kunskpen finns kvar numera?) så fixar man nog FM också. Välj ett gammalt litet företag där ägaren/kompetensen är ute och jobbar och inte häckar på kontoret... :-)

Jag jobbade tidigare med en skitduktig och serviceminded installatör men han har tyvärr gått i pension. Polystar i Sthlm är duktiga men förmodligen inte speciellt billiga.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-13 12:03

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Firmor som monterar antenner vet inte alltid så mycket om radio, tyvärr! TV är deras normala fokus. Kolla ordentligt om de vet var sändarna finns!

Nu är väl ofta FM-sändarna på samma ställe som de större TV-sändarna så det är nog ett mindre problem. Kompetensen? Tja, kan du fixa en ren reflexfri tv-mottagning (om den kunskpen finns kvar numera?) så fixar man nog FM också. Välj ett gammalt litet företag där ägaren/kompetensen är ute och jobbar och inte häckar på kontoret... :-)

Jag jobbade tidigare med en skitduktig och serviceminded installatör men han har tyvärr gått i pension.

/ B

Jag bad firman att mäta multipath-problemen som jag hade, men det visst inte hur man gjorde... Vi har ett berg mellan oss och sändaren, vilket gör att radiomottagning måste ske med antennen riktiad åt något annat håll. Då ville jag att de skulle rikta den för att minimera multipath... För TV spelar det ingen roll då signalen är stark och överfröingen digital.

Jag har givit upp FM för finlyssning och kör via internet i stället (Squeezebox som kopplar mot sr.se)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 12:09

Reflexfri (multipathfri) mottagning kräver en riktad antenn. Då väljer man kanske inte den rundtagande Magnum Dynalab ST-2? Hemma hos mig räcker det långt med en enkel dipol, fri sikt mot FM-masten 4 km bort. Bättre mottagare har också visning av eventuell störning från flervägsmottagning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-13 12:12

RogerGustavsson skrev:Reflexfri (multipathfri) mottagning kräver en riktad antenn. Då väljer man kanske inte den rundtagande Magnum Dynalab ST-2? Hemma hos mig räcker det långt med en enkel dipol, fri sikt mot FM-masten 4 km bort. Bättre mottagare har också visning av eventuell störning från flervägsmottagning.

Bättre mottagare? Du menar Sequerra, Dynalab och Marantz som kostar som en mindre bil? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 13:01

PerStromgren skrev:Bättre mottagare? Du menar Sequerra, Dynalab och Marantz som kostar som en mindre bil?

Nja, det finns i några Yamaha också, i varje fall i CT-7000 som jag har. Tror också det fanns i min gamla receiver CR-2020. Flervägsmottagning indikeras genom att signalstyrkemätaren fluktuerar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-13 13:43

Tandberg 3001 0ch 3011 är inte så dumma heller och de var inte så våldsamt dyra på sin tid. Kostar väl nästan lika mycket idag som begagnade och de är ganska svåra att hitta.

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-12-13 15:00

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Bättre mottagare? Du menar Sequerra, Dynalab och Marantz som kostar som en mindre bil?

Nja, det finns i några Yamaha också, i varje fall i CT-7000 som jag har. Tror också det fanns i min gamla receiver CR-2020. Flervägsmottagning indikeras genom att signalstyrkemätaren fluktuerar.

Både CT-7000 och efterföljaren T-2 har dessutom både en multipath mätare på framsidan och utgångar för att koppla in ett oscilloskop för att få ut X och Y mätningar av multipathen.
(Det fanns säker också på andra high-end tuners från den tiden)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-12-13 15:20

Har en Kenwood KT-80 som inte är någon värsting men ändå hyggligt bra . . . typ.

Har för mig att jag gav 1000:- 1980 vilket skulle motsvara i runda tal 3000:-
i dagens penningvärde . . . billigt tycker jag med tanke på att den har använts så gott som dagligen sedan inköp. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi