Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till
barnen.
Nimrod skrev:När jag var liten gosse köpte jag singeln "Lonely Lovers Symphony", som någon kanske minns, en upp-poppad version av Beethovens gamla hitlåt.
IngOehman skrev:Frågan var vad som drabbat den klassiska musiken och jag framlägger
en förklaringsmodell som går att applicera, nämligen att den musiken är
känsligare då det är musik som i hög grad bygger på sådana ljusaspekter
som är svårare att återge än tonhöjder och rytmer. En orkester är ett
vansinnigt stort instrument som dessutom är välbekant och som många
har hört live och därför vill nå liknande upplevelser ifrån hemma. När det
inte går eller är svårt så faller intresset av att göra det.
Min hypotes må vara fel, men det kan du inte visa genom att bara påstå
att all annan musik i så fall skulle ha drabbats, "eftersom den är lika käns-
lig". Det är ju just att den inte är det som var grunden till tesen.
phloam skrev:Visst är det kul om det låter som i konsertsalen, men att påstå att man inte skulle kunna förstå eller uppskatta särskil klassisk musik om det inte låter precis som "live" är elitistisk bullshit. Imho of course
Sanny_X skrev:IngOehman skrev:Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till
barnen.
Vad grundar du detta på?
Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler.
Sanny_X skrev:Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.
IngOehman skrev:
Vad jag säger är ju bara att den klassiska musiken i alla tiden främst har
konsumerats av den lilla gruppen "gamlingar", som du och jag alltså, det vill
säga de över 27.
Vh, iö
Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.
faema skrev:Nja, jag är 50+ och har lyssnat nästan uteslutande på klassiskt de senaste 25 åren, såväl på de "gamla" typ Mozart och mycket nyproducerat.
Att det lyssnas mindre på klassiskt nu tror jag inte, jag har pratat med Elle-Kari Höjeberg många gånger under årens lopp, P2 ligger stabilt på 1,8% , har gjort så i deccenier.
faema skrev:Nej herr strmbrg. Lyssnarna som lyssnar på P2 är och har varit läääänge 1,8 % av den totala folkmängden i Svea rike.
MichaelG skrev:Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.
+1 Och då är jag till och med över 50 och vissa av mina kompisar över 60.
faema skrev:P2 ligger stabilt på 1,8% , har gjort så i deccenier.
Sanny_X skrev:MichaelG skrev:Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.
+1 Och då är jag till och med över 50 och vissa av mina kompisar över 60.
Exakt, det är varken åldern på lyssnarna eller kvaliteten på deras anläggningar som spelar roll. Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.
faema skrev:Jo, men alltså, det finns ju 98,2 % männsikor UTÖVER dessa 1,8 % P2-lyssnare.
Om fler av dessa lyssnade på klassiskt för femton år sedan än nu, så har ju klassiskt-lyssnandet minskat fast P2-lyssnandet är konstant.
Det tror jag inte. Jag är ganska säker på att de som spisar klassiskt hemma och föredrar P2 framför andra skval eller skrål-kanaler, nu som då.
Slutsats:
Det spisas INTE mindre klassiskt nu, det som står i start-tråden.
CODY skrev:Jag tror att audio pros ace-bass teknik i sub woofers har gjort mycket för intresset för klassiskt.
RogerGustavsson skrev: Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.
phloam skrev:RogerGustavsson skrev: Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.
Hur ofta har du provat, och i så fall med vilken utrustning?
Strmbrg skrev:Kanske inte direkt jättebra grejor rent ljudmässigt.
RogerGustavsson skrev:phloam skrev:RogerGustavsson skrev: Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.
Hur ofta har du provat, och i så fall med vilken utrustning?
Det känns helknasigt för mig. Att det är okej för dig är ju kul för dig. Kommunicerar oftast med mina medpasagerare. Vi är ett gäng om 4-6 som träffas nästan varje vardag. Har bra isolerande in-ear proppar och de används ibland på jobbet för att slippa tjötet i det öppna kontorslandskapet.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 29 gäster