Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-12 22:57

Det kommer nog inte endast an på anläggningen huruvida live-upplevelsen uppstår i hemmiljön.

Jag förmodar att redan vid mikrofon-upptagningen uppstår brister. Eller kanske man snarare skall betrakta det som AVVIKELSER mot på-plats-lyssnandet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-12 23:03

IngOehman skrev:Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till
barnen.

Vad grundar du detta på? :?

Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-12-13 08:26

Nimrod skrev:När jag var liten gosse köpte jag singeln "Lonely Lovers Symphony", som någon kanske minns, en upp-poppad version av Beethovens gamla hitlåt.

Vilken nostaligitripp du bjöd på så här på luciamorgonen :)
När jag läste Lonely Lovers Symphony började låten spelas upp i huvudet trots att det var många många år sedan jag hörde den 8O

Fantastiskt vad musik kan göra utan att ens sätta luftmolekyler i rörelse.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-13 12:54

IngOehman skrev:Frågan var vad som drabbat den klassiska musiken och jag framlägger
en förklaringsmodell som går att applicera, nämligen att den musiken är
känsligare då det är musik som i hög grad bygger på sådana ljusaspekter
som är svårare att återge än tonhöjder och rytmer. En orkester är ett
vansinnigt stort instrument som dessutom är välbekant och som många
har hört live och därför vill nå liknande upplevelser ifrån hemma. När det
inte går eller är svårt så faller intresset av att göra det.

Min hypotes må vara fel, men det kan du inte visa genom att bara påstå
att all annan musik i så fall skulle ha drabbats, "eftersom den är lika käns-
lig". Det är ju just att den inte är det som var grunden till tesen.

Då är det grunden till din tes som felaktig, eller bygger på ett felaktigt antagande om att klassisk musik är "känsligare" för fel, eller skulle vara svårare att lyssna på och ta till sig - bara för att den skulle vara svårare att återskapa så att det låter precis som i konsertsalen.

Det finns nåt trist elitistisk tänkande bakom att (viss) klassisk musik i högre grad än annan musik "bygger på sådana ljudaspekter som är svårare att återge än tonhöjder och rytmer". Även Mahler och Stravinskij bygger på tonhöjder och rytmer. Och harmonier, komposition osv osv. Vilken musik gör inte det?

Jag kopierar från Wikipedia: "Stravinskij hade under åren 1905-08 studerat för Rimskij-Korsakov och av denne lärt sig en instrumentationskonst som bygger på precision och klarhet. Det som finns skrivet i partituret skall vara tydligt för åhöraren."

Tvärtom skulle man kunna argumentera att all klassisk musik och dess "sound" är mycket mer förlåtande för lyssnaren vid icke-optimal återgivning än t.ex. elektronisk konstmusik, där lyssnaren inte har några som helst erfarenhetsreferenser att gå efter utan måste lita till 100% på den återgivning som finns (man kan inte alls veta hur det är tänkt att låta, eller vad man kanske missar).

Visst är det kul om det låter som i konsertsalen, men att påstå att man inte skulle kunna förstå eller uppskatta särskil klassisk musik om det inte låter precis som "live" är elitistisk bullshit. Imho of course ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-13 13:49

phloam skrev:Visst är det kul om det låter som i konsertsalen, men att påstå att man inte skulle kunna förstå eller uppskatta särskil klassisk musik om det inte låter precis som "live" är elitistisk bullshit. Imho of course ;)

Då är det bara att lägga ner skiten eftersom ingen "svensson" sitter med en sådan anläggning heller som skulle kunna dom börja lyssna på musiken.
Man måste ju tydligen ha den "perfekta anläggningen" för att kunna börja gilla klassisk musik. Går man bara på konserthuset så vet jag inte om det gills men det är ju så att den vanliga hifi'n sänker det klassiska intresset. Eller?

Har pratat med en massa gamla par över åren som abbonnenerar på biljetter i konserthuset och om man generalliserar bara en aningens uns så är den gemensamma nämnaren att de äger en B&O-anläggning. "På min tid" i branschen kände jag i princip aldrig igen någon kund på en konsert. Däremot på jazzspelningar kunde man känna igen kunder. Sen finns det massor med undantag men klassisk musik passar inte gemene man om det inte står en poporkester på scen samtidigt eller en sångsolist av känt namn.
Jag ser absolut ingen som helst koppling till att hifi'n skulle kunna höja eller sänka intresset annat en ytterst få enskildas intresse för klassisk musik.
Den stora mängden människor som "bara" är musikintresserade handlar ju inte ens i HiFi-butiker utan i en stökig stormarknadsmiljö.
Allt enligt mina egna odokumenterade undersökningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-13 14:11

Sanny_X skrev:
IngOehman skrev:Nu för tiden är det mest barn (säg 7-
27 år gamla?) som lyssnar på musik, och därför har utbudet anpassats till
barnen.

Vad grundar du detta på? :?

Statistiken.

Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler.

Jomen så är det ju. Detsamma gäller de flesta av mina jämnåriga vänner. Men
det beror nog på lika barn leka bäst-principen.

Så tittar man runt sig på det viset får man ju alltid uppfattningen att man är
mycket normalare än man är. För de kan känner är ju som man själv, mer än
medelsvensson är det.

Men statisktiskt är det kiddsen, de under 27, som köper den mesta musiken.

Sanny_X skrev:Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.

Javisst.

Och?

Vad jag säger är ju bara att den klassiska musiken i alla tiden främst har
konsumerats av den lilla gruppen "gamlingar", som du och jag alltså, det vill
säga de över 27.

Och som du själv säger så har inte alla dessa längre rimligt högklassiga an-
läggningar, och de lyssnar heller inte i samma grad som förr på klassiskt
musik. Det var ju just det jag sa. De har dåliga anläggningar, de saknar ofta
skivsamlingar och de streamar musik - och då tappar den klassiska musiken
mark. Konstigt vore det väl annars.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-13 14:21

IngOehman skrev:
Vad jag säger är ju bara att den klassiska musiken i alla tiden främst har
konsumerats av den lilla gruppen "gamlingar", som du och jag alltså, det vill
säga de över 27.

Vh, iö

Ja och jag tror också att det gäller har med utbildning och samhällsklass att göra. Studetorkestrar och körer är ju inte helt ovanligt bland akademiker.
Misstänker att man redan på Beillman och Romans tid inte såg dessa verk framföras "hur som helst". Det var skillnad på trubadur och konsertorkester redan då.
Det ända som verkligen ändrades var då det kom förstärkta instrument att spela rock, rockabilly blues och pop på. Fram till dess så lyssnade man på samma akustiska instrument i olika uppsättningar vare sig man lyssna på Wagner eller dansade Charleston.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-12-13 16:33

Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.

+1 Och då är jag till och med över 50 och vissa av mina kompisar över 60.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-12-13 17:03

Nja, jag är 50+ och har lyssnat nästan uteslutande på klassiskt de senaste 25 åren, såväl på de "gamla" typ Mozart och mycket nyproducerat.
Att det lyssnas mindre på klassiskt nu tror jag inte, jag har pratat med Elle-Kari Höjeberg många gånger under årens lopp, P2 ligger stabilt på 1,8% , har gjort så i deccenier.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-13 17:08

faema skrev:Nja, jag är 50+ och har lyssnat nästan uteslutande på klassiskt de senaste 25 åren, såväl på de "gamla" typ Mozart och mycket nyproducerat.
Att det lyssnas mindre på klassiskt nu tror jag inte, jag har pratat med Elle-Kari Höjeberg många gånger under årens lopp, P2 ligger stabilt på 1,8% , har gjort så i deccenier.

Ja, P2s lyssnarandel och kanske lyssnarmängd, kan nog mycket väl ligga konstant trots att totalbefolkningen lyssnar mindre på klassiskt nu än förr.
Det kan ju vara bland dem som INTE lyssnar på P2 som klassiskt-spisandet har minskat.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-12-13 17:11

Nej herr strmbrg. Lyssnarna som lyssnar på P2 är och har varit läääänge 1,8 % av den totala folkmängden i Svea rike.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-13 17:16

faema skrev:Nej herr strmbrg. Lyssnarna som lyssnar på P2 är och har varit läääänge 1,8 % av den totala folkmängden i Svea rike.

Jo, men alltså, det finns ju 98,2 % männsikor UTÖVER dessa 1,8 % P2-lyssnare.
Om fler av dessa lyssnade på klassiskt för femton år sedan än nu, så har ju klassiskt-lyssnandet minskat fast P2-lyssnandet är konstant.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-12-13 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-13 17:17

MichaelG skrev:
Sanny_X skrev:Jag över 40 och jag och i princip alla mina jämnåriga vänner lyssnar mycket på musik, går på konserter och festivaler. Alla har inte en dyrbar 2-kanals anläggning eller ens en skiv/fil-samling. De flesta streamar större delen av sin musik, även om vissa fortfarande köper skivor (vissa t.o.m. vinyl). En extremt liten andel av dem lyssnar på klassisk musik.

Exakt, det är varken åldern på lyssnarna eller kvaliteten på deras anläggningar som spelar roll. Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-13 17:19

faema skrev:P2 ligger stabilt på 1,8% , har gjort så i deccenier.

Undra vilken typ av anläggning "snittlyssnaren" använder, jag tror inte det är HiEnd. :wink:

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-12-13 17:22

Jo, men alltså, det finns ju 98,2 % männsikor UTÖVER dessa 1,8 % P2-lyssnare.
Om fler av dessa lyssnade på klassiskt för femton år sedan än nu, så har ju klassiskt-lyssnandet minskat fast P2-lyssnandet är konstant.

Det tror jag inte. Jag är ganska säker på att de som spisar klassiskt hemma också föredrar P2 framför andra skval eller skrål-kanaler, nu som då.
Slutsats:
Det spisas INTE mindre klassiskt nu, det som står i start-tråden.
Senast redigerad av faema 2013-12-13 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-13 17:22

Sanny_X skrev:
MichaelG skrev:

Exakt, det är varken åldern på lyssnarna eller kvaliteten på deras anläggningar som spelar roll. Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.

Nej, jag tror inte heller på anläggningskvalitetens sjunkande nivå.
Alltså, är man seriöst intresserad av klassisk musik så skaffar man sig väl rimligen en anläggning där dessa trudeliteter låter bra. Man är väl (för sjutton) inte helt utlämnad till vad man har "råkat" skaffa sig för stereoanläggning.

För övrigt är det inte alls särskilt trist med trist musik. Det kan vara riktigt kul, speciellt när vaxet tagit slut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-13 17:26

faema skrev:Jo, men alltså, det finns ju 98,2 % männsikor UTÖVER dessa 1,8 % P2-lyssnare.

Det tror jag inte. Jag är ganska säker på att de som spisar klassiskt hemma och föredrar P2 framför andra skval eller skrål-kanaler, nu som då.
Slutsats:
Det spisas INTE mindre klassiskt nu, det som står i start-tråden.

Nej, jag har ingen annan grund för mitt uttalande än mitt egenskapade resonemang, så det kan vara fel.
För egen del så lyssnar jag väldigt mycket på P2. Typ lika mycket som för säg tio år sedan. I stort sett enbart i bilen dock. Och så var det för tio år sedan också.
Hemma däremot har det skett en påtaglig förskjuting åt jazz.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-12-13 17:27

Nja, tror att klassiskt-lyssnarna har något bättre anläggning än snittlyssnarn, men vet ej.
Hur låter Beethovens 5:a i en lur som popsnörerna går omkring med på stan?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-12-13 17:35

Jag tror att audio pros ace-bass teknik i sub woofers har gjort mycket för intresset för klassiskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-13 17:42

Jag tror det är hemmabions fel.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-13 17:57

CODY skrev:Jag tror att audio pros ace-bass teknik i sub woofers har gjort mycket för intresset för klassiskt.

Absolut! Då ace-basstekniken kom så sålde Bachs piccolaflöjtkonsert som smör i solsken. Sambandet var entydigt och säkerställdes av Statistiska Centralbyrån.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-12-13 18:01

Är det mycket bas i en piccolaflöjtkonsert, jag är skeptisk. Mest höga finstilta toner.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-12-13 18:10

James Galway och hans inspelningar av Trollollollflöjten användes för att dema ace-bass på sin tid.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 18:50

Jag är den enda i min släkt som har en skivsamling. Inte ens någon på mitt jobb har någon skivsamling att tala om. Räknar jag ihop hur många personer släkt+arbetskamrater kan tänkas vara blir det kanske 200 personer. Jag är alltså en av 200, dvs. 0.5%.

Bland de där 200 finns det några musikintresserade. En del spelar eller sjunger själva, andra är lyssnare eller både och. Några få av dem kan jag träffa på konserter med klassisk musik, någon på jazz eller kör/kyrkomusik. Några fler på typ Roger Waters på Ullevi. De flesta är dock medelmåttigt intresserade och är mera ute efter att ha varit där när någon känd artist eller grupp uppträder, t.ex. Gyllena Tider eller julkonsert med Carola... Då riskerar de inte träffa mig i alla fall.

En rätt stor del av musiken som skapas faller i glömska efter en tid. Många har minnen förknippade med musik, ofta ungdomsminnen, och nostalgi kan släta över sämre musik rätt bra. Vi blir väl lite till mans "barn av vår tid"? Våra föräldrar växte upp med sin musik, kanske inte så mycket via media utan snarare levande musik. En del av musikutbudet är mera tidlös än annan. Musik som varit en del av nöjeslivet tycker jag känns fadd efter ett tag.

Själv lyssnar jag numera inte så mycket på radio som förr och streamad musik blir det inte mycket av heller. Använder det förfarandet mera för att gallra mig fram till något att köpa. I klassisk musik finns ett stort tolkningsutrymme och att lyssna på olika versioner på Spotify kan vara till god hjälp i valet.

Nu finns det rätt tydlig förändring av hur man avlyssnar inspelad musik mot för 40 år sedan. Då köptes stereoanläggningar i parti och minut. Sonab, Mirsch och Martin Persson gick väl ut i mängder som knappast någon svensk tillverkare kan drömma om idag? Idag intas en stor del av musiken under förflyttning. Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.

När man går på symfonikonsert idag är medelåldern ruggit hög mot för 25-30 år sedan. Det verkar inte fylla på med yngre i samma takt som äldre faller bort. Det syns ibland skiftningar i publiken i samband med att någon yngre solist (Ava Bahari) fått framträda i TV-serier och liknande, t.ex. Molanders som gick i SVT, då föryngras publiken. Även Mozart's c-moll-mässa drog en yngre publik.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-13 20:02

CODY skrev:Trollollollflöjten

:D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-13 20:36

Trådfrågan är ungefär som att fråga sig varför folk inte lyssnar mer på [infoga valfri smal musikgenre] och undra om det kan bero på att folk inte köper "riktiga hifi-anläggingar" längre.

Folk exponeras för t.ex. country & western i film och media osv - men det är trots detta en genre som inte får ökad (eller minskad) spridning beroende på tillgänglig ljudkvalitet. Det krävs ett specialintresse helt enkelt. Likaså med folkmusik, eller ovan nämnda elektronmusik osv.

Tvärtom kanske man möjligen kan säga att brist på specialintresse minskar benägenheten att bli medveten om åtargivningskvalité.

RogerGustavsson skrev: Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.

Hur ofta har du provat, och i så fall med vilken utrustning? Jag pendlade rätt mycket förr, och varje resa var ett gyllene tillfälle att lyssna på musik. Detta var före mobilrevolutionen och jag var - pga just specialintresse i vissa musikgenrer - väldigt mån om att ha bra ljud.

Det är, om du ursäktar, lite fördomsfullt att tro att man inte kan lyssna bra under resa - när det i själva verket kan vara en fantastisk upplevelse att se landskapet från ett tågfönster när man lyssnar.

Och likaså att det inte skulle gå att få till bra ljud - förr fick man anstränga sig för att få till det, när enda alternativet var kassett. Idag är det löjligt enkelt att gå ut och skaffa sig ett par bra slutna lurar och få digital kvalitet direkt in utan svaj, brus, dropouts osv.

Så nej, ljudkvalitén har inte direkt försämrats (det är väl ofta snarare bättre ljud i mobil + lurar än i hemmaljudet, tyvärr), tillgången på hifi har således snarare ökat med åren. Förr på 70-80tal var det ju en ganska stor investering att köpa en "riktig" hifianlägning för hemmet.

Så det enda som rimligen kvarstår är att klassisk musik är en genre för specialintresserade, och att om intresset fluktuerar så hittar man anledningarna i helt andra faktorer än ljudet (även om jag tror som faema säger, att intresset egentligen är rätt konstant).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-13 20:57

Alltså, många hade ju typ en Philips Jet Set i vardagsrummet. Eller en Fergusonplanka, eller nån av Luxors Dirigent-modeller.
Möjligen en snygg Bang och Lufsen.
Eller kanske en Sonab-anläggning bestående av R2000, OD11 och S55.

Kanske inte direkt jättebra grejor rent ljudmässigt.

Grannen ovanför oss hade en Sonab-anläggning.
Vi hade en Rank Arena i silverfärgad plast med ovala envägselement...
Minns att jag var ganska impad och avis. Men det var nog mest pryleriet jag impades av. Ljudmässigt var jag nog ganska lättledd på sjuttitalet...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 23:26

phloam skrev:
RogerGustavsson skrev: Att sitta i pendeltrafik med musik i öronen känns för mig helknasigt.

Hur ofta har du provat, och i så fall med vilken utrustning?

Det känns helknasigt för mig. Att det är okej för dig är ju kul för dig. Kommunicerar oftast med mina medpasagerare. Vi är ett gäng om 4-6 som träffas nästan varje vardag. Har bra isolerande in-ear proppar och de används ibland på jobbet för att slippa tjötet i det öppna kontorslandskapet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-13 23:45

Strmbrg skrev:Kanske inte direkt jättebra grejor rent ljudmässigt.

Men kanske inte så illa heller? Halvfullt glas? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-13 23:55

RogerGustavsson skrev:
phloam skrev:

Hur ofta har du provat, och i så fall med vilken utrustning?

Det känns helknasigt för mig. Att det är okej för dig är ju kul för dig. Kommunicerar oftast med mina medpasagerare. Vi är ett gäng om 4-6 som träffas nästan varje vardag. Har bra isolerande in-ear proppar och de används ibland på jobbet för att slippa tjötet i det öppna kontorslandskapet.

I vilket fall som helst så vill jag bara belysa att det faktiskt kan funka väldigt bra för många och den stundens njutning kan vara väldigt viktig. Folk som inte har jättenära till jobbet och har barn osv kanske har svårt att hitta tid för lyssnande i sweetspot i soffan när de kommer hem.

Att hifi ofta tenderar att vara en sport för ungkarlar med för mycket fritid är ju rätt tydlig. Huruvida detta speglas i musikvalet vill jag dock låta vara osagt :D

På så sätt kan ju faktiskt smartphone-eran utgöra en smärre musikrevolution, inte minst nu när Spotify Free kommit till mobilen. En stunds avstressande klassisk musik i slutna lurar kanske snart blir både hippt och trendigt, vem vet? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi