Spelar fasen i kontakter någon roll?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-08 15:52

darkg skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Kontakter som går att vända 180grader utan att få 100% samma funktion är ett jäkla otyg imo.

Har du några som uppsvisat det betendet?

Lite det tråden handlar om, tänker jag. :P

jo visst, men det framgick inte om han själv testat eller om han hade några sådana i sin anläggning. Där av min fråga 8)

Var kanske otydlig i min forumlering. Det jag egentligen ville veta var om han hade provat i sin anläggning och om någon pryl lät annorlunda om man vände på fasen :) .
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-08 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-08 15:57

Jag har testat att vrida nätkontakterna 180grader. Att det blir mätbar skillnad med avseende på fältstyrka runt apparaten/nätbrunnen kan jag bekfräfta. Att man skulle höra någon skillnad tvekar jag dock på, men är inget jag testat ordentligt.

Nej jag har helt vanliga kontakter, men principiellt är det ett otyg tycker jag.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-11-08 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-08 15:59

AndreasArvidsson skrev:Jag har testat att vrida nätkontakterna 180grader. Att det blir mätbar skillnad med avseende på fältstyrka runt apparaten/nätbrunnen kan jag bekfräfta. Att man skulle höra detta tvekar jag dock på.

Nej jag har helt vanliga kontakter, men principiellt är det ett otyg tycker jag.

Ah, då är jag nöjd! :lol:

Skall bli spännande under helgen. Skall börja vända på kontakten till cd-spelaren tror jag, och utvärdera.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-08 18:22

mycke snack å liten verkstad i denna tråden :P
kom bara ihåg när ni går åstad i denna grundläggande utvärdering för bästa sterio, att Ni använder samma musikstycke och gärna nåt klassiskt med redan fin rumsklang :idea:

EDIT: det förenklar det hela :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-08 20:49

roggaro skrev:mycke snack å liten verkstad i denna tråden :P
kom bara ihåg när ni går åstad i denna grundläggande utvärdering för bästa sterio, att Ni använder samma musikstycke och gärna nåt klassiskt med redan fin rumsklang :idea:

Okej, har en tre/fyra låtar jag utvärderar med.Inget klassiskt dock. Imorgon sker första vändningen.

Om jag inte återkommer i frågan, så anmäl mig försvunnen!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-08 21:51

genstruktur skrev:

Okej, har en tre/fyra låtar jag utvärderar med.Inget klassiskt dock. Imorgon sker första vändningen.

du verkar helt enkelt inte förstå... man måste ha 'känslan' kvar och sedan vända kontakten... så vilken blev bäst. sedan tarvar man andra inkopplade och man är hemma s a s :D (stäng av innan du vänder kontakten)

prova med lite Kate Bush om du inte har något klassiskt med rum

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2013-11-08 22:31

Nimrod skrev:
genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=1747156

Ja, det berättade en kille på ELFA för mig när jag tog upp det med honom, att man även kan se det direkt på kontakten, och till och med att det ska vara en standard i Sverige i vilket hål fasen är i vägguttaget, men där kan man inte vara helt säker eftersom det beror på hur noggrann elektrikern varit.

Du kan kallt räkna med att elektrikern sätter trådarna som det är enklast att få dit dem.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-09 00:25

AndreasArvidsson skrev:Att man skulle höra någon skillnad tvekar jag dock på, men är inget jag testat ordentligt.

Varför skall du gissa vad "man" kan och inte kan. Räcker det inte med vad du kan?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-09 00:45

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att man skulle höra någon skillnad tvekar jag dock på, men är inget jag testat ordentligt.

Varför skall du gissa vad "man" kan och inte kan. Räcker det inte med vad du kan?

Mvh/Harryup

håller mä! bara och orkar inte utveckla mera... men dessa
inosnubbar :lol:

EDIT: lyssna på gehör :idea:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-09 01:19

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Andreas, varför tvekar du* . . . typ ?

*Om du inte hör någon skillnad så har du antagligen för dålig anl . . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-09 12:38

roggaro skrev:
genstruktur skrev:

du verkar helt enkelt inte förstå... man måste ha 'känslan' kvar och sedan vända kontakten... så vilken blev bäst. sedan tarvar man andra inkopplade och man är hemma s a s :D (stäng av innan du vänder kontakten)

prova med lite Kate Bush om du inte har något klassiskt med rum

Haha jo jag tror jag förstår:) . Det jag försökte säga var att jag utvärderar aldrig med klassiskt eller Kate Bush, så det får bli andra spår.

Men vad gör man när man "tarvar man andra inkopplade"? :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-09 12:46

får du allt googla min gode genstruktur :|

EDIT: nu satte jag på AC:n i sovrummet å går å lägger mig...
fuktigt väder gör mig knasig :x

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-09 13:05

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Jag skrev så för att jag aldrig vill ljuga. Jag är tämligen säker på att man(dvs jag och andra) inte kommer höra någon skillnad, men då jag inte testat det så utförligt som jag skulle vilja för att säga definitivt så skrev jag att jag tvekar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-09 14:21

Nu har jag slutat jiddra och börjat trolla!

Vänt på kontakten på cdspelaren. Låter det sämre? Nej. Bättre? Mja, känns lite lugnare ljudbild på något sätt. En verklig skillnad? Jag vet inte :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-10 16:51

Att vända stickproppen har väl "alltid" varit ett knep, förr togs det till om man hörde nätbrum när man lyssnade på vinylskivor, speciellt med enklare vinylspelare som kanske inte var så värst optimalt konstruerade.

Jag har inte jämfört vilka olika mätmetoder/provmetoder som faktiskt funkar bra/dåligt, men jag skulle nog rekomendera att köra varje apparat, en i taget, i ett ojordat uttag och helt enkelt voltmäta mellan något jordat och apparaten. Vänd kontakten och mät igen.

Om anläggningen ansluts ojordat och det dessutom inte finns någon "yttre" jord (d.v.s. ingen jordad antennkabel, jordad signaljord från en dator eller liknande) så välj sedan den kombination av "kontaktvändning" som ger så liten skillnad i spänning mellan alla inblandade apparater.

Om anläggningen ansluts jordat (jordat uttag och/eller annan jordning) så vänd åt det håll som ger lägst spänning.

Voltmetern kan givetvis användas för att avgöra vilket "hål" i uttaget som är fas och vilket som är nolla.

Det finns för övrigt ingen standard för åt vilket håll uttag ska vara vända. Förvisso är moderna uttag oftast märkta med fas (L) och nolla (N) men det finns ingen standard för åt vilket håll själva uttaget ska monteras och locken går normalt att vända åt två håll.

Vad gäller franska kontakter så undrar jag om fas/nolla verkligen är rättvänt på en sånhär?

P.S. Va, ska man lyssna med samma musik före/efter? :mrgreen: :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=PwniRvmK5PU

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-10 17:19

MiaM skrev: ...

Vad gäller franska kontakter så undrar jag om fas/nolla verkligen är rättvänt på en sånhär?

Jamen, den är ju fransk! Det kan inte bli något annat, och då blir det så där :) Det är liksom synonymt. . . typisk fransk teknik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-10 17:35

Hur har det förresten gått för trådskaparen? Utvärderat något mer?

Jag gick igenom cd,försteg,slutsteg och antimode igår. Lyssna några låtar, vände kontakt, lyssnade samma låter igen. På samma volym såklart.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-11-11 00:11

http://www.oehlbach.com/en/phaser

Skaffade mig en Oehlbach Phaser för att lätt testa vilken som är fasen.
Vill att saker skall vara lätt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-11 08:55

Kronkan skrev:http://www.oehlbach.com/en/phaser

Vart köpte du den?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-11 12:34

MiaM skrev:

Detta är ett mycket litet problem i Frankrike. En större fråga är om det ens finns någon ström i den ganska ofta då den är inkopplad.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-11-11 22:30

genstruktur skrev:

Vart köpte du den?

Köpte den hos Akkelis Audio. Mig veterligen var det den enda leverantör i närheten. Kostar idag 850 kr. En present till mig själv. Blev galen av att mäta in alla apparater. Otroligt så är det ju 12 apparater som är ihopkopplade. Och med strömförsörjning. Så det var till slut bara en enkel apparat som kunde hjälpa mig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-11 22:41

Jag lånade en Oehlbach Phaser i helgen av en polare för att dubbelkolla så allt var i fas efter operationen med bzzzz-pennan. Och allt var i rätt fas så jag hade tydligen lyckats :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-12 00:53

bassman skrev:Jag lånade en Oehlbach Phaser i helgen av en polare för att dubbelkolla så allt var i fas efter operationen med bzzzz-pennan. Och allt var i rätt fas så jag hade tydligen lyckats :)

Kollade du lampor? Särskilt dimmrade sådana?

Obs inget skämt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-12 01:35

Harryup skrev:
bassman skrev:Jag lånade en Oehlbach Phaser i helgen av en polare för att dubbelkolla så allt var i fas efter operationen med bzzzz-pennan. Och allt var i rätt fas så jag hade tydligen lyckats :)

Obs inget skämt.

mvh/Harryup

Nej det gjorde jag inte. Tycker du att jag skall göra det? Jag har bara dimmer på ett par spottar och dom är ett fast montage via dosa..

Jag har hört att dimmers är en riktiga lortgrisar..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-12 07:55

Kronkan skrev:
genstruktur skrev:

Vart köpte du den?

Köpte den hos Akkelis Audio. Mig veterligen var det den enda leverantör i närheten. Kostar idag 850 kr. En present till mig själv. Blev galen av att mäta in alla apparater. Otroligt så är det ju 12 apparater som är ihopkopplade. Och med strömförsörjning. Så det var till slut bara en enkel apparat som kunde hjälpa mig.

Okej, då vet jag var den finns att köpa! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-12 08:24

bassman skrev:
Harryup skrev:

Obs inget skämt.

mvh/Harryup

Nej det gjorde jag inte. Tycker du att jag skall göra det? Jag har bara dimmer på ett par spottar och dom är ett fast montage via dosa..

Jag har hört att dimmers är en riktiga lortgrisar..!

Ja, absolut. Fick det rådet just av den anledningen. Vet inte om det är hörbart men det kostar ju inte så mycket att göra det.
Fast det låter ju lite extra krångligt. :)
Men vanliga grunkor som sitter på samma fas skulle jag kolla. Typ vanliga lampor, mathiss, kylskåp, sänksåg osv.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-10 22:12

satan i gatan :o har glömt bort att vända datorsladden för att prova, efter förstärkarbyte :oops: :lol: 8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-12-12 10:54

Faspenna är alltså en sån här??

ClasOhlsonsFaspenna???

???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-12-12 15:22

petersteindl skrev:Finns det ingen som har en vanlig hederlig voltmeter? :)

Man kan ställa in den på mätning av AC-spänning. Sedan håller man med ena handens fingrar på ena mätkabelns kontakt d v s kontaktens ledare och med den andra handen håller man med fingrarna på den andra kontaktens isolator och så håller man denna mot en apparats jord eller chassiskruv. Kroppen fungerar som en slags jord. Sedan läser man av växelspänningen mellan kropp och apparat. Därefter vänder man stickkontakten och slår på apparaten. Den måste vara påslagen då man mäter.

Då ser man när växelspänningen är som lägst mellan apparatchassi och ens kropp. Det läget väljer man att använda. Så gör man med samtliga apparater innan man kopplat ihop dessa. Sedan då man vänt varje enskild stickontakt för lägsta växelspänning kopplar man ihop apparaterna.

Efter denna procedur brukar det låta som bäst. Jag har dock aldrig använt denna metod med apparater med switchad nätdel.

Har alla apparater jordade uttag så blir det svårt att få vettiga resultat. Då borde man istället mäta strömmen från varje enskild apparats jord till nätets jord och det är inte det enklaste.

Mvh
Peter

Början:
Slå på apparaten
Fatta ena mätsladdens metallspets med ena handen.
Sätt an den andra mätsladdens metallspets mot apparatens chassie.
Notera AC-spänningen.
Slå av apparaten
Vänd nätkontakten
Gå till Början:

Välj det nätkontaktsläge som ger lägst mätt AC-spänning mellan chassiet och din (förhoppningsvis fortfarande levande) kropp.

Eller??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-12-13 11:53

n3mmr skrev:
petersteindl skrev:Finns det ingen som har en vanlig hederlig voltmeter? :)

Man kan ställa in den på mätning av AC-spänning. Sedan håller man med ena handens fingrar på ena mätkabelns kontakt d v s kontaktens ledare och med den andra handen håller man med fingrarna på den andra kontaktens isolator och så håller man denna mot en apparats jord eller chassiskruv. Kroppen fungerar som en slags jord. Sedan läser man av växelspänningen mellan kropp och apparat. Därefter vänder man stickkontakten och slår på apparaten. Den måste vara påslagen då man mäter.

Då ser man när växelspänningen är som lägst mellan apparatchassi och ens kropp. Det läget väljer man att använda. Så gör man med samtliga apparater innan man kopplat ihop dessa. Sedan då man vänt varje enskild stickontakt för lägsta växelspänning kopplar man ihop apparaterna.

Efter denna procedur brukar det låta som bäst. Jag har dock aldrig använt denna metod med apparater med switchad nätdel.

Har alla apparater jordade uttag så blir det svårt att få vettiga resultat. Då borde man istället mäta strömmen från varje enskild apparats jord till nätets jord och det är inte det enklaste.

Mvh
Peter

Början:
Slå på apparaten
Fatta ena mätsladdens metallspets med ena handen.
Sätt an den andra mätsladdens metallspets mot apparatens chassie.
Notera AC-spänningen.
Slå av apparaten
Vänd nätkontakten
Gå till Början:

Välj det nätkontaktsläge som ger lägst mätt AC-spänning mellan chassiet och din (förhoppningsvis fortfarande levande) kropp.

Eller??

Provade. Skillnaden blev liten! 38 V i ena läget, 34 V i andra. Typiskt. Det var på en Denon 1912.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum