Moderator: Redaktörer
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är inte helt trivialt att jämföra.
Det kan ju också ligga mycket bas i frontkanalerna som förvärrar det hela ytterligare. 115dB är som sagt endast för LFE kanalen.
Ja, och i en 4.0-uppsättning så dirigerar man LFE-kanalen till frontarna, så då hamnar det kravet där.
Precis. Fontarna behöver mao ta hand om sin egen bas + LFE + ev bas från center och surround kanaler. Vilket i värsta fall kan vara mycket mer än 115dB på lyssningsplats. Inte så vanligt, men det finns en teoretisk möjlighet.
Bara värt att tänka på.
Jo, och de flesta "No SW"-inställningar tror jag hanterar det genom att sänka med 5 dB vid adderingen, alltså (sum(FR, FL, SR, SL)-15) + (.1-5).
Callisto skrev:Y-2 är nästan dubbla kostnaden mot X-2.
Hur mycket effekt behöver Y-2 för att prestera sitt max?
öhman skrev:Jag har tyvärr inte något superbra tips på något specifikt steg, men vad
som är idealiskt kan jag ju berätta lite om. icon_smile.gif ¬
Så här är det: Det man behöver är ett slutsteg som kan svinga 40-45 volt
RMS! (Vilket även kan skrivas 56,57 - 63,64 V peak.)
Detta gäller för alla Ino-basmoduler som heter ...Y, alltså både produndus-
och infra-systemen av storlek Y.
40 volt RMS är 200 W "åttaohmseffekt", 45 V rms är lite drygt 250 W
"åtta-
ohmseffekt". Mer är så behöver man inte, och man kan till och med ifråga-
sätta om det är någon fördel att ha det. Är det ett linjärt slutsteg gör mera
effekt bara att det går varmt i onödan, och riskerar att leda till ett fulare
överstryningsbeteende än nödvändigt. icon_confused.gif ¬
Samma grundprinciper som för toppsystem (alltså att mera effekt alltid är
något bra om programmaterialet är dynamiskt) gäller absolut inte för
basmoduler som bara arbetar under sisådär 80 Hz. Tvärtom är det bara
bra att spänningen tar slut när man kommer i närheten av fullt linjärt
membranutslag, eller strax därefter. (Nåja, det finns ett mycket mera full-
ständigt och komplext svar på det, men det får vara för idag.)
Sen har vi belastningsfrågan...
Tyvärr är det ju ovanligt att slutstegstillverkare anger slutstegens för-
måga i termer av RMS- eller klipp-spänning och utimpedans, så man är
tvungen att deschiffra de verkliga egenskaperna från den stundtals i sig
kryptiska och inte sällan felaktiga (faktiskt inte sällan underdrivna!)
informationen som de erbjuder i broschyrerna. En extra svårighet därvid-
lag är att det egentligen är transient effekten som är intressant, inte den
långvariga effekten som ju ändå praktiskt taget aldrig kommer att vara
aktuell med musiksignaler av sådant slag att man alls vill spela dem på
gränsen till systemets förmåga.
Men ungefär så här kan kan tänka:
1. Slutsteget bör ha en redovisat uteffekt i trakterna av 250 W i 8 ohm.
Vilka eventuella jätteeffekter de än redovisar i superlåga impedanser
hjälper det inte det allra minsta om de inte kan ge en rimligt hög åttaohms-
effekt*.
2. Om slutsteget påstås ha en strömbegränsning som kan ställa till med
besvär om man belastar den hårdare än med en äkta 4 ohmshögtalare,
är det eventuellt inte lämpligt för att driva tre stycken parallellkopplade
infra Y per kanal (som ger en nominell impedans om 3 ohm, eftersom de
ligger på 9 ohm styck).
3. Om slutstegstillverkaren redovisar en effekt i 4 ohm som är i varje fall
400 W och det ser ut som om nätdelskondensatorerna har en sammanlagd
volym om i varje fall en halv liter, finns det goda skäl att tro att det utan
vidare klarar att leverera 750 W kortvarigt i 3 ohm, vilket räcker alldeles
utmärkt.
Vh, iö
- - - - -
*Allmän varning till den som inte förstår begrepp som effekt och spänning:
Om en tillverkare redovisar 1000 W i 0,5 ohm, så säger det egentligen bara
att effekten (trot eller ej) är alldeles för liten, på grund av att den är
anpassad till impedanser som inte är aktuella.
1000 W i 0,5 ohm är 22,36 volt RMS, och kan betyda att effekten i 8 ohm
är så liten som 70 W. icon_surprised.gif ¬
Kort sagt: Man skall inte låta sig imponeras av jätteeffekter i impe-
danser som inte är aktuella att ansluta ändå, och i det stora hela är det
vilket spänning ett slutsteg kan leverera i aktuell last som är det intressanta,
den effekt (primärt uppvärmning) som uppstår kan man därför betrakta
som mest en bieffekt. icon_wink.gif ¬
Det verkliga målet är ju att alstra ljudtryck, och det som behövs för att
göra det är spänning (som sekundärt driver en ström, så att det uppstår
en effektförlust).
Alla Ino audios högtalare är i princip att betrakta som spänningsstyrda.
Även om de är definierade via en drivimpedans om 0-0,2 ohm.42 = 2.5 * x * y
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är inte helt trivialt att jämföra.
Det kan ju också ligga mycket bas i frontkanalerna som förvärrar det hela ytterligare. 115dB är som sagt endast för LFE kanalen.
Ja, och i en 4.0-uppsättning så dirigerar man LFE-kanalen till frontarna, så då hamnar det kravet där.
Precis. Fontarna behöver mao ta hand om sin egen bas + LFE + ev bas från center och surround kanaler. Vilket i värsta fall kan vara mycket mer än 115dB på lyssningsplats. Inte så vanligt, men det finns en teoretisk möjlighet.
Bara värt att tänka på.
Jo, och de flesta "No SW"-inställningar tror jag hanterar det genom att sänka med 5 dB vid adderingen, alltså (sum(FR, FL, SR, SL)-15) + (.1-5).
Ok vilka märken gör så?
Almen skrev:Det vet jag inte. Jag har sett det nämnas och bara antagit att de flesta löser det så.
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Det vet jag inte. Jag har sett det nämnas och bara antagit att de flesta löser det så.
Ok jag tror inte så är fallet. Iaf inte på de Denon och Marantz jag använt.
Isf skulle vi som kör med extrarmt delningsfilter få lägre bas på film. Vilket låter konstigt.
Men jag är inte helt säker. Någon som vet detta bättre?
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Det vet jag inte. Jag har sett det nämnas och bara antagit att de flesta löser det så.
Ok jag tror inte så är fallet. Iaf inte på de Denon och Marantz jag använt.
Isf skulle vi som kör med extrarmt delningsfilter få lägre bas på film. Vilket låter konstigt.
Men jag är inte helt säker. Någon som vet detta bättre?
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Det vet jag inte. Jag har sett det nämnas och bara antagit att de flesta löser det så.
Ok jag tror inte så är fallet. Iaf inte på de Denon och Marantz jag använt.
Isf skulle vi som kör med extrarmt delningsfilter få lägre bas på film. Vilket låter konstigt.
Men jag är inte helt säker. Någon som vet detta bättre?
Men jag pratade om ien .0-uppsättning, alltså utan sw eller basmoduler.
Chopha skrev:Har du högtalare för LFE-kanalen men ingen dialoghögtalare så kör du ju med en 4.1-uppsättning för 5.1-kodning*![]()
*Mindre viktigt yttrande
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Det vet jag inte. Jag har sett det nämnas och bara antagit att de flesta löser det så.
Ok jag tror inte så är fallet. Iaf inte på de Denon och Marantz jag använt.
Isf skulle vi som kör med extrarmt delningsfilter få lägre bas på film. Vilket låter konstigt.
Men jag är inte helt säker. Någon som vet detta bättre?
Men jag pratade om ien .0-uppsättning, alltså utan sw eller basmoduler.
Ja men det är ju så man kör(oftast iaf) när man har externt filter. Du ställer in receivern på "SW: No" vilket skickar basen till frontarna. Sedan delar du frontarnas ljud mha ett extern filter.
Jag har alltså en 4.0 uppsättning hemma hos mig trots att jag har 4st basar.
Almen skrev:Jo, men risken för överstyrning måste ju hanteras.
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Jo, men risken för överstyrning måste ju hanteras.
Ja, man har ett kapabelt nog system
En förstärkare som atuomagiskt ändrar nivåern är inget jag personligen vill ha.
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Jo, men risken för överstyrning måste ju hanteras.
Ja, man har ett kapabelt nog system
En förstärkare som atuomagiskt ändrar nivåern är inget jag personligen vill ha.
Fast om du optimerar nivån för ihopmixad 5.1 så kommer material i 2.0 att spelas för lågt. Du kan inte både ha kakan och äta den.
Nattlorden skrev:Hur blir det med cr80s om du sätter stärkaren på large men behåller SW på och drar denna till .1-ingången och sedan väljer du att köra fullrange out till frontarna? Skulle det inte bli bra för både 2.0 och 5/7.1?
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Nej, det är inte meningen att köra fullrange ihop med basmoduler, det skall delas vid 80 då.
Vad skulle du välja om du valde mellan x-4 eller y-2?
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Nattlorden skrev:Nej, det är inte meningen att köra fullrange ihop med basmoduler, det skall delas vid 80 då.
Vad skulle du välja om du valde mellan x-4 eller y-2?
Bra rum y-2, akustiskt svårare rum x-4.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster