radioantenn?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-12-13 19:36

leffe skrev:Ok, tack för tipsen :)
Jag får troligen gå "wild n´crazy" och montera en takantenn - T-antenn räcker inte och är för fult - sedan kan jag säkert ställa ner FM-mute och släppa igenom svagare signaler.

I Fjollträsk sänder P1 - P4 horisontellt medan alla reklamkanaler sänder vertikalt. De senare är ofta också rejält mycket svagare.

Ofta används en Z-antenn, eller Zigma-antenn, som är huvudsakligen vertikal men har en horisontal bit i "mitten". Tidigare vändes den mot Nacka och kompletterades med ett filter som dämpade P1 - P4 med ungefär 10dB. Filtret finns inte längre att köpa, så på senare tid har jag vänt såna antenner 90 grader från Nacka, då blir det ungefär samma dämpning som tidigare med filtret.

Så här ser min egen antenn ut nu, den är nyligen uppsatt som ersättning till min 20 år gamla antenn. Den långa åt vänster är en logperiodisk antenn för UHF digital-tv. Bakom den sitter Z-antennen med sitt speciella filter under.

Under UHF-antennen sitter en enkel dipol för DAB-radio + lite scannerkanaler. Inte för att jag behöver DAB men när det ändå fanns en ingång på sammankopplingsfiltret som sitter underst på masten ... :)

Det finns även en ingång på filtret för AM-radio+band I, där tänkte jag koppla in ett spröt som skall sitta på toppen av maströret, men det har inte kommit dit än. Underst sitter en fast parabol för 19 + 13 grader öst som används för alla fria kanaler där.

Sammankopplingsfiltret är egentligen ett aktivt filter, alltså en förstärkare med en massa olika ingångar med ställbart gain för varje ingång samt spänningsmatning nerifrån huset. Alltihop matar en mängd tv-uttag i husets alla rum.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 20:26

Det där ser kapabelt ut!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-13 20:28

Jag satte upp en 25 meter lång koppartråd i trädgården och köpte nån balun för AM-mottagning och koaxialkabel med nåt specifikt ohmtal för länge sedan, men jag fick inte till det.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-13 21:32

Jag vill oxå få bättre mottagning i mina receivrar. Jag har gett upp att med hjälp av detta forum lösa det själv. Jag varken kan eller orkar, om någon sa att dom för en tusenlapp kunde hjälpa mig skulle jag betala det.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-12-13 21:47

Det finns massor av alternativ för inomhusantenner. En av de effektivaste, enklaste och osexigaste är ett par klassiska kaninöron. Vill man ha en seriösare riktverkan så finns det innomhus yagis (eller log peridiska, om man hellre vill det), ett exempel är den klassiska Godar FM1A (kostar runt 400 på eBay eller 1000kr via Svensk ÅF!).
Är man riktigt avancerad bygger man en egen dedikerad riktantenn t ex i taket. Det fins många olika varianter som kan funka t ex yagi, romber etc.

Fast den viktigaste rekomendation är ändå, försök att hitta ett sätt att ha antennen utomhus.
En antenn är som en fastighet, de tre viktigaste faktorerna är läget, läget och läget.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-14 15:09

PerStromgren skrev:Jag bad firman att mäta multipath-problemen som jag hade, men det visst inte hur man gjorde... Vi har ett berg mellan oss och sändaren, vilket gör att radiomottagning måste ske med antennen riktiad åt något annat håll. Då ville jag att de skulle rikta den för att minimera multipath... För TV spelar det ingen roll då signalen är stark och överfröingen digital.

Det är väl snarast så att multipathmätning är inget som normalt behövs och de hade kanske inte utrustning för att mäta det?

Nu när TV blivit digitalt är det ju ett större problem, förr var det ofta bara en fråga om att ordna bra mottagning på SVT1 för att också få bra radiomottagning.

Prisskillnaden mellan ett enklare antenninstrument som i princip endast visar signalstyrka och ett mer avancerat som kan mäta multipath är antagligen så stort att installatören kan tappa sönder ett antal TV-apparater de få gånger någon mer avancerad kontroll av mottagningen behöver göras.

P.S. har du provat att själv rikta en hyggligt riktad (utomhus)antenn åt olika håll och kanter för att se hur mottagningen blir?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-15 12:22

phon skrev:
I Fjollträsk sänder P1 - P4 horisontellt medan alla reklamkanaler sänder vertikalt. De senare är ofta också rejält mycket svagare.

Då ska jag ansluta till den här diskussionen. Jag hoppas att det inte räknas som en stöld av tråd då det i grund och botten är en fortsättning på diskussionen hur man kan göra. Jag har själv funderat och grubblat på just det här problemet. Jag bor i nordöstra fjollträsk och har en ganska bra bit till nackamasten där P1-P4 sänder. Mitt problem är att jag har vardagsrummet och radiomottagaren på fel sida av huset, dvs. den sidan som vetter från nackamasten. Betongväggar och mottagningen på p4 är horribel, går att lyssna i mono men absolut inte i stereo. Anledningen? Jo den sidan huset där vardagsrummet ligger vetter mot en annan radiomast i vilken en lokalradiostation jag aldrig lyssnar på sänder på väldigt närliggande frekvens.

Mitt problem är följande:
1. Hyrevärden har kopplat ur centralantenn och hänvisar till telias digitaltv med inbyggd radio. Dvs. det går inte att nyttja det tidigare uttaget i väggen.

2. Sätta en antenn på rätt sida huset och dra kablar i lägenheten är inget som skulle accepteras av den andra halvan av hushållet.

3. Dyra antenner skulle bli svårt att få till också sett till hushållets totala sammansättning, det är bara jag som lyssnar på radio.

Min fundering är om det finns någon billig antenn som är inriktad på horisontalvåg och sätta inne i vardagsrummet för att därmed få in bättre mottagning på p1-p4 och mindre störningar från reklamkanalerna på vertikalvåg. Det är ju enbart p1-p4 som lyssnas på.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-12-15 15:20

En innomhus "yagi" antenn skiljer på polarisationen på signalen. De har också en hygglig riktverkan. (de går inte att jämföra med stora utomhus dito, men de är ett hyggligt alternativ).
Kolla också om du kan få till en kompromiss där lite kabeldragning kanske skulle kunna ge en betydligt bättre mottagning för en gömd antenn.

Det tuffaste alternativet om man riktigt vågad ( :) ), är att bygga en DIY antenn. Då finns möjligheten att få till något riktigt effektiv och gömd lösning. Man behöver inte kunna så väldigt mycket teorier bakom RF motagning för att bygga en antenn, det finns mycket beskrivningar och beräkningsprogram på nätet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-15 15:32

MiaM skrev:
PerStromgren skrev:Jag bad firman att mäta multipath-problemen som jag hade, men det visst inte hur man gjorde... Vi har ett berg mellan oss och sändaren, vilket gör att radiomottagning måste ske med antennen riktiad åt något annat håll. Då ville jag att de skulle rikta den för att minimera multipath... För TV spelar det ingen roll då signalen är stark och överfröingen digital.

[...]

P.S. har du provat att själv rikta en hyggligt riktad (utomhus)antenn åt olika håll och kanter för att se hur mottagningen blir?

Nej, jag använder inte längre FM. Jag tar emot radio via IP-nätet på Squeezebox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-15 22:10

Cicaro:

Kolla upp vad reglerna säger om mottagning och lägenheter nu för tiden.

Förr så hade hyresgäster rätt att skruva upp antenn på taket på huset ifall hyresvärden inte ordnade en vettig centralantenn. Exakt vad som kan tänkas ha hänt med den regeln idag vet jag dock inte.

Om husets gamla urkopplade antenn (helst för FM men Nackasändaren körde ju kanal 4 för SVT1 förut vilket borde kunna funka acceptabelt för FM) sitter kvar på taket och det hänger nån klippt sladd på vinden så kan du ju smyga upp på vinden med nån radio och provlyssna signalen från antennen, ifall den är bra så kanske det går att smyga ner någon egen kabel. Om regeln om rätt att sätta upp egen antenn finns kvar så lär väl hyresvärden snarast bli glad att du inte sätter upp en egen mast på taket...

Föregående

Återgå till Vintage-hifi