Strmbrg skrev:hcl skrev:Jag tror det är flera faktorer, musikmode, konkurrens av alternativ sysselsättning/musik etc, men att bortse från att musikanläggningarna påverkar vårt sätt att uppskatta musik anser jag är en grov miss.
Kan du utveckla det där om en grov miss? 
Menar inte att du HAR fel, men vill gärna förstå hur du resonerar.
Mitt eget resonemang bygger på att folk knappast väljer musik efter hur anläggningen presterar.
Så, lite tillspetsat:
"Oj vilket klart och neutralt ljud det är i min anläggning, jag skall börja lyssna på "klassiskt".
"Den här anläggningen jag har, den låter ganska färgad. Jag tänker inte börja lyssna på klassiskt."
"Nä, med den anläggning jag har idag går det ju inte längre att spisa "klassiskt"! Jag slutar med det."
Möjligen denna sista variant kan ju vara rimlig. Att familjebildning och kompromisser i hushållet medfört att den fina anläggningen som Jösta hade innan han flyttade ihop med Märta är såld. Vardagsrummet innehåller numera en silverfärgad pinne med en Ipod fasttryckt högst upp. Den fnisslar och tjumpar rätt friskt, men ljudkaraktären inbjuder inte till lyssning på vare sig Hindemith eller Mozart.
Dessutom ogillar Märta den musiken.

Av de alternativ du givit så är antyder det sista vad jag menar:
"Nä, med den anläggning jag har idag går det ju inte längre att spisa "klassiskt"! Jag slutar med det."
Bortsett från att man knappast drar slutsatsen att det är anläggningens fel så är det nog ungefär så. Man kanske hört lite klassisk musik live och tyckt att det har något man gillar. Så försöker man utforska området mer, med sin egen anläggning och några rekommenderade skivor. Om anläggningen inte är bra nog då så är risken äverhängande att man drar slutsatsen att;
"Det där med klassisk musik kan väl vara kul ibland kanske, men att lyssna hemma är inte min grej." ...
Kanske noterar man att man tröttnar väldigt fort och hänvisar till eller skyller på "Det är alltid något som stör. alltid är det något som behöver behöver göras..."
Orsaken är enklare än så. Hör man inte musiken, är det då troligt att man tycker det är bra? Att det finns andra orsaker till att man inte förstår musiken är en annan sak, men att anläggningen inte är bra nog kan helt klart vara en orsak.
Ibland är det säkert så att klassisk musik inte är den aktuella personens grej? Jag menar att det är en allt för enkel förklaring. Varför jag tror det är att enligt min mening är det just så: de flesta anläggningar låter en inte höra det som gör musiken värd att lyssna till. Kanske gäller det f.f.a. klassisk musik, jazz och en del annat. Det drabbar govetvis all musik, men inte all musik är så beroende av att man hör väldigt väl vad eller hur musikerna spelar.
Att man måste lyssna aktivt, koncentererat för att höra musiken tror jag är ett tecken på dålig återgivning. Det finns flera, men måste man anstränga sig, ja då är det inte såvärst bra.
Vad man normalt menar med tydlig hifi tror jag är ett bivillkor på vad som i musikförmedlingsperspektiv kan anses bra, men vad som ur ett ljudmässigt perspektiv uppfattas som tydligt behöver inte alls vara speciellt tydligt ur ett musikförmedlingsperspektiv. IÖ har nämnt begrepp som överskärpt. Kanske är det ett försök att beskriva tydlig, men inte på ett bra sätt (m.a.p. förmåga att förmedla musik).