Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-13 23:59

phloam skrev:Det är, om du ursäktar, lite fördomsfullt att tro att man inte kan lyssna bra under resa - när det i själva verket kan vara en fantastisk upplevelse att se landskapet från ett tågfönster när man lyssnar.

Kanske kan förtydliga att mina pendelresor inte är så långa att någon meninsfull lyssning knappast är realiserbar. Det jag reagerar på är att man ser många nästan maniskt kasta sig över sina mobiler och öronsnäckor så fort tillfälle ges som att annat runt omkring inte är viktigt. På långresa med tåg har jag också använt lurar/snäckor men jag är i regel en kommunikativ person och lyssning prioriteras inte. När vi i somras var på flyg/tåg/bilsemester i USA, blev det inte mycket till lyssning.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-12-14 07:46

Sanny_X skrev: Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.

Snarare "något annat" då. "Trist" är ju bara en rent subjektiv bedömning. "Otidsenlig" vet jag inte riktigt vad det är när det gäller musik. Om du inte menar att det inte är vad kidsen vill höra just nu. "Svårtillgänglig" kan det ju vara i viss mån. Musik som man inte har någon relation till, är ju i någon mening svårtillgänglig.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-12-14 07:55

RogerGustavsson skrev:
När man går på symfonikonsert idag är medelåldern ruggit hög mot för 25-30 år sedan. Det verkar inte fylla på med yngre i samma takt som äldre faller bort.

Fast där skiljer sig min uppfattning. När jag mer regelbundet började gå till Göteborgs konserthus för kanske 25 år sedan tyckte jag mest att där var massa gamla tanter och farbröder. Idag är där betydligt fler i min ålder och dessutom ser jag några ungdomar då och då. :)

(Jo jag vet att huvudskälet till att fler besökare är i min ålder är jag blivit äldre - men min poäng är att om medelåldern fortsatt stiga, hade jag fortfarande varit bland de yngre. Jag tror alltså att medelåldern är ganska lik hur det såg ut för 25 år sedan.)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-14 08:00

jo men kidsen ÄR ju väldigt svårtillgängliga i dagens mening och ska bara ha å så... därav måste de tvingas till att sitta still ibland :oops: 8) och tillsyvenes och sist bli uppmärksammad på att det faktiskt FINNS akustiskt välljudande inspelningar..
efter det är det bara (inte så bara) att trimma hörseln på det som gör gott.
inser att jag är på ett gungfly nu :oops:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-14 08:26

en granne tjej å kille var hemma hos mig för en tid sedan och körde ju det gamla rajset med Kate Bush å sådant. faen så rent det låter sa dem och på redan låg volym också.. tror det säger en hel del om vad kidsen saknar :wink: dynamiken :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-14 10:50

faema skrev:Jo, men alltså, det finns ju 98,2 % männsikor UTÖVER dessa 1,8 % P2-lyssnare.
Om fler av dessa lyssnade på klassiskt för femton år sedan än nu, så har ju klassiskt-lyssnandet minskat fast P2-lyssnandet är konstant.

Det tror jag inte. Jag är ganska säker på att de som spisar klassiskt hemma också föredrar P2 framför andra skval eller skrål-kanaler, nu som då.
Slutsats:
Det spisas INTE mindre klassiskt nu, det som står i start-tråden.

Jag lyssnar på ganska mycket olika musik, från från pop, rock, ..., jazz och klassiskt. Det varierar över tiden, men oftast innehåller veckan någon rock, jazz och klassiskt. Jag lyssnar lite på radio och uteslutande på P1. I bilen vill jag oftast ha det tyst (musik i bilen ger sällan det jag vill).

För egen del har direktnedladdning (högupplöst) ökat mitt intresse för att spela klassisk musik. En bra nätverksspelare som förses med väl framförd och väl inspelad musik, på fil, ger mig ofta mer än vad klassisk musik förmår då den förpackats på CD. Om man nu skall generalisera. Visst finns det bra på CD också, men de bästa upplevelserna av klassisk musik får jag från vinyl eller högupplöst fil.

Strmbrg skrev:
Sanny_X skrev:..., det är varken åldern på lyssnarna eller kvaliteten på deras anläggningar som spelar roll. Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.

Nej, jag tror inte heller på anläggningskvalitetens sjunkande nivå.
Alltså, är man seriöst intresserad av klassisk musik så skaffar man sig väl rimligen en anläggning där dessa trudeliteter låter bra. Man är väl (för sjutton) inte helt utlämnad till vad man har "råkat" skaffa sig för stereoanläggning.

För övrigt är det inte alls särskilt trist med trist musik. Det kan vara riktigt kul, speciellt när vaxet tagit slut.

Ni bortser kanske ifrån den anti-kvalitets trend som tycks frodas i vissa kretsar, inkl. hos folk som jobbar med musik. Att många musikintresserade ser på hifi som något som inte har något med musikåtergivning och upplevelse därav utan att hifi är ett teknikorienterat nördintresse. För egen del kan jag förstå hur denna uppfattning uppstått, då jag kan hålla med om att det under fr.o.m. slutet av 70- talet utvecklats och propagerats för hifi som inte egentligen är speciellt bra på att förmedla musik, men desto bättre på att återge ljud på ett fräckt sätt. Utan att ha hela historien klar för mig tycks det mig som att man fram till början på 70-talet hade en nykter syn på vilka brister som hifi-anläggningarna hade och jobbade hårt för att se till att dessa brister inte påverkade musikupplevelsen negativt. Allt eftersom tekniken medgav konstruktioner som med befintliga mätmetoder tycktes perfekta så verkar många ha glömt att man måste lyssna för att kontrollera och optimera konstruktionen för det den var tänkt för. På så sätt har det kommit att figurera produkter som, mätmässigt tycks perfekta och därmed kan refereras till som god hifi, men som inte förmedlar musik på ett bra sätt. Detta har många musikintresserade, antingen hört med egna öron eller hört andra tala om. På den vägen har det fortsatt och nu är det en sanning för många att hifi inte är för musikintresserade utan enbart för apparatintresserade. Det är givetvis så att bra hifi fortfarande är bättre på att återge musik, det är rimligen det som definierar bra hifi... Hur den mäter är sekundärt, även om bra hifi rimligen också mäter bra.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-14 10:57

MichaelG skrev:
Sanny_X skrev: Det är musiken som är trist/otidsenlig/svårtillgänglig eller något annat.

Snarare "något annat" då. "Trist" är ju bara en rent subjektiv bedömning. "Otidsenlig" vet jag inte riktigt vad det är när det gäller musik. Om du inte menar att det inte är vad kidsen vill höra just nu. "Svårtillgänglig" kan det ju vara i viss mån. Musik som man inte har någon relation till, är ju i någon mening svårtillgänglig.

Jo trist är fel ord. :oops:

Det jag ville komma fram till är att det är musiken i sig det gäller, inte någon "yttre" faktor.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-14 11:02

Sanny_X skrev:
MichaelG skrev:

Det jag ville komma fram till är att det är musiken i sig det gäller, inte någon "yttre" faktor.

Varför tror du så?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-14 11:04

Sanny_X skrev:
MichaelG skrev:

Ja, jag tror att det är musiken i sig. Förvisso även yttre faktorer, men knappast stereoanläggningsfaktorn. Snarare livsstilsfaktorn, eller vad man nu vill kalla den.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-14 11:23

Strmbrg skrev:
Sanny_X skrev:
MichaelG skrev:

Ja, jag tror att det är musiken i sig. Förvisso även yttre faktorer, men knappast stereoanläggningsfaktorn. Snarare livsstilsfaktorn, eller vad man nu vill kalla den.

Jag tror det är flera faktorer, musikmode, konkurrens av alternativ sysselsättning/musik etc, men att bortse från att musikanläggningarna påverkar vårt sätt att uppskatta musik anser jag är en grov miss.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-14 11:39

hcl skrev:Jag tror det är flera faktorer, musikmode, konkurrens av alternativ sysselsättning/musik etc, men att bortse från att musikanläggningarna påverkar vårt sätt att uppskatta musik anser jag är en grov miss.

Kan du utveckla det där om en grov miss?
Menar inte att du HAR fel, men vill gärna förstå hur du resonerar.

Mitt eget resonemang bygger på att folk knappast väljer musik efter hur anläggningen presterar.
Så, lite tillspetsat:

"Oj vilket klart och neutralt ljud det är i min anläggning, jag skall börja lyssna på "klassiskt".

"Den här anläggningen jag har, den låter ganska färgad. Jag tänker inte börja lyssna på klassiskt."

"Nä, med den anläggning jag har idag går det ju inte längre att spisa "klassiskt"! Jag slutar med det."

Möjligen denna sista variant kan ju vara rimlig. Att familjebildning och kompromisser i hushållet medfört att den fina anläggningen som Jösta hade innan han flyttade ihop med Märta är såld. Vardagsrummet innehåller numera en silverfärgad pinne med en Ipod fasttryckt högst upp. Den fnisslar och tjumpar rätt friskt, men ljudkaraktären inbjuder inte till lyssning på vare sig Hindemith eller Mozart.
Dessutom ogillar Märta den musiken.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-14 15:43

Är det fastställt att klassisk musik tappat mark? Jämfört med när? I förhållande till annan musik eller överhuvudtaget?

Om det nu är så att den gjort det tror jag det beror på att den är tidskrävande och svårtillgänglig jämfört med både annan musik och andra aktiviteter.

Själv lyssnar jag sällan på klassisk musik och det tror jag dels beror på att det som sagt är tids- och tålamodskrävande och dels på att det finns en djungel av kompositörer och dirigenter och tolkningar och inspelningar o.s.v. som gör att det är svårt att närma sig den klassiska musiken på något sätt. Sedan är det faktiskt ganska sällan klassisk musik tilltalar mig till att börja med. Den känns ofta alltför pompös och manierad. Antagligen mest p.g.a. fördomar, men ändå.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-14 15:53

Strmbrg skrev:
hcl skrev:Jag tror det är flera faktorer, musikmode, konkurrens av alternativ sysselsättning/musik etc, men att bortse från att musikanläggningarna påverkar vårt sätt att uppskatta musik anser jag är en grov miss.

Kan du utveckla det där om en grov miss?
Menar inte att du HAR fel, men vill gärna förstå hur du resonerar.

Mitt eget resonemang bygger på att folk knappast väljer musik efter hur anläggningen presterar.
Så, lite tillspetsat:

"Oj vilket klart och neutralt ljud det är i min anläggning, jag skall börja lyssna på "klassiskt".

"Den här anläggningen jag har, den låter ganska färgad. Jag tänker inte börja lyssna på klassiskt."

"Nä, med den anläggning jag har idag går det ju inte längre att spisa "klassiskt"! Jag slutar med det."

Möjligen denna sista variant kan ju vara rimlig. Att familjebildning och kompromisser i hushållet medfört att den fina anläggningen som Jösta hade innan han flyttade ihop med Märta är såld. Vardagsrummet innehåller numera en silverfärgad pinne med en Ipod fasttryckt högst upp. Den fnisslar och tjumpar rätt friskt, men ljudkaraktären inbjuder inte till lyssning på vare sig Hindemith eller Mozart.
Dessutom ogillar Märta den musiken.

Av de alternativ du givit så är antyder det sista vad jag menar:

Bortsett från att man knappast drar slutsatsen att det är anläggningens fel så är det nog ungefär så. Man kanske hört lite klassisk musik live och tyckt att det har något man gillar. Så försöker man utforska området mer, med sin egen anläggning och några rekommenderade skivor. Om anläggningen inte är bra nog då så är risken äverhängande att man drar slutsatsen att;

"Det där med klassisk musik kan väl vara kul ibland kanske, men att lyssna hemma är inte min grej." ...

Kanske noterar man att man tröttnar väldigt fort och hänvisar till eller skyller på "Det är alltid något som stör. alltid är det något som behöver behöver göras..."

Orsaken är enklare än så. Hör man inte musiken, är det då troligt att man tycker det är bra? Att det finns andra orsaker till att man inte förstår musiken är en annan sak, men att anläggningen inte är bra nog kan helt klart vara en orsak.

Ibland är det säkert så att klassisk musik inte är den aktuella personens grej? Jag menar att det är en allt för enkel förklaring. Varför jag tror det är att enligt min mening är det just så: de flesta anläggningar låter en inte höra det som gör musiken värd att lyssna till. Kanske gäller det f.f.a. klassisk musik, jazz och en del annat. Det drabbar govetvis all musik, men inte all musik är så beroende av att man hör väldigt väl vad eller hur musikerna spelar.

Att man måste lyssna aktivt, koncentererat för att höra musiken tror jag är ett tecken på dålig återgivning. Det finns flera, men måste man anstränga sig, ja då är det inte såvärst bra.

Vad man normalt menar med tydlig hifi tror jag är ett bivillkor på vad som i musikförmedlingsperspektiv kan anses bra, men vad som ur ett ljudmässigt perspektiv uppfattas som tydligt behöver inte alls vara speciellt tydligt ur ett musikförmedlingsperspektiv. IÖ har nämnt begrepp som överskärpt. Kanske är det ett försök att beskriva tydlig, men inte på ett bra sätt (m.a.p. förmåga att förmedla musik).
Senast redigerad av hcl 2013-12-14 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 16:00

görs det ny klassisk musik, jag menar klassisk musik som är skriven/komponerad alldeles nyss, och inte nån nytolkning av gammal dänga från 300 år sedan?

är den nykomponerade musiken "anpassad" till dagens värld eller är den skapad på en åldrig värdegrund?

för mig som är helt oinsatt tycks den klassiska musiken stå i still, det verkar inte råda nån utveckling

för mig ar det som att all hårdrock idag skulle låta som iron maiden från 80-talet, det hade ju varit sorgligt värre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-14 16:35

celef skrev:görs det ny klassisk musik, jag menar klassisk musik som är skriven/komponerad alldeles nyss, och inte nån nytolkning av gammal dänga från 300 år sedan?

är den nykomponerade musiken "anpassad" till dagens värld eller är den skapad på en åldrig värdegrund?

för mig som är helt oinsatt tycks den klassiska musiken stå i still, det verkar inte råda nån utveckling

för mig ar det som att all hårdrock idag skulle låta som iron maiden från 80-talet, det hade ju varit sorgligt värre

Mja, det görs nog inte speciellt mycket musik som liknar Bach, Beethoven, Schubert, Mozart. Jag tycker "klassisk musik" är ett bökigt begrepp.
Det mesta som idag skrivs för akustiska orkestrar eller mindre akustiska ensembler är melodilöst och väldigt svårt för de flesta. Lite elitistiskt kanske man kan tycka.

Nå, tolvtonsmusik kom ju redan på tio- eller kanske tjugotalet. Redan då handlade det om melodilös musik som ofta mest låter lite lätt obehaglig och svårmemorerad.

PS
Själv har jag svårt för hårtslående aggressiv rockmusik. Jag blir trött av den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-14 16:37

celef skrev:görs det ny klassisk musik, jag menar klassisk musik som är skriven/komponerad alldeles nyss, och inte nån nytolkning av gammal dänga från 300 år sedan?

Ja
Ja
Nej
Ja

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-14 16:45

Philip Glass känner du säkert till - han räknas ju som en av de främsta moderna tonsättarna för orkester. "Akhnaten" och "Einstein on the Beach" tror jag är moderna operor?

Jag känner inte till den sidan av hans produktion men brukar tipsa om en personlig favorit, "Itaipu". Orkestermusik som lyckas med att vara både modern och spännande :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-14 16:49

phloam skrev:Philip Glass känner du säkert till - han räknas ju som en av de främsta moderna tonsättarna för orkester. "Akhnaten" och "Einstein on the Beach" tror jag är moderna operor?

Jag känner inte till den sidan av hans produktion men brukar tipsa om en personlig favorit, "Itaipu". Orkestermusik som lyckas med att vara både modern och spännande :)

Ja, just det. Glass tänkte jag inte på. Han är nutida och lättillgänglig.
Ganska tjatig, tycker jag. Men jag har inte lyssnat så mycket på hans musik egentligen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-14 16:53

När jag var liten trodde jag klassisk musik var The Beatles och Rolling Stones.

När jag ser folk tvivla på om det görs någon klassisk musik i dag förstår jag hur begränsande en genrebenämning kan vara. Vad konstituerar klassisk musik? Finns det någon rimlig definition?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-14 16:58

hcl skrev:Orsaken är enklare än så. Hör man inte musiken, är det då troligt att man tycker det är bra? Att det finns andra orsaker till att man inte förstår musiken är en annan sak, men att anläggningen inte är bra nog kan helt klart vara en orsak.

Jag är skeptisk - sitter just nu och lyssnar på klassiskt i hörlurar via datorn, och det funkar lika bra för det. Det låter faktiskt skitbra, jag kan inte säga att ljudet är problemet. Musiken går fram lika bra som alla annan musik så fort man vant sig vid uttrycket.

Man skulle kunna (lite elakt kanske) säga att det du säger ovan innebär att klassisk musik måste kompensera med att öka på återgivnings/närvarokicken för att man ska stå ut med dess problem (som Magnuz sammanfattar bra - tålamodskrävande, maner, kunskapsbehov, fördomar osv)

I händelse av Klassiskt - Tryck in Surround/Spatial stereo/Loudnessknappen :mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-14 17:03

Strmbrg skrev:Ja, just det. Glass tänkte jag inte på. Han är nutida och lättillgänglig.
Ganska tjatig, tycker jag. Men jag har inte lyssnat så mycket på hans musik egentligen.

Det är nog hans mer populära verk som "The Photographer" och fimmusiken som är så där extremt repetitiv (han lär ju inte vara gillad av de som måste spela detta på violin o.dyl :D ) men annars tror jag att det varierar mycket.

celef et al, kolla kanske denna samlingen , The Best 20th Century Classical Composers (sammanställd av Philip Glass?)

http://open.spotify.com/album/121h7tSThQrDh9ZgWcCb4g

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-14 17:26

Strmbrg skrev:Glass tänkte jag inte på. [...] Ganska tjatig, tycker jag.

Jag tyckte det där var rätt kul och huvudet på spiken. Många av hans verk bygger ju på repetition.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 19:31

RogerGustavsson skrev:

Ja
Ja
Nej
Ja

Jag tar gärna emot skivtips på modernt komponerad klassisk musik :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-14 19:35

Jag kan säga att Arvo Pärt är den samtida tonsättare som haft och har sin största publik någonsin. Ingen annan tonsättare har haft sådan samtida genomslagskraft.

Jag diskuterade fenomenet Arvo Pärt med tonsättare Sven-David Sandström som nämnde detta. Det är det Neogregorianska som lockar, en slags modern mysticism i tonspråket.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 19:47

petersteindl skrev:

Jag kan säga att Arvo Pärt är den samtida tonsättare som haft och har sin största publik någonsin. Ingen annan tonsättare har haft sådan samtida genomslagskraft.

Jag diskuterade fenomenet Arvo Pärt med tonsättare Sven-David Sandström som nämnde detta. Det är det Neogregorianska som lockar, en slags modern mysticism i tonspråket.

Mvh
Peter

tack, det ska jag leta upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-14 21:38

phloam skrev:
hcl skrev:Orsaken är enklare än så. Hör man inte musiken, är det då troligt att man tycker det är bra? Att det finns andra orsaker till att man inte förstår musiken är en annan sak, men att anläggningen inte är bra nog kan helt klart vara en orsak.

Jag är skeptisk - sitter just nu och lyssnar på klassiskt i hörlurar via datorn, och det funkar lika bra för det. Det låter faktiskt skitbra, jag kan inte säga att ljudet är problemet. Musiken går fram lika bra som alla annan musik så fort man vant sig vid uttrycket.

Såvida du inte har något verkligt extraordinärt bra så håller jag inte med. Någon sådan återgivningskvalitet har jag inte varit med om från någon dator.

Många tycker att man visst hör musiken via nästan vilka återgivare som helst, men där håller jag inte heller med. Visst, man hör en variant av musiken, men inte mycket av hur musikerna faktiskt spelar den. Man kan gissa, men det är långt ifrån samma sak. Det är så jag upplever det i varje fall.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-14 21:54

Det hjälper nog inte hur neutral anläggning man än har.
Dvs det blir ALDRIG rätt ändå. Bättre eller sämre kan det självklart bli, men aldrig rätt.

Problemet uppstår redan i det faktum att mikarna inte alls "hör" som örat.
Jämför bara en mik som skall spela in i en lokal med en massa talande människor med att vara där själv.

Nu behöver kanske detta inte betyda att det är lika bra att ge upp och strunta i hur anläggningen beter sig. Men det kan vara värt att ha med detta perspektiv på saken.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-14 21:59

hcl skrev:Såvida du inte har något verkligt extraordinärt bra så håller jag inte med. Någon sådan återgivningskvalitet har jag inte varit med om från någon dator.

Fast just datorn borde inte vara något problem - nästan all inspelad musik idag har väl passerat minst en dator någonstans i kedjan.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-14 22:05

hcl skrev:
phloam skrev:

Såvida du inte har något verkligt extraordinärt bra så håller jag inte med. Någon sådan återgivningskvalitet har jag inte varit med om från någon dator.

Många tycker att man visst hör musiken via nästan vilka återgivare som helst, men där håller jag inte heller med. Visst, man hör en variant av musiken, men inte mycket av hur musikerna faktiskt spelar den. Man kan gissa, men det är långt ifrån samma sak. Det är så jag upplever det i varje fall.

Håller med om vartenda ord.

Det som blir knivigt är dock att veta vilken återgivning som är den sannaste :-( .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-12-15 00:51

Om detta häringa har jag så mycket att säga att jag inser att min skriveriförmåga inte riktigt räcker till.

Troligtvis är det hela i frågeställningen om, "Är det hifins fel . . . . " kanske mitt eget fel . . . typ . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi