Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Varför skall du dela så högt? Ända uppe vid 400Hz.
nuffe skrev:Ska du bara ner till 45-50Hz bör SLS 8 vara ett alternativ men du
behöver minst 2 per sida.
zartok skrev:Kan man få en snabb läxa i varför man kör med öppen låda?
zartok skrev:Kan man få en snabb läxa i varför man kör med öppen låda?
zartok skrev:Kan man få en snabb läxa i varför man kör med öppen låda?
zartok skrev:Tusen tack för att du tog dig tid att skriva ett svar på fråganvart är det man tappar i verkningsgrad, är det 40-50 hz, upp mot 100 eller ännu högre?
nuffe skrev:zartok skrev:Kan man få en snabb läxa i varför man kör med öppen låda?
Den största anledningen till att jag använder dipoler är att det ej lika
lätt blir stående vågor/basresonaser i rummet. Viktigt om man har ett
rum som ej är anpassat till musik/bio.
En del anser också att musiken blir mer luftig och mer "instrumentlik"
med dipoler, men det är jag mer tveksam till.
Och inte minst enklare att bygga.
Henrik
PerStromgren skrev:Kolla här: http://em34.mine.nu/elektroarkivet/ARCH ... 73_IMG.jpg
Urgammal källa, men troligen korrekt.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Kolla här: http://em34.mine.nu/elektroarkivet/ARCH ... 73_IMG.jpg
Urgammal källa, men troligen korrekt.
Möjligen att det avses högtalarelement utan någon kompensation i form EQ eller genom att ge elementet ett högre Q. Det sistnämnda är i regel fallet för de flesta stormembranhögtalare som Quad och Magnepan. Där finns en inbyggd höjning av låga frekvenser som motverkar fallet/förskjuter fallet till lägre frekvens.
RogerGustavsson skrev:Gradient har väl som Linkwitz' dipolerna elektrisk höjning?
nuffe skrev:Det blev snyggt och bra att du valde 4 plus 4 element. Många element
behövs i en dipol.
I din byggtråd pratar du om isolering/dämpning, har du det "inne" i lådan?
Mina basdipoler fick en mycket bättre och torrare återgivning med glasulls
fyllning.
PerStromgren skrev:Vad fina de blev!
Jag delar mycket lägre visserligen (110Hz), men har ingen som helst dämpning i mina Gradient SW63. Bor du på rimligt avstånd från mig vore det kul att höra ditt system!
Piotr skrev:Med en helt öppen dipol baffel dvs. en planka rakt av, och rätt Q-värde så behövs ingen dämpning. Sen finns det en gråzon mot U-baffel med resonanta kaviteter/kavitet och där kan det göra gott med dämpning. Då är det iofs, typiskt inte en dipol längre utan något som går åt en njurstrålare.
zartok skrev:Kan man få en snabb läxa i varför man kör med öppen låda?
phazer skrev:PerStromgren skrev:Vad fina de blev!
Jag delar mycket lägre visserligen (110Hz), men har ingen som helst dämpning i mina Gradient SW63. Bor du på rimligt avstånd från mig vore det kul att höra ditt system!
Bor i Linköping så det är en bit. Men jag ska till Karlstad över jul/nyår så man kanske kan få en provlyssning på ditt system?
At frequencies where the wavelength is long compared
with the baffle, cancellation occurs. Net output
radiating into a hemispherical space will exhibit a 6dBper-
octave roll-off starting at around 100Hz in the case
of the Carver. To overcome this cancellation, the Carver
utilizes four 12", high-Q drivers. By making the woofers'
Q much higher (2.5 instead of 0.3) and by placing their
resonance at the desired lower frequency limit of the
system, bass response could be made to rise at 6dB per
octave with decreasing frequency [within an octave or so
above the woofer resonance.—Ed]. When the woofers'
response [with some help from the crossover—Ed] is
combined with the falling panel response of 6dB per
octave below 100Hz, the result is a flat system response
down to the woofer's resonance frequency. A sharp cutoff
at 18dB per octave occurs below that point.
The first paper to document this behavior is an article
by R.J. Newman appearing in the Journal of the Audio
Engineering Society (AESJ) of Jan./Feb. 1980, titled
"Dipole Radiator Systems." It concluded that "the modest
first-order rolloff rate would be most receptive to the
addition of low-frequency equalization to the system
concept. An appropriately applied electrical boost of 6dB
would, for instance, lower the first-order ro!loff frequency
to 50Hz, with the slope taking hold at lower frequencies
if the boost were to be sustained."
Since at low frequencies a substantial amount of
driver excursion is used up in front-to-back cancellation
rather than supplying useful output, the dipole system
requires greater available excursion for a given output
than most other common system types. Carver uses four
extremely long-throw woofers to achieve high output.
According to Carver, the Amazing has a critically
damped system Q of 0.5 which ensures that the quality
of the low-frequency output is tight without a trace of
resonance boom or semi-one-note bass.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster