Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Intressant studie även om en del går mig förbi pga okunskap. Ibland tycker jag också att texten är lite otydlig. Med "transformator", avses transformatorer i stora stationer eller de små som ofta finns i hemelektronik?
Morello skrev:"Jag har gjort mätningar på 47" LCD TV som trots att det inte åligger speciella krav hade nästan perfekt filtrering"
Va? Det finns en massa krav ang. avstrålning. Finns inte adekvat filter kommer störninagr ut via nätsladden, vilken fungerar som antenn.
Kollade på rapporten; är den från en gymnasieskola eller högskola? Om det är en högskola, fick eleven godkänt?
Morello skrev:Kollade på rapporten; är den från en gymnasieskola eller högskola? Om det är en högskola, fick eleven godkänt?
Morello skrev:"Jag har gjort mätningar på 47" LCD TV som trots att det inte åligger speciella krav hade nästan perfekt filtrering"
Va? Det finns en massa krav ang. avstrålning. Finns inte adekvat filter kommer störninagr ut via nätsladden, vilken fungerar som antenn.
Kollade på rapporten; är den från en gymnasieskola eller högskola? Om det är en högskola, fick eleven godkänt?
Morello skrev:Det är ju helst sanslöst! 30 poäng??
Kanske finns en anledning till att "högskolor ute i landet" har ett tveksamt rykte?
Morello skrev:Ämnet! Fullständigt basalt och kan sammanfattas på ett st. A4-ark av en bra gymnasieelev.
Jag kan inte minnas att någon av mina studiekamrater ägnade exjobbet åt något av liknande svårighetsgrad.
Morello skrev:Gick inte att ladda ned den. Nej, jag jag läste bara två kurser på KTH. Jag pluggade i Uppsala.
Morello skrev:Ämnet! Fullständigt basalt och kan sammanfattas på ett st. A4-ark av en bra gymnasieelev.
Jag kan inte minnas att någon av mina studiekamrater ägnade exjobbet åt något av liknande svårighetsgrad.
Tex. ägnar tid åt att mäta strömmen från EN(1!!!)och sedan köra den genom en FFT. Vad säger detta om något? Ansolut ingenting. Radera skiten från rapprten. Ju mer jag läser ju mer upprörd blir jag.
Är detta nivån på svenska Univiersitet så är det alarmerande. Jag hoppas att det är ett undantag som råkade slinka igenom av misstag.
Tex. ägnar tid åt att mäta strömmen från EN(1!!!)och sedan köra den genom en FFT. Vad säger detta om något? Ansolut ingenting. Radera skiten från rapprten. Ju mer jag läser ju mer upprörd blir jag.
Är detta nivån på svenska Univiersitet så är det alarmerande. Jag hoppas att det är ett undantag som råkade slinka igenom av misstag.
sprudel skrev:Morello skrev:Gick inte att ladda ned den. Nej, jag jag läste bara två kurser på KTH. Jag pluggade i Uppsala.
Vaddå f´nåt? Vilken linje?
"Urvärk" eller "Linus på linjen"
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Gick inte att ladda ned den. Nej, jag jag läste bara två kurser på KTH. Jag pluggade i Uppsala.
Vaddå f´nåt? Vilken linje?
"Urvärk" eller "Linus på linjen"
Jag läste två av Svantes kurser på KTH (elektroakustik samt högtalarkonstruktion). I uppsala gick jag teknisk-fysik-linjen.
Som exjobb konstruerad jag en instrumentförstärkare med tillhörande filter åt ESCA Laserlaboratoriet under ledning av prof. Kai Siegbahn.
Morello skrev:Det är ju helst sanslöst! 30 poäng??
Kanske finns en anledning till att "högskolor ute i landet" har ett tveksamt rykte?
mx skrev:Vilken akademisk fjantdiskussion detta gled in på.
RogerGustavsson skrev:Det brukar ibland sägas att den akademiska världen är en värld för sig. Min hustru och hennes kompis roade sig med att studera sina förfäders doktorsavhandlingar. De avhandlingarna hade man knappast blivit doktor på idag. Notera att båda damerna har tyskt ursprung och där är statusen med en doktorstitel superviktig, makalös titelsjuka som de äldre knappast kunnat frigöra sig ifrån.
petersteindl skrev:Vad gäller titlar så föredrar jag Nobel Laureate in PhysicsJag tror det smäller högre än Dottore.
På min tid på KTH var Civilingenjör en skaplig titel.
Idag har väl KTH-teknologerna inför examensarbetet betydligt lägre kunskapsnivå än vilken high school studerande som helst på kommunalskolan i Bronx![]()
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster