Moderator: Redaktörer
Oresound skrev:Dåliga Spridningsegenskaper?
Andren skrev:
Sen vet jag inte om du vill att jag svarar mot Piotr, eller dig då ang inlägget.
Men att ha RF utanför hörbart område istället för lägre ner, är ett mervärde frågar jag mig? Imho tycker jag ingen av slutprodukterna oavsett typ är så mycket bättre än den andra.
BB skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:För dålig efterfrågan
peter, skulle en (två!) kondiskant funka i dina högtalare?
Kanske. Jag vill dock ha en resonansfrekvens på ungefär 500 Hz med Qt runt 0,5-0,7.
MvH
Peter
Varför så högt Peter? Varför inte 50Hz eller lägre?![]()
Mvh//BB
petersteindl skrev:I de kondiskanter jag har sett så är det volymen. Nu kan det ju vara så att man har en given volym och till den ställer man in en viss styvhet i upphängningen. Då kan det se ut som om det är upphängningen som sätter gränsen, men i själva verket är det volymen som är den primära orsaken.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:I de kondiskanter jag har sett så är det volymen. Nu kan det ju vara så att man har en given volym och till den ställer man in en viss styvhet i upphängningen. Då kan det se ut som om det är upphängningen som sätter gränsen, men i själva verket är det volymen som är den primära orsaken.
Vad är problemet? Är det för liten volym för att bygga egen kammare för dem, men för stor att ha inbyggd i elementet?
Piotr skrev:Andren skrev:
Sen vet jag inte om du vill att jag svarar mot Piotr, eller dig då ang inlägget.
Men att ha RF utanför hörbart område istället för lägre ner, är ett mervärde frågar jag mig? Imho tycker jag ingen av slutprodukterna oavsett typ är så mycket bättre än den andra.
Halloj!
Har du lust att förtydliga?
/Peter
oa51 skrev:Länken fungerar inte.....
jansch skrev:En otroligt bra diskant för inga pengar alls....
http://www.parts-express.com/phenolic-r ... m--270-252.
Klang & Ton har b.la. testat den och den slår det mesta.
IngOehman skrev:Det anges att den tål 30W RMS!!!
Detta är jag försiktigt tveksam till, men annars gillar jag kondiskanter.
De är underskattade. Självklart passar de inte var som helst och alltid,
men att det finns så få sådana att välja mellan men hur mycket domar
som helst, är lite synd tycker jag.
Och lustigt nog så är det praktiskt taget precis tvärtom när det gäller
mellanregisterelement!![]()
Det skall dock inte stickas under stol med att det är svårt att göra fina
stora domar.
Vh, iö
roren skrev:Här är en tillverkare som gillar kondiskanter.
http://www.sequerra.com/electronics/data/
å en till.
http://www.wlm-loudspeakers.com/indexengl.html
Bara att det är emot gängse trend gör att jag blir intresserad. Kanske
dom har prioriterat ljudkvaliten.
celef skrev:wlm kör väl med en visaton tw70, den verkar bete sig bättre än Tw6
sequerras diskant ser custom ut
PerStromgren skrev:Svante skrev:Jag ser en bit avskuren grön mandelmassa när jag läser trådtiteln.
![]()
![]()

Oresound skrev:Dåliga Spridningsegenskaper?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster