Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:men det låter ju botten nattis![]()
Nattlorden skrev:Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.
Det ser jag inte som en nedgradering, varje steg som leder till bättre ljud är en uppgradering, oavsett om prylarna är små och billiga. En "uppgradering" till dyrare stuff som inte ger mer välljud är en nedgradering. Om man nu inte söker ögongodis och status.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.
Det ser jag inte som en nedgradering, varje steg som leder till bättre ljud är en uppgradering, oavsett om prylarna är små och billiga. En "uppgradering" till dyrare stuff som inte ger mer välljud är en nedgradering. Om man nu inte söker ögongodis och status.
roggaro skrev:haru OXÅ flyttat talare nu hifikg
Nattlorden skrev:
Du är nog ganska ensam att tycka att byta 40,000kr gigantiska golvhögtalare till 4,000kr stativare inte är en nedgradering.
hifikg skrev:Njae, vi talar väl ljudkvalitet? eller?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Njae, vi talar väl ljudkvalitet? eller?
Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning, jag tror ingen medvetet vill gå ned i ljudkvalité även om det kanske blir en bieffekt, utan man vill ha något billigare och/eller mindre? Eller?
Min krympning var slump, jag hade inte tänkt mig di små som annat än datorhögtalare...
hifikg skrev:Ibland har man tur. Som sagt.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Ibland har man tur. Som sagt.
Turen var att hitta hit, annars hade jag aldrig ens stött på tanken om att chansa på något okänt.
Maccis skrev:Nattlorden skrev:Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning
Från OA52'or till OA51or??
2-ch skrev:phloam skrev:Ett sätt att komma undan kompromissandet är kanske att dela upp "HiFi-intresset" i olika delar - jag försöker se det som att det är flera olika trevliga faktorer som samverkar - musiken, uppskatta bra ljud, nostalgi, vackra bruksföremål, samlar/nostalgisidan, teknikintresse/förståelse.... alla har beröringspunkter med varandra och skapar synergi. Men inget behöver vara "på topp" och kompromisslöst för sig utan det är mera helheten som är bättre än delarna
Vänta nu.
Menar du att ett sätt att komma undan kompromissandet är att.... kompromissa
markusA skrev:Nu har det nedgraderats så det står härliga till.
Sitter här på andra sidan Atlanten och lyssnar på Spotify med en iPad och ett par Bose QC15. Det svänger och jag kan inte låta bli att vicka på tårna, saknar inte min stora anläggning för stunden iaf.
Nu vet jag ju iofs att bättre grejer är på väg men för just nu njuter jag fullt av musiken trots enkla medel.
hifikg skrev:markusA skrev:Nu har det nedgraderats så det står härliga till.
Sitter här på andra sidan Atlanten och lyssnar på Spotify med en iPad och ett par Bose QC15. Det svänger och jag kan inte låta bli att vicka på tårna, saknar inte min stora anläggning för stunden iaf.
Nu vet jag ju iofs att bättre grejer är på väg men för just nu njuter jag fullt av musiken trots enkla medel.
Till syvende o sist är det fonogrammets innehåll som avgör.
markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
hifikg skrev:markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
Fonogrammets innehåll är oberoende av hur det distribueras. Om du lyssnar strömmande eller har en egen plastbit spelar ingen roll. Vad skulle vara mer avgörande än det vi lyssnar på för vad vi tycker om det vi lyssnar på?
Det finns musik som kan spelas upp på hur fina anläggningar som helst (inklusive min egen), jag kommer ändå inte att gilla den och det finns musik som kan avnjutas ur en ensam högtalare i en 70-tals Opel, via en darrig FM-mottagning som förändrar (musik)livet forever. Så är det.
hifikg skrev:markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
Fonogrammets innehåll är oberoende av hur det distribueras. Om du lyssnar strömmande eller har en egen plastbit spelar ingen roll. Vad skulle vara mer avgörande än det vi lyssnar på för vad vi tycker om det vi lyssnar på?
Det finns musik som kan spelas upp på hur fina anläggningar som helst (inklusive min egen), jag kommer ändå inte att gilla den och det finns musik som kan avnjutas ur en ensam högtalare i en 70-tals Opel, via en darrig FM-mottagning som förändrar (musik)livet forever. Så är det.
markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
celef skrev:markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
Ja så talar en typisk apparatintresserad kille![]()
Dom sanna fonogramälskarna köper fortfarande skivor och jagar utgåvor som vi andra inte ens visste fanns
celef skrev:markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek.
Ja så talar en typisk apparatintresserad kille![]()
Dom sanna fonogramälskarna köper fortfarande skivor och jagar utgåvor som vi andra inte ens visste fanns
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 20 gäster