Har du funderat på att "byta ner dig"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 21:18

Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-20 21:34

men det låter ju botten nattis 8O 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 21:36

roggaro skrev:men det låter ju botten nattis 8O 8)

Jaja. Men jag har ju uppgraderat rejält därefter, men det är ju OT här.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-20 21:39

förresten uppgraderade jag alldeles precis nu med en flytt av höger talare till exakt 50cm från sidoväggen + bakväggen :P (skillnad på en centimeter) faktiskt :x 8O
Senast redigerad av roggaro 2013-12-20 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-20 22:00

Nattlorden skrev:Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.

Det ser jag inte som en nedgradering, varje steg som leder till bättre ljud är en uppgradering, oavsett om prylarna är små och billiga. En "uppgradering" till dyrare stuff som inte ger mer välljud är en nedgradering. Om man nu inte söker ögongodis och status.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-20 22:05

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Jag 'nedgraderade' definitivt i både kostnad och storlek när jag gick ifrån Canton Digital 1.1 till Ino piP, men inte i absolut ljudkvalité. Möjligen tappade jag lite kapacitet i absoluta botten, men obetydligt så.

Det ser jag inte som en nedgradering, varje steg som leder till bättre ljud är en uppgradering, oavsett om prylarna är små och billiga. En "uppgradering" till dyrare stuff som inte ger mer välljud är en nedgradering. Om man nu inte söker ögongodis och status.

haru OXÅ flyttat talare nu hifikg :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-20 22:11

sen undrar man kanske hur det går till att definiera status i ett dynamiskt perspektiv :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 22:37

hifikg skrev:

Du är nog ganska ensam att tycka att byta 40,000kr gigantiska golvhögtalare till 4,000kr stativare inte är en nedgradering. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-20 22:40

roggaro skrev:haru OXÅ flyttat talare nu hifikg :)

Nä, Carlsson står där de brukar stå, 63:orna är tillfälligt parkerade längs en långvägg, icke anslutna, men imorgon, eller kanske redan ikväll, ska de anslutas igen. Det är en liten happening varje gång. Kan inte påstå att det är en uppgradering, och det är absolut ingen nedgradering heller. Hade tänkt avveckla dem, men det är svårt, de ger en särskild sorts musikglädje som är svår att definera. Den som, eventuellt, får ta över dem en vacker dag ska baske mig garantera att de får ett bra liv, troligen kombinerat med en klausul om att jag får besöka dem emellanåt *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-20 22:43

Nattlorden skrev:
Du är nog ganska ensam att tycka att byta 40,000kr gigantiska golvhögtalare till 4,000kr stativare inte är en nedgradering. :wink:

Njae, vi talar väl ljudkvalitet? eller? tyckte du skrev att du inte förlorade något ljudmässigt på bytet. Statusmässigt kan du nog ha nedgraderat i ögonen på sådana som hellre lyssnar med ögonen än öronen. Världens bästa högtalare ser inte heller så mycket ut för världen i ögonen på dem som inget begriper.

Första gången jag skulle köpa högtalare hade jag tänkt köpa något riktigt stooooort med massor av element och stora kylflänsar o grejor (läs Jamo) men en begåvad försäljare övertygade mig om att istället ta hem ett par OD-11. Ibland har man tur.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 23:04

hifikg skrev:Njae, vi talar väl ljudkvalitet? eller?

Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning, jag tror ingen medvetet vill gå ned i ljudkvalité även om det kanske blir en bieffekt, utan man vill ha något billigare och/eller mindre? Eller?

Min krympning var slump, jag hade inte tänkt mig di små som annat än datorhögtalare...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-20 23:11

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Njae, vi talar väl ljudkvalitet? eller?

Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning, jag tror ingen medvetet vill gå ned i ljudkvalité även om det kanske blir en bieffekt, utan man vill ha något billigare och/eller mindre? Eller?

Min krympning var slump, jag hade inte tänkt mig di små som annat än datorhögtalare...

Ibland har man tur. Som sagt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 23:13

hifikg skrev:Ibland har man tur. Som sagt.

Turen var att hitta hit, annars hade jag aldrig ens stött på tanken om att chansa på något okänt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-20 23:27

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Ibland har man tur. Som sagt.

Turen var att hitta hit, annars hade jag aldrig ens stött på tanken om att chansa på något okänt.

Ja, turens vägar äro outgrundliga. Kanske hade min NAD 208 stått på återvinningen om jag inte fått klart för mig att det inte hänt något intressant på förstärkarsidan (heller) det senaste kvartsseklet. Behövde bara komplettera med en DAC-9 o så var anläggningen komplett igen. Även där var en hel del slump inblandat, kanske var det Kalle Dussins DAC-9 jag såg och tog med den i beslutsunderlaget, för DAC-9 är inte särskilt omskriven, men jag tror jag hittade den innan jag hittade tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44147

ESL-63 är helt klart ett fynd som kan "skyllas" på Faktiskt. Någon tipsade om att de fanns till salu, Per tyckte det verkade vara ett schyst pris och gav några kloka råd. Och sen gick det som det gick. Att säljaren är oerhört kunnig och också medlem på Faktiskt gör inte saken ett dugg sämre.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-20 23:31

Nattlorden skrev:Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning

Från OA52'or till OA51or??
8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 23:36

Maccis skrev:
Nattlorden skrev:Personligen tänker jag mer på pris och storlek som anledning till att folk krymper sin anläggning

Från OA52'or till OA51or??
8)

Nä, de skall ju högre upp på väggen, det kan ju inte vara krympning...

(Själv tycker jag man bör ha ett par av vardera...)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-21 00:07

I storlek är de mindre och lite billigare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-21 01:03

2-ch skrev:
phloam skrev:Ett sätt att komma undan kompromissandet är kanske att dela upp "HiFi-intresset" i olika delar - jag försöker se det som att det är flera olika trevliga faktorer som samverkar - musiken, uppskatta bra ljud, nostalgi, vackra bruksföremål, samlar/nostalgisidan, teknikintresse/förståelse.... alla har beröringspunkter med varandra och skapar synergi. Men inget behöver vara "på topp" och kompromisslöst för sig utan det är mera helheten som är bättre än delarna :)

Vänta nu.
Menar du att ett sätt att komma undan kompromissandet är att.... kompromissa 8O

Jag ser det inte riktigt som ett kompromissande, jag ser det mer som att jag hellre lägger min strävan i att få en bättre helhet än att ha en strävan som är fokuserad på en enda grej.

Är man kompromisslös med t.ex. enbart ljudet (eller samlandet eller nåt annat) så blir allt annat sekundärt och tappar man sen hoppet om att uppnå perfektion i den biten så är ju risken att luften går ur alltihopa och så skiter man i allt och downsizear till en limpa i köket. Så vill jag inte ha det.

Har inte funderat på det förrän nu, och jag menar inte att detta skulle passa alla men det kanske kan vara ett tips att sprida sina investeringar och inte lägga allt på ett kort..? Å andra sidan kan jag se tjusningen i att satsa stenhårt på en grej också :) Men själv har jag svårt att välja ett framför andra.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-22 14:39

Nu har det nedgraderats så det står härliga till. :)
Sitter här på andra sidan Atlanten och lyssnar på Spotify med en iPad och ett par Bose QC15. Det svänger och jag kan inte låta bli att vicka på tårna, saknar inte min stora anläggning för stunden iaf.
Nu vet jag ju iofs att bättre grejer är på väg men för just nu njuter jag fullt av musiken trots enkla medel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-22 15:01

markusA skrev:Nu har det nedgraderats så det står härliga till. :)
Sitter här på andra sidan Atlanten och lyssnar på Spotify med en iPad och ett par Bose QC15. Det svänger och jag kan inte låta bli att vicka på tårna, saknar inte min stora anläggning för stunden iaf.
Nu vet jag ju iofs att bättre grejer är på väg men för just nu njuter jag fullt av musiken trots enkla medel.

Till syvende o sist är det fonogrammets innehåll som avgör.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-22 15:39

hifikg skrev:
markusA skrev:Nu har det nedgraderats så det står härliga till. :)

Till syvende o sist är det fonogrammets innehåll som avgör.

Nja är vi säkra på det? Det är ju väldigt många som har en dyrare ljud o bildanläggning än mjukvara
Bikinitider

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-22 16:39

Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek. ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-22 18:46

markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek. ;)

Fonogrammets innehåll är oberoende av hur det distribueras. Om du lyssnar strömmande eller har en egen plastbit spelar ingen roll. Vad skulle vara mer avgörande än det vi lyssnar på för vad vi tycker om det vi lyssnar på?

Det finns musik som kan spelas upp på hur fina anläggningar som helst (inklusive min egen), jag kommer ändå inte att gilla den och det finns musik som kan avnjutas ur en ensam högtalare i en 70-tals Opel, via en darrig FM-mottagning som förändrar (musik)livet forever. Så är det.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-12-22 20:10

hifikg skrev:
markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek. ;)

Fonogrammets innehåll är oberoende av hur det distribueras. Om du lyssnar strömmande eller har en egen plastbit spelar ingen roll. Vad skulle vara mer avgörande än det vi lyssnar på för vad vi tycker om det vi lyssnar på?

Det finns musik som kan spelas upp på hur fina anläggningar som helst (inklusive min egen), jag kommer ändå inte att gilla den och det finns musik som kan avnjutas ur en ensam högtalare i en 70-tals Opel, via en darrig FM-mottagning som förändrar (musik)livet forever. Så är det.

Amen!

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2013-12-22 21:49

För mig är det en ständig kamp mot just nedgradering, har en viss förmåga att knäcka dem mest oförstörbara prylar.
Som just nu spelar jag på ett av mina proton steg då vissa komponenter i min audion sterling vart överhettade och brann upp här om dagen, så nu letas koplingsschema så man kan ta elfas mellandagsrea!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-23 01:13

Köp inte tivoli bara, skräp. (Äger själv en radio). Den funka bra som byggradio, så mycket brydde jag mig om den...

Jag nedgraderade en gång. Billiga canton och en yamaha. Inget skräp men det var skillnad mot marantz och kef... Kommer inte hända igen. Har faktiskt kvar bakkanalernan som låter helt ok (i garaget).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-23 17:37

hifikg skrev:

Jag syftade mest bara på att man med väldigt enkla medel kan få tillgång till mycket musik. Finns inte favoriterna online så kompletterar man.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-23 17:57

Ja så talar en typisk apparatintresserad kille :)

Dom sanna fonogramälskarna köper fortfarande skivor och jagar utgåvor som vi andra inte ens visste fanns
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-23 20:53

celef skrev:

Dom sanna fonogramälskarna köper fortfarande skivor och jagar utgåvor som vi andra inte ens visste fanns

?

...eller musikintresserad. Svårt att utesluta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-23 21:52

celef skrev:

Ja, brorsan tjackade en Beatlesplatta för 9000 spänn...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi