TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-01-02 11:10

celef skrev:
paa skrev:Skulle inte en 15" slavbas i lådan kunna lösa problemet?

+1

Vid vilken frekvens kommer slavbasen då, vet man det på förhand?

Det vet man inte förens man har mät på det men i regel så skjuter den till på dom lägre frekvenserna förutsatt att man har ett bra slavelement och det hänger till stor del hur mycket man kan vikta det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-02 12:11

celef skrev:
paa skrev:Skulle inte en 15" slavbas i lådan kunna lösa problemet?

+1

Vid vilken frekvens kommer slavbasen då, vet man det på förhand?

Slavbasen fungerar nästan som basreflexporten, men eftersom den är så mycket större så får man inte problem med de höga lufthastigheterna, och inga orgelpipsresonanser ifrån långa pipor. nackdelen är att den faller lite fortare under avstämningsfrekvensen men det syns ju i simuleringen.
Men allt är ju bättre än portar som väser, visslar och begränsar nivån.

Det går att simulera i t.ex Basta! eller med excelarket som kallas unibox407.xls och går att ladda ner från nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-02 14:12

Tack för era tips!

Tyvärr tror jag det skulle bli för dyrt och för svårt att bygga in en slavbas, därför tror jag att jag kommer göra dom slutna, tror dessutom att jag kommer få bäst resultat om jag gör dom slutna... :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-03 21:39

Nu är det så att jag satte igen portarna med en mdf-bit på insidan, alltså är dom nu slutna.

När dom tidigare var portade testade jag för skojs skull att sätta ett gäng tröjor i portarna, när jag då spelade en 20hz-ton så blev det konstiga ljud när man höjde över en viss gräns (inte alls högt..), jag tänkte att det var portarna som låg och skakade inne i låda eller något...

Det första jag testade när jag gjorde dom slutna var att spela en 20hz-ton, för att se ifall jag blivit av med ljudet. TYVÄRR så är eländesljudet kvar. Värt att tillägga är att jag hade ett högpass vid 22hz (sen dom var portade), jag testade sänka högpasset till 16hz och då kunde jag konstigt nog spela högre innan eländesljudet började.

Är det någon som har en aning om vad som skulle kunna vara problemet!? :cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-03 21:41

Otätt runt elementet eller kontaktbrunn? Kablar som skallrar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-03 21:43

Nattlorden skrev:Otätt runt elementet eller kontaktbrunn? Kablar som skallrar?
Det låter på framsidan (från element eller inte vet jag inte) så det är inte helt omöjligt att det är det som låter. Om du har hört hur det låter när det är otätt runt elementet, skulle du kunna beskriva ljudet? Hör man det hela tiden, eller är det över en viss nivå?

Tänkte nu filma när jag spelar lite, se ifall någon känner igen ljudet...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-03 21:53

Det kan liksom kvittra eller låta som kazoo (eller kam med papper), om det läcker runt elementet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-03 22:03

paa skrev:Det kan liksom kvittra eller låta som kazoo (eller kam med papper), om det läcker runt elementet.
Hmm, okej. Det här låter inte som ett kvittrande ljud, snart kommer det en film på det...

Om dom läcker, borde det då låta hela tiden, eller bara vid lite större konutslag, som i detta fallet?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-01-03 22:06

doglas2009 skrev:Om dom läcker, borde det då låta hela tiden, eller bara vid lite större konutslag, som i detta fallet?

Det kan vara olika, men kan mycket väl vara bara när det blir lite högre tryck i lådan.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-03 22:07

Här är en film på eländet, ljudet jag tänker på börjar vid 8sek.

http://www.youtube.com/watch?v=aNWu5V-sxFg

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-03 22:43

Ingen som känner igen ljudet och kan säga vad det beror på? 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-01-04 00:34

Låter som mekaniskt ljud i från basen.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 00:36

boom skrev:Låter som mekaniskt ljud i från basen.
Jag HOPPAS verkligen du har fel!!!! Har du någon aning om hur jag ska ta reda på om det är elementen det är fel på?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 00:45

doglas2009 skrev:Ingen som känner igen ljudet och kan säga vad det beror på? 8O

Det är harmonisk distorsion från bashögtalaren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 00:46

petersteindl skrev:
doglas2009 skrev:Ingen som känner igen ljudet och kan säga vad det beror på? 8O

Det är harmonisk distorsion från bashögtalaren.
Skulle du kunna förklara vad det innebär? :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 00:50

Vanlig dist.

Men det är ju en basreflex. Den är troligtvis avstämd till högre frekvens än 20 Hz.

Stämmer du av basreflexporten till 20 Hz så kan det möjligtvis bli bättre.

Vid 20 Hz bör det bli lägre dist.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 00:51

petersteindl skrev:Vanlig dist.

Men det är ju en basreflex. Den är troligtvis avstämd till högre frekvens än 20 Hz.

Det är inte en basreflex, längre, dom är slutna...?

I mina gamla slutna lådor lät det inget mer än bas när man spelade 20hz...

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-01-04 00:54

doglas2009 skrev:
Jag HOPPAS verkligen du har fel!!!! Har du någon aning om hur jag ska ta reda på om det är elementen det är fel på?

Ta ur elementen och se om de låter likadant löst.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 00:55

PontusEriksson skrev:
doglas2009 skrev:

Ta ur elementen och se om de låter likadant löst.
Jag får göra det!

Tack för alla tips! :)

LasseA

Inläggav LasseA » 2014-01-04 00:56

doglas2009 skrev:Nu är det så att jag satte igen portarna med en mdf-bit på insidan, alltså är dom nu slutna.

När dom tidigare var portade testade jag för skojs skull att sätta ett gäng tröjor i portarna, när jag då spelade en 20hz-ton så blev det konstiga ljud när man höjde över en viss gräns (inte alls högt..)
Vad menar du med "inte alls högt"? Har du spelat högre frekvenser med samma volyminställning och låter det då också "inte alls högt"?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:00

LasseA skrev:
doglas2009 skrev:Nu är det så att jag satte igen portarna med en mdf-bit på insidan, alltså är dom nu slutna.

När dom tidigare var portade testade jag för skojs skull att sätta ett gäng tröjor i portarna, när jag då spelade en 20hz-ton så blev det konstiga ljud när man höjde över en viss gräns (inte alls högt..)
Vad menar du med "inte alls högt"? Har du spelat högre frekvenser med samma volyminställning och låter det då också "inte alls högt"?
Jag menar att dom börjar låta konstigt vid väldigt svag volym, med 20hz spelandes.

Jag kan lyssna på "vanlig" musik på hyfsad volym utan missljud, det är när elementen börjar röra sig mer som det konstiga ljudet börjar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:21

Jag skulle också prova att köra elementen utan låda först.
Jag skulle lukta på dom också. Lukten av bränd spole känner man..

Jag var hemma hos en kompis för ett par år sen. Han frågade efter en riktigt elak baslåt. Jag tipsade om IM- Never Never land tror jag den heter.
Han sökte på Spotify, hittade den, satte på den och drog upp som FAN.
Hans lilla Yamaha kämpade för glatta livet..

Jag sade åt honom att han nog inte skulle pressa den så hårt, men han avvisade det med att det givetvis fanns "en massa filter och säkringar och grejer".
Jag sa åt honom att skylla sej själv.

Han poppade på som fan, och mycket riktigt spred sej den bekanta lukten i rummet efter ett tag.
Jag sade åt honom att stänga av.
Jag hade inte behövt, men jag körde in näsan i porten för säkerhets skull.

Spolen var ganska rostad. Det luktade inta karamell direkt.
Det var en köpelåda. Tog nog inte mer än fem minuter.
Med "rätt" material och volym kan man spela sönder vad som helst på väldigt kort tid.

Är kanske elakt att skriva, men skruva ur elementet och lukta på det. Du känner direkt om lacken på spolen har gått varm.

Du kan dessutom testa att trycka på konen. Det ska gå lätt och låta skrapfritt hela vägen ner i botten.
Detta bör du dock göra när du monterat ur elementen ur lådan nu när du gjort dom slutna.
Senast redigerad av bakerman22 2014-01-04 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:27

bakerman22 skrev:Jag skulle också prova att köra elementen utan låda först.
Jag får testa det imorgon, jag skulle dock bli väldigt förvånad om jag hade bränt spolarna, så hemskt starkt spelar jag inte 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 01:27

doglas2009 skrev:

Var det samma högtalarelement? Jag har inte läst tråden och kommer heller inte läsa tråden. Om det är samma element så´är det troligtvis läckage någonstans.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2014-01-04 01:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:29

petersteindl skrev:
doglas2009 skrev:

Var det samma högtalarelement?
Yes, först hade jag dom i 75l slutna lådor sen byggde jag ~140l portade lådor med en avstämning omkring 23-25hz, och nu satte jag bara igen portarna, alltså har jag nu ~140l slutna lådor.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:30

doglas2009 skrev:
Jag får testa det imorgon, jag skulle dock bli väldigt förvånad om jag hade bränt spolarna, så hemskt starkt spelar jag inte 8O

Observera att jag redigerade mitt inlägg...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 01:33

Jag editerade mitt tidigare inlägg.

Om du hade mindre slutna låder så rörde sig konerna mindre för samma inspänning. Där har du en stor skillnad.

Lyssna på elementen i fri luft. Styr ut dem till X-max vid 20 Hz. Lyssna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 01:34

bakerman22 skrev:
doglas2009 skrev:

Observera att jag redigerade mitt inlägg...

Jag gjorde också det :) Douglas får läsa våra inlägg igen.

LasseA

Inläggav LasseA » 2014-01-04 01:36

doglas2009 skrev:
LasseA skrev:

Jag menar att dom börjar låta konstigt vid väldigt svag volym, med 20hz spelandes.

Jag kan lyssna på "vanlig" musik på hyfsad volym utan missljud, det är när elementen börjar röra sig mer som det konstiga ljudet börjar.
Det jag undrar är vad du menar med svag volym. Menar du att 20Hz tonen hörs svagt? Hur högt låter det om du spelar en högre frekvens med samma volym?

Jag tänker som så att hörtröskeln för 20Hz är relativt hög gentemot högre frekvenser (samt att din låda ser ut att spela just 20Hz ca 6dB lägre än frekvenser >25Hz) och att du sannolikt drar på rätt högt på volymratten för att höra just 20Hz tonen och då distar elementet.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:37

Jag var hemma hos en kompis för ett par år sen. Han frågade efter en riktigt elak baslåt. Jag tipsade om IM- Never Never land tror jag den heter.
Han sökte på Spotify, hittade den, satte på den och drog upp som FAN.
Hans lilla Yamaha kämpade för glatta livet..

Jag sade åt honom att han nog inte skulle pressa den så hårt, men han avvisade det med att det givetvis fanns "en massa filter och säkringar och grejer".
Jag sa åt honom att skylla sej själv.

Han poppade på som fan, och mycket riktigt spred sej den bekanta lukten i rummet efter ett tag.
Jag sade åt honom att stänga av.
Jag hade inte behövt, men jag körde in näsan i porten för säkerhets skull.

Spolen var ganska rostad. Det luktade inta karamell direkt.
Det var en köpelåda. Tog nog inte mer än fem minuter.
Med "rätt" material och volym kan man spela sönder vad som helst på väldigt kort tid.

Är kanske elakt att skriva, men skruva ur elementet och lukta på det. Du känner direkt om lacken på spolen har gått varm.

Du kan dessutom testa att trycka på konen. Det ska gå lätt och låta skrapfritt hela vägen ner i botten.
Detta bör du dock göra när du monterat ur elementen ur lådan nu när du gjort dom slutna.
Jag testade att bara försiktigt trycka på konen nu, och det går hur lätt som helst (alltså som det ska...), jag ska såklart testa även när dom inte är i lådorna. Jag lyfte omkring elementen innan, och då var spolen kanske 30cm från min näsa, om det nu luktar så starkt med bränd spole borde jag väl känt det...?

Och som sagt jag brukar inte spela speciellt starkt. Jag HOPPAS verkligen inte spolarna är brända eller att det är något annat mekaniskt fel!!!

När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig.. 8O

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum