bakerman22 skrev:Jag skulle också prova att köra elementen utan låda först.
Jag skulle lukta på dom också. Lukten av bränd spole känner man..
Jag var hemma hos en kompis för ett par år sen. Han frågade efter en riktigt elak baslåt. Jag tipsade om IM- Never Never land tror jag den heter.
Han sökte på Spotify, hittade den, satte på den och drog upp som FAN.
Hans lilla Yamaha kämpade för glatta livet..
Jag sade åt honom att han nog inte skulle pressa den så hårt, men han avvisade det med att det givetvis fanns "en massa filter och säkringar och grejer".
Jag sa åt honom att skylla sej själv.
Han poppade på som fan, och mycket riktigt spred sej den bekanta lukten i rummet efter ett tag.
Jag sade åt honom att stänga av.
Jag hade inte behövt, men jag körde in näsan i porten för säkerhets skull.
Spolen var ganska rostad. Det luktade inta karamell direkt.
Det var en köpelåda. Tog nog inte mer än fem minuter.
Med "rätt" material och volym kan man spela sönder vad som helst på väldigt kort tid.
Är kanske elakt att skriva, men skruva ur elementet och lukta på det. Du känner direkt om lacken på spolen har gått varm.
Du kan dessutom testa att trycka på konen. Det ska gå lätt och låta skrapfritt hela vägen ner i botten.
Detta bör du dock göra när du monterat ur elementen ur lådan nu när du gjort dom slutna.
Jag testade att bara försiktigt trycka på konen nu, och det går hur lätt som helst (alltså som det ska...), jag ska såklart testa även när dom inte är i lådorna. Jag lyfte omkring elementen innan, och då var spolen kanske 30cm från min näsa, om det nu luktar så starkt med bränd spole borde jag väl känt det...?
Och som sagt jag brukar inte spela speciellt starkt. Jag HOPPAS verkligen inte spolarna är brända eller att det är något annat mekaniskt fel!!!
När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig..