Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Harryup skrev:Är det inte enklare att spela in med olika samplingar samtidigt av levande musik och sen kan man lyssna och höra om man hör nån skillnad.
Jag ser inget praktiskt i en massa omsamplingar som skulle motsvara hur jag lyssnar på musik och inte nån annan heller.
Vill man veta om det går att höra skillnad på formaten så skulle jag inte ändra något utan hålla kvar filerna i originalformat.
mvh/Harryup
Det finns som jag beskrev ovan en massa tekniska problem med det. Man kan förstås göra som du säger, men då är det svårt att veta om det beror på samplingsfrekvensen man har valt eller om det beror på att uppspelningsutrustningen är olika bra på att hantera de olika samplingsfrekvenserna.
Det är (tycker jag) mycket intressantare att isolera tex frågan om vilken samplingsfrekvens som är tillräcklig från om Windows uppsamplare är bra eller dålig.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Är det inte enklare att spela in med olika samplingar samtidigt av levande musik och sen kan man lyssna och höra om man hör nån skillnad.
Jag ser inget praktiskt i en massa omsamplingar som skulle motsvara hur jag lyssnar på musik och inte nån annan heller.
Vill man veta om det går att höra skillnad på formaten så skulle jag inte ändra något utan hålla kvar filerna i originalformat.
mvh/Harryup
Det finns som jag beskrev ovan en massa tekniska problem med det. Man kan förstås göra som du säger, men då är det svårt att veta om det beror på samplingsfrekvensen man har valt eller om det beror på att uppspelningsutrustningen är olika bra på att hantera de olika samplingsfrekvenserna.
Det är (tycker jag) mycket intressantare att isolera tex frågan om vilken samplingsfrekvens som är tillräcklig från om Windows uppsamplare är bra eller dålig.
Min fetning.
Jag är fullständigt övertygad om att det är där skillnader till stor del ligger och därför är det ointressant att hålla på och sampla om så att man inte vet vad dessa omsamplingar bidrar med. Man kommer aldrig runt det som jag ser om man vill testa på sätt som motsvarar hur man spelar musik hemma.
Jag testar inte motor och kaross separat utan kör bilen.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Absolut, men nu kan jag bara konsumera färdiga modeller så jag har ingen nytta av att testa saker separat.
Jag har gjort en del tester där serverprogram liggandes på olika platformar varkar ha betydelse. Nu har jag inte testat olika generationer men efter det gav jag upp idén på att hitta generella "svar". Olika firmwares låter olika, olika programversioner låter olika, datorer fungerar olika bra över tid.
Hur vet vi att omsaplingsdatorn verkligen gör det helt rätt?
Bättre att be Bertil Alving testa att spela in samma stycke i nån snutt musik med olika samplingar så är det nån med erfarenhet och full koll som står för originalfiler. Fast inte ens då vet vi om inspelningsutrustningen möjligen påverkar olika vid olika samplingar. Men Bertil har säkert undersökt det.
mvh/Harryup
anjora skrev:jag har skapat två ljudfiler av olika kvalité, den ena är orginal och den andra har konverterats ned till dålig kvalité och upp igen. jag lade först upp dem som .7z fil men fick felmeddelande så jag lade också upp den var för sig som .flac
https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g
jag har klippt bort 75% av låten för att endast få med de intressanta bitarna. för att blindtesta så rekomenderar jag deadbeef(linux) och foobar2000(windows), i foobar2000 kan man blindtesta genom att använda slumpknappen, man får se till att den dåliga spelas var annan gång
i deadbeef kan man trycka på start många gånger snabbt tills man inte vet vilken låt man spelar, sedan så ställer man in så att deadbeef loopar när alla låtar är spelade och på så sätt hör man den dåliga var annan gång.
detta är enligt mig det mest exacta sättet att testa ljudkvalité då man confirmation bias minimeras., ABX test är inte lika exacta pga placebo när man lyssnar öppet, jag rekomenderar att INTE lyssna öppet först utan börja blindtesta direkt och välja den som låter bäst, sedan så är det bara att upprepa testet och se ifall resultatet blir det samma.
det är en fördel ifall man lyssnar med högtalare med specialla diskanter, helst att diskanterna spelar upp till iallafall 30khz, hörlurar är inte att föredra då alla jag har studerat har haft dålig frekvensgång över 10khz, och även ifall hörlurarna skulle ha bra frekvensgång så kan man uppfatta ljud på andra sätt än genom öronen(vet ej ifall det är relevant för detta testet). det kan ev vara så att man kan känna ultraljud precic likt att man kan känna infraljud.
syftet med testet är att se ifall ljud långt över vad som anser vara hörbart ändå kan påverka ljudupplevelsen och väldigt många är tveksamma till om ex 192kS/s är hörbart bättre än 96kS/s under bra förhållanden(vettig konvertering, acceptabel elekronic, osv). Givetvis finns det elektronik som beter sig märkligt vid höga frekvenser även om jag tvivlar på att detta är speciellt vanligt.
jag tycker mig höra skillnad men inget statisktiskt säkert(blindtest) och jag har heller inte tid att testa detta ordentligt.

Svante skrev:FÖR MIG är det intressantare att testa delarna separat, eftersom jag begriper mig på hur omsamplare fungerar och kan testa dem. Jag skrev min första 1991, tror jag. Jag utvecklade alldeles nyligen en ny omsamplare till min ljudeditor och har precis börjat mäta på en massa AD- och DA-omvandlare för LTS räkning.
imac skrev:Svante skrev:FÖR MIG är det intressantare att testa delarna separat, eftersom jag begriper mig på hur omsamplare fungerar och kan testa dem. Jag skrev min första 1991, tror jag. Jag utvecklade alldeles nyligen en ny omsamplare till min ljudeditor och har precis börjat mäta på en massa AD- och DA-omvandlare för LTS räkning.
Låter intressant o förklarar varför du gillar omsampling![]()
En nyfiken fråga då, har det hänt mycket sedan -91 med hur man omsamplar eller finns det bara ett sätt att göra det på?
Johan1221 skrev:ursäkta en oinsatt men går 96 och 44khz lika högt upp i frekvenserna? har för mig att jag hört att 96khz går upp till 47khz och 44khz till 22khz (nyquist teorin med dubbla samplingsfrekvensen?)
för isånnafall blir ju intervallet mellan varje "sample" samma och då fattar jag inte riktigt hur man med ett mänskligt öra kan märka skillnad :/
anjora skrev:om någon använder en tveksam windows omamplare så kommer detta förstöra båda låtarna efterssom båda innehåller information över 22khz.n3mmr skrev:Dessutom; Frågan "XXX låter bättre" är lite meningslös. Hur ska man veta HUR det ska låta, dvs hur vet man hur korrekt återgivet ljud låter.
jag tycker att det oftast låter bäst om man har med alla hörbara frekvenser och nedsamtlat låter sämre i kanske 90% av fallen(om man hör skillnad i blidtest)
jag tycker att gittarren i frozen_96 låter nästan magiskt, medan frozen_54 låter tråkigae och att det saknas något, det var iallafall så jag skilde dem å när jag blindtestade. det lät faktiskt som om en del av övertonerna saknades men skillnaden var subil och inte som FLAC vs vorbis q100 som är betydligt enklare att skilja
Svante skrev:Nu har jag kunnat ladda ner filerna och ser vad de innehåller. Jag kan inte undanhålla er spektrogrammen på låtarna för det syns så tydligt hur de är gjorda.
De verkar innehålla en fil för regnljuden som är bandbegränsad till ~10 kHz, en med gitarr/bas/percussion med frekvenser upp till nära 48 kHz och en mot slutet (är det sprakande eld?) som är bandbegränsad till 16 kHz.
Så tyckte man att det var bättre högfrekvensåtergivning av regnet så kan man ta sig en funderare.
anjora skrev:hypotesen om att det är windows omsanplaren/electronik som gör skillnaden fallet på att det just nu står 6-1 till frozen_96, det borde snarare vara frozen_54 som hade lett om den hypotesen hade stämt.
anjora skrev:Svante skrev:Nu har jag kunnat ladda ner filerna och ser vad de innehåller. Jag kan inte undanhålla er spektrogrammen på låtarna för det syns så tydligt hur de är gjorda.
De verkar innehålla en fil för regnljuden som är bandbegränsad till ~10 kHz, en med gitarr/bas/percussion med frekvenser upp till nära 48 kHz och en mot slutet (är det sprakande eld?) som är bandbegränsad till 16 kHz.
Så tyckte man att det var bättre högfrekvensåtergivning av regnet så kan man ta sig en funderare.
intressant, då då hörde jag skillnad på rätt sak, det verkar också som om låten innehåller nyttig information över 26khz och inte bara brus.
jag skulle tippa att regnet/brasan har bandbegränsats för att det bara är brus vid dessa höga frekvenser.
Svante skrev:Det finns i princip bara ett sätt att göra det rätt, det finns ett par metoder att komma nära detta riktiga, och den ökade datorkraften som finns idag gör att man kommer (mycket) närmare det perfekta idag än man gjorde 1991.
Svante skrev:Nä. Om det nu går att höra en skillnad lär det vara tämligen svårt. Om en fil heter *_96 och den andra *_56 så är det väääldigt lätt att tycka att den som heter 96 låter bättre. Faktum är att i ett öppet test skulle jag förvänta mig ungefär det resultatet även om filerna vore identiska.
IngOehman skrev:En intressant sak att undersöka är hur spektrala innehåller på det som når
hans öron i de två fallen ser ut. Om HF som i ena fallet finns med och i det
andra inte finns med hörs lätt så kan det beror på att elektroniken inte är
alldeles kapabel att hantera untraljudsinformationen, och att hörbara ljud
uppkommer som funktion därav.
Vh, iö
imac skrev:Svante skrev:Det finns i princip bara ett sätt att göra det rätt, det finns ett par metoder att komma nära detta riktiga, och den ökade datorkraften som finns idag gör att man kommer (mycket) närmare det perfekta idag än man gjorde 1991.
Är principerna ungefär samma när man samplar upp som ner?
Vad är det för skillnader på metoderna som man kan använda? Finns det några inställningar som man kan "tweaka"?
Vad är det som är kvar för att komma till den perfekta omsamplingen?
anjora skrev:Svante skrev:Nä. Om det nu går att höra en skillnad lär det vara tämligen svårt. Om en fil heter *_96 och den andra *_56 så är det väääldigt lätt att tycka att den som heter 96 låter bättre. Faktum är att i ett öppet test skulle jag förvänta mig ungefär det resultatet även om filerna vore identiska.
När jag startade motsvarande tråd på sweclockers så var det mer än en person som trodde att frozen_54 var orginal och folk skickade PM för att få reda på det rätta svaret... jag uppskattar att du lade upp dessa filer då det är bra att testa med mer än en omsamplare. Sedan så skrev jag klart och tydligt att der var meningen att blindtesta filerna.
Även om det inte är uppenbart genom att titta på namnet vilken fil som är orginal så går det fortfarande att ta reda på vilket fil som är orginal om man innehar lämpligt program, det hela bygger på att folk är ärliga. Man kan även genom att titta på filstorleken räkna ut vilket som antagligen är orginal(om det är .flac)
Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
Hör ni någon skillnad? I sådana fall, beskriv den!
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_A.flac
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_B.flac
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_C.flac
anjora skrev:hypotesen om att det är windows omsanplaren/electronik som gör skillnaden fallet på att det just nu står 6-1 till frozen_96, det borde snarare vara frozen_54 som hade lett om den hypotesen hade stämt.
Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
anjora skrev:Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
alla tre filerna är förstörda och låter sämre än orginal, tyckte Frozen_B lät minst dåligt.
Svante skrev:Kan du beskriva skillnaden? Och en samvetsfråga; har du tittat på vågformerna eller analyserat dem på något annat sätt?
shifts skrev:Jag lyssnade på regnpassagen i låtarnas början upprepade gånger, både via min Airport Express (omsamplar allt som inte är 16/44 till 16/44) samt AppleTV (omsamplar allt som inte är 16/48 kHz till 16/48 kHz).
Hörde ingen skillnad, men lyssnade inte blint. Av det anjora skrev tänkte jag ibland att frozen_B lät lite öppnare än de andra, men vips var den skillnaden också borta vid andra lyssningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster