Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-01-08 15:56

Ni som vill tysta ner all kritik och ifrågasättande av syftet med att skänka bort kablar mm till er säger jag tänk en eller att par gånger till.
Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt att göra det i denna tråd istället för att skapa ny tråd.

Jag har helt missat att patrik87 finansierar sitt kabel och mystikbyggande mer lera och koppar?? jag utgår ifrån att han får tag i det helt lagligt?
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 16:02

NiklasF skrev:
Morello skrev:
DVD-ai skrev:Ingvar har dock inte varit annat är konstruktiv.
Han har ställt frågor ur tekniskt perspektiv och velat få det förklarat för sig hur prylarna är tänkta att fungera, vilket han inte får svar på. (inte på det vis som han önskar i vilket fall :) )

Det är dom trista kommentarerna jag är trött på enbart... :?

Frågorna är ju retoriska -klart han inte får tekniska svar av en en ormoljenasare!

Sånt här är ju så förbannat onödigt!

Kan ju tyckas, men har du sett den minsta tillstymmelse av teknisk analys från PAtrick?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-08 16:06

pinnen skrev:Ni som vill tysta ner all kritik och ifrågasättande av syftet med att skänka bort kablar mm till er säger jag tänk en eller att par gånger till.
Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt att göra det i denna tråd istället för att skapa ny tråd.

Jag har helt missat att patrik87 finansierar sitt kabel och mystikbyggande mer lera och koppar?? jag utgår ifrån att han får tag i det helt lagligt?

Och här antyds det på att Patrick87 är en tjuv, nu får du ta mig fan kamma dig och sätta på dig skämsmössan!!!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-08 16:15

rhenrics skrev:
Birger skrev:Jag håller med om punkt ett och två fast kanske inte punkt tre.

Det som är så bra med faktiskt.se är att här blir du inte utkastad om du tror på diverse geschäft. Du får dock räkna med att få slita för att klara debatten med alla kunniga här. På andra fora blir du utkastad om du ifrågasätter geschäft. Det är en jätteskillnad i mina ögon och gör att dom andra hififora numera är små och marginaliserade.

Punkt fyra är mer mellan dig och Sky-eye men kanske mer mellan er som privatskribenter på forat än som redaktör kontra medlem. I sak tycker jag dock att det är du som har rätt och också ha rätt i att ifrågasätta varför patrik87s gör som han gör här på forat.

Jag undrar ju också som sagt vad haken hans är med att skänka kablar för flera hundra kronor stycket är :)

Så länge du skänker bort varuprover gratis så är det ytterligt få som verkar intresserad av det tekniska. Jag kan tänka mig att om Jorma skulle köra samma taktik (kalla det good-will, marknadsföring eller vad ni vill) så skulle folk vara mer skeptiska till syftet. Men när en skogstokig fanatiker (en image han odlat genom åren och som ingen verkar ifrågasätta) gör det, då kallas det filantropi.

Hur han finansierar skiten är väl uppenbart, han har ju enligt egen utsaga sålt koppartråd och lera för tiotusentals dollar.

Det jag tycker är mest trist med denna tråd är att all kritik tystas ner. Ungefär som om det fanns någon slags på förhand given överenskommelse om vad som får skrivas i en tråd. Så har det inte varit förut på detta forum. Åtminstone inte så länge man hållit sig till ämnet.

Jag tycker det är bra att frågor ställs och saker ifrågasätts men inte att ni (utifrån er tolkning av vad faktiskt.se är till för) strävar efter att "tysta ner" en medlem som Patrick82 - som alldeles uppenbart hamnar utanför allt normalt "geschäft" inom vanlig hifi. Edit: och det mesta annat också :)

Det borde väl vara rätt tydligt för er att det rör sig om nåt alldeles unikt - där gränsen mellan hobbyverksamhet och kommersiell verksamhet är väldigt suddig.

Vi andra tycks förstå det, och underskatta inte vår förmåga att skilja på kommersiell ormolja, hobbyfilantropi och kreativ "marknadsföring".

Det är väl bättre att vi diskuterar saken, skapa gärna en separat tråd där vi kan diskutera gränserna för hobbyverksamhet och rent kommersiell verksamhet och dess närvaro på internetforum. Här är kanske fel plats.

Det kan ju vara intressant att reda ut i vilken grad kablar, SD-fötter, slutsteg, högtalare är att betrakta som resultat av engagemang eller ren profithunger :roll: ;)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-01-08 16:31

DVD-ai skrev:Och det är för mig en gåta hur du totalt kan missa det fundamentala i det hela...

Det är något som i folkmun brukar beskrivas som "en kul grej"!

"en kul grej" för vem? Rent statistiskt så är antalet personer som under flera år medvetet "spelar en roll" för att göra "en kul grej", "ett inlägg i samhällsdebatten", "ett konstverk" osv, och dessutom lägger inte oansenliga ekonomiska resurser på att bygga upp sin "rollfigur" försvinnande få jämfört med dem som av olika skäl tillfälligt eller permanent kanske inte har en helt sund verklighetsuppfattning och som därigenom kanske uppmuntras till att göra inte helt genomtänkta saker, av folk som ser det hela som "en kul grej".
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-08 16:51

jag tänkte samma sak om loket und bingolotto

trevliga filuren loket som snodde svaga folks pengar varje helg
patricks kablar, ja då får man ju grejor i handen, lotter är ju bara papper att kasta oftast
(okej en ganska dålig jämförelse.. men..)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2014-01-08 17:23

hevi skrev:
DVD-ai skrev:Och det är för mig en gåta hur du totalt kan missa det fundamentala i det hela...

Det är något som i folkmun brukar beskrivas som "en kul grej"!

"en kul grej" för vem? Rent statistiskt så är antalet personer som under flera år medvetet "spelar en roll" för att göra "en kul grej", "ett inlägg i samhällsdebatten", "ett konstverk" osv, och dessutom lägger inte oansenliga ekonomiska resurser på att bygga upp sin "rollfigur" försvinnande få jämfört med dem som av olika skäl tillfälligt eller permanent kanske inte har en helt sund verklighetsuppfattning och som därigenom kanske uppmuntras till att göra inte helt genomtänkta saker, av folk som ser det hela som "en kul grej".
Bra skrivet. Mycket bra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 17:29

Spot on!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 17:39

Morello skrev:1. Han ägnar sig åt ren geschäft och bondfångeri/lurenskojeri (hans säljer ju kablar också enligt egen utsago) Coconut eller Jorma design - same shit!
2. Forumet sponsrar i någon mening verksamheten genom att tillåta massiva reklamkampanjer.
3. Faktiskt.se var från början (men inte längre) en motpol till flummet i branschen. Jag tycker det är OHYGGLIGT tråkigt att faktiskt.se numera är som vilket forum som helst. Var tog integriteten vägen?
4. Forumets "redaktör" Sky-eye går sedan till angrepp mot mig och upplyser om att jag inte förstår så mycket etc. blabla.

Ett ögonblick, redaktör'n.

Beträffande punkt 3:
Faktiskt.se är ingen organisation med en agenda och bestående av individer som har en mer eller mindre uniform hållning till hemma-musik-lyssnar-hobbyn.
Det kan naturligtvis styras upp av forumägarna om de så skulle önska.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-08 17:43

Och vem ska avgöra vad som är "inte helt sund verklighetsuppfattning" eller inte?

Ska man per automatik betraktas som mer eller mindre knäpp om man "gör en kul grej"?

Vad blir bättre om De Som Är Sunda påpekar att det är en osund grej? Vill ni att Patrick82 lägger ner och slutar vara knäpp och osund? Vad sen?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-01-08 17:45

Är man på något vis orolig över Patricks hälsa tycker jag man ska göra något konkret för personen i fråga. Att sitta och kalla personen en massa otrevligheter tror jag däremot inte kommer hjälpa.

Upp till bevis nu alla oroliga medlemmar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-08 19:10

hevi skrev:
Patrick82 skrev:Jag ville bli av med gamla kablar så jag kunde bygga nya. När släktingar kom på besök under julen satt jag på golvet och byggde mer kablar.

Får inte riktigt ihop det här ovan med det här nedan, som står på sid 1:

Patrick82 skrev:Nästan alla sladdar tar 2-3 månader att bygga.

Det är väl en fyra, fem kablar därunder och om var och en tar 2-3 månader att bygga så borde det ju tagit i alla fall något halvår att producera det du gjorde under en enda julhelg?

Tummar du månne på "kvaliteten"?

Det tar 2-3 månader att bygga de stora kablarna, 2 veckor för de små. Jag bygger mer än 30 kablar samtidigt, alla 2 meters kablar hänger i garderoben. De stora ligger under sängen eller bakom soffan.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-08 19:16

Morello, är du så bitter över att du inte får göra reklam för ditt företag här på forumet så gör som patrick, ge bort saker. Jag garanterar att tråden får vara kvar. Vad tjänar du på att vara här i tråden och gnälla och gråta?

Det börjar bli uppenbart att patricks lön för detta bara är tacksamhet. Vi som fått kablar är jättetacksamma över dessa. Vart har du ditt problem i det? Får patrick goodguy-stämpel som du vill ha?

Låt oss tro på vår ormolja. Den är ju iaf gratis.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-08 19:19

Så länge det finns skeptiker kommer jag bygga kablar gratis och skicka till folk. Jag hade tänkt lägga ner bolaget efter nyår och börja komvux igår, men efter att ha sett vad Morello skrivit har jag bestämt mig för att fortsätta med kablarna hela mitt liv. Det är tack vare honom jag började skicka kablar efter vad han skrev i tweaks tråden. :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2014-01-08 19:22

Haha :D

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-01-08 19:25

Och här antyds det på att Patrick87 är en tjuv, nu får du ta mig fan kamma dig och sätta på dig skämsmössan!!!

Du har ju rätt till din egna tolkning av vad jag skrev men jag skrev att jag utgår ifrån att han fått kopparn lagligt och nästan gratis. Jag var inte tydlig med att min mening med det är att han ändå lägger ut en ansenlig mängd pengar och framför allt tid för att bygga dessa kablar och gör det numera delvis får jag ju tro helt gratis.

Så nu har jag i alla fall kammat mig. Någon jäkla skärmmössa vägrar jag sätta på mig för det förstör ju kamningen :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-08 19:46

IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:Berätta!

Vad är det som gör dem bra?

Att de förbättrar ljudet på olika sätt.

Jomenalltså... Vad är det som gör att de förbättrar ljudet?

Jag undrar alltså inte över skälet till att du tycker att de är bra, utan
vad det är hos dem som gör dem bra, deras konkreta egenskaper alltså.
Hur, i betydelsen med vilka metoder, de är bra?

Hur påverkas ljudåtergivningen?

Själv vill jag ju inte att själva ljuden skall förbättras eller på annat sätt
påverkas (de som musikerna spelade fram alltså). Men jag vill gärna ha
en riktigt god ljudåtergivning.

Vh, iö

Jag skulle kunna skriva en bok om varför kablar och tweaks förbättrar ljudet. De påverkar ljudet på liknande sätt som komponenter gör. Ett metallchassi låter annorlunda än ett plastchassi. När man hör detta är det uppenbart att om man lägger något på chassit, måste ljudet ändras också.

Det är samma med kabeln, den hänger från chassit och påverkar vibrationerna. Det har inget att göra med strömmen som färdas genom kabeln. En extra tjock kabel släpper inte igenom mer ström, anledningen till varför basen blir större är för att det finns mer koppar i kabeln. Ju mer koppar desto större bas. Kopparn behöver inte ens vara i kabeln, den kan vara utanför signalvägen, och man får samma resultat. För mycket koppar ger ett orealistiskt och mekaniskt ljud, för lite koppar och det låter kantigt och tunt.

Om man lägger något runt kopparn ändras ljudet beroende på vilket material man använder. Om man använder tillräckligt mycket kvarts kristaller kan man göra så att kopparn "försvinner". Kristallerna dominerar ljudet och det låter mer realistiskt. Till slut är det bara kristallerna som har betydelse, inte kabeln inuti. Allt handlar om kristallerna, det är de som gör ljudet. Varje kristall har sitt eget ljud. Om man bara använder en typ av kristall gör det ljudet platt, men om man kombinerar flera olika kristaller kan man få fler dimensioner i ljudet. Jag brukade lyssna på samma 30 sekunders låt i ett år, 5-10 timmar per dag. Detta för att hitta den magiska formeln. Jag ville komma djupare och djupare in i en annan dimension, till slut lyckades jag. Sedan tog jag det ännu längre, jag ville ha mer och mer. Att tweaka med kristaller är livet. Det finns inget annat.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-08 20:01

Patrick82 skrev:
Patrick82 skrev:Nu när tejpen är slut kanske jag ska beställa tejp där det står Coconut-Audio på, vad sägs?

Tejpen är på gång, 5-7 veckors leveranstid för några hundra rullar.

Jag bestämde mig för att avbeställa tejpen och köpa kontakter för pengarna. Jag har börjat bygga några stora kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 20:01

Nööh,

Skicka ett par kablar till farbror Morello, så blir han glad igen.

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 20:05

Jag tycker att n'där Patrick verkar både trevlig, avspänd och snäll.

Fast jag greppar'nte varför karln skänker bort kablar. Men det är ju mitt problem.

Dessutom tror jag att vederbörande har en stor skopa humor.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-01-08 21:07

Vinylcalle skrev:Är man på något vis orolig över Patricks hälsa tycker jag man ska göra något konkret för personen i fråga. Att sitta och kalla personen en massa otrevligheter tror jag däremot inte kommer hjälpa.

Upp till bevis nu alla oroliga medlemmar.

MvH Carl

Det kanske inte framgick speciellt tydligt av mitt inlägg, så tillåt mig klargöra min ståndpunkt lite mer nyanserat:

Det finns uppenbarligen rätt många här som direkt eller indirekt anser att Patrick82 gör detta som ett skämt, alltså att det han håller på med är så absurt att det omöjligtvis kan gå att ta på allvar.

Om man då tillhör dem som är övertygad om att det rör sig om ett skämt, så bör man också fråga sig hur sannolikt det egentligen är att det rör sig om ett skämt, då snubben i princip kört på den här linjen i åtta+ år nu på ett inte oansenligt antal hifi-forum med tusentals inlägg om dyrkablar, tweaks och annat. Ett skämt som i så fall kostat många tusen timmars målmedvetet arbete under i runda slängar åtta års tid och en jäkla massa pengar, och som kulminerar i att ge bort kablage till materialkostnad av rätt så många tusenlappar (furutech-kontaktdon, t ex är inte gratis).

Även om det är ett skämt från Patrick82s sida så bör ni som tror på att så är fallet fråga sig hur sunt det är att lägga så oerhört mycket tid och pengar på ett dylikt skämt (ett ganska lamt skämt, dessutom, IMHO) -i min värld är det helt klart på gränsen till mindre sunt, och bör inte uppmuntras.

Så, sorry, men det är för långsökt för att vara "en kul grej", så då ligger dåligt (eller kanske genialt, vad vet jag) affärssinne, alternativt någon form av mental problembild närmare tillhands. Personligen tror jag dock på affärs-alternativet, eftersom det hela är orkestrerat på ett i sammanhanget mycket systematiskt sätt...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 21:18

Ja, det är just det du skriver, som känns lite märkligt.
Minst sagt.

Men jag är själv lite udda i vissa avseenden, så det kan ju även en och annan annan vara...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-01-08 21:19

Jag håller med Morello och Hevi till fullo.

Oavsett om man tror att Patrick82 gör det här för att han tycker det är kul skulle jag inte, från Patrick82, ha samvete att ta emot en kabel med Furutechkontakter där materialet förmodligen kostar över 1000 spänn. Det verkar ju ha gått tiotusentals kronor bara till kontakter om man räknar ihop alla sladdar som givits bort. Oavsett hur "roligt" det nu skulle vara att få en sån här plojpryl så tror jag Patrick82 skulle haft bättre nytta av pengarna om han betalt in till sin pension eller nåt annat. Om han sen inte tycker det är ju upp till honom men jag skulle inte kunna ta emot det och oavsett vad som sägs i tråden, kalla mig cynisk om man vill, så tror jag inte det är ett sundhetstecken som visas i tråden. Varken från Patrick82 eller massans habegär.

Patrick82 skrev:Bild
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-08 21:23

Patrick82 skrev:Så länge det finns skeptiker kommer jag bygga kablar gratis och skicka till folk. Jag hade tänkt lägga ner bolaget efter nyår och börja komvux igår, men efter att ha sett vad Morello skrivit har jag bestämt mig för att fortsätta med kablarna hela mitt liv. Det är tack vare honom jag började skicka kablar efter vad han skrev i tweaks tråden. :)

Spot on! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-01-08 21:24

Spot on vadå?

Var det var ett klokt beslut att inte börja på Komvux och utbilda sig utan istället fortsätta bygga kablar för dyra pengar som man sen ger bort?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 21:25

Nej, själv vill jag absolut inte ha några kablar.
Jag ids inte utföra det extremt lätta arbetsmomentet att skifta.

Även om de mot all min förmodan skulle göra jättesusen för ljudet, så väjer jag att låta bli.

Har ingen lust helt enkelt och är inte ens nyfiken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-08 21:28

Jag hade svårt att ta Patrick på allvar till en början, hittade något forum där han skrivit om Nordost mm på ett sådant sätt att jag var övertygad om att han var djupt ironisk. Med tiden har jag börjat ifrågasätta den övertygelsen och än mer förvirrad blev jag när jag provade jättesnoken jag fick mig tillsänd. För varje kabel som Patrick levererar lurar han en äkta ormoljesäljare på en affär, det är lite positivt kan jag tycka, men av bilder, kontoutdrag och texter som kommit på senare tid börjar jag också fundera lite som UrSv, det kanske inte är en sån kul grej trots allt. Lite smolk i glädjebägaren där. Hans söta flickvän måste vara oerhört tålmodig och förstående dessutom. Jag hoppas att Patrick egentligen är någon som vunnit sanslöst många miljoner på Lotto eller dylikt och nu förverkligar en dröm.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 21:30

Är det någon här som känner karln?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-08 21:33

UrSv skrev:Spot on vadå?

Var det var ett klokt beslut att inte börja på Komvux och utbilda sig utan istället fortsätta bygga kablar för dyra pengar som man sen ger bort?

I liberalismens namn tycker jag att han får göra som han vill! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-08 21:33

Men, det är kanske inte så konstigt att han kan hysta iväg lite sladdar gratis?
Avansen på de han tar betalt för kanske gör att gratishystandet närmast är att betrakta som felräkningspengar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi