Moderator: Redaktörer
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Berätta!
Vad är det som gör dem bra?
Att de förbättrar ljudet på olika sätt.
Jomenalltså... Vad är det som gör att de förbättrar ljudet?
Jag undrar alltså inte över skälet till att du tycker att de är bra, utan
vad det är hos dem som gör dem bra, deras konkreta egenskaper alltså.
Hur, i betydelsen med vilka metoder, de är bra?
Hur påverkas ljudåtergivningen?
Själv vill jag ju inte att själva ljuden skall förbättras eller på annat sätt
påverkas (de som musikerna spelade fram alltså). Men jag vill gärna ha
en riktigt god ljudåtergivning.
Vh, iö
Jag skulle kunna skriva en bok om varför kablar och tweaks förbättrar ljudet. De påverkar ljudet på liknande sätt som komponenter gör. Ett metallchassi låter annorlunda än ett plastchassi. När man hör detta är det uppenbart att om man lägger något på chassit, måste ljudet ändras också.
Patrick82 skrev:Det är samma med kabeln, den hänger från chassit och påverkar vibrationerna. Det har inget att göra med strömmen som färdas genom kabeln. En extra tjock kabel släpper inte igenom mer ström, anledningen till varför basen blir större är för att det finns mer koppar i kabeln. Ju mer koppar desto större bas. Kopparn behöver inte ens vara i kabeln, den kan vara utanför signalvägen, och man får samma resultat. För mycket koppar ger ett orealistiskt och mekaniskt ljud, för lite koppar och det låter kantigt och tunt.
Patrick82 skrev:Om man lägger något runt kopparn ändras ljudet beroende på vilket material man använder. Om man använder tillräckligt mycket kvarts kristaller kan man göra så att kopparn "försvinner". Kristallerna dominerar ljudet och det låter mer realistiskt. Till slut är det bara kristallerna som har betydelse, inte kabeln inuti. Allt handlar om kristallerna, det är de som gör ljudet. Varje kristall har sitt eget ljud. Om man bara använder en typ av kristall gör det ljudet platt, men om man kombinerar flera olika kristaller kan man få fler dimensioner i ljudet.
Patrick82 skrev:Jag brukade lyssna på samma 30 sekunders låt i ett år, 5-10 timmar per dag. Detta för att hitta den magiska formeln. Jag ville komma djupare och djupare in i en annan dimension, till slut lyckades jag. Sedan tog jag det ännu längre, jag ville ha mer och mer. Att tweaka med kristaller är livet. Det finns inget annat.
PerStromgren skrev:Detta kanske är faktiskt.se:s största konstprojekt?![]()
Att få alla dessa ingenjörer så upprörda är rätt stort!
IngOehman skrev:
Om det är alldeles fritt från skadeverkningar vet jag inte dock. Kanske kan det ställa till med skada med avseende på möjligheten för många att ta till sig en vetenskaplig världsbild?
Det är klokt tycker jag!IngOehman skrev:Men å andra sidan tycker jag inte att det är
så viktigt att alla kan göra det. Det viktiga är att alla mår bra.
hevi skrev:DVD-ai skrev:Och det är för mig en gåta hur du totalt kan missa det fundamentala i det hela...
Det är något som i folkmun brukar beskrivas som "en kul grej"!
"en kul grej" för vem? Rent statistiskt så är antalet personer som under flera år medvetet "spelar en roll" för att göra "en kul grej", "ett inlägg i samhällsdebatten", "ett konstverk" osv, och dessutom lägger inte oansenliga ekonomiska resurser på att bygga upp sin "rollfigur" försvinnande få jämfört med dem som av olika skäl tillfälligt eller permanent kanske inte har en helt sund verklighetsuppfattning och som därigenom kanske uppmuntras till att göra inte helt genomtänkta saker, av folk som ser det hela som "en kul grej".
Morello skrev:Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
Jo, men även du har väl quacktis till stereon?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
Strmbrg skrev:Skall erkänna att jag till en början, då jag först noterade P82's existens, så fick jag intryck av en snubbe som drev med ormolje-branschen på ett ganska platt sätt.
Sedan hade jag en period då jag mest var arg. Arg för att jag inte förstod någonting.
Men nu tycker jag att hela företeelsen är kul.
Har dessutom nu bestämt mig för att fullständigt ge sjutton i hur han får affärerna att gå ihop och huruvida han överhuvudtaget säljer några pryttlar.
Det har väl inte jag med att skaffa.
Dessutom är jag helt ointresserad av produkterna som sådana, men "språket" P82 använder ger mig en stark känsla av provokativ humor.
Om den känslan har någon koppling till verkligheten återstår att se om vi får se.
Och, inte fasen är det väl EGENTLIGEN så angläget att få reda på det?
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
Nope
Nattlorden skrev:Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
Nope
Tråkmåns! Jag fick en tomtequackti och en Betty Boop-quackti i julklapp. Kan tänka mig precis vilken musik de optimerar.
Morello skrev:Forumets "redaktör" Sky-eye går sedan till angrepp mot mig och upplyser om att jag inte förstår så mycket etc. blabla.
Morello skrev:...Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter.
mrGaskill skrev:PerStromgren skrev:Detta kanske är faktiskt.se:s största konstprojekt?![]()
det tror jag med. En sorts psykosocial konstform
folks reaktioner i grupp om något okänt och främmande... ett levande konstverk
IngOehman skrev:
En intressant fråga man kan ställa sig givet det du berättat, är hur mycket
du föreställer dig att kablarnas dragning i övrigt i så fall påverkar ljudet. Det
borde ju vara rätt så känsligt hur de mekaniskt kontakterar andra ting (andra
kablar, racket, golvet...) och att undvika olämplig påverkan borde vara viktigt.
Eller?
Det känns som om du borde uppfinna någon sorts mekanisk isolator som
kan säkerställa puttifrån-skydd mot andra objekt, således att kablarna får
vara sig själva som de är konstruerade att vara. Eller?
Vinylcalle skrev:Är man på något vis orolig över Patricks hälsa tycker jag man ska göra något konkret för personen i fråga. Att sitta och kalla personen en massa otrevligheter tror jag däremot inte kommer hjälpa.
Upp till bevis nu alla oroliga medlemmar.
MvH Carl
Strmbrg skrev:Så, jag skriver därför PRECIS sålunda:
"Har en ingenjör humor?"
2-ch skrev:Strmbrg skrev:Så, jag skriver därför PRECIS sålunda:
"Har en ingenjör humor?"
Ligger betoningen på "HAR en ingenjör humor" eller "har EN ingenjör humor"
Menar du ingenjörer som grupp eller en specifik ingenjör?
Eller är det upp till var och en att tolka frågeställningen, mer som ett socialt experiment liksom?
Oavsett vilket så går det inte att svara på frågan.
2-ch skrev:Strmbrg skrev:Så, jag skriver därför PRECIS sålunda:
"Har en ingenjör humor?"
Nattlorden skrev:2-ch skrev:Strmbrg skrev:Så, jag skriver därför PRECIS sålunda:
"Har en ingenjör humor?"
....eller "har en INGENJÖR humor" eller "har en ingenjör HUMOR"...
IngOehman skrev:mrGaskill skrev:PerStromgren skrev:Detta kanske är faktiskt.se:s största konstprojekt?![]()
det tror jag med. En sorts psykosocial konstform
folks reaktioner i grupp om något okänt och främmande... ett levande konstverk
Ja, den dimensionen är klart intressant.
Det som sänker det lite är ju just att alla dessa ingenjörer ÄVEN har utsatts
för direkta påhopp från Patrick. Alltså något helt annat än de mer eleganta
sätt frågan om tweaks vara eller icke vara har ventilerats och provocerat,
alltså de som synts i den här tråden.
Med påhoppen med i bilden så blir ju "konsten" som yttrar sig t ex i form av
reaktionerna från ingenjörer, inte elegant och stor längre...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 26 gäster