var knarket bättre förr?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

var knarket bättre förr?

Inläggav hm2 » 2014-01-11 17:25

det kan man fan undra alltså.

jag lyssnar på norska p3 hela dagarna på jobbet men ändå tycker jag det saknas bredd där. och då vill jag meddela att norska p3 har jäääävligt högt till tak på alla sätt och vis, men kör typ pop/norsk pop på dagtid, på kvällarna är det lydverket och dj friendly eller vafan han heter, och han lirar extremt högkvalitativt material. men lydverket är bra det med med varierat crap from all over, men oftast jobbar jag inte så länge. det börjar 8 eller nåt.

jag såg nån amerikansk krigsfilm tidigare idag och direkt gick tankarna till paint it black med rolling stones. och den har jag brassat på full volym sen 5 imorse blandat med animals - house of the rising sun i ett 1/1 ratio ca, nu har jag ju bara ett par logitech 1liter crapburkar till laptopen men men, med linux kan man överstyra ljudkortet och då blir det högt ändå.

men nu när jag lyssnat så mycket på dessa så att jag kan texten så undrar jag helt enkelt om knarket va extremt mycket bättre förr, det måste fan vart det alltså. för det finns INGET av denna kaliber idag, då ska jag ju säga att jag inte lyssnar på genren vanligtvis, men ändå liksom!!

https://www.youtube.com/watch?v=ZxYGeTV6fCw
https://www.youtube.com/watch?v=hbHdNPxuf2Q

för jag har inte hört nåt ens i närheten av dessa låter på lång lång lång tid alltså.

har ni fler låtar av samma karaktär och "feel" - just shoot! åsikter/kommentarer just shoot!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-11 17:40

man kanske helt enkelt knarkade bättre! kan det ha varit så?

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 18:01

eller så var drogerna sämre så resutaten vart bättre.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-01-11 18:12

Är väl bara å lyssna på stoner metal spellistan så hör man att knarket är lika bra idag som då :D
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-11 18:13

HiLo skrev:eller så var drogerna sämre så resutaten vart bättre.
''

hehe ja det är ju faktiskt också en faktor.
mickarna kan ha vart sämre, och stärkarna också. men eftersom mickar designade för länge länge länge sen används som "referenser" så tippar jag på att mickarna var 95% så bra nu som då.

stärkarna var säkert lika bra dom, 95% så bra/dåliga som nu (inklusive dom till gitarrerna).

"kreativiteten", det är den jag tror ändras med kvaliteten på knarket. bra knark är alltid dyrt nämligen, finns definitivt inga genvägar här.

nu har ju alla råd o knarka, då kan knarket per definition inte vara särskilt bra/högprocentigt längre.

tror jag då.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-11 18:29

HiLo skrev:eller så var drogerna sämre så resutaten vart bättre.

nu när jag tänker efter så är det där extremt otroligt, det fungerar nämligen inverterat.

men för vissa skitartister kan det möjligtvis stämma, tror jag då.

jag vil inte verka spydig eller så men det är väl känt att nästan alla "artister" som vi tycker är bra, har knarkat järnet med allt dom kommer över när dom gör/gjorde musiken

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 18:32

vad jag fått lära kommer dagens micar inte i närheten av de gamla, pruduktionskostnadera skulle ligga på bort mot 3miljoner för en förstklassig studiomic.
finns visst någon entusiast som handgör micar i gamla stan i stockholm, priserna slutade om jag inte missminner mig på 2,5miljoner, tor han hann göra 2-3micar per år, elton john köpte visst en om året, så tillgången är hårt begrensad så att säga.

å jag skulle lätt välja ett AGA biorörsteg framför vilket behringer som helst alla dagar i veckan(förutom då när elräkningen kom då)

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 18:42

knarkdebatten känns överflödig,låt vuxna leva sina egna liv, skatta skiten så adikvat vård inte betynger icke brukare, och vipps så kunde vi bygga om varannat fängelse till bostäder och polisen kunde inrikta sin verksamhet på att hjälpa almänheten med vardagsbrott som idag är för arbetskrävande för att vara statistiskt försvarbara!

Men det är bara mina två centavos!!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-11 19:05

HiLo skrev:vad jag fått lära kommer dagens micar inte i närheten av de gamla, pruduktionskostnadera skulle ligga på bort mot 3miljoner för en förstklassig studiomic.
finns visst någon entusiast som handgör micar i gamla stan i stockholm, priserna slutade om jag inte missminner mig på 2,5miljoner, tor han hann göra 2-3micar per år, elton john köpte visst en om året, så tillgången är hårt begrensad så att säga.

å jag skulle lätt välja ett AGA biorörsteg framför vilket behringer som helst alla dagar i veckan(förutom då när elräkningen kom då)

jag tror det är samma skit ändå

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-11 19:07

HiLo skrev:knarkdebatten känns överflödig,låt vuxna leva sina egna liv!

det gör jag

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 19:27

passa dig för det norska heroienet bara vännen, har några vänner som skulle tjäna storkovan i norge och är idag allt annat än rika, utom på problem då!
Eller som heroinist har man bara ETT problem, nästa dos!!!!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 19:32

På 60-talet var revolten på allvar, det var mlitärpolis mot hippies, CIA hade fria händer, vid Kent State dog amerikanska ungdomar på riktigt. Det var Vietnamkrig och korrupta presidenter, drogerna var ett sätt att bryta med allt det gamla reaktionära. Tror fan att musiken och alltihop var intensivare.

Den andra kärlekssommaren, på 90-talet, handlade det mer om inre sökande och om att uppskatta annat än prylar och välfärd. Men det gällde inte livet så den revolutionen kunde kväsas av politikerna. Men en väldig massa spännande musik blev det :)

Idag vet jag inte vad som pågår. Har Idol tagit över ungdomars ambtioner eller? Är alla dörrar insparkade?

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 20:03

Jag tror att du måste börja lyssna på musik som är producerad av de som
verkligen knarkar och de hittar du troligtvis inte på norska p3?

Vad kan man tänka sig att det spelas för musik på radio? Jo, den smörja som
bajsas ut för att just spelas på radio. Det är ju så döfött redan i teorin.

Sen är nog ett annat problem att artister som väl använder droger gör det på
fel sätt och tar fel droger... för att festa eller ngt annat meningslöst?

Nu är det väl också så att man inte måste använda preparat för att få fler
perspektiv på saker och ting, men de hjälper nog många med mindre talang.
:lol: Något som troligtvis inte heller hjälper är de oinspirerande samhällen
som på tok för hög andel av jordens befolkning befinner sig i.

Vad vill du höra för knarkmusik? Jag kanske kan rota fram ngt?

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 20:06

nej jag vägrar tro att idol och andra 15min of fame dödat kreativiteten...
Mediahorornas tid är snart över, men dagens problem är att det är FÖR lätt att få alster släppta så till och med jättarna sängt kvalitetsnivån!
Utväcklingen ligger i konsumentens plånbok, ska musik vara gratis kommer snart alla ha coka cola i sina texter.

Så ungdomar köp BRA musik istället för knark, så kommer HiFi leva vidare.
Annars kan vi nöja oss med samsungs senaste mediaspelare och skitpruduktioner.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 20:29

Allt finns redan där, ni måste skrapa på ytan och leta själva. Tro inte att
någon annan än ni själva kan hitta det ni är ute efter. Jo jag vet, det tar en
djävla massa tid!

Men ge mig ngt att associera fritt till. Artist, genre, kännsla?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 20:29

HiLo skrev:knarkdebatten känns överflödig,låt vuxna leva sina egna liv, skatta skiten så adikvat vård inte betynger icke brukare, och vipps så kunde vi bygga om varannat fängelse till bostäder och polisen kunde inrikta sin verksamhet på att hjälpa almänheten med vardagsbrott som idag är för arbetskrävande för att vara statistiskt försvarbara!

Men det är bara mina två centavos!!

Intressant. Då kunde iofs staten ta fram något knark med mindre biverkningar , så sjukvården belastades mindre.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 20:51

Rena droger har sällan biverkningar. Ostruket är såklart dyrt, fråga The Stones.
Smakar det så kostar det. ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 20:53

jeff_belowski skrev:Rena droger har sällan biverkningar. Ostruket är såklart dyrt, fråga The Stones.
Smakar det så kostar det. ;)

Tyvärr, jag känner ingen av dem personligen.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 21:00

Då tycker jag att du borde lära känna några av dem. Speciellt förtjust är jag i
LSD. :lol:

(edit: förtydligande av syftning samt billig vits tillagd)
Senast redigerad av jeff_belowski 2014-01-12 02:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-01-11 21:35

phloam skrev:På 60-talet var revolten på allvar, det var mlitärpolis mot hippies, CIA hade fria händer, vid Kent State dog amerikanska ungdomar på riktigt. Det var Vietnamkrig och korrupta presidenter, drogerna var ett sätt att bryta med allt det gamla reaktionära. Tror fan att musiken och alltihop var intensivare.

Den andra kärlekssommaren, på 90-talet, handlade det mer om inre sökande och om att uppskatta annat än prylar och välfärd. Men det gällde inte livet så den revolutionen kunde kväsas av politikerna. Men en väldig massa spännande musik blev det :)

Idag vet jag inte vad som pågår. Har Idol tagit över ungdomars ambtioner eller? Är alla dörrar insparkade?

*gilla*

(men det är i rapen som man möjligen hittar de där sakerna idag. Tyvärr ogillar jag
själv rap som genre, men jag inser att det är där man hittar samhällskritiken.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 21:42

Jag tror nog man hittar samhällskritik även i futurepop, fast den är lite mer intellektuellt inlindad/gömd där.

Ex.

http://m.youtube.com/watch?v=OIpuygqbYLQ
Senast redigerad av Nattlorden 2014-01-11 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-01-11 21:43

jeff_belowski skrev:Vad vill du höra för knarkmusik? Jag kanske kan rota fram ngt?

Jag har några uppslag.

* Internationalismen, vad den betyder för fattiga outbildade i en massa u-länder, som utnyttjas
för att producera billiga kläder, hemelektronik och annat för oss i väst?

* Främlingsfientlighet.

* Den politiska likriktningen i Sverige, att alla partier snart är så lika att de inte går att särskilja.

* Utslagningen av de svagaste i vårt samhälle.

* Arbetslösheten, framförallt bland de unga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-11 21:44

http://www.youtube.com/watch?v=mpCRj-pOR3o

Apropå rent knark. Jag är inte så säker på att det finns.

Låten är fantastisk!

RIP Kenta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 21:50

petersteindl skrev:http://www.youtube.com/watch?v=mpCRj-pOR3o

Låten är fantastisk!

RIP Kenta.

Mvh
Peter

Tack. Aldrig uppskattat Kenta innan, men det där var ju en grymt bra låt, så jag får ompröva honom.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-11 21:59

hm2 skrev:
HiLo skrev:vad jag fått lära kommer dagens micar inte i närheten av de gamla, pruduktionskostnadera skulle ligga på bort mot 3miljoner för en förstklassig studiomic.

Fast mycket snyggare...

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 22:03

Klart man vill ha ett matchat par Didrik-mickar! :P

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-11 22:29

petersteindl skrev:http://www.youtube.com/watch?v=mpCRj-pOR3o

Låten är fantastisk!

RIP Kenta.

Mvh
Peter

Stod i bajjenklacken en gång (ej bajjenfan, men vad gör man när man blir medbjuden, mötte ju dessutom MFF som jag följer). Sjukt mäktigt.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-12 01:44

HiLo skrev:passa dig för det norska heroienet bara vännen, har några vänner som skulle tjäna storkovan i norge och är idag allt annat än rika, utom på problem då!
Eller som heroinist har man bara ETT problem, nästa dos!!!!

jo det gör jag. jag passar mig för allt faktiskt. ibland åker jag buss ner till oslo city, då ser man dom... fyfan. jag tycker synd om dom men vad ska man göra liksom?

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-12 01:45

hifikg skrev:
hm2 skrev:

Fast mycket snyggare...

Bild

den där såg ju riktigt fin ut. är den gjord i brons eller koppar möjligtvis?

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-12 01:49

aisopos skrev:
jeff_belowski skrev:Vad vill du höra för knarkmusik? Jag kanske kan rota fram ngt?

* Den politiska likriktningen i Sverige, att alla partier snart är så lika att de inte går att särskilja.

Det där fick mig att tänka på nåt.

"politics is like 2 prostitutes working opposite corners of a street, but the road goes one way" :) och det är väl lite så det är, vad man än röstar på så blir det samma skit ändå i slutändan.

Nästa

Återgå till Musikstugan