Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Fast tack vare suggestionseffekter så blir ju även ickeskillnader enorma,
alltså om man inte blindtestar.
Lite dumt kanske att inte lita på hörseln och undersöka skillnaderna blindt
då kan jag tycka. Om man verkligen vill träna hörseln alltså. När man har
facit så hör man ju skillnader vare sig de finns där eller inte.
Det enda man tränar är suggestionsförmågan.
Och den är det nästan bättre att träna bort, tycker jag.
Vh, iö
Jag har gjort många blindtester med min fru. Vanliga blindtester fungerar inte för att man blir utmattad efter ett par byten. Med varje byte måste man gå igenom allt i musiken; hur basen låter, hur silkeslent det är, hur detaljerna är, hur stor ljudbilden är osv. Det är som att gå in i ett mörkt rum med en ficklampa, man måste gå igenom allt för att vara säker på sitt svar. Om man tittar på bara en vägg kan man ge ett bra svar, men det är inte 100%. Vissa kablar kan låta lika mjuka, men skilja sig åt i annat. Man måste lyssna på allt.
Ett test där man får välja mellan ett dussin kablar är bättre. Men man måste veta innan hur varje kabel låter. Detta tar flera månader att förbereda. Ett byte tar ungefär en timme innan man vet hur det låter, då kan man komma fram till vilken kabel man lyssnar på. För att få ett noggrant svar kan man bara göra ett byte per dag. Om man gör flera snabba byten så lurar man sig till att det inte finns skillnader.
Det du beskriver gäller väl i så fall även för öppna tester.
Så vill du uppnå en viss säkerhet så tar det lika lång tid. Den enda skill-
naden är att du i det öppna fallet bara kan tro något om hur säker du
kan vara. Säkerheten är lika bedräglig som intrycken som sådana är, om
man inte eliminerar suggestionseffekterna.
Vh, iö