Magnusjohansson skrev:Tack för alla svar, det var roligt
Jag har haft hifi som en av flera hobby's ganska många år nu, har bott på ett antal ställen och har haft olika problem varje gång. Jag tror mig kunna grunden för var som är dåligt och vad som är bra när jag lyssnar.
Jag har inga dubier därom.
Magnusjohansson skrev:Men att förstå hur man skall ta sig dit genom kunskap och beräkningar vet jag inget om. Så jag vet att det inte är lätt även om det jag tidigare skrev kan uppfattas som nått annat. Jag tycker nog ibland att man tenderar krångla till det mer än nödvändigt. Det man måste ha i åtanke är det jag skrev ovan. Det är en kompromiss. Och då tror jag mycket kan göra bra mycket bättre utan att ljudgenier Som IÖ skall behöva åka till varje litet ljudrum. Man måste också vara beredd på att få lägga tid på att testa och lyssna, labba sig fram helt enkelt.
Ja, egna experiment kan vara en framkomlig väg. Du har ju det som
ingen annan har - tillgång till det faktiska rummet.
Magnusjohansson skrev:I själva verket är ju 99% av alla rum som vi även på detta forum lyssnar i en kompromiss. Så är det även i mitt fall då rummet är litet och det inte finns utrymme till falska väggar osv. Då jag även använder det som bio och rummet är längre på ena hållet så måste lyssningsplatsen vara där den är osv.
Ja, kanske. Men förvånansvärt ofta finns flera alternativ än de flesta
har tänkt på.
Magnusjohansson skrev:Och ibland kan det hjälpa att även få den typ av råd som jag fått här även om det inte är en färdig lösning vilket jag aldrig trott jag skulle få heller. Och i detta fallet har det faktiskt hjälpt för jag insåg att den troligen ända lösningen för att få basen bättre är att försöka placera lådorna på ett annat sätt. Innan jag la ut denna tråd så var jag helt inne på att prova sätta 100mm glasfiber över de hörn där jag hör att det ackumuleras mycket bas. På så vis tyckte jag rent logiskt att basen borde bli tajtare på liknade vis som jag fått till övriga registret med vanliga akustikplattor och sametsgardiner. Men tydligen var mitt rum för litet för det tyckte vissa.
Jag tror det som förvirrar dig är att du föreställer dig att absorbenterna
absorberar ljudtycket, men det är faktiskt precis tvärtom. Det är där
ljudtrycket är som störst som dämpningen inte fungerar alls. Bäst så
dämpar sådana där lösningar när man är så långt ifrån väggen att det
blir en ordentlig utsläckning. DÄR skall absorbenten sitta, för samtidigt
som trycket har ett minima har rörelsen ett maximal, och då tar dämp-
ningen bra.
För högre frekvenser så hittar vi det här avståndet rätt nära väggen.
Vid 430 Hz har vi användbar dämpning ned till runt 4 cm från väggen,
och maximal potential att dämpa har vi 20 cm från väggen.
Vid 900 Hz gäller 2 cm/10 cm från väggen.
Vid 4300 Hz gäller 4 mm/2 cm från väggen och,
Vid 18 000 Hz gäller 1mm/5 mm från väggen.
Det gör att t ex vissa vanliga tapeter börjar märkas av rätt ordentligt
dämpningsmässigt i den högsta diskanten.
Men under 300 Hz behövs det MYCKET avstånd från väggen för att
någon signifikant dämpning skall uppnås, och är det något som man
kan vara säker på så är det att man har kommit alldeles för nära ett
hörn för att det skall gå att dämpa där, om man hör en påtaglig bas-
höjning i hörnet. Man skall alltså INTE skall förvänta sig stor effekt
av dämpare om man sätter dem där basljudet låter väldigt starkt, för
där gör dämparen (talar fortfarande om en vanlig strömningsdämpare
alltså) ingen nytta alls.
Det finns dock andra knep som går att ta till (som kan dämpa i tryck-
maxima) men det är mycket mera komplicerade och krävande (när
det gäller dimensioneringens exakthet) lösningar än att få upp lite
mineralull. Även storheter som "ytan" är lite klurig att beräkna för den
sortens absorbenter.
Magnusjohansson skrev:Om jag helt tror att detta kan vara sant har jag inte bestämt ännu. Det finns mycket info på nätet som säger tvärt om.
Ehh... "info" menar du?

Magnusjohansson skrev:Och mitt logsika tänknde säger mig att det bör fungera en bra bit ner i registret. Det finns ju uppenbarligen ljudvågor där och skall dom behöva gå igenom en 10cm tjock dämpplatta så borde det rimligen i alla fall minska efterklangen i basregistret.
Nej, 10 cm från ett hörn finns det knappt några luftrörelser alls, det du
hör är trycket. I varje fall om vi talar om sådana frekvenser som kan
förmodas ställa till basen i ditt rum.
Alltså framförallt fundamentalmoderna, som allihopa hamnar under 100
Hz. De lägsta långt under.
Det som gör att du hör så starka basljudtryck i hörnen är exakt samma
fenomen som gör just att det inte går att dämpa dem där med hjälp av
strömningsdämpare.
Magnusjohansson skrev:Men givetvis inte vid riktigt låga frekvenser. Dock är det sällan man ser info gällande rum på 12m2 så det kanske stämmer att det inte ger effekt i dessa fall.
Men jag lägger med lite info och bilder här så kanske jag får fler bra tips jag kan testa. Bilderna finns på
http://www.minhembio.com/Magnus%20Johan ... A4xj%C3%B6)/51130/
Alla väggar utom en är ytterväggar i ett nytt hus så dom är ganska tjocka. Längden på rummet är 4m bredden 3m och höjden 2,6m Aco skiva är det hela vägen upp på framväggen. På sidorna är det bara upp till en bit över lyssningshöjd 1m ut från framväggen. Taket är idag helt obehandlat. Och hela golvet har Ryamatta. Soffan och puffarna är i tyg.
Ljudet idag är delvis bra. Bra separation, bredden i ljudet är långt utanför väggarna. På lyssningsplatsen är det en hel del klappereko. Hyllorna med CD skivorna gör väldigt lite nytta tycker jag. Har testat dämpa där men dämpar jag så långt bak blir ljudet behagligare men väldigt tråkigt och livlöst. Kanske skulle testa med bättre diffussering där?
Kom med ideer jag är öppen för att testa det mesta.[/img]
Av din beskrivning att döma är hela rummet feldämpat/feldiffusserat.
Tror du skulle göra väldigt klokt i att börja om från början.
Ta bort allt, arbeta experimentellt, gör bara en sak i taget, var inte
förvånad om en åtgärd som enskildhet för allting att låta sämre fast du
föreställt dig att det skulle vara en förbättring. Ibland skall sådana åt-
gärder ändå vara kvar, ibland måste man avstå ifrån dem. Att avgöra
när något som verkar vara ett steg bakåt är ett steg framåt, men det
kommer att märkas först senare, är inte alltid helt lätt om man inte har
klart för sig allt som händer i rummet och hur helheten samverkar och
kommer att samverka.
Så allra bäst är att börja med en ordentlig kartläggning av rummet,
helt obehandlat, och sedan en ordentlig plan. Från den får du experi-
mentera dig fram. Men först av allt tror jag det vore bra om du läste
på lite om hur olika sorters absorbenter fungerar, och VAD det är som
gör att de fungerar just så. Det är ju lite svårt att använda dem som
verktyg annars.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).