Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:BPM, Denons hembioreceivrar brukar ha nästan 150 watt per kanal kortvarig klippeffekt om man kör dem tvåkanaligt. När du skriver typ "dålig kontroll på konerna", vad är det du tror är problemet? Jag kan säga att utimpedansen från slutsteg med transistorer är vanligtvis tillräckligt låg, även hos vanliga hembioreceivrar. Det är mer resistans i delningfilterspolar t.ex. Om det är bas du saknar ligger det vanligen hos högtalarna och i kombination med lyssningsrummets akustiska beskaffenheter och högtalarna placering.
KarlXII skrev:Kör just nu en Behringer EP4000 som diskantförstärkare.![]()
Låter finfint.
Tänkte faktiskt testa en rigg med EP4000 på mid och topp och en Inuke6000 till bas.
BPM skrev:Johan_Lindroos skrev:BPM, Denons hembioreceivrar brukar ha nästan 150 watt per kanal kortvarig klippeffekt om man kör dem tvåkanaligt. När du skriver typ "dålig kontroll på konerna", vad är det du tror är problemet? Jag kan säga att utimpedansen från slutsteg med transistorer är vanligtvis tillräckligt låg, även hos vanliga hembioreceivrar. Det är mer resistans i delningfilterspolar t.ex. Om det är bas du saknar ligger det vanligen hos högtalarna och i kombination med lyssningsrummets akustiska beskaffenheter och högtalarna placering.
Mitt problem är det motsatta. Jag har för MYCKET bas, och tänker att en kraftigare förstärkare kanske skulle strama upp tillställningen lite. Jag har visserligen inte laborerat med de pluggar för basportarna som medföljer ännu men jag vill inte offra djupet för att få ner nivån.
Basen som sådan är inte "fet" utan rapp och fin samtidigt som den är kraftfull. På lite starkare nivåer märker jag dock att kontrollen försvinner och basen, i alla fall den djupa basen, s.a.s börjar ta lite tid på sig..och definitionen försvinner. Jag lastar inte högtalarna för detta, då jag läst att de nivåer jag talar om (runt -15dB på receivern vilket låter klent, men högtalarna är känsliga: 92dB/1w/1m) inte på något vis närmar sig gränser för vad högtalarna klarar. De är specade att tåla 250W kontinuerligt och betydligt mer dynamiskt.
Kanske är det rummet, men jag har tidigare spelat med multipla baslådor och jag känner inte igen fenomenet.
Högtalarna är egentligen massivt overkill för de ljudtryck jag använder mig av och de 25 kvadrat de ska fylla med musik..men nu står de här och jag får försöka göra det bästa av situationen.
Högtalarna har 2st basportar, båda väldigt korta och runt 3" i diameter. Om jag dämpar bara den ena av portarna, sänker jag då avstämningen och får mera djupbas på bekostnad av nivå i området ovanför? Inte för att det behövs, högtalarna verkar ge fullt neråt 25Hz i rummet och falla sakta under det, men jag vill förstå principen.
Denonreceivern lämnar 2x90w i 8ohm och högtalarna är specade till 6ohm så jag kanske kan räkna med 2x105w eller liknande. Det borde inte vara för lite effekt för så känsliga högtalare.
Här är en review på högtalarna med rätt mycket mätningar. Kanske kan de ge någon kunnig en idé om var problemet ligger (som i ärlighetens namn är ett rätt litet problem.. Högtalarna låter utmärkt!)?
http://www.avhub.com.au/images/stories/ ... review.pdf
zartok skrev:
Fungerar det som hifisteg? Låter väldigt billigt tycker jag. Byta fläktar ett måste?
BPM skrev:Tror att dessa med 2x20 rörwatt vore en upplevelse.
Nefilim skrev:zartok skrev:
Fungerar det som hifisteg? Låter väldigt billigt tycker jag. Byta fläktar ett måste?
Jag har haft två sådana bryggande. Funkade mycket bra. OBS! De är fläktlösa.
Nefilim skrev:zartok skrev:
Jag har haft två sådana bryggande. Funkade mycket bra. OBS! De är fläktlösa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster