PA-steg för hifi..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

PA-steg för hifi..

Inläggav BPM » 2014-01-17 01:33

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men hittar ingen tråd så ställer frågan igen.
Köpte ett par Jbl Studio 590:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997839
..nyligen och de låter klart över förväntan. Hifi och tryck i ljuv förening. Problemet är att min Denon 2105 visserligen fixar att driva högtalarna till ordentliga ljudtryck men kontrollen över baskonerna kunde nog vara bättre..
Jag är rejält sugen på mer effekt. Siktar på nånstans runt 2x150w och uppåt och då slutsteg för PA-bruk kostar en bråkdel av effektmässigt liknande hifi-steg blir man fundersam.
Att man normalt använder PA-grejer i basen kan jag förstå, mycket bang for the buck, men varför verkar det vara så ovanligt att använda dem fullrange? Många här på faktiskt (jag är onekligen en av dem) har svårt att skilja förstärkare åt rent ljudkvalitetsmässigt så man tänker ju att det måste betyda att PA-grejerna är hörbart sämre i mellan och diskantregistret än motsvarande hifiprylar..

Kan någon reda ut en gång för alla vad som gäller. Och gärna, om ett sådant alternativ finns, tipsa om något som kan funka (och gärna fläktlöst eller i alla fall möjligt att modda till under hörbarhetsgränsen på ett par meters håll..).

Detta är jag t.ex lite lur på..
http://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-01-17 01:46

Mycket fina högtalare! Polaren köpte ett par sådana nyligen. Han hade tidigare en Yamaha hemmabioreciver på 7x160w. Jag plockade dit min gamla avr 7500 från harman kardon 5x100w och biampade högtalarna med hkn som slutsteg och yamahan som försteg. Det spelar satan. Går att spela så man nästan blir orolig för hörseln med de grejerna. Hkn ger ett otroligt lugn i ljudet som jag älskar. Den känns nästan helt oberörd av att spelas som en galning.

Hade jag varit du så hade jag dock köpt mer effekt än 150watt! Ska du ha roligt så varför inte 3-400watt?

Jag körde mina jbl l-110 specade till 75w rms med ett pa-steg från samson på 2x500w 8ohm. Det var roligt! Kraft i överflöd och det gick att spela precis hur högt som helst. Det som begränsade var oftast att jag inte vågade spela högre för min hörsel och grannar. Då brukar jag ändå spela orimligt högt stundtals. Nån gång då och då indikerade dock steget clip också.

Så kör in så mycket effekt du har råd med är mitt råd :D

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-17 10:16

inte samma krav på linjäritet(?)
fläktkylt
låg bias ström som ger övergångsdist

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 10:34

Kanske bättre att sitta nöjd ett tag då, och lägga undan till ett hifi-steg. Har ju sett att gamla Denon-steg med gott om pulver då och då hamnar på marknaden. Alternativt en äldre, kraftig receiver med stöd för bi-amp.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 11:01

Nu är ju inte mera eller mycket effekt någon garanti för att något verkligen låter bättre. Det finns effektstarka slutsteg som låter "klent" och tvärtom effektsvaga som låter betydligt kraftfullare än vad som kan utläsas av effektsiffrorna. Är också värt att påminna om att en fördubbling av effekten endast ger 3 dB mera och det är inte så mycket som många tror.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-17 11:22

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-01-17 11:27

BPM, Denons hembioreceivrar brukar ha nästan 150 watt per kanal kortvarig klippeffekt om man kör dem tvåkanaligt. När du skriver typ "dålig kontroll på konerna", vad är det du tror är problemet? Jag kan säga att utimpedansen från slutsteg med transistorer är vanligtvis tillräckligt låg, även hos vanliga hembioreceivrar. Det är mer resistans i delningfilterspolar t.ex. Om det är bas du saknar ligger det vanligen hos högtalarna och i kombination med lyssningsrummets akustiska beskaffenheter och högtalarna placering.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 11:47

Johan_Lindroos skrev:BPM, Denons hembioreceivrar brukar ha nästan 150 watt per kanal kortvarig klippeffekt om man kör dem tvåkanaligt. När du skriver typ "dålig kontroll på konerna", vad är det du tror är problemet? Jag kan säga att utimpedansen från slutsteg med transistorer är vanligtvis tillräckligt låg, även hos vanliga hembioreceivrar. Det är mer resistans i delningfilterspolar t.ex. Om det är bas du saknar ligger det vanligen hos högtalarna och i kombination med lyssningsrummets akustiska beskaffenheter och högtalarna placering.

Mitt problem är det motsatta. Jag har för MYCKET bas, och tänker att en kraftigare förstärkare kanske skulle strama upp tillställningen lite. Jag har visserligen inte laborerat med de pluggar för basportarna som medföljer ännu men jag vill inte offra djupet för att få ner nivån.
Basen som sådan är inte "fet" utan rapp och fin samtidigt som den är kraftfull. På lite starkare nivåer märker jag dock att kontrollen försvinner och basen, i alla fall den djupa basen, s.a.s börjar ta lite tid på sig..och definitionen försvinner. Jag lastar inte högtalarna för detta, då jag läst att de nivåer jag talar om (runt -15dB på receivern vilket låter klent, men högtalarna är känsliga: 92dB/1w/1m) inte på något vis närmar sig gränser för vad högtalarna klarar. De är specade att tåla 250W kontinuerligt och betydligt mer dynamiskt.
Kanske är det rummet, men jag har tidigare spelat med multipla baslådor och jag känner inte igen fenomenet.

Högtalarna är egentligen massivt overkill för de ljudtryck jag använder mig av och de 25 kvadrat de ska fylla med musik..men nu står de här och jag får försöka göra det bästa av situationen.

Högtalarna har 2st basportar, båda väldigt korta och runt 3" i diameter. Om jag dämpar bara den ena av portarna, sänker jag då avstämningen och får mera djupbas på bekostnad av nivå i området ovanför? Inte för att det behövs, högtalarna verkar ge fullt neråt 25Hz i rummet och falla sakta under det, men jag vill förstå principen.

Denonreceivern lämnar 2x90w i 8ohm och högtalarna är specade till 6ohm så jag kanske kan räkna med 2x105w eller liknande. Det borde inte vara för lite effekt för så känsliga högtalare.

Här är en review på högtalarna med rätt mycket mätningar. Kanske kan de ge någon kunnig en idé om var problemet ligger (som i ärlighetens namn är ett rätt litet problem.. Högtalarna låter utmärkt!)?

http://www.avhub.com.au/images/stories/ ... review.pdf
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-17 11:57

Kör just nu en Behringer EP4000 som diskantförstärkare. :)
Låter finfint.

Tänkte faktiskt testa en rigg med EP4000 på mid och topp och en Inuke6000 till bas.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 12:27

KarlXII skrev:Kör just nu en Behringer EP4000 som diskantförstärkare. :)
Låter finfint.

Tänkte faktiskt testa en rigg med EP4000 på mid och topp och en Inuke6000 till bas.

2x550w till diskanten 8O

Känns ju...tillräckligt...men du har ju för all del rätt många diskanter..

Kul att det låter bra! Då finns ju hopp om effekt till vettiga pengar.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-17 15:01

För mig låter det som ett akustikproblem, men ta inte det som en sanning. Annars har emotiva slutsteg på 2x200w som dom ofta rear för 299 dollars. Det är inte så mycket pengar.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 15:03

Jag skulle nog också se över rummet innan jag köper ny förstärkare.

BPM: Du har inte möjlighet att låna en annan förstärkare/slutsteg att bara testa med för att utröna om det är där problemet ligger?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-17 15:12

Jag fick hem mina nya högtalare nyligen och dom lät inte alls som jag mindes från när jag demade dom. Fick lite ångest, tänk om min receiver (som jag också precis köpt) inte fixar impedansen. Visade sig att jag satt i en utsläckning. Fick flytta soffan lite bara. Nu känns det bra. Eller så var allt bara inbillning skapad av för lång väntan på leverans:)
Häpp!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-17 15:57

Ang impedans så är det bara att titta i manualerna.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-17 16:21

Nja?
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-01-17 17:50

BPM skrev:
Johan_Lindroos skrev:BPM, Denons hembioreceivrar brukar ha nästan 150 watt per kanal kortvarig klippeffekt om man kör dem tvåkanaligt. När du skriver typ "dålig kontroll på konerna", vad är det du tror är problemet? Jag kan säga att utimpedansen från slutsteg med transistorer är vanligtvis tillräckligt låg, även hos vanliga hembioreceivrar. Det är mer resistans i delningfilterspolar t.ex. Om det är bas du saknar ligger det vanligen hos högtalarna och i kombination med lyssningsrummets akustiska beskaffenheter och högtalarna placering.

Mitt problem är det motsatta. Jag har för MYCKET bas, och tänker att en kraftigare förstärkare kanske skulle strama upp tillställningen lite. Jag har visserligen inte laborerat med de pluggar för basportarna som medföljer ännu men jag vill inte offra djupet för att få ner nivån.
Basen som sådan är inte "fet" utan rapp och fin samtidigt som den är kraftfull. På lite starkare nivåer märker jag dock att kontrollen försvinner och basen, i alla fall den djupa basen, s.a.s börjar ta lite tid på sig..och definitionen försvinner. Jag lastar inte högtalarna för detta, då jag läst att de nivåer jag talar om (runt -15dB på receivern vilket låter klent, men högtalarna är känsliga: 92dB/1w/1m) inte på något vis närmar sig gränser för vad högtalarna klarar. De är specade att tåla 250W kontinuerligt och betydligt mer dynamiskt.
Kanske är det rummet, men jag har tidigare spelat med multipla baslådor och jag känner inte igen fenomenet.

Högtalarna är egentligen massivt overkill för de ljudtryck jag använder mig av och de 25 kvadrat de ska fylla med musik..men nu står de här och jag får försöka göra det bästa av situationen.

Högtalarna har 2st basportar, båda väldigt korta och runt 3" i diameter. Om jag dämpar bara den ena av portarna, sänker jag då avstämningen och får mera djupbas på bekostnad av nivå i området ovanför? Inte för att det behövs, högtalarna verkar ge fullt neråt 25Hz i rummet och falla sakta under det, men jag vill förstå principen.

Denonreceivern lämnar 2x90w i 8ohm och högtalarna är specade till 6ohm så jag kanske kan räkna med 2x105w eller liknande. Det borde inte vara för lite effekt för så känsliga högtalare.

Här är en review på högtalarna med rätt mycket mätningar. Kanske kan de ge någon kunnig en idé om var problemet ligger (som i ärlighetens namn är ett rätt litet problem.. Högtalarna låter utmärkt!)?

http://www.avhub.com.au/images/stories/ ... review.pdf

Tack för länken till högtalartestet. Jag ska läsa det senare för jag har inte tid nu. Det du skriver om att ljudet låter olika när du höjer nivån är ganska vanligt problem hos högtalare (alltså utan att jag vet någonting om just dina högtalare). Högtalare är normalt sett mycket mer olinjära än en vanlig förstärkare. Det kan vara allt möjligt som ger problemen du beskriver; olinjäriteter hos basreflexlådan (porten kan exempelvis vara för liten vilket ger att den inte fungerar som en akustisk massa vid stora flödeshastigheter), olinjäriteter hos högtalarelementen, värmeutveckling i talpolarna (termisk kompression).

Om du vid låga nivåer tycker att du har för mycket bas, kan det ha med placeringen i rummet att göra, högtalarnas egen frekvensgång, och rummets akustiska egenskaper. Du kan prova att dra ned basen en liten smula på förstärkaren, den har faktiskt tonkontroller! Bara för att se om du kan få till det lite bättre som helhet, menar jag. Eller möblera om. Eller bygga om...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-17 20:12

personligen skulle jag vilja se pa-steg utan fläktar, det hade vart intressant. det verkar inte finns så mycket utan fläktar. eller som (vissa) datornätagg fungerar: att fläkten bara går när den behövs, kanske upp till 50% belastning så går fläkten inte alls, sen över det så går den gradvis i högre varv, man hör det ju ändå inte då menar jag.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-17 20:21

Beheringer A500 är ju fläktlöst. Visserligen ett studiosteg, men 500W
Bryggat är ju inte fy skam.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-17 20:37

bakerman22 skrev:Två bryggade. :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87937

Fungerar det som hifisteg? Låter väldigt billigt tycker jag. Byta fläktar ett måste? :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-01-17 20:42

Ojämn tillverkningskvalité har nämnts, vet inte hur ojämnt och hur det märks dock - antagligen på hur de presterar.

Sen "ska" man ju modda linjeingångarna och gärna koppla bort pot'arna på framsidan om man ska bli av med brus.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-17 21:00

zartok skrev:

Fungerar det som hifisteg? Låter väldigt billigt tycker jag. Byta fläktar ett måste? :)

Jag har haft två sådana bryggande. Funkade mycket bra. OBS! De är fläktlösa. :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 21:17

Har nu spelat lite mera, och problemet verkar möjligt att i alla fall delvis möblera bort. Högtalarna stod av nöden ganska nära vägen (ca 30cm) för att inte hamna för nära lyssningsplatsen (högtalarna är så höga att jag sitter med öronen i höjd med hornets nedre del/stället där frontskyddet slutar och jag vill ge hornet utrymme att sprida lite..) men när högtalarna hamnar med 60cm till väggen och soffan bakåtflyttad motsvarande (och lite till) blir lågbasen stramare och ytterligare längre ut blir det ännu bättre, men då blir WAF för låg.. Badkar, dessa..

Jag tycker konstigt nog inte att skillnaden mellan pluggar (som inte är täta, utan snarare dämpande) i och pluggar ur är särskilt uttalad.. 1st plugg känns bäst för stunden men jag ska labba mer i morgon och se om det går att få styr på det fullständigt. Kanske är de helt enkelt lite för stora för sin omgivning.

Väldigt nöjd i övrigt. Trodde dessa skulle vara mer disco (missförstå inte, inga problem att känna kaggen i bröstkorgen) men de impar så här långt mest med en ensam ståbas och lite finstämd sång.. Och jäklar vad fina de är att driva. Tror att dessa med 2x20 rörwatt vore en upplevelse. Och jag som gnällde på effekten i min Denon..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-17 21:35

BPM skrev:Tror att dessa med 2x20 rörwatt vore en upplevelse.

Ja lite extra dist är inte att underskatta. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-17 21:44

Nefilim skrev:
zartok skrev:

Jag har haft två sådana bryggande. Funkade mycket bra. OBS! De är fläktlösa. :wink:

Du märker ingen skillnad mot vanliga steg? Fan, då köper jag nog ett par. Gissar att dom är d-klass då, och är väldigt strömeffektiva? :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-17 21:47

Köp härifrån. Billigast och snabb leverans.

http://www.thomann.de/se/index.html

Ännu billigare än när jag köpte. Se där. De har minskat på effekten..

http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm
Senast redigerad av Nefilim 2014-01-17 21:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 21:47

bakerman22 skrev:]

Ja lite extra dist är inte att underskatta. :wink:

Men... Distorsion är ju ondska??
Vore kul att testa, och det finns ju faktiskt en faktiskt-user med rör på behagligt avstånd... Hmm..
Kanske skulle dra ett PM.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 21:51

Nefilim skrev:
zartok skrev:

Måste vara de fulaste steg jag nånsin sett...men de går väl iofs gömma.

Hittade en video på Youtube där en kille drev just Jbl Studio med dubbla sådana steg. Visserligen lillebror Studio 580 (rätt MYCKET mindre) men verkar ju funka för hifi.
Men jävlar va fula..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-17 21:52

Varför strypt effekt?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-17 22:00

zartok skrev:Varför strypt effekt?

Ingen aning..