Gratis strömkablar :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-18 17:02

adagio skrev:Härligt, det var ett trevligt slut. Förutsatt att Morello också stannar och att den trevliga tonen i hans senaste inlägg inte var ironi. Sitter med sent morgonkaffe o lyssnar på Chet Baker med en 2,5åring klättrandes på mig, snö utanför, ett gott bröd i ugnen. Livet känns bra fast jag får blixten mc flin å bärgarn i slagna i huvudet upprepade ggr.
Då kändes det fint att se att alla verkar ha lugnat sig.
Ha en skön helg alla,vare ni kör med biltema, dyrkablar, DIY eller whatever.
Glöm inte musiken!!

Snart ska jag byta pickup å lägga på en nyinköpt 180-grammare med Etta James. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-18 17:23

Låter bra! Har själv rensat och gått i genom 80-talsdelen av samlingen.
Ett tiotal Joy Division kommer att säljas av. En nätt liten samling med flera limiterade skivor (500 ex) bildskivor mm. Sitter å lyssnar på the Cure seveteen seconds. Mycket skönt.....

En kompis (ingenjör ) föreslog att jag skulle göra en högtalarkabel till monoblock, en mycket kort, fet o brun till färgen, sen kalla den Uranus ( ur anus- en skitkabel) ha ha ha
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-18 17:29

Jag PM'ar om JD :D

Tänkte väl att nån måste gilla the Cure, ska skriva om dem i Goth-tråden :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-18 23:08

Patrick82 skrev:Det ska vara 0% vilja och 100% kabel.

Om man inbillar sig att höra skillnader hör man fel skillnader. Man ska ha ett neutralt sinne när man lyssnar på kablar, då hör man vilka skillnader det finns på riktigt.

Placebo effekten fungerar minst lika mycket åt andra hållet. Även om man gör sitt bästa att lyssna efter skillnader kan man inbilla sig att det inte finns några skillnader.

Det är bättre att tro att det finns skillnader än att inte göra det. Om man tror att det finns skillnader försöker man lyssna. Om man inte tror att det finns skillnader lyssnar man inte på musiken, man koncentrerar sig på något annat istället.

Jag ville ju inte höra någon skillnad, ändå gick det som det gick. Törs knappt göra fler direkta jämförelser, jag är rädd att jag börjar håna mig själv för att jag påstår mig höra skillnad. Ja, en dag bet jag mig själv i tungan, kan ha varit ett straff från mig till mig. Kanske välförtjänt. Ett imponerande bygge är det i varje fall och flickorna gillar den :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-19 09:15

Beakungen skrev:På tal om Ontopic: Kör mina piP i sovrummet med en nyinköpt argon DA2 på 2x50w 4ohm. Denna kör jag kopplat till datorn via patriks usbkabel. Låter för jäkla bra gör det! Går att spela rejält högt också med piPen. Gäller att passa sig dock ibland. De låter så rent hela tiden att man knappt märker när det går över styr och ploppar i basen.

Kan säga att jag blir lika glad varje gång jag spelar detta system. Otrolig spelglädje :D

Det ser rätt så smutt ut den där argon DA2.

http://www.flickr.com/photos/timbast/81 ... otostream/

Gillar även att den har fjärrkontroll. Men de blåa lysdioderna är hemska.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-19 11:09

Smutt?
I norrland innebär en smutt att man provsmakar eller tar in en liten del vätska, typ smuttar på en whiskey. Var betyder smutt längre söderut? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-19 11:15

zartok skrev:Smutt?
I norrland innebär en smutt att man provsmakar eller tar in en liten del vätska, typ smuttar på en whiskey. Var betyder smutt längre söderut? :)

Det kan betyda "läckert" ungefär. Används även i den betydelse som du anger. Vi är väldigt flexibla här i söder ;-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-19 11:42

Smutt :D

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-19 11:55

Jag har packat Morellos strömkabel. Den fick inte plats i en låda så jag gjorde ett eget paket av den.
Den är för styv och tjock så den kan inte böjas för installeras i anläggningen, men med dessa adaptrar kan man ha den mellan två lakritskablar. En av lakritskablarna ska ha USA kontakt, ska jag lägga till en sån kabel i paketet?

Bild
Bild
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-19 12:04

Hur låter den?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-19 12:08

:D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-01-19 12:36

Den kabeln kommer att få Morellos megasteg att se ut som en usb-dac :lol:

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-19 12:44

hifikg skrev:Hur låter den?

Den låter mörk, avslappnad och mystisk med silkeslen svärta och klara detaljer.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-19 12:58

Kan man verkligen sätta lakritssnören emellan? Det känns ju som att det måste förstöra. Ett lakritssnöre kan väl absolut inte förmedla det du menar att fina kablar gör (det är väl därför du tillverkar kablar, så du slipper undermåliga själv)?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-19 15:39

adagio skrev:Låter bra! Har själv rensat och gått i genom 80-talsdelen av samlingen.
Ett tiotal Joy Division kommer att säljas av. En nätt liten samling med flera limiterade skivor (500 ex) bildskivor mm. Sitter å lyssnar på the Cure seveteen seconds. Mycket skönt.....

Sälj för böfveln inte JD-skivorna!!!!!!!!! Har gjort misstaget själv när jag i en period av mestadels jazzlyssnande sålde av allt med Bowie, m.fl.... i originalutgåvor 8O :( . Bara omslagen på JD´s skivor och speciellt maxisinglarna gör dem värda att behålla.
Minns fortfarande när jag köpte "Seventeen Seconds" tillsammans med "Remain in Light" och en Eno/Hassell skiva, vilka klassiker.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-19 15:43

zartok skrev:Kan man verkligen sätta lakritssnören emellan? Det känns ju som att det måste förstöra. Ett lakritssnöre kan väl absolut inte förmedla det du menar att fina kablar gör (det är väl därför du tillverkar kablar, så du slipper undermåliga själv)?

Det tar bort ungefär hälften av ljudet, men bättre än inget.

Lakritskablar är bättre att använda tillsammans med mina kablar än andra kablar som färgar ljudet.
Man kan sälja andra tillverkares kablar och få bättre ljud, en kund skrev detta:

Cheez skrev:With Shunyata Research Venom 3 remain plugged to HTPC, the bass wasn't as large and pounding as I expected with the White Night Power 2m connected to my right Focal speaker. There was more activity going on in the mid to highs with more details revealed and they are very crisp.

I *removed* the Venom 3 power cord from HTPC. Put back my stock power cord to it.

Not only did I get my bass back but the bass was larger and sturdier, bigger pounding bass. Bass resolution has increased and more detailed. It is fast and tight when demand.

Man kan också använda en vanlig billig fördelardosa till mina kablar. Jag hade 2 stycken PS Audio Premier Power Plant, 2 stycken P300 Power Plant, HCUO, Quintet, JuiceBar, 2 stycken Acoustic Revive RTP-4 Ultimate, denna har kristaller inuti, men fel typ så det låter för kvavt.
Jag bytte allt till en vanlig fördelardosa från Clas Ohlson och fick bättre ljud med mina kablar.

Min egen fördelardosa har varit under uppbyggnad i 4 år, idag kommer den bli färdig. Jag använde Furutech's fördelardosa och modifierade den med mina kristaller. På botten hade Furutech satt sin GC-303 formel inuti en påse, denna formel är bara svarta kristaller! Nästan likadana som jag experimenterat med själv. Både jag och Furutech hade kommit fram till att kristaller är framtiden av audio, tänk att dessa kristaller hade varit gömda inuti under så många år!

Bild
Bild

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-19 15:52

Patrick82 skrev:Jag har packat Morellos strömkabel. Den fick inte plats i en låda så jag gjorde ett eget paket av den.
Den är för styv och tjock så den kan inte böjas för installeras i anläggningen, men med dessa adaptrar kan man ha den mellan två lakritskablar. En av lakritskablarna ska ha USA kontakt, ska jag lägga till en sån kabel i paketet?

Bild
Bild

Stopp och belägg! Har Morello tackat ja till att mottaga och testa kabeln tillsammans med IngOehman?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-19 17:24

Så ska man förlänga eller fördela ska man bara använda vanliga basic stuff med dina kablar?

Done and done :)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-19 20:39

Patrick82 skrev:Min egen fördelardosa har varit under uppbyggnad i 4 år, idag kommer den bli färdig.

Efter jag lyssnade 5 minuter tog jag isär allting och började om. Det lät bättre än allt annat, men inte så bra som det kan bli.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-19 20:45

Patrick82 skrev: Jag hade lagt undan den tjockaste kabeln till honom, nypris 1.5 miljoner.

Grattis Morello!

Nu blir du miljonär! 8O
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-19 20:48

zartok skrev:Så ska man förlänga eller fördela ska man bara använda vanliga basic stuff med dina kablar?

Done and done :)

Ja det är rätt. Annars får man synergiproblem. T.ex med PS Audio Premier Power Plant var basen borta jämfört med P300 Power Plant. Jag hade använt P-4 MultiWave för P300, men Premier hade bara P-1 MultiWave, så basen försvann. Jag fick ändra allt i anläggningen bara för att få synergi igen.
Om man köper produkter utan synergiproblem kan man köpa bara en sak utan att behöver kompensera för det på något sätt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-01-19 22:33

Patrick skulle inte du kunna göra lite filmer om hur du bygger dina grejer?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-20 12:52

bensnake skrev:Stopp och belägg! Har Morello tackat ja till att mottaga och testa kabeln tillsammans med IngOehman?

Bump!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-20 13:09

Alexi skrev:Patrick skulle inte du kunna göra lite filmer om hur du bygger dina grejer?

Jag har planerat detta, men filmen kommer bli ganska lång. Som en serie med många säsonger.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-20 13:09

bensnake skrev:Stopp och belägg! Har Morello tackat ja till att mottaga och testa kabeln tillsammans med IngOehman?

Morello har inte svarat ännu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 16:06

Jag drog tillbaka erbjudandet:

IngOehman skrev:
BORIS skrev:
IngOehman skrev:Om du ger kabeln till mig så lovar jag att ta den till Morello. Så testar vi den tillsammans.

Jag arrangerar en ordentlig lyssning.

Fan vad alla ska ha o ha helt plötsligt, gratis lixom bara sådär. inga konstigheter, bara ge mig,
jag vill haaa...

...om detta är reaktionen så drar jag tillbaka erbjudandet. Ville ju bara hjälpa till lite.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-20 16:18

IngOehman skrev:Jag drog tillbaka erbjudandet:

IngOehman skrev:
BORIS skrev:
IngOehman skrev:Om du ger kabeln till mig så lovar jag att ta den till Morello. Så testar vi den tillsammans.

Jag arrangerar en ordentlig lyssning.

Fan vad alla ska ha o ha helt plötsligt, gratis lixom bara sådär. inga konstigheter, bara ge mig,
jag vill haaa...

...om detta är reaktionen så drar jag tillbaka erbjudandet. Ville ju bara hjälpa till lite.

Vh, iö

Då går Morellos kabel till auktion istället? När jag satt den på auktion kan man inte ångra sig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-20 16:28

Perfelt. Kanske pengarna kan gå till cancerfonden eller någe.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 16:31

Ja, hoppas du får bra betalt för den Patrick!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-20 16:58

Patrick82 skrev:
hifikg skrev:Hur låter den?

Den låter mörk, avslappnad och mystisk med silkeslen svärta och klara detaljer.

Kommer att passa perfekt till hans högtalare. En svart quackti på en av dom också så kommer hans wax att klinga bättre än någonsin.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi