Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
paa skrev:Jag slås ofta av hur mycket mer mono det låter när man har centerkanalen aktiverad.
KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Exempel: Ska det låta som blixten slår tre meter bort eller tre kilometer?
IngOehman skrev:Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
Om du föredrar mono så är det ingen som hindrar dig.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag var inte på något sätt ironisk, men jag menade heller inte det som
nattlorden antyder.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Det beror ju på vad ljudläggarna gjort. Det som dock saken gällde innan var huruvida ett ljud som är kodat för att ligga i planet gör det, eller inte.
Har ljudläggarna gjort bort sig och ljudlagt blixten i bildplanet, så skall det naturligtvis låta så, hur fel det än lär upplevas...
Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
genstruktur skrev:Angående det här med djup.
Är det ofta man upplever det så om man kör utan center. Att en person som talar väldigt nära i bild, låt oss säga 50cm från kameran, upplevs låta som att talet kommer 2 m bakom honom? Lite förundrad bara, för jag upplever det verkligen inte så efter jag slutade att köra med center.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...
Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.
Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Nattlorden skrev:Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
Låt mig gissa.... du och en bunke pensionärer?
Whisky, nedsläckt och Pink Floyd är mer i min smak ( men det kanske kvalar in bland pensionärerna det med?).
Morello skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.
Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.
Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...Nattlorden skrev:Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Så måste det ju inte vara...
Martin skrev:Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...Nattlorden skrev:Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Så måste det ju inte vara...
Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.
Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Morello skrev:Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.
JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.
Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.
Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.
Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.
mrGaskill skrev:konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster