Hur viktig är center högtalaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-20 15:51

Har sålt mina Audiovector i väntan på att att mina tre DIY-toppar ska bli klara. Under tiden har jag lånat två av Klipsch större stativare.

Både med mina Audiovector samt med dessa Klipchsar så är det uppenbart att jag aldrig kommer köra hemmabio utan center.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 15:55

Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.

Om du föredrar mono så är det ingen som hindrar dig. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-20 16:02

Jag slås ofta av hur mycket mer mono det låter när man har centerkanalen aktiverad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-20 16:11

Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!

Exempel: Ska det låta som blixten slår tre meter bort eller tre kilometer?

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-20 16:16

paa skrev:Jag slås ofta av hur mycket mer mono det låter när man har centerkanalen aktiverad.

jag slogs ofta av det med, så jag slog av centern istället :) den hjälper nu till lite som surroundbreddare i brist på annat. Jag klagar inte
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 16:19

KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!

Det beror ju på vad ljudläggarna gjort. Det som dock saken gällde innan var huruvida ett ljud som är kodat för att ligga i planet gör det, eller inte.

Har ljudläggarna gjort bort sig och ljudlagt blixten i bildplanet, så skall det naturligtvis låta så, hur fel det än lär upplevas...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-20 16:26

IngOehman skrev:
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.

Om du föredrar mono så är det ingen som hindrar dig. ;)

Vh, iö

Nu menade jag fler än två alltså.
Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-20 16:30

IngOehman skrev:Jag var inte på något sätt ironisk, men jag menade heller inte det som
nattlorden antyder.

Okej, då vet jag! :)

Angående det här med djup.

Är det ofta man upplever det så om man kör utan center. Att en person som talar väldigt nära i bild, låt oss säga 50cm från kameran, upplevs låta som att talet kommer 2 m bakom honom? Lite förundrad bara, för jag upplever det verkligen inte så efter jag slutade att köra med center.
Senast redigerad av genstruktur 2014-01-20 16:35, redigerad totalt 3 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-20 16:33

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!

Det beror ju på vad ljudläggarna gjort. Det som dock saken gällde innan var huruvida ett ljud som är kodat för att ligga i planet gör det, eller inte.

Har ljudläggarna gjort bort sig och ljudlagt blixten i bildplanet, så skall det naturligtvis låta så, hur fel det än lär upplevas...

Enig
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 16:34

Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.

Tycker jag springer på folk lite varstans som har eller känner någon som 'byggt bio'. Ofta stannar det med lite XTZ eller Dynavoice vad det gäller högtaleriet. Eller så är det fortfarande något paket, men man skaffat biostolar...

Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 16:36

genstruktur skrev:Angående det här med djup.

Är det ofta man upplever det så om man kör utan center. Att en person som talar väldigt nära i bild, låt oss säga 50cm från kameran, upplevs låta som att talet kommer 2 m bakom honom? Lite förundrad bara, för jag upplever det verkligen inte så efter jag slutade att köra med center.

Det är ju högtalar/rumsberoende självklart. Det är ju enkelt att testa.... Blunda och bedöm avståndet och titta sedan igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 16:36

doppio
Senast redigerad av Nattlorden 2014-01-20 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-20 16:37

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.

Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...

Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-20 16:41

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:

Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.

Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.

Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 16:44

Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?

Låt mig gissa.... du och en bunke pensionärer? :mrgreen:

Whisky, nedsläckt och Pink Floyd är mer i min smak ( men det kanske kvalar in bland pensionärerna det med?).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 16:46

Bild

Jag tror du missförstått det jag skrev.

Förstår du vad jag menar med intrinsiskt djup kontra holografiskt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Vad det handlar om är inte att få det att låta som om ljudet kommer
ifrån den plana ytan, utan det handlar om att få ljudet att komma VIA
den plana ytan, på samma sätt som bilden gör det.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-20 16:47

jo jag lyssnade på Storm Corrosion och tyckte det var himla mysigt. Jag drack lite Ardbog till också. Tyvärr.. så har jag Storm Corrosion på bluray, i 24bit/96 kHz 5.1 surround. 8) Heltrevligt. Storm Corrosion funkar säkert bland pensionärer det med.

edit: Ardbog är inte felstavat
Senast redigerad av mrGaskill 2014-01-20 17:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-20 16:47

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?

Låt mig gissa.... du och en bunke pensionärer? :mrgreen:

Whisky, nedsläckt och Pink Floyd är mer i min smak ( men det kanske kvalar in bland pensionärerna det med?).

Ja det är nog inte så vanligt iaf.

Nedsläckt och Pink Floyd är det som gäller här med, men utan Whisky.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 16:55

Morello skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:

Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.

Fast den där filmens toppbetyg måste väl ses som ett undantag ändå,
alltså att något så (objektivt!!! ;)) dåligt får så bra betyg? Jag är rätt
så uppdaterad på imdb och har själv röstat på väldigt många filmer
där, och för det mesta tycker jag nog att det är lätt att begripa varför
filmer tas emot som de tas emot. Vissa filmer som jag gillar får rätt så
låga betyg (t ex Joe vs the Volcano) men då ser man nästan alltid att
de får en dubbeltopp - många röstar lågt men rätt många ger också
toppbetyg, de som förstått filmen helt enkelt.

Just 12 year a slave är en underligt undantag där det helt enkelt inte
går att förklara röstningarna på något annat sätt än att folk är så
himla benägna att agera som de uppfattar det är politiskt korrekt att
agera. Så jag tror inte man skall ta för hårt på det. Det finns massor
av riktigt bra filmer, också. Otur att just du, som så sällan går på bio,
skulle se en sådan där mögfilm.

Jo, jag. Om det slipper vara just Jazz. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-20 16:57

_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.

Tyckte det var smått ironiskt att en av poängerna med centerkanalen kommer fram när man låter bli att använda den. :)

Centern är liksom den oönskade högtalaren som lever sitt eget liv och inte är önskvärd. Lite som ett barn som måste ställa sig upp framför TV:n hela tiden och skymma bilden för resten av familjen: sitt ner och var lite tyst! Har ingen given plats och vill inte ha någon heller.

Har klarat mig länge utan center, men nu har jag målat min och känner ett kall att börja använda den, så den är inkopplad. Varje gång man kopplar ur den så blir det väldigt stor skillnad. Så pass stor att man inser att det är helt galet i båda fallen. Finns inget rätt. I ena fallet blir rösterna breda som hus och diffusa (slits isär), sedan vänjer man sig vid det och tycker det är normalt. I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n och resten av ljudet hör till en helt annan ljudbild. Det blir två ljudbilder i en och man vänjer sig vid det också efter ett tag och slutar tänka på det.

Finns inget rätt, bara kaos. Stereo är lika trasigt som LCR men man vänjer sig.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 17:01

Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n

Så måste det ju inte vara...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 17:03

Den där sortens center-sound som du beskriver kan passa rätt så bra
om man har en TV, men med stor duk så duger det ju inte.

Det handlar mera om att alltid skall passa ihop än om någonting annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-20 17:04

Nattlorden skrev:

Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...

Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 17:06

Martin skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...

Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.

Eller så tar du bort tv-bänken och ställer en STOR högtalare som center.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-20 17:14

Jo, jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-20 17:19

Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....

Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.

Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.

Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.

Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-20 17:21

Morello skrev:Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.

Kan du utveckla det lite närmare? Jag brukade gilla buskis. Gamla Åsa-Nisse filmer, repmånad och sånt. Men jag antar att det inte är det som sänds, utan material av betydligt lägre kvalitet.

Jag har inte TV sedan ganska många år och såg i stort sett bara snooker och störtlopp dom sista 5-6 åren jag hade TV. Så jag har dålig koll på vad som sänds. Jag råkade dock se lite på sidan av härom helgen, när jag bodde i OPKs klubbhus i Hemsedal. Det var något slags tävling med föredettingar som gjorde olika övniningar. Det som slog mig mest var hur otroligt ointressant programet var för mig. Jag skiter väl i om någon gammal sportfåne kan sparka en hink 30 meter. Visa Hahnenkammrennen i repris istället, fart och fläkt i gummidräkt! Sådant som vi mer intelektuella får något ut utav.
Nu har det varit masters (snooker) på TV, som jag missat. Lite synd då det hade passat bra den här helgen då jag legat med muskelsträckning. Ronnie O´sullivan har tydligen sopat rent med motståndet i år. Frågan är om någon annan ens orkar bry sig att åka till VM i maj om han skall fortsätta på den här nivån... Vid den tiden på året har jag inte tid med TV ändå, jag är nästan konstant på tur i maj. Det ser ut att kunna bli bra skidåkning i maj i år.

TV är opium för folket.

Nej, men ett litet glas konjak och Propagandas "Whishful thinking" eller nåt i den stilen. Fast det räknas kanske som konstmusik? Borde göra det. Konst/pop? Var går gränsen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-20 17:25

JonasW skrev:
Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....

Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.

Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.

Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.

Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.

Det kan nog vara sant. Som sagt, hade jag haft en tredje front som center tror jag säkert att jag värderat centern annorlunda.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-20 17:28

konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-20 17:40

mrGaskill skrev:konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär

Så här kanske:
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi