får inte ordning på fasen. Har hittat felet jippii :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

får inte ordning på fasen. Har hittat felet jippii :)

Inläggav Johannes » 2014-01-21 21:36

Har en enkel bioannläggning som betstår av :

hemmabioreciver yamaha rx771

sen preout till minidsp som sköter delning neråt för topparna så dom inte får för mkt bas och oxå självklart sköter delning samt eq till dom slutna isobarik subbarna

från minidsp till topparna via the t.amp e400 :roll: :oops:

fråm minidsp till isobarik subbarna via the t.amp ta2400

man kan justera delay i minidsp för varje utgång . men jag får inte riktigt ordning på det. får ett konstigt ljud där jag tycker basen låter dubbel på nåt sätt.

har försökt att justera men jag undrar om det finns nåt enklare sätt än att justera och lyssna på¨musik och sen justera för att man tycker det låter inte helt 100?

mvh Johannes
Senast redigerad av Johannes 2014-02-08 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-21 23:24

Du behöver mätutrustning. Eller så får du chansa. :)

Om du får en frekvenskurva så är det lite lättare att testa sig fram.
HOLMimpulse är enkelt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-22 10:35

Har en mätutrustning . Den där micken man kunde välja till när jag köpte minidsp samt rew men jag är för okunnig för att använda det tror jag.

Mät avstånd och tolkning samt vad jag skall mäta. .

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-22 19:33

Om basen låter dubbelt så låter det som att det är rätt fel. Du kanske skulle ta och skippa externt steg till toppen, mäta basen och ställa in peq i minidsp och sen köra en kalibrering med receivern o låta den köra delningen tills vidare?
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-22 21:39

Ja smart . Så ska jag banne mej göra. Det är bara trycka bypass på alla filter i minidsp och eq basen eller vad det heter.

Hur bra är yamha s mät mic på att justera faser ?
Hur bra eller dåligt är det inbyggda filtret ?

Oftast när jag kört yamha s mät mick har den trott att mina stativare är large och då stängt av subben eller sänkt den max ?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-22 22:27

Ja, ta bort delningsfiltret i minidsp. Om du har lyckats göra en bra mätning på basområdet med tex REW, sänk topparna i basen med den parametriska EQn. När du gjort det och du är nöjd så kör du yahmahans mätning, med dspn i kedjan precis som den kommer vara sen när du spelar. Finns säkert massa guider på nätet om hur du får till lyckade mätningar med yamaha, själv har jag ingen erfarenhet av det. Sen skulle jag nog stänga av alla EQs och dylikt som yamahan vill lägga till och nöja mig med minidspn i basområdet.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 22:40

Jag tycker det är konstigt att du har sådana problem. Jag har själv delat med miniDSP och det har fungerat mycket bra utan någon extra fördröjning inställd.

Jag har lite frågor:
1. Hur delar? Vilken frekvens och branthet för både LP och HP?
2. Hur har du basar och toppar placerade?
3. Testat olika placeringar?
4. Alla DSP/filter avstänga i Yamahan?
5. Om du lyssnar på basar/toppar separat. Låter dessa bra i sig själva?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-22 23:39

Jag hade en Yamaha rxv-106x nånting som jag sålde för något år sedan. Kör man något av alla de dsp-lägena som finns i den så låter mellanregistret och midbas rent av bajs! Det fanns nåt vanligt stereoläge plus pure Direct (osäker men typ nåt sånt) och de var det ända som var bra. Kanske inte alls är ditt problem, men det slog mig nu när jag läste detta, så "om ifall att"...

Det går knappt att beskriva hur dåligt det låter faktiskt, typ som att högtalarna är paj eller ngt...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-23 00:13

Jag använder bara STRAIGHT på min Yamaha-receiver.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-23 08:02

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det är konstigt att du har sådana problem. Jag har själv delat med miniDSP och det har fungerat mycket bra utan någon extra fördröjning inställd.

Jag har lite frågor:
1. Hur delar? Vilken frekvens och branthet för både LP och HP?
2. Hur har du basar och toppar placerade?
3. Testat olika placeringar?
4. Alla DSP/filter avstänga i Yamahan?
5. Om du lyssnar på basar/toppar separat. Låter dessa bra i sig själva?

1. 24db/oct 70hz på subbbarna 24db/oct 60hz på stativare
2. Stativare står ca 2m ifrån varandra på stativ subbarna ligger ner på rad mellan stativare under tv n

3. nej jag får bara ha dom där eller vid sidorna av soffan där man sitter och lyssnar
4. Nu när jag tänker på det så har jag inte rört inställning och då ät det inställt på olika meter samt ev ett filter på stativare i staright läge m.m.
så där finns massor av felkällor
5. Det låter bra separat

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 08:10

Ok det var mig en lite udda delning. Varför olika frekvenser?

Mitt tips är att ställa in den på 80Hz. 30db/okt för basarna och 18dB/okt för topparna.

Men jag tror inte ditt huvudproblem är där.
Du har förmodligen något konstig inställning i förstärkaren.
Ställ in fronarna på large(ingen delning), subwoofer på no/off och slå sedan på pure direct/ingen dsp läget vad nu Yamaha kallar den.

Testa dessa två saker och se om det hjälper.

En bra sak att kolla är så du verkligen har kopplat miniDSPn rätt. Så att den kanal som du tror är bas vänster verkligen är det. Kolla det också.
Annars kanske du delar helt felaktigt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-23 11:55

Jag kollade manualen och det var typ samma lägen som jag hade i min receiver. Det du skall köra är 2 ch (som kan kombineras med STRAIGHT - precis som Elfsberg skrev) eller Pure direct. Du skall definitivt inte ha någon form av "enhancer" på (har för mig det var det läget som pajjade mitt ljud) eller 7 ch stereo (rolig benämning förresten).

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-24 22:44

jag har nu suttit en hel kväll hemma nu och grejat med detta.

började med att ta bort the t.amp e400 steget och kopplade på mina stativare direkt på hemmabiorecivern yamaha rx771

provade lite och upptäckte en större bredd och bättre diskant och klang.
ljudet blev märkbart bättre nu när yamahan står för drivningen. ingen jätte skillnad men ändå märkbar om man lyssnar noga

samtidigt är ju minidsp bortkopplad från stativarna oxå så e400 steget och minidsp kanske delar lite på det lilla försämrade ljudet

hursomhelst så började jag att klicka i bypass på alla filter i minidsp och ta bort eq upptäckte då att mina slutna isoabriksubbar gräver hyffsat djupt ändå

sen tog jag fram yamhas mät mic och satte den i öron nivå i sweet spot i soffan
satte igång den och den gjorde sina tester nivåer och faser. prövade att vända polerna på frontarna och det upptäckte den direkt. så det funkar bra. ändrade tebaka och gjorde om testet med rät polvända frontar.
den ställer in frontar och surround högtalare ganska precis den längden jag kan mäta mej från lyssningsplats sweetspot till högtalarna
därimot ställer den gärna in subbasen ca 1m längre avstånd

men när jag provlyssnar så har den ställt stativarna och surroeunder som large sänkt bort subben samt delat den vid 40hz

går in och ändrar staivarna till small för att få delning på dessa likadant med surrouond högtalaranra.

subben ställer jag upp till 60hz och höjer den så nivån känns rimlig. brukar jämnföra med direct läget på yamahan då spelar enbart staivarna som jag vet spelar med fin frekvensgång då dessa har jämnförts med dynaudios 20000kr stativare

men likförbannat låter det inte bra. kopplar in e400 steget till mina gamla subbar oxå isobarik fast br och med 8´´

kopplar dessa till minidsp n till utgång 2 o dom andra nybyggda slutna isobarik subbarna till utgång 1

så nu kan jag lyssna och jämnföra. och jag får samma konstiga ljud ur dessa oxå prövar att spela en låt som det hörs tydligt och prövar ställa delay för att få bort det men det går inrte.

kopplar jag på direct läget låter det perfekt ur enbart staivarna.
men med staivare ihop med subbasar blir det en slags biljud låter dubbelt på nåt sätt.

nu ger jag upp. får forstätta imon kväll :cry:

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-01-25 08:03

Har du kommit igång med mätningar och Room Eq Wizard? Kolla så fall på group delay.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 20:08

Ska nog banne mej pröva det är kväll

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 20:44

Ska nog banne mej pröva det är kväll

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-25 21:00

Rekommenderar att du delar vid 80hz
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 21:14

hur sjutton få man ner kalibreings grejerna till datorn.
när jag skriver in serienr i minidsp.com å kommer det bara upp massa siffror inget klickbart som går att spara ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 21:37

hur får man rew att hitta umik-1 ?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-25 21:58

Är du nykter den här gången? ;D

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:21

starta om allt dator program då hitta rew micken inga probs där nu.
fick söka bland settings och leta upp där kalibreingsfilen skulle matas in eller hämtas.

kalibreingsfilen sparar man som nån slags text fil och den la jag i en mapp som jag döpte minidsp rew kaliberingsfil umik-1 innan.

så jag hämta den där från rew så det verkar ha funkat

sen ville rew att man skulle göra en kalibering av nivårena
där hade rew föriställt 75db spl och sub signal, men det ändrade jag till fullregister då jag prövar först att mäta upp mina staivare men det var lönlöst att försöka nån den nivån.
sänkte till 55db spl i det fältet och försökte engång till att få mina staivare med seas L18 att nå den nivån det gick men det är as högt typ långt över där jag lyssnar normalt. troligen nära gränsen för L18 oxå .

så där gick det bet

:?

umik-1 stod på en stol ca 40cm från ena högtalaren :?

kabeln som skickades med är max 1,5m lång så den duger inte till att kunna mäta längre ifrån. :?

sådär gick det troligen bet igen

har en bärbar som står för all musjk och film men den är kopplad till stereon via hdmi som inte heller når längre än typ 1m datorn är igentligen inte flyttbar

men jag körde lite med tongereratorn och lyssnade .
faktum är att L18 på direct läget levererar bra vid 30hz och låter riktigt jämnt med har nåt fuffens för sej mellan 45-60hz där sänks nivån. så vid en mätning lär jag se en dipp där annars leverar dom rakt o fint enligt örat :wink:

så igetntligen kan jag inte komma vidare här med några mätningar om inte rew sänker sina db krav tycker ändå att jag har en hyffsat kompitent annläggning som kan leverera ganska rejäla ljudtryck??

har 3st isobarik 12or och nu även 2 isobarik 8or drivs av steg som orkar driva dessa med lätthet i botten.

och L18 med sin scanspeak diskant klarar rejäla ljudtryck då L18 har bland marknadens bättre Xmax för 6,5´´ och d29005 tål en hel del oxå

så nånting är skumt

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:22

Elfsberg skrev:Är du nykter den här gången? ;D

jess :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:28

får ta ledigt från jobbet 1 vecka och försöka igen.

köpa mer högtalare kan nå dessa nivåer. får bli nåt pa mellanregister på 15tum och horn diskant

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-25 22:42

Om mätaren visar 55db och det är aslångt över nivån du brukar spela på så gissar jag att någonting är väldigt fel
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:58

jup det tror jag med. :wink: få gå lägga mej och hoppas evulutionen fixar problemen under natten

:wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-26 14:46

Ingen som vet vad det kan tänkas vara ?

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-01-26 15:47

Jo...

Du får gå in på datorns inspelningsenheter och höja nivån på mikrofonen. Sätt en lyssningsvolym som är hög men inte nära bristningsgränsen för anläggningen för då är det för högt. Justera nivån på mikrofonen tills den ligger mellan -12dB till -24dB som det står i REW att man ska göra.
Att du ska kalibrera med spl-mätare är bara att klicka förbi då du inte har någon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 15:12

Aha gött. Tack så mkt . Guld värt ska kolla detta ikväll

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-27 15:30

Johannes skrev:jag har nu suttit en hel kväll hemma nu och grejat med detta.

började med att ta bort the t.amp e400 steget och kopplade på mina stativare direkt på hemmabiorecivern yamaha rx771

provade lite och upptäckte en större bredd och bättre diskant och klang.
ljudet blev märkbart bättre nu när yamahan står för drivningen. ingen jätte skillnad men ändå märkbar om man lyssnar noga

samtidigt är ju minidsp bortkopplad från stativarna oxå så e400 steget och minidsp kanske delar lite på det lilla försämrade ljudet

hursomhelst så började jag att klicka i bypass på alla filter i minidsp och ta bort eq upptäckte då att mina slutna isoabriksubbar gräver hyffsat djupt ändå

sen tog jag fram yamhas mät mic och satte den i öron nivå i sweet spot i soffan
satte igång den och den gjorde sina tester nivåer och faser. prövade att vända polerna på frontarna och det upptäckte den direkt. så det funkar bra. ändrade tebaka och gjorde om testet med rät polvända frontar.
den ställer in frontar och surround högtalare ganska precis den längden jag kan mäta mej från lyssningsplats sweetspot till högtalarna
därimot ställer den gärna in subbasen ca 1m längre avstånd

men när jag provlyssnar så har den ställt stativarna och surroeunder som large sänkt bort subben samt delat den vid 40hz

går in och ändrar staivarna till small för att få delning på dessa likadant med surrouond högtalaranra.

subben ställer jag upp till 60hz och höjer den så nivån känns rimlig. brukar jämnföra med direct läget på yamahan då spelar enbart staivarna som jag vet spelar med fin frekvensgång då dessa har jämnförts med dynaudios 20000kr stativare

men likförbannat låter det inte bra. kopplar in e400 steget till mina gamla subbar oxå isobarik fast br och med 8´´

kopplar dessa till minidsp n till utgång 2 o dom andra nybyggda slutna isobarik subbarna till utgång 1

så nu kan jag lyssna och jämnföra. och jag får samma konstiga ljud ur dessa oxå prövar att spela en låt som det hörs tydligt och prövar ställa delay för att få bort det men det går inrte.

kopplar jag på direct läget låter det perfekt ur enbart staivarna.
men med staivare ihop med subbasar blir det en slags biljud låter dubbelt på nåt sätt.

nu ger jag upp. får forstätta imon kväll :cry:

Det låter dubbelt säger du med basarna inkopplade. Och receivern ställer basarna som 1m längre bort än frontarna. Har du provat att koppla bort minidsp:n och göra även frontarna slutna och göra samma automatkalibrering? Vad blir resultaten då? Ställer du om delningsfrekvensen till 80Hz och sätter frontarna till small, hur låter det då? Blir det skillnad mot när du kör "direct"?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 19:13

har nu lyssnat noggrant idag. har hört ibland att det inte låtit dubbelt alltid. men har trott mer att det är jag som inte har lyssnat ordentligt typ.

men nu satt jag och körde test toner från 24.5hz till 70hz och lättast hör man runt 40-55hz NÄR problemet finns.

För att det är slumpartat när det låter konstigt typ dubbelt. :? 8O 8O :?:

lyssnade noggrant och pausa kom tebax och körde sinus tonen igen då kunde det låta homogent igen 8O bytte till en annan sinus ton och ttebax igen helt plötsligt blev det dubbelt igen

drog då slutsatsen att det är mina isobarik subbar som det är fel på :roll: :cry: först blev jag orolig att det berodde på att dom var elektriskt kopplade i serie sen bryggade fick för mej att det blir nån obalans i slutsteget eller nåt.

så jag kopplade bort alla och kopplade in enbart 1 isobarik subb och den lät likadant som jag beskrev innan alltså lite olika ibland bra ibland dåligt
så nu fattar jag ingeting?? kan detta problem ha uppkommit när jag gjorde om dom till slutna? och i såfall varför ?
vad är det som händer?
min teori är att det yttre elementet och det inre inte spelar samma och faller ur fas eller nåt ibland ??

är det nån kunning som kan tänkas ha en ide?
vad är det som sker nnuti en sluten isobarik konstruktion? som kan härleda till denna sitution?
kan detl läcka li mellan kammrarna?

skall nu kolla varje sub var för sej.

Nästa

Återgå till Teknikforum