jag har nu suttit en hel kväll hemma nu och grejat med detta.
började med att ta bort the t.amp e400 steget och kopplade på mina stativare direkt på hemmabiorecivern yamaha rx771
provade lite och upptäckte en större bredd och bättre diskant och klang.
ljudet blev märkbart bättre nu när yamahan står för drivningen. ingen jätte skillnad men ändå märkbar om man lyssnar noga
samtidigt är ju minidsp bortkopplad från stativarna oxå så e400 steget och minidsp kanske delar lite på det lilla försämrade ljudet
hursomhelst så började jag att klicka i bypass på alla filter i minidsp och ta bort eq upptäckte då att mina slutna isoabriksubbar gräver hyffsat djupt ändå
sen tog jag fram yamhas mät mic och satte den i öron nivå i sweet spot i soffan
satte igång den och den gjorde sina tester nivåer och faser. prövade att vända polerna på frontarna och det upptäckte den direkt. så det funkar bra. ändrade tebaka och gjorde om testet med rät polvända frontar.
den ställer in frontar och surround högtalare ganska precis den längden jag kan mäta mej från lyssningsplats sweetspot till högtalarna
därimot ställer den gärna in subbasen ca 1m längre avstånd
men när jag provlyssnar så har den ställt stativarna och surroeunder som large sänkt bort subben samt delat den vid 40hz
går in och ändrar staivarna till small för att få delning på dessa likadant med surrouond högtalaranra.
subben ställer jag upp till 60hz och höjer den så nivån känns rimlig. brukar jämnföra med direct läget på yamahan då spelar enbart staivarna som jag vet spelar med fin frekvensgång då dessa har jämnförts med dynaudios 20000kr stativare
men likförbannat låter det inte bra. kopplar in e400 steget till mina gamla subbar oxå isobarik fast br och med 8´´
kopplar dessa till minidsp n till utgång 2 o dom andra nybyggda slutna isobarik subbarna till utgång 1
så nu kan jag lyssna och jämnföra. och jag får samma konstiga ljud ur dessa oxå prövar att spela en låt som det hörs tydligt och prövar ställa delay för att få bort det men det går inrte.
kopplar jag på direct läget låter det perfekt ur enbart staivarna.
men med staivare ihop med subbasar blir det en slags biljud låter dubbelt på nåt sätt.
nu ger jag upp. får forstätta imon kväll