Gratis strömkablar :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-20 17:09

Max_Headroom skrev:
Patrick82 skrev:
hifikg skrev:Hur låter den?

Den låter mörk, avslappnad och mystisk med silkeslen svärta och klara detaljer.

Kommer att passa perfekt till hans högtalare. En svart quackti på en av dom också så kommer hans wax att klinga bättre än någonsin.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-20 17:14

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-01-20 18:26

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:
Patrick82 skrev:
hifikg skrev:Hur låter den?

Den låter mörk, avslappnad och mystisk med silkeslen svärta och klara detaljer.

Kommer att passa perfekt till hans högtalare. En svart quackti på en av dom också så kommer hans wax att klinga bättre än någonsin.

Bild

Tack för att du visar, vad som verkar vara, Öhmans nya och fjärde quackti. Tidigare modeller finns på Prisjakt.nu.

Här kommer länken med de tre första modellerna ståendes på en piPs
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=153965&s=30

Jag vill gärna att Öhman utvecklar de tekniska resonemangen :wink:

Men kabeln till piPsen verkar klen. Någon budget från Ljungskile.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2014-01-20 18:39

är det bara jag som får känslan av
Bild
apropå vad Coconut-Audio tycker om Morello så titta efter 30s i denna Youtube film! http://www.youtube.com/watch?v=YpAYmPEGu8o 8)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-01-20 19:07

Då tycker jag vi släpper ev. Diskussioner angående morello i denna tråd.
Landa
Moderator

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-22 23:50

Alexi skrev:Patrick skulle inte du kunna göra lite filmer om hur du bygger dina grejer?

Här ser man lite hur jag bygger kabeln: http://youtu.be/uF-1UXL_u_A
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-22 23:56

Patrick82 skrev:
Alexi skrev:Patrick skulle inte du kunna göra lite filmer om hur du bygger dina grejer?

Här ser man lite hur jag bygger kabeln: http://youtu.be/uF-1UXL_u_A

Mycket informativt och bra. Jag tror inte någon annan tillverkar sina kablar på det sättet.
Jag ser att du snurrat upp kabeln i vänster varv. Hur mycket påverkar det resultat jämfört med en rak variant eller högervarv?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-22 23:56

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-23 08:14

Patrick, du är ett geni! Helt underbart! :o :o :lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-23 11:02

Vilket artisteri! Rätt igenom genialt. :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-23 11:50

bensnake skrev:Vilket artisteri! Rätt igenom genialt. :D

+10 på det! :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-01-23 14:00

Nefilim skrev:Patrick, du är ett geni! Helt underbart! :o :o :lol:

NiklasF skrev:
bensnake skrev:Vilket artisteri! Rätt igenom genialt. :D

+10 på det! :D

Menar ni allvar? Vad är det som är genialiskt? Vad är det som är artisteri?

Vilken otroligt tråkig och cynisk människa jag måste vara :( Jag tycker bara det är ofattbart sorgligt, oroväckande och helt vansinnigt att Patrick använder tiotusentals kronor av sina pengar för att ge bort en massa skämtartiklar och att han lägger en otrolig massa tid på det. Jag skulle ALDRIG ha samvete till att ta emot en kabel från honom. Eller nåt annat för den delen. Jag lider nåt vansinnigt när jag ser det som sker.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-23 14:06

Jag vet inte, jag är väl mossig och tråkig. Men jag ser ingen hook liksom som är så kul. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-23 14:42

Jag har för mig att jag såg kommentarer av Michael Fremer från Stereophile under en av dina videos Patrick82, kan inte hitta rätt klipp dock. Det var rätt kul läsning vill jag minnas.

Edit: Jag hittade klippet. http://www.youtube.com/watch?v=qXtEXtCkuiI :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 14:51

Som jag sagt förut, jag betraktar detta som ett konstprojekt. Patrick kanske inte är hans verkliga namn, kanske finns inte ens Coconut Audio! Det vore den mest närliggande förklaringen. Om det är som jag tror, är jag dock mycket imponerad över hans uthållighet med projektet!

Att tycka synd om honom, tror jag är helt missrktad sympati. Jag tror inte att han är ointelligent, snarare tvärtom!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-23 15:00

Patrick och hans fru (som tecknar firman) finns på riktigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 15:25

Att folk vill ha dessa kablar är en tragik i sig som jag ser det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 15:37

sebatlh skrev:Att folk vill ha dessa kablar är en tragik i sig som jag ser det.

Vari består själva tragiken, menar du?

PS. Det finns folk som monterar en spoiler på bakluckan på en Volvo 740. Det kan de väl få göra? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-23 15:57

Objektivisten skrev:Jag har för mig att jag såg kommentarer av Michael Fremer från Stereophile under en av dina videos Patrick82, kan inte hitta rätt klipp dock. Det var rätt kul läsning vill jag minnas.

Han (Fremer) är ju ett typexempel på potentiell kund av sådana här produkter som Patrick82 och många andra, mer komeriella, håller på med.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 16:00

PerStromgren skrev:

PS. Det finns folk som monterar en spoiler på bakluckan på en Volvo 740. Det kan de väl få göra? :)

Ja att kablar är en grejj. Även om man vill ha dem mer som ett skämt så undrar jag, är man inte själv en del av skämtet då? Eller jag undrar inte så mycket, jag tycker man är det.
"Haha vissa tokar köper apdyra strömkablar som inte fyller någon funktion mer än att ta plats. Oj jag kan få en gratis? Jag vill ha den där grejen jag just skrattade åt!"
Mycket märkligt.

Spoilern försöker väl i varje fall efterapa en viss funktion. Detsamma kan man inte säga om kablar av den här typen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-23 16:10

Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:Jag har för mig att jag såg kommentarer av Michael Fremer från Stereophile under en av dina videos Patrick82, kan inte hitta rätt klipp dock. Det var rätt kul läsning vill jag minnas.

Han (Fremer) är ju ett typexempel på potentiell kund av sådana här produkter som Patrick82 och många andra, mer komeriella, håller på med.

Ja, han är extremt flummig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-23 16:11

sebatlh skrev:
PerStromgren skrev:

Ja att kablar är en grejj. Även om man vill ha dem mer som ett skämt så undrar jag, är man inte själv en del av skämtet då? Eller jag undrar inte så mycket, jag tycker man är det.
"Haha vissa tokar köper apdyra strömkablar som inte fyller någon funktion mer än att ta plats. Oj jag kan få en gratis? Jag vill ha den där grejen jag just skrattade åt!"
Mycket märkligt.

Spoilern försöker väl i varje fall efterapa en viss funktion. Detsamma kan man inte säga om kablar av den här typen.

Jag ville ha en låååång kabel för att den påminde om en orm och är lättare att härbergera än en sådan. Kabeln skulle fungera som rekvisita helt enkelt. Det berättade jag för Patrick och berättade också att han skulle få bilder på ormen i avsett element om han skickade över en kabel. Att den skulle påverka ljudet skulle inte ens hundratjugosju rosa elefanter få mig att tro och det skulle nästan krävas lika många för att jag skulle skriva det om någon påverkan skulle uppstå. Sen gick det som det gick och jag fattar ännu inte hur det kunde gå så. Nu är den inkopplad 24/7 och jag njuter lika mycket av musik som någonsin. Någon natt ska jag växla tillbaka till Supran igen och se om jag saknar något, eller om jag vinner något på att återigen ansluta "ormen". Den som lever får se.

Bildexempel finns i min presentationstråd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-23 16:25

Haha, tycker mig se tendenser i kommentatorsfältet som inte är helt olikt ett annat forums...

Hur som...

Blindtester kan vara ett otyg för att utröna eventuella skillnader. Att folk i blindtester inte kan skilja en single end-röris från ett biffigt trissesteg, eller att vissa, t.o.m. "kännare", inte kan avgöra vilket glas som innehåller rött respektive vitt vin, talar sitt tydliga språk.

Å andra sidan kan man ju invända att det i ovanstående exempel föreligger "mätbara" skillnader som torde vara av mer signifikant art än de mellan olika kablar och att det därför borde vara än svårare att detektera kabelskillnader. Ovanstående förstärkar- och dryckexempel visar ändå på svårigheterna att kunna dra adekvata slutsatser av testerna.

"Finns det skillnader, detekterar du dem även i ett blindtest" är således inte en absolut sanning.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-23 17:14

bensnake skrev:Blindtester kan vara ett otyg för att utröna eventuella skillnader. Att folk i blindtester inte kan skilja en single end-röris från ett biffigt trissesteg, eller att vissa, t.o.m. "kännare", inte kan avgöra vilket glas som innehåller rött respektive vitt vin, talar sitt tydliga språk.

Ja det gör det. Tanken har inte slagit dig att det kan vara något annat än testmetoden som är orsaken till att reslutaten ibland kan tyckas "märkliga"?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-23 17:14

Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

Fremer antog ju Randi's utmaning på $1 million men Randi drog sig ur, eller om det var kabeltillverkaren.

http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/

http://gizmodo.com/315250/pear-cable-chickens-out-of-1000000-challenge-we-search-for-answers
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-23 17:20

Objektivisten skrev:
Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

Fremer antog ju Randi's utmaning på $1 million men Randi drog sig ur, eller om det var kabeltillverkaren.

http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/

http://gizmodo.com/315250/pear-cable-chickens-out-of-1000000-challenge-we-search-for-answers

Jag vill minnas att det var problem med utmaningen, eftersom Framer vill testa kablar med helt olika egenskaper. Utmaningen gäller kablar med likartade egenskaper.
Det finns ju en del kablar att köpa som är konstruerade för att fungera som filter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 17:27

Fortsätt den här diskussionen i "Kablar och Tweaks", annars finns risken att era inlägg kommer att försvinna. Det går inte att flytta inlägg från en tråd till en annan.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-24 11:26

hifikg skrev:Jag ville ha en låååång kabel för att den påminde om en orm och är lättare att härbergera än en sådan. Kabeln skulle fungera som rekvisita helt enkelt. Det berättade jag för Patrick och berättade också att han skulle få bilder på ormen i avsett element om han skickade över en kabel. Att den skulle påverka ljudet skulle inte ens hundratjugosju rosa elefanter få mig att tro och det skulle nästan krävas lika många för att jag skulle skriva det om någon påverkan skulle uppstå. Sen gick det som det gick och jag fattar ännu inte hur det kunde gå så. Nu är den inkopplad 24/7 och jag njuter lika mycket av musik som någonsin. Någon natt ska jag växla tillbaka till Supran igen och se om jag saknar något, eller om jag vinner något på att återigen ansluta "ormen". Den som lever får se.

Bildexempel finns i min presentationstråd.

hifikg, du är ursäktad ;)
Nej men det är väl mest att så många tyckte att det var en kul grejj att få hem diverse tweaks.
Hifi befinner sig verkligen i "the dark ages" där skrock och sagor har ett reellt inflytande. Att då så många hakar på i en tråd som denna förstärker bara den aspekten.
Det hela är kanske ett konstprojekt som går ut på att visa hur puckade hifinördar kan vara, och i sådant fall har det lyckats. Det kan knappast ses som positivt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 11:38

sebatlh skrev:hifikg, du är ursäktad ;)
Nej men det är väl mest att så många tyckte att det var en kul grejj att få hem diverse tweaks.
Hifi befinner sig verkligen i "the dark ages" där skrock och sagor har ett reellt inflytande. Att då så många hakar på i en tråd som denna förstärker bara den aspekten.
Det hela är kanske ett konstprojekt som går ut på att visa hur puckade hifinördar kan vara, och i sådant fall har det lyckats. Det kan knappast ses som positivt.

Hur borde det se ut i den perfekta av hifi-världar, enligt ditt förmenande?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-24 12:00

Ja, att apparater säljs för vad de är. Mindre flum helt enkelt.
Det betyder inte att man inte kan ha säg rörförstärkare i sin hifibutik och marknadsföra dem med stolthet. Det betyder bara att man inte bör påstå att de är det mest transparenta som finns.

Angående kablar. Om man marknadsför dem ärligt så faller ju det hela på sig själv. "Den här kostar massor mer men är ekvivalent med den billiga på rulle där". Jaha, så bra då…

Snabbedit. Men den diskussion hör väl bättre hemma i granntråden.
Det jag tänkte på här var att faktiskt.se som anses vara blindtesternas mecka rusar efter dessa tweaks. Uppenbarligen är forumet inte så blindtestargalet som ryktet låter gälla ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi