Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Men om nu inte dina toppar har någon konstig impedansdipp och ligger på runt 7 ohm. Vad ska man då ha för högtalare för att kunna bruka 8 ohmsläget? 8 blankt och inget annat? Får inte dippa en ohm eller två i impedans?
Bara funderar. Tycker det borde ska vara lugnt att använda sig av 8 ohmsläget med en 7 ohms last?
Ingen expert på detta så jag lär mig gärna mer om jag är ute & cyklar.
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:Men om nu inte dina toppar har någon konstig impedansdipp och ligger på runt 7 ohm. Vad ska man då ha för högtalare för att kunna bruka 8 ohmsläget? 8 blankt och inget annat? Får inte dippa en ohm eller två i impedans?
Bara funderar. Tycker det borde ska vara lugnt att använda sig av 8 ohmsläget med en 7 ohms last?
Ingen expert på detta så jag lär mig gärna mer om jag är ute & cyklar.
Manualen säger över 6ohm för 8ohms läget. Ganska säker på att mina inte går under 6ohm.
Anledningen till att jag kör 4ohms läget är att jag inte behöver mer effekt än vad det läget ger och jag vill inte att steget går onödigt varmt.
Hade jag haft större toppar med samma impendans hade jag kanske kört på 8ohms läget. Så resonerar jag. Tänker jag helfel här?
JonasW skrev:Jag tänker att ju mer marginal man har, desto mindre risk för ökad distortion från steget i sig? Slutsteg brukar ju få en ökad dist när man kommer närmre max uteffekt.
JonasW skrev:Då är det ju en annan femma. Att steget i sig däremot blir väldigt varmt, det får man ju hoppas att det är byggt för att klara
Micke23 skrev:hifikg skrev:Är VA detsamma som watt? Drar den 1100W, det är väl inte möjligt!?
Det är nog ganska rimligt för ett slutsteg på 2 X 250 Watt. Mitt Yamaha-slutsteg med motsvarande uteffekt drar ungefär lika mycket.
JonasW skrev:Då är det ju en annan femma. Att steget i sig däremot blir väldigt varmt, det får man ju hoppas att det är byggt för att klara
hifikg skrev:Micke23 skrev:hifikg skrev:Är VA detsamma som watt? Drar den 1100W, det är väl inte möjligt!?
Det är nog ganska rimligt för ett slutsteg på 2 X 250 Watt. Mitt Yamaha-slutsteg med motsvarande uteffekt drar ungefär lika mycket.
På tomgång? Det trodde jag bara klass A steg gjorde...
hifikg skrev:Micke23 skrev:hifikg skrev:Är VA detsamma som watt? Drar den 1100W, det är väl inte möjligt!?
Lazyworm skrev:JonasW skrev:Då är det ju en annan femma. Att steget i sig däremot blir väldigt varmt, det får man ju hoppas att det är byggt för att klara
Ja överlever gör det säkert men kondensatorernas livslängd halveras ungefär för tio graders ökning så att ha en elektronikprodukt på något som avger mycket värme är helgerån :p
Lazyworm skrev:hifikg skrev:Micke23 skrev:hifikg skrev:Är VA detsamma som watt? Drar den 1100W, det är väl inte möjligt!?
Vad fick du att det skulle vara på tomgång ifrån?
AndreasArvidsson skrev:Skaffa en effektmätare och kolla.
Jättespännande att mäta på HiFi prylar, dator, kaffekokare med mera och se vad sakerna faktiskt förbrukar.
hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
Lazyworm skrev:JonasW skrev:Då är det ju en annan femma. Att steget i sig däremot blir väldigt varmt, det får man ju hoppas att det är byggt för att klara
Ja överlever gör det säkert men kondensatorernas livslängd halveras ungefär för tio graders ökning så att ha en elektronikprodukt på något som avger mycket värme är helgerån :p
PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
Hörru, uttryck dig litet korrektare, tänk på att vi har ingenjörer närvarande!
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
När något drar 1100W brukar det betyda att prylen drar det per timma. Däremot vet jag inte om 1100 VA kan översättas direkt till 1100 W för jag är ingen ingenjör.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
När något drar 1100W brukar det betyda att prylen drar det per timma. Däremot vet jag inte om 1100 VA kan översättas direkt till 1100 W för jag är ingen ingenjör.
sky_eye skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
Det betyder också att den drar 1100W per vilken tidsenhet som helst.
Den drar helt enkelt 1100w.
hifikg skrev:sky_eye skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
yeah, yeah, jag frågade med avseende på elräkningen. Att ange att något drar 1100 W utan att ange någon tidsenhet förefaller vara oanvändbar information, åtminstone i det avseendet.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:sky_eye skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:. 1100 W/h vore något helt annat, även om strömmen ingår i hyran för mitt lyssningsrum *s*
yeah, yeah, jag frågade med avseende på elräkningen. Att ange att något drar 1100 W utan att ange någon tidsenhet förefaller vara oanvändbar information, åtminstone i det avseendet.
Egentligen inte. Många har ju apparaterna på 24/7.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster