Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering toppar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 20:34

Känsligheten är nog för låg. Med mina 8" kommer jag kunna dela mellan 1000 och kanske 3500 någonstans. Alla vill att jag köper aerobs högtalare :D

Var det han som sålde av massa rotel nyss btw? I så fall har jag talar med honom i telefon. Var tyvärr tvåa på en rotel 1092.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 20:59

98dB känslighet på hans midbas :)
Diskanten lär vara i krokarna även den.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:26

Är det ett eller två par midbasar?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:28

Det är väl en singel Acoustic Energy TD15M per låda om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:35

Är det en färdig högtalare?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-25 21:38

zartok skrev:Känsligheten är nog för låg. Med mina 8" kommer jag kunna dela mellan 1000 och kanske 3500 någonstans. Alla vill att jag köper aerobs högtalare :D

Var det han som sålde av massa rotel nyss btw? I så fall har jag talar med honom i telefon. Var tyvärr tvåa på en rotel 1092.

Det var inte jag, däremot var det en kille som jag tidigare under vintern sålde ett 1090 till.

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:42

zartok skrev:Är det en färdig högtalare?

Tror inte det fanns en låda. Så låda och filter saknas väl. Men det gör det ju oavsett om du nu går på DIY.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:45

Jag kanske får göra en räkning på 15" där. Hornen går dock bort eftersom jag är orolig att dom blir för mycket in my face, med min känsliga diskant. Ja, därför har jag valt beyma utan hornen :)

Främst är det ju utrymmet på 15" som jag ska kolla. Jag ska ju köpa nytt för att jag behöver lite mer utrymme i min stackars studentlya (såg att aerob hade samma sits :D) och därmed så behöver jag kolla hur bred den skulle bli. Lådan alltså. Köper en dubbelsäschlongsoffa nu, därav behovet av utrymme framåt.

Blir det svprt att bygga något som är 30cm djupt med ett så stprt element? Lådan blir ju närmare 50 bred. Golvkonstruktion blir det iaf, om såna element beter sig ens lite som basar :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:52

Beyma TPL150H har i princip bara fått lovord och jag har aldrig sett någon skriva att den ska upplevas som "för på". Det tror jag absolut inte du behöver oroa dig för.

Jag köper hornet mest för den kontrollerade spridning vertikalt (reflexer), den högre känsligheten är ju bara en bonus än om den inte hade behövts egentligen.

Lådan blir rätt stor med en 15", oundvikligt. Behöver dock inte bli allt för djup skulle jag tro.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:59

Har du hört någon säga att ranger master har tokvass diskant? :)

Ja, lådan blir nog rätt bred på 15". Det jag tänker mig är dock att man kanske inte behöver baffel åt sidorna med ett sånt element. Var det inte ett sånt du hade valt till dina btw?

Gör man slutet på det så tror jag att det kan fungera bättre, då är man väl fortfarande rätt fri i kontruktionsbiten gissar jag?

Jag kör gärna ohornat pga att jag gillar spridning. Igen, hifi har aldrig varit min starka sida :D
Ett alternativ är ju annars att göra en ren hörnhögtalare, då kam den bli lite större.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 22:33

Vet inte om det är Ranger Master jag lyssnat på från SA på LYD i Umeå, men den högtalaren jag lyssnade på från SA lät inte alls trevlig i diskanten enligt mig. Hurså? :)

Jag har köpt AE TD12M, den mindre varianten av samma element. Ska spela fint ända upp emot 2000Hz. Kommer prova dela den runt 1200-1300Hz.

Tror du har fått för dig att horn måste låta på ett visst sätt. Så är det ju absolut inte. Olika horn i sig påverkar ju ljudet olika, även om det t.ex. sitter samma driver bakom.

Allt med horn låter inte som Klipsch som jag vet att du inte gillar ;)

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2014-01-25 23:40

Jag tittade också på dubbla 8" i mtm. Mitt val föll på dubbla Beyma 10g40 de är något billigare än Faital 8pr200 och lite mindre stökiga uppåt i registret om man tittar på kurvorna. Jag tror även faital pro basarna är riktigt bra men i mitt fall fick det ekonomiska styra till viss del. Jag tyckte att beyman känndes som mer för pengen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 00:10

Jonas: nej, det är bara att jag har ett känsligt diskantöra och att jag därmed kan uppleva saker lite märkligt. ranger master hade ett lite trapetsformad frontskydd, och den är i mina öron för vass till nästan alla låtar, det är horribelt.

haha, nej, jag tror väl inte att alla horn låter som klipsch. däremot så tror jag att horn har en tendens att vara mer in your face än andra diskanter pga ljudfokuset. min absoluta referens är ju ändå magnepans 3-modell, en högtalare som är en dipol med väldigt lite ljudfokus. den sprider väldigt mycket och det är lite det ljudet som jag trivs rätt bra med.

deka: jag har ju fått rekommendationen 10g40 tidigare, känner igen det. jag kan ju alltid testa att simulera båda elementen på något fräsigt sätt oc se hur det blir. dock så kan man ju dela rätt långt ner med tpl150.

hur är spridningsegenskaperna för beyman om man jämför med faital pro-basen? som jag just skrev ovan så är spridning av ljudet något som jag själv uppskattar ganska mycket. gillar sweet, ogillar spot :)

... det var därför jag gjorde mig av med mina magnepan mg12.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 10:20

Här är länkar där du kan se spridningen på vanliga TPL och den med horn. Hornets spridning är lägre som utgångspunkt, men jämnare över registret istället.

Men du skulle kanske ha byggt dipolhögtalare istället? Kanske passar dig bättre?

Edit, länkarna... http://www.supersonic.se/dokument/tpl-1 ... A_esen.pdf

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 10:40

Tackar.

Njae, dipol blir omöjligt (i min vetskap) att göra då den spelar väldigt mycket bakåt samtidigt som högtalaren måste stå väldigt nära bakvägg. Den första reflektionen skulle bli vansinnigt stor och jag tror att det skulle leda till en diffusering i ljudbilden som jag inte skulle uppskatta.

Jag väljer att göra öppen baffel i surrarna pga spridningen, men tror mao att det skulle bli katastrof att köra en dipol så nära bakvägg.

Det är nu folk kan rätta mig om jag har fel :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 11:04

Hur nära bakväggen kommer de att stå? De nuvarande står ju en bra bit ut plus att hörnen är ju i nuläget upptagna av bastornen. Ska du möblera om helt?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 11:32

Jag skriver hela tiden bakvägg, men dom ska stå kloss mot subbarna och får nog inte vara djupare än 30cm max. Maxmaxmax.
Tanken är att designa en högtalare som ska kunna stå kloss mot subbarna med en lätt invinkling, eller möjligen ett par högtalare som är tänkta att sättas i hörn helt och hållet. Har dock två olika hörnmaterial så att säga, så det är kanske inte troligt att jag försöker mig på något sånt.

Troligtvis så blir uttagen i sidan på högtalaren, som på subbarna.

Mina nuvarande står en bra bit ut och det kommer inte fungera med customsoffan.
Soffjäveln gick på 12 papp, högtalarna blir betydligt dyrare :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 16:55

Ja ska de stå så nära subbarna så är väl en dipolhögtalare kanske fel väg att gå.

Vill du inte ha en alltför djup högtalare så är nog en MTM-konstruktion med två mindre midbasar en bra väg att gå då de inte blir lika djupa som en 12" eller 15" blir.

Både Beyman och Faital Pron ser ju fina ut.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 18:02

ja, det är lite det som har varit min ytterst grundläggande tanke runtom min ytterst grundläggande kunskap i ämnet. det är även därför jag vill ha ett par element med bra spridningsegenskaper, eftersom jag gillar dipolers spridning.

beyman är rätt spikad, det verkar vara den absolut bästa ribbontweetern. midbasarna kollar jag efter bra spridning, men faital pro har tydligen bra såna. därefter ska man ju börja simulera med bafflar och lite såna spännande saker för att se om man vill ge dom något speciellt utrymme :)

men absolut beyman, den är riktigt fin tror jag. utan horn :)
mtm sprider ju ljudet lite extra bra på något väldigt magiskt sätt som jag inte har en aning om, men det är därför jag gärna hade gjort en sån konstruktion också, just för att få spridning och mer spridning. utan att ha dipol.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 19:55

Det finns en norsk man vid namn Stig Erik Tangen, som drev det numera nerlagda Tangen AV-design. Han har gjort en högtalare vid namn inConcert Duke, en TMM med Beyma TPL-150 och Beyma 12P1000ND. Kanske kan vara något? Ritningar finns här: http://avforum.no/forum/showthread.php/ ... -tegninger

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 20:59

Tusen tack! Jag ska nog direkt sno hans ide på delningsfilter och utgå från det när jag börjar med mitt :) dock så gör jag gärna en mtm, men delningsfiltret kan väl ändå grundas på samma sak.

I min värld så kan jag jämföra hans element med dom jag nog använder och därmed se om dom kan användas ungefär likvärdigt, ex byta någon liten liten komponent :) men det är låååångt kvar. Just nu så kollar jag fortfarande element :D

Men åter igen, tack för länken. Delningsfilter är det jag har absolut absolut minst koll på.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 21:18

I en MTM med andra element så skulle jag säga att hans filter hjälper dig ungefär lika mycket som något annat filter som inte heller är avsett för din konstruktion! Antingen kör du på hans konstruktion rakt av eller så skippar du allt.

Varför så besluten vid en MTM? Det är ju en svårare konstruktion att lyckas med än en TM eller TMM, och utan tidigare erfarenhet så känns det som att be om problem.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 21:29

Check, då skippar jag det. Som sagt, jag vet absolut inget om delninfsfilter, så det kommer senare.

Mtm sprider ljudet bättre än en tmm om jag förstått det rätt. Det är ett attraktivt medel för mig som gillar en öppen bred ljudbild. Vidare så är det av intresse mer än en tm eftersom ett extra element ger +3db känslighet samt dubblar effekttåligheten för en struntsumma.

Sen så är mtm inte supervsnligt, vilket gör att jag dras till konstruktionstypen. Det är inte som alla andras saker helt enkelt.
Jag kommer snart in på bafflar i mtm, något som jag nog bör lära grundligt både en och två gånger.

Men finns det vilja finns det möjligheter. Finns det sen förslag och folk att ge sina ideer så ska det nog gå stt lösa sig. Av det lilla jag hunnit läsa så är kamfiltereffekt (tror jag det kallades) det mest oroväckande då jag läst om det i line array tidigare. Men utan att känna till om det är en risk i mtm också så ska jag inte måla fan på väggen innan jag testat.

Jag trormfortfarande att delningsfilter blir det mest komplicerade. Dela aktivt är en enkel lösning i det fallet ska medges. Men då lär mannsig ju inget heller :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 21:37

zartok skrev:Sen så är mtm inte supervsnligt, vilket gör att jag dras till konstruktionstypen.

Att andra undvikit principen borde snarare ge kalla fötter än locka dig...

Måste du kika på dem så kolla upp Ariel/ME2 konstruktionerna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 22:00

Nej, det är hemskt lockande då jag tror att det kan passa mig enormt bra, om jag får till dom rätt.

Jag såg det extremt skrämmande arielprojektet (med ritningar), me2 verkade vara mycket lättare att genomföra. Grunden verkar vara antingen separata eller gemensam kammare, varpå den gemensamma ska vara symmetrisk och den separata med lika mycket luft åt båda elementen. Logiskt och elementärt. Men huga såna vinklar är det jag tänker.

Jag har inte hunnit till insidans konstruktion på högtalare ännu, så jag behöver nog inte säga så mycket. Det jobbiga blir nog att räkna på en portad låda som ska rulla av rätt givet men det är nog ingen omöjlighet det heller. Det svåra lär blir att anpassa volymen för elementen till porten, alt köra dubbel port framåt. Igen, inte där ännu så jag ska nog inte uttala mig :)

Däremot så är det precis det ovanliga som tilltalar mig. Mina baselement hade ingen här eller på mhb testat tidigsre. Då högg jag dom. Hur många har ens hört talas om volent här? Dom högg jag också :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 22:25

zartok, jag vet att jag har skrivit det tidigare i tråden, men om du faktiskt vill lyckas med detta projekt så rekommenderar jag dig att antingen gå för en beprövad och välrenommerad lösning, alternativt köper du böcker (Sound Reproduction av Floyd E Tool och Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason är en bra start) mätutrustning samt mjukvara och börjar laborera. Ju mer insikt man får desto mer förstår man att man inte förstår. I all välmening.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 22:49

jag förstår er välvilja och er oro för mina projekt. ni behöver nog inte oroa er, jag kommer leja bort arbete till andra insatta individer ^^

jag har cookbooken fifth ed, det var den som fanns på ub, så jag kommer att utgå från den hade jag tänkt iaf. jag tror att jag kan komma åt lite mjukvara på skolan också (det pågår endel forskning med ljud på psykologiavdelningen och även fast det inte längre finns ett ljudisolerat rum så bör dom ha kvar endel användbart i krokarna).

det enda jag bestämt mig för nu är att det blir en tpl 150. sen så känns det lite som att det blir midbasarna från faital pro för att få en grundare mtm. mtm blir det absolut pga spridningen.

jag kommer leja bort delningsfilter också så ingen oro. det enda jag bidrar med är nog själva elementen och önskemål på djupet *asg*

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 00:04

Om nu spridningen är så viktig så kanske du ska se om det inte finns mer passande diskanter för dig? TPL150 blir ju rätt snäv i spridningen uppe i högre diskanten oavsett om det är hornvarianten eller ej.

Det finns ju fler band & AMT:er ute på marknaden.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 00:39

Jag har stirrat på ett par dussin olika band, där raal egentligen varit mest intressanta. Ja, tillsammans med groendahls långband. Problemet med det är att dom har typ samma känslighet som dom jag har nu. Vid höga nivåer kan mina nuvarande band låta hårt enlogt många och jag kan kanske delvis hålla med. Då känns det inte som en bra ide att köpa band som kanske inte spelar högre utan att dom låter hårt. Tpl däremot, den lär ju kunna mata 100db utan att låta annorlunda.

Spridningsmönstret i 10.000+ spelar inte sådär hemskt stor roll i mina öron, det är under 10khz som jag lägger vikten. Upp till 10.000 sprider beyman (om jag förstått grafen) upp till 100 grader -6db, vilket är vansinnigt bra. Till det lägger man till att jagbska ha en lätt vinkling så blir det gottmos. Det viktiga är att jag får spridning nog att täcka samtliga sittplatser och liggplatser i soffan.

Jo, ESS Heil Air Motion Transformer AMT Tweeter funderade jag också på ett tag. Men det är samma problem där. För låg känslighet, tål för lite och kansle ännu värre, den dyker upp i juli först :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 08:55

Du har nog bara kikat på horisontella spridningen, det är vertikala som är lite snävare. Jag är själv medveten om det, tänkte bara så att du sett det innan du köper dom om du är ute efter mycket spridning.

Sedan vet jag inte om du verkligen måste ha närmare 100dB i känslighet bara för att grejerna inte ska låta ansträngda. Du sitter ju på 3 meter och lyssnar inte på så höga volymer. Då behövs det inte så mycket effekt även med en mindre lättdriven diskant för att spela på den nivån du är ute efter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum